Lysmasken skrev:^Förlåt, men jag sitter bara här och gapar! Att inte ge sitt nyfödda, hjälplösa barn K-vitaminspruta? Det är något så oansvarigt, huhu! Det är ju bara K-vitamin! Sånt som kroppen normalt producerar själv, men eftersom nyfödda inte har det så ger man det, men det kom ju fram här redan.
Florence skrev:Apropå K-vitaminet, kan ni som tydligen vet varför det är så nödvändigt, förklara för mig lite bättre varför det är nödvändigt? Jag förstår att vi i Norden kan behöva D-vitamintillägg, då mänskan inte kanske genetiskt är skapad för att bo i hus med 40 cm tjocka väggar och centralvärme (i vinter). Men nog tusan är ju mänskan skapad för att föda barn utan tillgång till syntetiskt vitamin! Så bli nu för guds skulle inte upprörda av att nån ifrågasätter en rutinutdelad vitaminspruta, hallå!
Så - min fråga till er som vet mer om K-vitaminet: vilka skador kan spädbarnet få av att INTE få denna spruta?
K-vitaminet får egentligen inte ges utan föräldrarnas informerade samtycke, men det följer man naturligtvis inte. För om man ska kunna ta ställning till en sådan sak behöver man ju få veta mer än att sprutan förhindrar eventuella inre blödningar. Det är alltså inget som alla barn behöver för att överleva, men man ger det åt alla för att ungefär 1 av 10.000 barn får blödningar orsakade av K-vitaminbrist. Med denna spruta är det också som med alla andra, man ger den trots att det finns väldigt många som påstår att den gör mer skada än nytta. Det har knappt gjorts någon forskning om vilka bieffekter sprutan har på alla friska barn som får den helt i onödan, men några forskningsrapporter(inte alla!) har iaf kommit fram till att de barn som får den har dubbelt eller t.o.m. tredubbelt så stor risk att få barncancer än de barn som inte får k-vitamin sprutan direkt efter förlossningen. För som med alla andra vacciner innehåller sprutan inte bara det viktiga(k-vitaminet) utan också en rad andra, mindre trevliga och giftiga ämnen.
Oca skrev:Läste lite på och fick uppfattningen att sen avnavling förebygger k-vitamin brist. Det skulle ju ända vara att föredra istället för att börja picka det lilla livet.

Det samma har jag läst. Samt att dagens överdrivna hygien inte alls är så bra i sammanhanget, eftersom K-vitamin bildas i
tarmarna och finns rikligt runt analöppningen. Om mamman inte har tvättat sig riktigt grundligt strax före förlossningen kommer babyn då naturligt i kontakt med mammans K-vitamin vid en vanlig vaginal födsel. K-vitamin börjar sen bildas i babyns tarmar så fort den börjar få i sig mjölk. Man räknar med att det tar ca tre dygn innan K-vitaminnivån är normal. Bara tre dygn! Dessutom kan man ge k-vitaminet efteråt ifall det skulle ske något
oförutsett under dessa tre dygn, så att man har skäl att misstänka att babyn riskerar att få inre blödningar.
Vem startar en ny tråd? Jag kan nog göra det om ingen annan vill.