Vaccinera eller inte?

För oss som har barn i småbarnsåldern

Moderatorer: skogsmus, IdaLotta

Re: Vaccinera eller inte?

Inläggav Sweetwillow » 07 mar 2010, 19:25

^här finns väl ingen som är expert? :) Google är min vän. :wink:

K-vitamin är viktigt för att blodet ska kunna levra sig normalt. Ett litet antal bebisar (ungefär 1 av 10.000) som inte får K-vitaminprofylax får blödningar orsakade av K-vitaminbrist, Morbus hemorrhagicum neonatorum eller MHN. De kan få näsblödningar, blödningar från munnen, eller invärtes blödningar vilket kan vara livshotande.

Plockade det här från en sida; http://se.babycenter.com/baby/health/vitamink/
Det verkar ju inte vara så super nödvändigt, bara en försäkring. Så för mej spelar det nog ingen roll om sprutan ges eller inte eftersom den inte verkar ha någo negativa följder heller.

Läste lite på och fick uppfattningen att sen avnavling förebygger k-vitamin brist. Det skulle ju ända vara att föredra istället för att börja picka det lilla livet. :hm:

Vi fick nog info om k-sprutan både på rådgivning och familjeförberedelse kursen.
Senast redigerad av Sweetwillow 07 mar 2010, 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Gullet 06/07 & Grynet 09/08
Ab imo pectore ♥
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Milly » 07 mar 2010, 19:29

Jag vet inte varför jag återkommer hit för att stånga mitt huvud blodigt i väggen. :ledsen:
Kanske för att jag tycker att det är en såpass viktig sak, och kanske för att jag tycker att vaccinationsmotståndare är så totalt fel ute och cyklar.

Kopierar in en text från Finska läkarsällskapets handlingar:

Minskad vaccinationstäckning
kan ha ödesdigra följder

Ibland ställs frågan om man för säkerhets skull borde avstå från vaccination eftersom allvarliga vaccinskador inte helt kan uteslutas.
Sådant tänkande har haft ödesdigra följder. I Ryssland ledde minskad vaccinationstäckning till en oerhörd difteriepidemi på 1990-talet: 150 000 människor insjuknade och 4 500 dog i difteri (29). På våren 2002 drabbades södra Italien av en mässlingsepidemi som dödade tre barn och en vuxen (30). Epidemin rasade framför allt i två regioner, där andelen vaccinerade barn var bara litet över 60 procent. Den låga vaccinationstäckningen berodde bl.a. på att till och med de lokala läkarna var rädda för biverkningar av vaccinet.
I Sverige avbröts den rutinmässiga kikhostevaccinationen år 1979 på grund av misstankar om att helcellsvaccinet skulle orsaka skador i centrala nervsystemet. Härav följde att det på 1980-talet och i början av 90-talet årligen rapporterades ungefär 10 000 kikhostefall i Sverige. Cirka 2 300 barn vårdades på sjukhus för kikhosta enbart under åren 1981–1983. Nästan hälften av barnen var under ett år, 4 procent hade neurologiska komplikationer, 14 procent lunginfl ammation och tre avled (31).
Samtidigt var antalet rapporterade kikhostefall i Finland, där vaccinering fortsattes, mellan 500 och 1 000 per år. Efter det att de acellulära kikhostevaccinerna infördes i det svenska vaccinationsprogrammet år 1996 har antalet fall av kikhosta minskat kraftigt (32).
Det är en stor utmaning för hälsovårdspersonalen att få föräldrarna att inse att frågan om eventuella faror av vaccinering borde formuleras på ett annat sätt. Den rätta frågan lyder: vilket är farligare – att vaccinera eller att låta bli? Svaret är enkelt. Även om vaccinering i ytterst sällsynta fall kan orsaka skada, är det avsevärt farligare att avstå från vaccination.

http://www.fls.fi/files/067_074_Kilpi.pdf

Tycker att hela artikeln var bra och läsvärd. Bemärk att den danska studien som motbevisade att vaccinerade barn i högre utsträckning skulle utveckla autism rent faktiskt visade att aningen flera ovaccinerade barn blev autistiska.
Bemärk även att frekvensen för plötslig spädbarnsdöd är högre hos ovaccinerade barn.

K-vitaminets vara eller icke-vara kan jag inte uttala mej om. Men jag är alldeles säker på att På något vis "godtyckligt" delar man nog inte ut sprutor. En snabb googling visade att risken för att få blödningar (hjärnblödning naturligtvis tråkigast) är 1/10 000. Svåra saker. Den där mamman som får den 10 000:de babyn kanske inte skulle vara så glad över beslutet att ta bort sprutan. Men nån överhängande stor risk är dte ju inte...
Senast redigerad av Lysmasken 08 mar 2010, 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: redigerat radbyten
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Lysmasken » 07 mar 2010, 19:39

Kan ni vänligen se till att radbytet blir ok när ni kopierar in texter från andra sidor hit...
/mod.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Rosie » 08 mar 2010, 11:05

Lysmasken skrev:^Förlåt, men jag sitter bara här och gapar! Att inte ge sitt nyfödda, hjälplösa barn K-vitaminspruta? Det är något så oansvarigt, huhu! Det är ju bara K-vitamin! Sånt som kroppen normalt producerar själv, men eftersom nyfödda inte har det så ger man det, men det kom ju fram här redan.

:swoon:

Florence skrev:Apropå K-vitaminet, kan ni som tydligen vet varför det är så nödvändigt, förklara för mig lite bättre varför det är nödvändigt? Jag förstår att vi i Norden kan behöva D-vitamintillägg, då mänskan inte kanske genetiskt är skapad för att bo i hus med 40 cm tjocka väggar och centralvärme (i vinter). Men nog tusan är ju mänskan skapad för att föda barn utan tillgång till syntetiskt vitamin! Så bli nu för guds skulle inte upprörda av att nån ifrågasätter en rutinutdelad vitaminspruta, hallå!

Så - min fråga till er som vet mer om K-vitaminet: vilka skador kan spädbarnet få av att INTE få denna spruta?

K-vitaminet får egentligen inte ges utan föräldrarnas informerade samtycke, men det följer man naturligtvis inte. För om man ska kunna ta ställning till en sådan sak behöver man ju få veta mer än att sprutan förhindrar eventuella inre blödningar. Det är alltså inget som alla barn behöver för att överleva, men man ger det åt alla för att ungefär 1 av 10.000 barn får blödningar orsakade av K-vitaminbrist. Med denna spruta är det också som med alla andra, man ger den trots att det finns väldigt många som påstår att den gör mer skada än nytta. Det har knappt gjorts någon forskning om vilka bieffekter sprutan har på alla friska barn som får den helt i onödan, men några forskningsrapporter(inte alla!) har iaf kommit fram till att de barn som får den har dubbelt eller t.o.m. tredubbelt så stor risk att få barncancer än de barn som inte får k-vitamin sprutan direkt efter förlossningen. För som med alla andra vacciner innehåller sprutan inte bara det viktiga(k-vitaminet) utan också en rad andra, mindre trevliga och giftiga ämnen.

Oca skrev:Läste lite på och fick uppfattningen att sen avnavling förebygger k-vitamin brist. Det skulle ju ända vara att föredra istället för att börja picka det lilla livet.

:nicka: Det samma har jag läst. Samt att dagens överdrivna hygien inte alls är så bra i sammanhanget, eftersom K-vitamin bildas i
tarmarna och finns rikligt runt analöppningen. Om mamman inte har tvättat sig riktigt grundligt strax före förlossningen kommer babyn då naturligt i kontakt med mammans K-vitamin vid en vanlig vaginal födsel. K-vitamin börjar sen bildas i babyns tarmar så fort den börjar få i sig mjölk. Man räknar med att det tar ca tre dygn innan K-vitaminnivån är normal. Bara tre dygn! Dessutom kan man ge k-vitaminet efteråt ifall det skulle ske något
oförutsett under dessa tre dygn, så att man har skäl att misstänka att babyn riskerar att få inre blödningar.

Vem startar en ny tråd? Jag kan nog göra det om ingen annan vill. :nicka:
Rosie

Inläggav Tigermamman » 08 mar 2010, 11:28

Rosie starta du en ny tråd. jag är inte så hemma på hur man gör. jag är nybörjare på mammapappa.

Tigermamman
Tigermamman

Inläggav Tigermamman » 09 mar 2010, 00:35

Milly skrev:Jag vet inte varför jag återkommer hit för att stånga mitt huvud blodigt i väggen. :ledsen:
Kanske för att jag tycker att det är en såpass viktig sak, och kanske för att jag tycker att vaccinationsmotståndare är så totalt fel ute och cyklar.

Kopierar in en text från Finska läkarsällskapets handlingar:

Har läst hela artikeln nu. Jag kan ej läsa om barnen var helt ovaccinerade eller om de fått k-vitamin sprutan?!
Har du svar på det? :blink:
Senast redigerad av Lysmasken 09 mar 2010, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: klippt bort onödigt långt citat, korrigerat citateringskod
Tigermamman

Inläggav Milly » 09 mar 2010, 15:19

Tigermamman:
Jag förstår inte riktigt frågan nu. Om du menar studierna ang MPR-vaccinets möjliga kopplingar till autism så kan jag inte svara på vilka vacciner dom barnen i övrigt hade fått... länka gärna hit en vetenskaplig forskning som bevisar att nåt annat vaccin förorsakar autism, ifall att det var det som var din point. Och ang PSD och vaccin så antar jag man pratar om vacciner generellt, inte något specifikt vaccin. Och K-vitamin har absolut intet att göra med vacciner.

Det är trist att så många mänskor har absolut NOLL förtroende för vår moderna sjukvård. Om man läser i Aftonbladet att K-vitamin förorsakar cancer hos nyfödda så tror man faktiskt mera på det, än på medicinsk expertis. :swoon:

Visst, jag håller med om att läkemedelindustrins främsta mål är att öka sina vinster (i likhet med alla andra företag). Men det är trots allt få saker som genomgår en sån kontrollapparat och som det forskas så mycket i som medicin och läkemedel. Finns det en minsta misstanke om att ett läkemedel ger oönskade biverkningar så dras läkemedlet ju tillbaka.
Jag är inte ett skvatt insatt i K-vitamin till nyfödda. Men ifall någon påvisar en koppling mellan detta och leukemi så kan jag inte tänka mej att man fortsätter att ge detta preparat, som trots allt bara förhindrar en ev blödning hos ca vart 10.000 barn! Det funkar inte så!!! Man gör inte det! Och jag förstår inte hur ni resonerar som tror så.
1990 och 1992 fanns det ett par studier som gjorde en viss koppling mellan K-vitamin och cancer hos barn. Efter detta har man forskat mera i saken och UK Children´s Cancer Study Group (alltså inte typ Astra Zeneca) har dementerat denna koppling.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1452 ... t=Abstract
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Peg » 09 mar 2010, 18:46

Rosie, här är för dig :)

Fri översättning av en del av den engelska texten:

”På 30 år har vaccintillverkarna för den amerikanska marknaden minskat från 35 till en handfull. Internationellt har tillverkarna av barnvaccin också minskat från 14 till 4. Detta till följd av finanseilla orsaker som låg vinst, kostsam forskning/utveckling och produktion, och ansvarsskyldighet.
På senare år har vaccintillverkning blivit lite mer intressant för medicinska företag, men den står fortfarande bara för 1,5% av all medicinsk vinst. Även med tillväxt inom industrin till följd av ”blockbuster” vacciner som Prevnar och Gardasil, tror experter att vacciners vinst kommer att fortsätta ligga under marginalerna för märkesmediciner. De flesta vacciner fortsätter ge ringa vinster för tillverkarna.”

Läs mer här:

The Vaccine Industry - An Overview
http://www.vaccineethics.org/issue_briefs/industry.php
Användarvisningsbild
Peg
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Lysmasken » 09 mar 2010, 21:38

Tigermamman: exakt vad ville du citera/kommentera i Millys inlägg? Du har nu citerat ett helt inlägg, något man helst ska undvika. I synnerhet när det gäller hela inlägg. Ifall man vill citera ett helt inlägg, använd hellre tecknet ^ (om det är följande inlägg) eller formulera det på något annat vis.
/mod.

Edit: jag klippte bort citatet, men lämnade så att man förstår vad du syftar på. Millys citat från Finska läkarskapets handlingar finns ju att läsa i hennes inlägg några rader uppåt.
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav anonym » 09 mar 2010, 23:53

Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Inläggav Tigermamman » 10 mar 2010, 13:59

anonym skrev:Någon som har en vettig förklaring på det här? :huh:

se först
http://www.youtube.com/watch?v=3ul2oGS6 ... re=related

och sen
http://www.youtube.com/watch?v=-0gvDkVc ... re=related

Hej!

Detta är ingen ny läsning för mig. Enligt en grupp människor så är vi helt enkelt för många på jorden. För att få ner folkmängden så har dom olika taktiker. Den ena är att vaccinera folk helst i de fattiga länderna för dom tror det skall rädda dom :curse:
Vill du läsa mer så gå in på youtube och googla David Icke, jag tycker personligen han har klart för sig.
Det är så sorgligt, men Bill Gates sa det på plats att vaccinationer kommer att minska folkmängden....
Tigermamman.

Jag är ny att att skriva på ett forum så det blev lite fel innan när jag skrev...
Tigermamman

Inläggav Nessa » 10 mar 2010, 14:09

Rosie skrev:
Vem startar en ny tråd? Jag kan nog göra det om ingen annan vill.

Jag tycker det är konstigt att det måste startas en ny tråd och att rubriken ändrades. Varför kunde inte tråden delas istället så att den som vill diskutera för och nackdelar med vacciner kan göra det på ett ställe och den som inte vaccinerar och vill utbyta tankar kring det, på ett annat ställe? Nog delas andra trådar också kvickt här på forumet, tex eu tråden och - hemma med spädbarn delningen. Då sku man slippa fundera på om man får skriva i en tråd eller inte...
två små gullegryn :love:
Användarvisningsbild
Nessa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav horisont » 10 mar 2010, 16:09

Bara av ren nyfikenhet måste jag få fråga - hur många av vaccinationsmotståndarna håller också med om konspirationsteorierna (dvs att själva syftet med vaccinationer är att minska världens befolkning)?
Storebror & Lillebror
Användarvisningsbild
horisont
Guldmedlem

Inläggav Milly » 10 mar 2010, 16:24

anonym skrev:Någon som har en vettig förklaring på det här? :huh:

Ni är för roliga. :lol: Det betyder naturligtvis att Adolf Hitler har klätt ut sej till Bill Gates och står nu och berättar för världen på Youtube att han planerar ett massmord på u-ländernas barn, inte med det gamla beprövade Cyklon-B utan lite mera förfinat med vacciner!!! :w00t: :swoon:

Nä, klippet är taget ur sitt sammanhang, Gates ettdera ironiserar eller uttrycker sej lite fumligt. I själva verket är hans intention att rädda ca 8 miljoner liv... http://www.timesonline.co.uk/tol/life_a ... 007734.ece

Ni kan väl inte på allvar tro att man står och berättar om sina massmordsplaner på Youtube??? :w00t: :lol:
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Lysmasken » 10 mar 2010, 17:03

Nessa skrev:
Rosie skrev:
Vem startar en ny tråd? Jag kan nog göra det om ingen annan vill.

Jag tycker det är konstigt att det måste startas en ny tråd och att rubriken ändrades. Varför kunde inte tråden delas istället så att den som vill diskutera för och nackdelar med vacciner kan göra det på ett ställe och den som inte vaccinerar och vill utbyta tankar kring det, på ett annat ställe? Nog delas andra trådar också kvickt här på forumet, tex eu tråden och - hemma med spädbarn delningen. Då sku man slippa fundera på om man får skriva i en tråd eller inte...

Det är inte alltid så lätt att vara moddis här.. Jag läste här i tråden och då var det TS som hade försökt kontakta mig för att få rubriken ändrat. PM nådde aldrig fram, men jag ändrade rubriken och jag fick inga kommentarer på det. Rubriksättningen blev visst fel igen (har jag märkt, men ingen har påpekat direkt, eller kommit med förslag på bättre rubrik), men motsvarar ändå diskussionen som här pågår. Så kanske bäst ändå att starta en ny tråd om man vill att diskussionen ska gå på det vis som TS önskade, nu blev det ju debatt..
Synpunkter och förslag kan man alltid PM:a moderatorn om.
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn