Vårbebisar 2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Vårbebisar 2014

Oläst inläggav LyckligFru » 28 apr 2014, 16:12

Här kan vi samlas som fått smått våren 2014.

9/1 MammaIia, flicka 3975 gram & 51 cm.
28/1 Martina80, flicka 3235 gram & 50cm.
7/2 Joxis, pojke 3510 gram & 50,5 cm.
7/3 Pisun, pojke 3870 gram & 51cm.
17/3 Lejoninnan, pojke 4035 gram & 51 cm.
27/3 Fisktärnan, pojke 3210 gram & 49,5 cm.
11/4 la_dorada, tvillingflickor 2730 gram & 46 cm och 2545 gram & 45,5 cm.
20/4 LyckligFru, flicka 4200 gram & 51 cm.
20/4 mammamuu_84, pojke 3290 gram & 48,5cm.
10/5 piggikott, flicka 3140 gram & 48 cm.

Skriv gärna när era små är födda så uppdaterar jag listan efterhand.Givetvis frivilligt :blink:
Senast redigerad av LyckligFru 12 maj 2014, 14:13, redigerad totalt 8 gånger.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vårbebisar 2014

Oläst inläggav Martina80 » 28 apr 2014, 16:53

Vårvinterbebis här!
Flicka 28/1 3235gr 50cm, (nu visserligen över 6kg redan :) )
Martina80

Oläst inläggav Fisktärnan » 28 apr 2014, 17:54

27.3 föddes lillebror. 49,5 cm och 3210 g.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav MammaIia » 28 apr 2014, 19:49

Vi fick en liten tös 9.1.14. Är ju nu inte så liten mera..
Dotter Januari 2014
MammaIia

Oläst inläggav Pisun » 28 apr 2014, 21:06

Hej!
Fick mitt första barn, en pojke, 7.3.
Han vägde 3870g och var 51cm lång :)
Pisun

Oläst inläggav lejoninnan » 29 apr 2014, 19:12

Tredje sonen föddes 17.3. 4035 g, 51 cm.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 29 apr 2014, 19:52

Idag har lillebror bevistat sin första vernissage ;) Och bevisat att han är van vid damkörssång sedan tiden i magen. Han sov så gott medan vi sjöng. Storasyster sjöng med hon, egen stämma och högt och ljudligt :nicka:

Nu sen nattning och imorgon väntar ännu en kaotisk dag med valborgsmässoafton och aviga tider för alla måltider, program och sänggång... Nå det blir ju vardag igen sen så småningom.

LyckligFru, du får skriva in att lillebror är en pojke i första listan om du vill :D

Fisktärnan.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav lejoninnan » 30 apr 2014, 13:01

Fisktärnan skrev:Idag har lillebror bevistat sin första vernissage ;) Och bevisat att han är van vid damkörssång sedan tiden i magen. Han sov så gott medan vi sjöng. Storasyster sjöng med hon, egen stämma och högt och ljudligt :nicka:

Intressant det där med vad de hört i magen. Jag hade med lillebror på en körövning. Innan vi började sjunga var han lite missnöjd, så jag tänkte att vi får nog fara hem, men sen då vi började sjunga blev han så nöjd så och vi kunde vara övningen till slut :tummenupp:
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav MammaIia » 30 apr 2014, 21:25

Du får även fylla i att vår tös var 51 cm och vägde 3975 g.
Jo, jag har sagt att vår tös har "traktorsjuka" också. Jag körde traktor största delen hon var i magen.
Å när hon kom ut såå ska hon enbart "guppas", då ha allt gått över.
Senast redigerad av MammaIia 01 maj 2014, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Dotter Januari 2014
MammaIia

Oläst inläggav LyckligFru » 30 apr 2014, 21:28

Ja det är roligt hur de små kan vänja sig redan i magen :tummenupp:
här härjar systrarna på för fullt men lillasyster bryr sig inte alls, hon har redan hört allt i magen så hon visste att lugn och ro skulle hon minsann inte få :nepp:
Jag missade helt att sätta in pojke men nu gjorde jag det Fisktärnan :tummenupp:

Idag hade vi första besöket till rådgivningen, det gick bra, hon växer på.
Har skrivit i gravid april tråden men kan även snabbt skriva här att vår flicka har måsta vårdats på barnavdelningen på sjukhuset pga infektion direkt efter att hon föddes. Förlossningen gick lite för fort så hon blev både trött och medtagen, till på det så svalde hon fostervatten som var grönt = kakkat i vattnet som följd på det fick hon infektion och vårdats med antibiotika. Så första dygnen hade hon slangar och sladdar kopplade till sig så vi är under lite extra tillsyn ännu även om hon mår bra.

Tänkte jag även kunde dela med mig av förlossningen ifall man vill läsa :blink:

Hade inga känningar alls på förhand. Vaknar på natten kl 3.15 av världens värk, försöker klocka dem men dom slutar aldrig utan bara avlöser varandra så jag stiger upp och försöker gå men värkarna bara dundrar på, ibland är det på sin höjd 1-2 minuter emellan. Väcker mannen som ringer mormor jag ringer förlossningen och säger att vi kommer in.
Sätter mig i duschen men benen bara skakar för värkarna är så otroligt starka och intensiva. Andas igenom dem,det går bra eller det är det känns som att inget annat jag kan göra just då.
Går ur duschen,klär på mig. Kollar på klockan som är 4 och känner hur det börjar rinna, går några steg och känner ur vattnet forsar längs med benen. Ser på vattnet att det är grönt och inser att det inte är så värst bra, i samma stund kommer min mamma och vi far iväg. Bilfärden gick helt bra, samma sak, bara att andas igenom och försöka att stå ut. Vi kommer till förlossningen ca halv 5.
Jag får genast på mig ctg-n och undersöks, 8 cm öppet och det är bara att slänga av sig kläderna för babyn kommer när som helst. Får lustgas som hjälper bra. BM säger att jag får trycka på om jag känner för det och nästa värk känner jag precis för det så jag trycker på. Tryck känslan övergår sedan över till krystvärkar och allt är öppet, babyn får komma. 05.07 är hon född. ca 35 minuter efter att vi kommit in. Förlossningen gick så snabbt så hon blev lite medtagen och trött, hon hann dessutom inte rotera färdigt neråt så hon kom fel med axlarna och fastnade men huvudet kom ut som "vanligt" direkt efter hon var ute så fick dom föra henne ut till ett undersökningsrum med läkare osv...förslossningen gick så snabbt så att hon blev tröt och medtagen, hon hade apgarpoäng 2 efter 1 minut vilket inte är så bra hon var riktigt slö + att hon svalt fostervattnet som dom fick suga ut så mycket det gick. Dom förde henne sedan snabbt till barnavdelningen och jag var kvar. Inget behövde sys så jag fick duscha och sedan åka ner till barnavdelningen där vårdade dom henne snabbt och bra, dom var/är verkligen duktiga.

Snabba förlossningar är inte alltid så värst bra, jag var också betydligt mer öm och sjuk i kroppen efteråt, kroppen hade jobbat i rasande tempo men allt slutade gott, infektionen fick hon pga svalt fostervattnet men hon piggnade snabbt i och är idag väldigt pigg och energisk tjej. Hon var ju också lite större än vi trott för ultrat sade ju 3500 på bf och hon är ju född 2 dagar efter och vägde ju 4200.

Hoppas ni alla har en riktigt trevlig valborg! Glada vappen på er! :clap:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav MammaIia » 01 maj 2014, 10:25

Vår tös fick också vara på barnintensiven i några dagar.
Hon är född torsdag 06.37. Misstankar om att hon hade dragit i sig lite av grönt fostervatten. Så de höll lite mera kontroll på BB. Så fredag kväll började de misstänka att hon hade infektion på BB. Läkare tittade på henne och hon blev uppförd till avd. De satte in antibiotika 3 dagar ifall att de va så att hon hade infektion. Men det visade sig att hon inte hade någon infektion. Hjärtat hoppar ju lite extra när sådant plötsligt händer, men allt gick ju bra.

Nu är hon 3 månader och 3 veckor och mår utmärkt. Blir bara mera och mera uppmärksam på omgivningen. Men hon har varit uppmärksam ganska länge. De sa på BB att hon tittade så mycket på dem redan då, så hon såg ut som en bebis som kom på besök efter 2 veckor. Men hon är ju född 2 veckor efter beräknad tid, hon var beräknad till 28.12.13. :)
Dotter Januari 2014
MammaIia

Oläst inläggav Fisktärnan » 01 maj 2014, 19:15

Här har varit ganska korta och styckade nätter för lillebror har fått väldigt mycket luft i sig vid amningarna. Och han åt ofta för mycket och spydde rätt ymnigt. Så förra veckan började jag förkorta amningarna så att jag slutade ge honom mat när jag bedömde att han fått tillräckligt, och det fungerade. Han åt lugnare och spydde inte lika mycket för att han var överfull av mjölk. Och då var det lättare att rapa och så somnade han snabbare. Nu kan han äta lite mera igen, rapar fint och hålls rätt lugn. Förstås om han gosar ser sig vid bröstet och bara suger i sömnen, då kommer det för mycket och så spyr han. Men det verkar som om magen har mognat lite för allt det som är överlopps bara rinner ut (ingen fontän längre...) och så rapar han och somnar rätt snabbt.

Han är också lite vaknare någon period under dagarna, kan ligga och intressera sig lite för omgivningen och underhållas av storasyster ett tag. Men som med alla andra bebisar (?) låter han sina behov höras väldigt bestämt just när man:
a) satt sig på toaletten
b) lagt upp mat på tallriken
c) klätt på sig för att gå ut

ja ni vet, ni har det säkert också så...

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav lejoninnan » 04 maj 2014, 11:43

Hej!

Nu har vi haft dop. Killen trivdes inte i dopklänningen och skrek en del under själva dopet, men på festen efteråt var han nöjd och glad. Psalmerna vi sjöng tyckte han också om, så då lugnade han sig. Han verkar tycka om musik.

Våra nätter ser ofta ut som så att han somnar ca kl 21-22 på kvällarna. Så sover han 2 pass a 3 timmar med 15-30 minuters amning/blöjbyte mellan. Efter det, alltså på morgonnatten, är det lite osäkrare hur det blir. I bästa fall somnar han om efter amningen och sover 2 timmar till och så tar vi morgon ca 6- 7-tiden. Men rätt ofta sover han oroligt de sista timmarna och vill helst ligga bredvid mig och ha tillgång till bröstet flera gånger. Så då sover jag inte så bra. Så jag får se till att gå och lägga mig vid 21-tiden jag med för att få tillräckligt med sömn. De äldre barnen lägger sig också vid den tiden så det funkar för oss. Men jag längtar nog tills han ska börja sova längre pass. Minns inte när storebröderna började sova hela natten. Månne först sen då de började äta fast föda vid ca 4 månader?

Hur är era nätter?
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 04 maj 2014, 20:13

MammaIia skrev:Vår tös fick också vara på barnintensiven i några dagar.
Hon är född torsdag 06.37. Misstankar om att hon hade dragit i sig lite av grönt fostervatten. Så de höll lite mera kontroll på BB. Så fredag kväll började de misstänka att hon hade infektion på BB. Läkare tittade på henne och hon blev uppförd till avd. De satte in antibiotika 3 dagar ifall att de va så att hon hade infektion. Men det visade sig att hon inte hade någon infektion. Hjärtat hoppar ju lite extra när sådant plötsligt händer, men allt gick ju bra.

vad skönt att allt gick bra och att hon inte hade någon infektion.

lejoninnan skrev:Våra nätter ser ofta ut som så att han somnar ca kl 21-22 på kvällarna. Så sover han 2 pass a 3 timmar med 15-30 minuters amning/blöjbyte mellan. Efter det, alltså på morgonnatten, är det lite osäkrare hur det blir. I bästa fall somnar han om efter amningen och sover 2 timmar till och så tar vi morgon ca 6- 7-tiden. Men rätt ofta sover han oroligt de sista timmarna och vill helst ligga bredvid mig och ha tillgång till bröstet flera gånger. Så då sover jag inte så bra. Så jag får se till att gå och lägga mig vid 21-tiden jag med för att få tillräckligt med sömn. De äldre barnen lägger sig också vid den tiden så det funkar för oss. Men jag längtar nog tills han ska börja sova längre pass. Minns inte när storebröderna började sova hela natten. Månne först sen då de började äta fast föda vid ca 4 månader?

Hur är era nätter?

våra nätter ser lite likadana ut, hon är idag 2 veckor tar natt 21-22 tiden. äter var 3-4:e timme. Sover jätte bra i sin vagga men vill också gärna mysa nära på morgonen efter amning o tar morgon där kring 8 medan de andra barnen stiger upp vid 7.
Våra äldre flickor har börjat sova hela nätter vid 6 månader respektive 7 månader.

Vad bra att du hittat bra amningsrytm Fisktärnan :tummenupp:
här spyddes det också rejält i början men nu är det också bättre.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 10 maj 2014, 09:54

:yawn: Det blev fler amningar i natt än vanligt, men det gör inget för igår kväll fick jag vara ut och äta på restaurang med vänner medan lilleman snällt sov hela tiden hemma i vagnen. Antar att han tog igen tankningen han vanligtvis håller på med på kvällarna. Skönt att jag kunde få vara bara själv ett par timmar. Men jag var nog nervös att telefonen skulle ringa att nu är det kris hemma. Han tar nämligen varken flaska eller napp så det är nog svårt för pappa att sköta om han inte sover.

Somnar era små bra av sig själva? Dagtid tycker jag det kan vara svårt att få vår att somna av sig själv. I vagnen eller bilen somnar han bra och även i bärsjälen. Men det går inte att bara lägga ner honom i vaggan då han verkar trött. Han vill helst ammas till sömns och ibland vaknar han så fort jag stiger upp ur sängen om vi ligger i sängen.

Trevlig morsdag på er alla! :kaffe:
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper