Vårbebisar 2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vårbebisar 2014

Oläst inläggav lejoninnan » 25 jul 2014, 20:27

Vi har läkarkoll först vid 5 månader då det är semestertider nu. Men vid rådgivningsbesöket var allt ok. Killen växer fint, ingen fastföda behövs ännu. Men de måste ha ändrat på kurvorna för då storebror var 4 mån och vägde t.o.m. lite mera sa läkaren att vi måste börja med potatis. :hm:

Vi har nu också fått testa på att bara bajsa en gång på en vecka, så nu förstår jag vad ni pratar om :lol:

Vi har haft flera nätter då killen ätit ofta, men det beror säkert på värmen som du säger Lyckligfru. Först tänkte jag hunger och satte igång att göra potatispure'. Det blev ingen succe'. Smaken har han inget emot, men det är svårt att svälja, han vill kräkas. Men vi smakar lite nu som då så att han ska bli van tills det verkligen behövs.

Pisun Vår kille tycker om att se i Pekböcker, rimramsor och sånglekar. Fasr det orkar man ju inte göra i det oändliga. Han är också nöjdare om han får sitta upp, t.ex i bilstolen på bordet, så han ser vad vi andra sysslar med.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 07 aug 2014, 12:47

Här håller värmen ännu i sig :swoon: vi har AC som tur är så att inomhus är det behagligt och skönt men ute smälter man snabbt bort, nåväl man får väl bara njuta för frysa hinner man nog också göra inom en snar framtid för att inte tala om allt påklädande, det längtar jag inte till.

Här är nog allt bara bra, vi har nu fått in väldigt bra rutiner. läggning mellan 20.30-21.00 igår var hon så trött just innan 21. Sen sover hon till en 4-5 tiden, äter och somnar om men vaknar där kring 7-8 tiden lite beroende på hur syskonen vaknar och orkar sedan vara vaken ända till en längre vilan kring 12 tiden, nog tar hon en lite kortare powenap där emellan men den är nog inte så lång sen sover hon nog 2-3 timmar i sträck. Sen är hon vaken och tar sedan bara mindre tupplurer fram till läggningen.

Hon vände sig för några veckor sedan från mage-rygg men efter det har hon inte alls gjort det så ettdera var det bara i misstag hon gjorde det eller så ville hon inte göra det fler gånger :blink:
annars trivs hon kortare stunder i babygymet.
Hon greppar saker riktigt bra och har gjort det nu ett tag, hon tar bra tag och ruskar på skallror men för det mesta till munnen och tugga frenetiskt på sakerna så dregglet bara rinner,kanske tänder som kliar men inga som ännu känns att vara på väg.
annars är hon famn baby, lite undan för undan trivs hon bättre i babysittern som nog annars inte varit så poppis och sen känns hon väldigt mammiger, är jag inte nära så är hon oftast ledsen, inte ens pappans famn duger ibland.

roligt att höra hur ni andra har det :tummenupp: och att allt är bra.
Maten verkar smaka för era små och det är ju roligt!
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pisun » 29 aug 2014, 22:06

Hej på er!
Sommaren börjar lida mot sitt slut och våran kille närmar sig 1/2 års ålder! Fy vad tiden flyger iväg..
Han har hunnit få två små tänder framme i nedre käken och han äter riktigt bra de hemlagade matportionerna som jag kockar ihop åt honom! Gröt tycks också smaka.. Ibland går det bättre och ibland sämre.. :p Skulle ha lust att mata honom utan kläder på då han hela tiden vill såtta ned sig!
Han slipper inte ännu framåt men han rullar och har sig så att han nog kan vara nånstans långt ifrån stället man lagt ned honom på då man varit bort en stund på wc lr nåt. :)
Vad gäller sovandet så vaknar han nog 2 gånger per natt för det mesta.. Skulle va glad om vi skulle få det minskat till 1 gång. Men men.. Kanske det kommer med tiden bara han börjar äta ännu mer fast mat. :hm: Spännande det här med att purea kött, ser verkligen inte aptitligt ut! Lukten är helt ok då man smaksatt med t.ex. dill lr lagerblad.

Det största huvudbryet just nu är pappans roll. Har bokat in mig till två jomppakurser på en timme var i veckan nu i höst och grabben måste bli hem med pappa. Saken är den att pappan inte gjort så mycket med sin son härtills, jag har skött så gott som allt, och han börjar gallskrika varje gång jag lämnat killen lite längre med sin far... Suck! Någon som har några tips på hur man skall gå tillväga för att vänja far och son vid varandra? Lite stressigt att gå på gymppa och hela tiden tänka på ungen som skriker efter mig här hemma.. :osaker:

Hoppas ni andra har det bra och trevlig september! :wink:
Pisun

Oläst inläggav LyckligFru » 01 sep 2014, 20:45

Oj halvåret redan :w00t: så fort det går minsann. Vår tjej är ännu "bara" 4 månader.

undrar nog lite när dom där tänderna tänker komma? så som det dregglas och frenetiskt tuggas på saker så undrar man nog men sen så kan det ju förstås hålla på så här ett bra tag innan dom kommer.

Vi har ännu inte alls börjat med mat, tänkte nog vänta lite till ännu när hon är så nöjd med amningen och det fungerar så bra.

har dock inga tips på pappans roll, hur är det om du går iväg lite en bit bort? vår flickan kan bli lite kinkig på famn om hon hör min röst eller ser mig men om jag går bort så har hon ingen skillnad alls.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 03 sep 2014, 13:19

Hej!

Vi närmar oss också halvåret. Inga tänder än och vår kille har inte ännu kommit på att han kan rulla sig till nya platser. Han blir kvar på magen, men man ser hur han skulle vilja fara framåt. På stället kan han vrida sig runt som visarna på klockan. Han äter numera 2 mål fastföda per dag med rätt god aptit och från 6 månader blir det väl flera mål.

Pisun Vi har med alla 3 barnen i perioder haft så att jag haft svårt att vara borta längre stunder, speciellt kvällstid. Inte för att min man inte skulle vilja, men kanske för att de varit vana med att få bröstet som tröst och då de är trötta och vill somna. Det börjar bli lite knepigt nu igen. Kanske i den här åldern de börjar ha "separationsångest". Nu har jag löst träningen då det här finns möjlighet att gå på träningspass tillsammans med babyn (mammabootcamp) 2 förmiddagar per vecka. Men jag skulle också vilja sjunga i kör en kväll per vecka. En kväll fick jag nog fara hem mitt i övningen då killen skrek hemma, så jag vet känslan. Vi brukar försöka pricka in en sovtur då jag ska iväg, så att han ätit innan och sover åtminstone en del av tiden jag är borta. Sen kan jag tycka att pappan väl får så lov att klara av att distrahera killen en stund med lekar så han hålls nöjd. Men som sagt alltid lyckas det inte. Nu med tredje barnet vet jag ju att det inte är så lång tid som det är så här, ju större barnet blir destu lättare blir det för pappan. Hoppas det löser sig för er, för nog behöver man få komma bort en stund emellan och bara vara själv
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav la_dorada » 03 sep 2014, 17:35

Hej alla. Nu är sommaren över och hösten känns i luften. Vi har börjat få lite mer fasta rutiner i vardagen. Flickorna har växt bra och är båda 60 cm långa. Baby b är 6300 gram och baby a är 5700 gram. Baby b svänger sig och har fått två tänder nere, hon snurrar runt som en karusell. Baby A väger mindre trots att de äter lika mycket då hon har sådan fart på. Hon har länge svängt sig och snurrat runt och har nu kommit på att hon slipper framå. Jag har med andra ord inte mycket tid att göra annat än att flytta bort flickorna från de ställen de inte ska vara på. Rutinerna är ganska precisa. Flickorna vaknar ca 6.30 på morgonen och äter innan de somnar igen. Då passar jag på att dricka kaffe samt ställa äldsta sonen till bussen till förskolan. Flickorna vaknar igen ca 9 och äter igen en flaska mjölk. De sover en halvtimme vid kl 11.30 och äter efter sömnturen. Sen leker de på golvet till 14.30 då de äter en halv burk mat på var och sover igen en halvtimme efter maten. Vid halv sex tiden äter de igen en flaska mjölk och sover efter den måltiden en halvtimmes lur. Vid 8.30 ställer vi dem till natten. De dricker en flaska välling innan natten och somnar sedan sött. De sover fram till 6.30 och då börjar rumban igen.
En hel massa mat far i huset med dessa små barn. De dricker nämligen 180 ml mjölk eller välling per måltid.

Annars mår vi bra och njuter av livet. Mannen har börjat studera igen så jag tar hand om barnen och hemmet. Det är fullt upp på dagarna och jag har inte mycket tid över för mig själv men det är okej, trots allt är denna period väldigt kort.
la_dorada

Oläst inläggav LyckligFru » 29 sep 2014, 19:58

Hej på er.
Roligt att läsa att alla verkar haft fin sommar och alla bebisar växer och mår bra :tummenupp:

la_dorada skrev:Annars mår vi bra och njuter av livet. Mannen har börjat studera igen så jag tar hand om barnen och hemmet. Det är fullt upp på dagarna och jag har inte mycket tid över för mig själv men det är okej, trots allt är denna period väldigt kort.

jo det är ju just det att allt går så fort. Men ni verkar ha det riktigt bra och roligt att allt funkar så bra och flickorna är så snälla :)

5 månader nu, väger 7,5 kg och 65,6 cm. Vi har ännu inte alls börjat med någon mat, blir väl där kring halvåret, fattar liksom inte vart tiden tar vägen, tycker det går så snabbt som att man inte alls hinner med nu när det ska börjas ge mat osv...
tjejen växer och utvecklas. Just nu är hon mest intresserad av att försöka vilja sitta lite, gärna så upprätt det går i babysittern en kort stund. Hon har även börjat visa tendenser till att vilja ta sig framåt, man ser att hon vill men inte alls vet hur hon ska göra.
Dagarna är bra hon är numera mera vaken och sover istället en längre sovtur på ca 3-5 timmar om dagen. Läggningen är kring 20 och går bra.
Inatt sov hon dåligt och överlag har senaste dygnet varit lite mer gnäll än annars.
Ej tänder ännu men det kliar märkbart.

Vi började på babysim för tre veckor sedan och det tycker hon mycket om. :tumme:

Hoppas ni alla har det bra!

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav la_dorada » 29 sep 2014, 20:56

Rådgivningsdag idag. Baby A var 62,7 cm och 6085 gram och baby b var 62,8 cm och 6635 gram. Baby 's viktkurva har börjat gå lite lite neråt men det beror nog på att hon börjat krypa. Vilken hiskelig fart hon har på dessutom. Redan för en månad sedan, då hon var fyra månader så började hon dra sig sakta framåt. Nu far hon fram en meter på bara en sekund, och det tar inte länge för henne att krypa genom hela huset. Tur så kryper inte baby b ännu, hon bara snurrar på stället och idag drog hon sig framåt några cm för första gången. De äter nästan en burk mat per dag, 180-200 ml mjölk 5 gånger per dag och 190 ml välling till natten. Sedan sover de ännu mellan 10-12 timmar på natten, men de sover endast 3x30 min på dagarna så det blir lite tungt ibland. Men jag njuter av att vara hemma med mina bebisar och fyraåringen.
la_dorada

Oläst inläggav lejoninnan » 02 okt 2014, 19:48

Låter kul med babysim Lyckligfru

Lyfter än en gång på hatten la_dorada Måste vara fullt upp med tvillingar och ett äldre syskon. Det verkar gå bra för er och du har ork att njuta av tiden, som ju går snabbt. :nicka:

Hur går det för pappan och babyn då du gympar Pisun? Här har jag kunnat vara borta lite längre stunder nu sen vi börjat med gröt, men då killen vägrar ersättning gäller det ju nog att jag inte är allt för långt borta.

Ni som ger mat redan;, ger ni mest hemlagat eller köpis? Jag lagar gärna babymat själv, men den här killen gillar burkmat bättre! Tror det är konsistensen, att den ska vara helt slät. Mixar man den hemlagade potatisen för länge blir den ju som klister. Gröt gillar han nog hemlagad lika bra som babygröt. Överlag tycker han mer om gröt och fruktpure än om grösaks-köttpure'. Våra äldre barn har nog föredragit hemlagat.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav la_dorada » 02 okt 2014, 20:01

Vi ger nog köpismat då jag inte vill sätta extra tid på att laga och mixa maten. Sätter hellre tiden på barnen. Med de två äldre har jag försökt laga själv men de har också tyckt bättre om köpismat. Gröten gör jag oftast själv om vi inte är borta, då blir det snabbgröt.
la_dorada

Oläst inläggav LyckligFru » 13 okt 2014, 12:39

lejoninnan skrev:Ni som ger mat redan;, ger ni mest hemlagat eller köpis?
har nog till 90% gett hemlagat åt de äldre barnen, speciellt i början när vi börjat med mat, även denna gång tänkt jag laga eget men nog blir det köpmat emellanåt också. Gröt så har jag i början köpt färdig gröt sen så har jag gett både ock, både hemlagad och köpt.
Nu har vi för 4 dagar sedan börjat med smakisar: potatis, morot och lite gröt men nja de mesta kommer nog ut, handlar väl om att vänja sig.

6 månaders läkargranskning idag. Allt bra.
Annars så verkar vår tjej vara en sådan som inte har så brått att lära sig saker, hon ligger gärna på golvet och tuggar på sina saker i stället för att ens vilja försöka ta sig fram eller så :nicka:

lejoninnan skrev:Här har jag kunnat vara borta lite längre stunder nu sen vi börjat med gröt, men då killen vägrar ersättning gäller det ju nog att jag inte är allt för långt borta.
jag kan nog inte heller riktigt lämna, nu har hon börjat sova ca 4-5 timmar i sträck på dagen så nu "vågar" jag lämna hemmet lite på egen hand en stund men annars så är hon inget fan av flaskan så alltför långt borta kan jag nog inte vara :blink:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 03 nov 2014, 20:11

Hej!
Tiden rusar på. Sonen växer och utvecklas i rasande fart. Nu har han flyttat ur vaggan i spjälsängen, sitter i matstolen med oss andra och äter samtidigt som oss andra. Han har också börjat åla sig framåt med full fart.

Fortfarande föredrar han köpis barnmat före hemlagat, och jag har nästan slutat laga potatis och grönsaker, för jag blir bara irriterad då han kniper ihop munnen. Däremot kokar jag kött som jag blandar i köpis grönsaksburkarna. Blir mycket billigare :clap:

Här ställde vintertiden till det ett tag, då vi har en morgonpigg gosse. Då han före tidsomställningen brukade vakna mellan 6 och 7, blev det nu mellan 5 och 6 :swoon: Men nu börjar vi ha det svängt och som bonus har han börjat sova längre nätter utan amning. Somnar 19-20-tiden och sover utan tankning till 6-7-tiden.

Hur har ni andra det?
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav la_dorada » 03 nov 2014, 20:51

Här är det bråttom och fullt upp. Baby b har börjat krypa och snabbt från början, baby a stiger upp på knä och idag var hon nästan upp på fötterna. Så lugn och ro har jag inte innan de somnar på kvällen, men sedan sover de fortfarande 11 timmars nätter. Flickorna äter otroligt bra och växer så det knakar.
la_dorada

Oläst inläggav LyckligFru » 07 nov 2014, 13:31

lejoninnan skrev:Hej!
Tiden rusar på. Sonen växer och utvecklas i rasande fart. Nu har han flyttat ur vaggan i spjälsängen, sitter i matstolen med oss andra och äter samtidigt som oss andra. Han har också börjat åla sig framåt med full fart.

kunde ha varit jag som skrev så där lejoninnan :blink: :tummenupp:

Här har tjejen blivit 6,5 månad. Ålar i väldig fart, undrar när hon ska komma underfund med att krypa :hm: det lär nog dröja ännu ett tag. Hon sitter nog stadigt men när hon vill ner så gör hon en halvtippning på sida ev mage, hon vill gärna sitta men inte så länge, beror nog mest på att hon hellre vill åla omkring överallt just nu.

ca en vecka innan 6 månader så började vi med mat (smakisar) det går faktiskt inte så där jätte bra. Oftast blir hon jätte arg och ledsen efter första skeden, hon blir verkligen jätte arg och det är i stort sett omöjligt att fortsätta matandet. Har försökt se ett samband men kan inte påstå mig bli nå klokare av att försöka analysera varför hon blir så?
Det beror inte på vad hon smakar/äter, har funderat om hon är för trött, för hungrig? men icke där heller kan jag se nå samband, inte heller om maten är för kall/varm, om jag lagar med vatten eller bröstmjölk....det är ett sjå, kanske på sin höjd 5 gånger att det har gått bra att ge mat men oftast är det skrik och hon äter inte alls gröt om man inte har med någon fruktpure.
Så helst vill hon bara ammas då vad det verkar som...hon måste ammas innan vanlig mat annars går det inte alls men skulle gärna få det lite ändrat så att hon lär sig äta vanlig mat som huvudmål men hon tycks inte vara redo för det än.

lejoninnan skrev:Fortfarande föredrar han köpis barnmat före hemlagat, och jag har nästan slutat laga potatis och grönsaker, för jag blir bara irriterad då han kniper ihop munnen. Däremot kokar jag kött som jag blandar i köpis grönsaksburkarna. Blir mycket billigare

kanske jag skulle pröva med mer köpmat? köpte faktiskt en burk och den gick nog ner, men har nu lagat en del som jag fryst in...bra tips där om att iaf laga köttet själv :tumme:

Nätterna är okej, hon vaknar nog flera gånger och kommer inte till ro om hon inte får ammas.

Första tanden har kommit upp så visst kanske både sömnen och ätandet kan få lida lite för det.

lejoninnan skrev:Här ställde vintertiden till det ett tag, då vi har en morgonpigg gosse. Då han före tidsomställningen brukade vakna mellan 6 och 7, blev det nu mellan 5 och 6 Men nu börjar vi ha det svängt och som bonus har han börjat sova längre nätter utan amning. Somnar 19-20-tiden och sover utan tankning till 6-7-tiden.

i någon veckas tid men nu är hon igen i fasen att hon tidigt börjar böka och kan inte komma till ro i sängen utan "måste" ammas till sömns igen och det flera gånger per natt, skulle gissa på en 5 gånger per natt. Hon läggs i säng vid 20 tiden, tar nog en stund innan hon somnar (hon ammas precis innan läggning) och sen "vaknar" eller snarare börjar hon vrida och vända sig och kommer inte till ro redan enn 24-01 tiden, då tar jag henne till mig, ammar och sen somnar hon nära mig.
Hon skulle nog säkert sova bra på morgonen om hon inte var så lätt väckt av de äldre systrarna som stiger upp 6.30.
På dagen som hon bra med en liten tupplur kring 10 tiden och en längre vila mellan 13-16-16.30.

la_dorada skrev:men sedan sover de fortfarande 11 timmars nätter. Flickorna äter otroligt bra och växer så det knakar.
förstår att det är fullt upp men vad skönt med så bra sömn :tumme: skulle gärna ha 11 timmars sovande barn jag med :yawn:
skönt att höra att dom växer o mår bra.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav MammaIia » 14 nov 2014, 00:06

Hejsan!

Länge sen senast. Alla ser ut att må bra och växa så det knakar.

Här är vår tös nu 10 månader (2 månader från 1 år, otroligt). Varit till rdg idag, 73 cm och 10,5kg. Allt bra och mycket duktig flicka va resultatet. :)

Tösen går kanske snart helt själv.... Hoho.. Går galant med stöd. "Pratar" en massa... Mycket bestämd. Inge blyg alls tror det går att räkna på en hand de gånger som hon blivit blyg för någon. Sover två gånger på dagen allt från ½h-2h /gång. Sover nästan hela nätter, ibland behöver vi dricka lite vatten eller ibland en flaska mjölk. Har några nätter nu inte behövt dricka nå mjölk på natten och de sku va bra. Äter ganska bra, har haft en liten svacka med att äta, men aptiten har kommit lite tillbaka. Har fyra tänder nu, två neri och två uppi.

Mammaledigheten är slut. Men fortsätter med vårdledighet så länge som det är möjligt. Tösen är mycket med när jag jobbar, passar ofta in att åka och sköta kor och dylikt när hon sover. Och pappa får sköta mera det jordiska och jag hemmet.. :) Åså har vi Fammo som hjälper till ofta. Även Momma vill sköta men hon jobbar fortfarandes så de blir bara helger och bor lite längre bort.

Ha de bra alla och GOD JUL! :) Julen är snart här...
Dotter Januari 2014
MammaIia

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper