Vårbebisar 2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vårbebisar 2014

Oläst inläggav lejoninnan » 14 dec 2014, 17:36

Hej!

Sonen nu snart 9 månader och nu går det fort! Han kryper och tar sig upp att stå vid olika möbler. Han har börjat säga mamma och pappa. Han har fått sina 2 första tänder. Han vet också vad han vill och protesterar högt om det är något man tar av honom som han vill ha. Lika bestämd är han med vad han äter och inte. Då det är något han inte vill äta kniper han ihop munnen och svänger bort huvudet. Mamma o pappa får ge sig. Är det däremot något han tycker om vill vi inte hinna mata honom snabbt nog. :roll:

För ca 3 veckor sedan hade han sin första ordentliga förkylning. Vi sov hemskt dåligt den veckan och han fick amma enligt behag på nätterna. Sen for vi en vecka till södern direkt då han tillfrisknat (tack och lov att han hann bli frisk) och ännu där ville han äta 2-3 gånger per natt och jag iddes inte ta striden med omtanke om övriga hotellgäster + att det ju var en ovan miljö för honom- Nu har vi varit hemma en vecka och nu börjar nätterna vara bra igen med högst en amning mot morgontimmarna.

Min mammaledighet går ut på julafton, men jag stannar nog hemma ännu, åtminstone tills sommaren.

God Jul och Gott Nytt År!
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 27 dec 2014, 13:42

Hej. Hoppas julen varit bra för er. Vi fick lagom till julafton lite snö som hållits kvar såpass att vi kunnat åka pulka och skida med barnen :tummenupp:
första julen för lilla F gick bra, lite rädd för tomten blev hon nog och hon rev ivrigt i paketen för det såg hon ju att sina systrar också gjorde :blink:
hon fick bla en gåvagn som hon försiktigt tar sig fram med här hemma nu.

just innan jul var vi på hennes 8 månaders kontroll, hon hade växt sen sist men planat lite i vikt. Det är ingen fara, hälsovårdaren tyckte att det inte är så konstigt när hon rör sig så mycket och att vi även haft både förkylning och överlag lite strul med maten. annars var allt bara bra.

MammaIia skrev:Tösen går kanske snart helt själv.
oj så stor hon blivit, fyller hon 1 snart va? tänk vad fort det gått :nicka:

MammaIia skrev:Mammaledigheten är slut. Men fortsätter med vårdledighet så länge som det är möjligt.
ja vårdledighet blir man sällan "rik" på så det är ju härligt att du har möjlighet att vara vårdledig :tumme:

lejoninnan skrev:För ca 3 veckor sedan hade han sin första ordentliga förkylning. Vi sov hemskt dåligt den veckan och han fick amma enligt behag på nätterna.
vi blev också ordentligt förkylda för någon vecka sedan, jar brukar inte bli sjuk men nu blev jag ordentligt och barnen också så vi sov också riktigt dåligt, överlag så har hon inte sovit så där jätte bra.

lejoninnan skrev: Sen for vi en vecka till södern direkt då han tillfrisknat (tack och lov att han hann bli frisk) och ännu där ville han äta 2-3 gånger per natt och jag iddes inte ta striden med omtanke om övriga hotellgäster + att det ju var en ovan miljö för honom- Nu har vi varit hemma en vecka och nu börjar nätterna vara bra igen med högst en amning mot morgontimmarna.
å vad härligt med södernresa :clap:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 01 feb 2015, 12:53

Hej!

Hur har ni det? Det har varit rätt tyst här på tråden. Efter mitt senaste inlägg fick minstingen en ny förkylning med dåliga nätter. De dåliga nätterna fortsatte länge efter förkylningens slut, med många uppvaknanden per natt då sonen steg upp o stå i sin säng så att jag måste upp och lägga honom och ge nappen. :roll: Vet inte om det beror på tandsprickning eller att han är så aktiv och skulle vilja röra pånsig nattetid också, eller vad det nu är. Nu har vi haft 3 bra nätter, så hoppas att det fortsätter!

Vid 10-månaders kollen hade han inte vuxit så bra på längden, så vi ska på en extra koll vid 11 månader. Hoppas det ser bättre ut då. Annars blir det kanske allergiutredning, då äldre bröderna varit allergiska.

Är det någon annan som ännu ammar? Jag har tänkt hålla på tills han kan börja dricka vanlig mjölk vid 1-års ålder. Ids inte börja med ersättning.

Vi har ordentligt med snö nu. Minstingen har åkt pulka en gång, men var nu inte alldeles förtjust. Igår var vi med de äldre till slalombacken och minstingen var med i vagnen.

Ha det gott! Berätta gärna hur ni har det.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 02 feb 2015, 13:33

Hej. jo det är lite tyst här

Vi har också haft dåliga nätter, det är först nu senaste veckan som det blivit lite bättre men flickan har fått sina övre tänder nu och efter det tyckte jag det svängde till det bättre.
Hon har börjat snora ordentligt nu två dagar, jätte mycket som rinner ut, ändå så tycks det inte störa så jätte mycket för sömnens skull.

lejoninnan skrev:Är det någon annan som ännu ammar?
jo men inte dagtid, bara till läggning och på natten vaknar hon en gång och vill äta, sen blir det ibland på morgonsidan men inte alltid. Dagtid så ammas hon inte alls, jag har prövat någon gång att amma henne tex som mellanmål på dagen men hon vill inte riktigt :hm: så jag har låtit bli, jag tänker hålla på så länge som hon vill ha :blink:

lejoninnan skrev:Vid 10-månaders kollen hade han inte vuxit så bra på längden, så vi ska på en extra koll vid 11 månader. Hoppas det ser bättre ut då. Annars blir det kanske allergiutredning, då äldre bröderna varit allergiska.
kan längd"stopp" vara pga allergi? vad har dina andra barn för allergi?
Senaste kontrollen vi hade vid 8 mån så hade vår planat lite i vikt men vi kämpade rätt så mycket med maten just då och innan, hon ville ju inte äta mat alls :nepp: men nu går det nog ner så blir intressant nu när det snart är dags för 10 mån kontrollen.

lejoninnan skrev:Vi har ordentligt med snö nu. Minstingen har åkt pulka en gång, men var nu inte alldeles förtjust. Igår var vi med de äldre till slalombacken och minstingen var med i vagnen
vi har också fått snö,massor med snö ett riktigt snölandskap MEN temperaturen står på och pendlar mellan -1 och +1°c så det är mest blött... :sneaky: men härligt ändå :tummenupp:

tänk vad tiden går fort, inga små bebisar mera känns det som. Hon står nu rätt så hyfsat utan stöd emellanåt och ett pytte litet steg tog hon häromkvällen men det räknas nog inte riktigt som ett steg, mera ett stappel...så snart springer hon väl omkring, känns ju som man just kom hem från BB :scared:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 02 feb 2015, 20:27

LyckligFru skrev:Vi har också haft dåliga nätter, det är först nu senaste veckan som det blivit lite bättre men flickan har fått sina övre tänder nu och efter det tyckte jag det svängde till det bättre.
Hon har börjat snora ordentligt nu två dagar, jätte mycket som rinner ut, ändå så tycks det inte störa så jätte mycket för sömnens skull.

Sonen fick också 3 tänder uppe i munnen under den dåliga sömnperioden, så kanske det var det. Inatt sov han första gången hela natten (11,5 h) utan amning :clap: Jag trodde knappt mina ögon då jag såg på klockan. En gång var jag upp o satte nappen åt honom. Hoppas på fler sådana nätter.

LyckligFru skrev:kan längd"stopp" vara pga allergi? vad har dina andra barn för allergi?
Senaste kontrollen vi hade vid 8 mån så hade vår planat lite i vikt men vi kämpade rätt så mycket med maten just då och innan, hon ville ju inte äta mat alls :nepp: men nu går det nog ner så blir intressant nu när det snart är dags för 10 mån kontrollen.

Jo, det kan det. De äldre var allergiska för komjölksprotein, ägg och vete. När de fick rätt diet fortsatte de växa normalt. Men de reagerade också med huden och magen, det gör inte minstingen, så jag tror/hoppsd det kanske berodde på förkylningarna för honom?

LyckligFru skrev:tänk vad tiden går fort, inga små bebisar mera känns det som. Hon står nu rätt så hyfsat utan stöd emellanåt och ett pytte litet steg tog hon häromkvällen men det räknas nog inte riktigt som ett steg, mera ett stappel...så snart springer hon väl omkring, känns ju som man just kom hem från BB :scared:

Jo, snabbt går det! Och din tös verkar vara motoriskt snabblärd också. :nicka:
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav MammaIia » 05 feb 2015, 12:44

Hejsan!

Här har vi firat 1 års dagen, är vi nu 1 år och en månad snart.

Kan gå, ställer sig upp själv på plana golvet, "pratar" eller har mycket ljud för sig. Bär runt på grejer eller släpar runt på grejer för man ska ha den absolut störrsta grejen.

Sover periodvis hur bra som helst och ibland dåligt. Kommer gärna i våran säng där kring 5 och då är hon ganska nöjd att sova till 8-tiden. Så nu de senaste dagarna har vi börjat vila enbart 1 gång på dagen. Sover midda 12.30- tiden till 15.00-tiden. Och så går vi sova 20-tiden och sover till 8-tiden. Men olika på nätterna då så e vi vakna och ska ha tutten och dricka vatten m.m och de flesta nätter kommer hon då i vår säng 5.

Mat är det också såå olika på dagarna. När hon var liten var de inga bekymmer med maten, men nu äter hon inget nästan vissa dagar.

Ajdå, de e ju inte så kul om han sku va allergisk.. Vi ha haft så bra tur med det att inga allergier har synts till ännu. Och vi har nog ätit de mesta nu.

Tänder har vi 5 st. Vår tös har varit ganska grinig på dagarna och sov dåligt när tänderna ha spruckit fram även ätit jätte dåligt. Som tur va så kom de två och två de första sedan kom det en till. MEEEn de e ju många kvar!!

Jag tycker att vår tös har blivit så mammig den senaste veckan, hon visar till och med att hon inte skall va i pappas famn. Sånt ha vi inte haft bekymmer med förut. Men vi har våra två "lediga" månader på året så tösen å jag gör inte så mycket annat än är hemma och pappa sköter alla djur. Så hon är ju mest med mig hela tiden, plus att fammo och faffa är på varmare bred grader i 3 veckor så vi har ingen skötare.

Vi har också snö så även vi har provat pulkan, den tycker hon nog går bra att sitta i.

ha de bra!!
Dotter Januari 2014
MammaIia

Oläst inläggav lejoninnan » 06 feb 2015, 13:19

Grattis i efterskott Mammalia till er tös på 1-årsdagen!

Jag har inte ammat nattetid nu. Ibland sover han jättebra, ibland mer oroligt. Det är väl så som det ska vara, verkar det.

Känns som vår i luften, med solsken och takdropp idag. Ha det bra!
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 12 feb 2015, 15:57

Grattis i efterskott MammaIia till 1 års dagen :clap:

lejoninnan skrev:Sonen fick också 3 tänder uppe i munnen under den dåliga sömnperioden, så kanske det var det. Inatt sov han första gången hela natten (11,5 h) utan amning Jag trodde knappt mina ögon då jag såg på klockan. En gång var jag upp o satte nappen åt honom. Hoppas på fler sådana nätter.

vad skönt att få sova, och dom kan vara riktigt jobbiga de där tänderna :curse:

MammaIia skrev:Jag tycker att vår tös har blivit så mammig den senaste veckan,
Ja här har vi också en som är väldigt mammig, när jag inte är hemma så går det jätte bra med pappa men är jag hemma så kryper hon efter mig hela tiden och gnäller och river i byxorna och skall bara vara i famnen...nattetid är det också bara jag som gäller dvs vaknar hon och det är pappan som tar henne så blir hon jätte jätte ledsen och otröstlig tills jag tar henne...

...och på tal om nattsömn så tror jag att hon aldrig kommer att sova hela nätter, det är helt omöjligt. från födseln till 4-5 månader så sov hon så bra men sen dess har hon inte sovit en endaste hel natt, hon vaknar med några timmars mellanrum, vid 3 på natten så får hon ett skrik och gråt ryck och bara skriker..inte alls nöjd, nästan omöjligt att få henne att somna om i sin säng så tar man över henne till oss men där kan hon också vara vaken en bra stund, här om morgonen så lyckades hon krypa över sängkanten och ramlade ur :osaker: tur så gick det bra men just därför skulle hon ju gärna få sova i egen säng. Hon kan somna själv i sin säng på kvällen men kan absolut inte somna om själv när hon vaknar på natten så jag vet inte jag men lite tär de ju på när hon vaknar så ofta och inte somnar om...oftast vaknar de äldre barnen av hennes skrikande och så måste de stoppas om osv...så lite show är det nog på nätterna...

lejoninnan skrev:Jag har inte ammat nattetid nu.
jag har också slutat, jag prövade att inte ge och hon accepterar det men nätterna har varken blivit sämre el bättre av det...känns som att det inte spelar någon roll hur vi gör så sover hon dåligt ändå.

på måndag har vi rdg för 10 mån kontroll så får se vad måtten säger när det var lite i underkant sist.
Men på längden växer hon iaf för nu har hon börjat få ner saker från köksbordet när hon går längs med stolarna :swoon:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 14 feb 2015, 09:43

Trevlig vändag till er alla!

Tror bestämt det var en artikel om dig och din familj i dagens ÖT LyckligFru, med anledning av Alla hjärtansdag?! Trevligt.
Låter som rätt jobbiga nätter hos er just nu. Tyvärr har jag inga bra tips. Hos oss var det som jobbigast där kring 10 månader, och nu är det bätre. 3 nätter har han sovit hela nätter, men oftast låter han nog om sig några gånger. Nog tror jag det blir bättre hos er snart också. Det kan vända från en natt till nästa. Håll ut!

Vi ska också till rådgivningen på måndag, så få se då hur längdkurvan ser ut.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 17 feb 2015, 11:37

lejoninnan skrev:Tror bestämt det var en artikel om dig och din familj i dagens ÖT LyckligFru, med anledning av Alla hjärtansdag?!
jo det stämmer bra det :blink:

glad vändag i efterskott :tummenupp:

jaha vi har sportlov och de äldre barnen är hemma denna vecka från dagis och park. Vi har även blivit förkylda...igen :osaker: väldigt irriterande det här ständiga snorande, dom är friska i övrigt, ingen feber och orken är precis som annars om inte snäppet värre. Äldsta dottern och pappan är de enda som ännu inte drabbats.
Sportlov och alla de vanliga aktiviteterna (småbarnsmusiken) är förstås inställd och med snoriga barn så vill ingen umgås med en så det känns som vi sitter inne och tristessen är påtaglig :roll: men får hoppas på att det snabbt ska gå om.

lillans nätter ha vänt igen till det bättre, nu har det varit 3-4 bättre nätter, hon sover inte hela nätter utan vaknar nog 2-3 gånger men inget skrik iaf :tumme: så det är skönt.
Hon är nog nära att gå nu men än vågar hon inte riktigt ta steget även om det nog skulle gå, hon ställer sig hela tiden upp utan stöd numera och står mest hela tiden..så ja får väl se när det sker.

Hon klättrar dessutom överallt, hon tar sig upp på ställen jag inte trodde var möjligt och är totalt orädd av sig. Så lite bulor och blåmärken här och var fast man man tycker att man bara ser efter henne jämt :nepp:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 16 apr 2015, 14:11

Så tyst i tråden, hur går det för er?

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 25 apr 2015, 16:32

Jo, väldigt tyst här.

Vi har det bra. Vi har firat 1-åringen. Grattis till alla 1-åringar, förresten! Killen har full fart på, så väl inne som ute. Oftast är han på gott humör och sover numera riktigt bra på nätterna. Dagssömnen blir vissa dagar i 2 kortare turer, andra dagar 1 längre tur. Lite mammig är han fortfarande. Kaxig så länge jag är med, men gråter åt främlingar om jag inte är inom synhåll. Så hoppas det ändras tills hösten och dagisstarten. Han tycker om att lyssna/titta i böcker och vi märker hur ordförrådet växer.

Skönt att det blivit vår och ljust ute.

Hur har ni andra det?
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav tobes » 27 apr 2015, 13:58

Hur har ni andra tänkt kring dagis o.s.v.? Sonen fyllde 1 i januari och vi har lite gått i tankegångarna att eventuellt lägga honom i dagis till hösten, han skulle då alltså vara 1 år 8 månader ungefär. Är det på tok för tidigt eller fungerar det bra? De flesta verkar lägga barnen någon gång i 2-3 års åldern, men eftersom det (tydligen) är stört omöjligt att få en plats i "mitten" av ett år borde man alltså tydligen endera ta platsen som erbjuds nu, eller sen söka igen till augusti nästa år.

Ett av alternativena skulle vara Daghemmet Fanny i västra böle, och där ska dom ha det uppdelat i grupper med 1-3 år och 3-6 år, så det känns ju förstås lite bättre än en grupp med större barn i samma, men funderar lite ändå på om det är för tidigt eller inte :hm: . Någon som har erfarenheter av just Fanny och hur tänker ni/har ni tänkt med egna barn? Han pratar tyvärr inte destomera ännu, men klarar iaf att visa vad han tycker.
tobes

Oläst inläggav lejoninnan » 28 apr 2015, 14:10

Angående dagis skulle jag säga att allt går då det måste. Väldigt individuellt hur länge inskolningen tar, det är inte nödvändigtvis lättare bara för att de är äldre. Gör som det känns bäst för er, så blir det nog bra! Vår kille börjar till hösten då är han 1 år 5 månader. Jag kommer att jobba lite mindre nu första året så att dagisdagarna inte blir så långa. Vi behöver dagvård ca 12 dagar/månad då pappan har skiftesjobb. Vi skulle kanske helst ha honom hos en familjedagvårdare, då är det ju bara en liten grupp på 4 barn, lite som en familj, men de går inte i och med våra oregelbundna tider och de här platserna är ganska få här hos oss.Så det blir dagis i en grupp för 1-3 åringar. Fördelarna där är ju att de är flera tanter och ingen behöver koka mat av dem, som ju familjedagvårdarna måste. Så på såvis finns det fler famnar att sitta i vid behov. Mitt mellanbarn var 1 år 8 månader och den äldsta 2 år då de började. Mellanbarnet har haft lite svårt varje höst, t.o.m vid förskolestarten! medan den äldre knappt velat komma hem från dagis och eftis.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 29 apr 2015, 10:18

lejoninnan skrev:Angående dagis skulle jag säga att allt går då det måste. Väldigt individuellt hur länge inskolningen tar, det är inte nödvändigtvis lättare bara för att de är äldre. Gör som det känns bäst för er, så blir det nog bra! Vår kille börjar till hösten då är han 1 år 5 månader. Jag kommer att jobba lite mindre nu första året så att dagisdagarna inte blir så långa. Vi behöver dagvård ca 12 dagar/månad då pappan har skiftesjobb. Vi skulle kanske helst ha honom hos en familjedagvårdare, då är det ju bara en liten grupp på 4 barn, lite som en familj, men de går inte i och med våra oregelbundna tider och de här platserna är ganska få här hos oss.Så det blir dagis i en grupp för 1-3 åringar. Fördelarna där är ju att de är flera tanter och ingen behöver koka mat av dem, som ju familjedagvårdarna måste. Så på såvis finns det fler famnar att sitta i vid behov. Mitt mellanbarn var 1 år 8 månader och den äldsta 2 år då de började. Mellanbarnet har haft lite svårt varje höst, t.o.m vid förskolestarten! medan den äldre knappt velat komma hem från dagis och eftis.

Vad bra skrivet lejoninnan :tummenupp:

tobes skrev:Hur har ni andra tänkt kring dagis o.s.v.?

Vi kommer också att sätta dottern på dagis till hösten. Vi har ju barn ålder 4 år, 2,5 år och nu då minsta 1 år och äldsta går just nu halvtid men till hösten kommer alla att vara på dagis heltid.
Vår situation är väl lite speciell på det viset att jag jobbar på färja så jag är en vecka hemma och en vecka borta. Så vi måste ha en heltidsplats eftersom barnen måste vara heltid den veckan jag är borta och mannen jobbar 100% veckan då jag är hemma kommer barnen vara mer hemma....
jag kan nog tycka att minstingen är för liten för dagis speciellt heltid, det blir långa dagar för ett så litet barn men precis som lejoninnan skriver att "allt går om det måste" så kommer det väl säkert att gå bra, jag är inte direkt orolig över hur det skulle gå, tror definitivt att hon kommer att trivas och dagiset som hon ska vara på är väldigt litet och inga fulla platser så att det är inte så jätte många barn, lokalerna är bra och utemiljön är fantastisk så jag jag har inget emot själva dagiset som så, det handlar kanske mest om att "måsta jobba" vi har inga som helst möjlighet till att stanna hemma längre än så, vi håller på bygger hus med inflytt till jul. Har dock stora förhoppningar om att kunna gå ner i arbetstid efter nyår när vi inte längre behöver betala hyra för den nuvarande bostaden men återstår att se.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper