Inför dagisstarten

För oss som har barn i småbarnsåldern

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Inför dagisstarten

Oläst inläggav mamacita » 30 jun 2008, 21:48

Okej, detta har säkert diskuterats tidigare men vi gör det igen.

Det är dags för en ny kull småttingar att starta dagis om en månad, däribland min egen. Jag efterlyser nu alla sorters råd för att förbereda en smärtfri start, t.ex.:
- Psykisk förberedning, hur går tillväga med en ett-åring?
- Rutiner, lönar det sig att synkronisera före eller kommer de automatiskt när barnet en gång är i dagiset?
- Avvänjning bröst och tuttflaska, nödvändigt?

Och viktigast av allt: Vad ska inhandlas? Hur mycket kläder behövs? Tips om utekläder, innekläder, andra grejer, etc.

Och allt annat ni kan komma att tänka på.

Jag går gärna och köper grejerna nu på rea i lugn och ro, istället för att stressa med sådant i efterskott när man dessutom ska vara produktiv på jobbet, fulltid...
mamacita
Silvermedlem

Re: Inför dagisstarten

Oläst inläggav Sunflower » 01 jul 2008, 10:17

Mina flickor (3,5 år och 1 år) skall också börja på dagis i Augusti. :ledsen: Det som jag nu har tänkt att jag måste köpa är regnkläder och gummistövlar åt lillasyster (storasyster har redan). Alla kläder skall också märkas med namnlappar.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav fuzz » 01 jul 2008, 12:32

Vår kille (nyss fyllda ett) börjar också på dagis i augusti.

Jag frågade på dagiset om sovandet, eftersom killen oftast sover två gånger om dagen och dagistanten konstaterade att det inte är nödvändigt att börja ändra på några rutiner "med våld". Ifall han fortfarande behöver två turer i augusti så får han sova i vagn där ute en stund på morgonen och sedan ta den riktiga sovstunden med de andra på eftermiddagen, vilket jag tycker låter jättebra. Dagistanten vi pratade med konstaterade ändå att de flesta slutat med två turer inom en månad efter att de börjat på dagis (det handlar alltså om ettåringar...)

Kläder har jag också grubblat på... hur många ombyten ska de behöva? Utekläder har vi definitivt inte tillräckligt av, det vet jag. Och hur är det med gummistövlar? Vår kille går ännu inte utan stöd så gummistövlar är väl rätt klumpiga att röra sej med... finns det tips på bra stadiga märken eller andra skoalternativ?
fuzz

Oläst inläggav Anouk » 01 jul 2008, 13:07

fuzz skrev: de flesta slutat med två turer inom en månad efter att de börjat på dagis (det handlar alltså om ettåringar...)

Vår pojke (nu 15 mån) började på dagis vid 11 mån. De dagar han är hemma sover han två pass fortfarande, men på dagis sov han bara ett pass, plus ofta en lur i bilen på väg till dagis. Ganska ofta lämnades han där fortfarande sovande och då orkade han mycket bättre med dagen.

hur många ombyten ska de behöva?

Vi har bara haft en reservomgång av alla inomhusplagg, men det är inte många gånger som de har behövts. Nån extra yllekofta/fleecejacka och några yllestrumpor typ.

Och hur är det med gummistövlar?

Vår pojke kunde inte ännu gå när han började på dagis, så han satt i kärran den första tiden då de lekte ute, och behövde alltså inga skor (vi hade nog ett par där som reserv). Personalen sa nog till när de tyckte han sku behöva stövlar och kurabyxor.

Det som var nytt för oss när pojken började, var att han sku ha med tutt och nåt gosedjur eller motsv. att sova med. Att det sku underlätta somnandet på egen hand. Fast det blev slutligen så att pojken sov sina middagar i vagnen också på dagis så han behövde inga attiraljer för somnandet. Han anväder alltså inte tutt eller annat hemma heller.
Användarvisningsbild
Anouk
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Linzi » 01 jul 2008, 13:12

Också vår 1,5åring kommer att börja dagis i augusti (och vår 4,5åring återvänder dit efter några månaders sommarpaus).

mamacita skrev:- Psykisk förberedning, hur går tillväga med en ett-åring?
Jag tror inte att man psykiskt kan förbereda en ettåring, h*n förstår ju inte så mycket än. Däremot kan man ju gå till dagiset och hälsa på flera gånger redan före inskolning, vi har t ex varit några gånger och lekt med de andra barnen ute på gården. Vår lillebror är dessutom redan bekant med stället och tanterna, eftersom vi har fört och hämtat storebror där två gånger i veckan under hela lillebrors liv.

mamacita skrev:- Rutiner, lönar det sig att synkronisera före eller kommer de automatiskt när barnet en gång är i dagiset?
Lillebrors mattider är redan nu ungefär de samma som på dagis, men vi kommer att försöka tidigarelägga lillebrors dagssömn så att den passar in i dagis schema. Annars räknar jag med att andra rutiner kommer sen när han är på dagis.

mamacita skrev:- Avvänjning bröst och tuttflaska, nödvändigt?
Åtminstone i vårt dagis får barnen ta med sina egna tuttflaskor (likså tuttar), om de ännu använder sådana, så en avvänjning är inte alltid nödvändig.

mamacita skrev:Och viktigast av allt: Vad ska inhandlas? Hur mycket kläder behövs? Tips om utekläder, innekläder, andra grejer, etc.
Jaa-a, det var värre. Jag tycker att det behvös massor med kläder till dagis: åtminstone ett, helst två set med byteskläder till innekläderna (om det händer olyckor med blöjorna eller vid matbordet), inneskor, regnkläder + gummistövlar, ibland också byteskläder till utekläderna (åtminstone då när det är vått och såttigt väder). I vårt dagis gör de så att de alltid byter så gott som alla kläder när de kommer in utifrån, så om det t ex är shortsväder ute, så behövs det också shorts att byta till inomhus.

Sådana dagar då det är klottigt före, så är barnen ju smutsiga från topp till tå när de kommer hem från dagis och alla kläder måste tvättas. Då kan det vara bra att ha en extra uppsättning utekläder att ta till, om inte kläderna hinner torka under natten. Jag har t ex köpt reservhalare och andra utekläder billigt på loppis eller fått dem av bekanta.

Sen har jag med storebror märkt att det nästan är enklast att ha en uppsättning regnkläder + stövlar som hela tiden får vara på dagis, helt enkelt för att man inte ska behöva släpa dem fram och tillbaka. Det blir ju dyrt att skaffa allting, men vi har gjort så att den uppsättningen som har varit här hemma har varit någon nummer för stor och då har ju användningstiden för den blivit lång.

Bra är det ju också att ha en rymlig väska, som man kan bära alla kläder och grejs fram och tillbaka i.

Det var ungefär vad jag nu kommer på. Lycka till med dagisstarten!
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Halle » 01 jul 2008, 13:44

Våra barn skall åxå börja på dagis, i september. Lillan är då bara 1 år och 1½mån :ledsen: (kan inte fatta att jag faktiskt tänker föra dit ett så litet barn... :swoon: :( )

Storebror har varit hemma ett år nu emellan. Han var lite större då han började sist och det gick bra (ett nyöppnat ställe då, så det var bara 2 barn och två tanter de första veckorna :wink: )

Men vår lilla är mycket känsligare så jag gruvar...
Som svar på dina frågor, närmast då den psykiska biten:
Hälsa på många gånger på dagiset (eller dagtanten) med ditt barn. Jag tycker många tar allt för lätt på detta! Meningen är ju inte att barnet bara skall acceptera sitt öde, att stanna på dagis då föräldrarna överger det. Utan att barnet skall känna tanterna och stället så bra att det gärna stannar kvar där för att det känner sig tryggt!
Vi tänker hälsa på hela augusti, först bara ute och sen inne också och sen får barnen stanna en liten stund först ute och sen inne utan mig. Så jobbar jag sedan ½-tid i 1½månad innan det måste stanna heltid (nå nästan, jag har så många semesterdagar innestående att jag i praktiken kommer att jobba 4-dagars veckor)

Jag tycker denhär inskolningen är det allra allra viktigaste då man börjar. Och alldeles speciellt med så småbarn. En 4-åring behöver oftast inte lika många besök innan det är dags som en 1-2 åring.
På de flesta ställen förstår de nog vikten av inskolning nu förtiden och gör de inte det skall man stå på sig!

Sen den andra psykisk biten: mammas o pappas känslor. Jag kommer nog att ha mycket svårare att lämna ifrån mig detta 3:e barn än de två större (som alltså varit lite äldre då jag fört dem). Jag har funderat på att pappa skulle föra sitället för att barnen inte skall känna min oro, men i vårt fall tror jag inte det är lösningen. Jag får nog bara psyka mig till att det måste gå bra. Viktigt är att alltid säga hejdå, inte lämna barnet i smyg då det verkar ha det bra. Det leder bara till att barnet så småningom blir osäker på var mamma o pappa är hela tiden och problemen kan bli mycket större (kanske självklart för de festa men jag har själv skött barn som lämnats i smyg med mig ). Om man tydligt och klart säger hejdå
är barnet kanske superledset i början men vänjer sig snart med att lita på att mamma och pappa kommer tillbaka.
Då man säger hejdå och ger en kram eller hur man nu gör det så ska man inte dra ut på proceduren och säga hejdå 10 gånger (har sett många göra detta åxå...). Gråter barnet måste man nog åtm några gånger försöka på att ganska fort fara efter att man sagt hejdå (innan hejdået kan man ju självklart vara där en stund) och se om barnet vänjer sig och kolla med "tanterna" hur barnet reagerat då man farit. Är barnet otröstligt i veckor måste man väl hitta på nåt annat (stanna hemma igen har jag tänkt isåfall, men hur fasiken skall det gå till?? :huh: )

Bra att du startade denna tråd så får man lite hjälp med att föbereda sig själv mentalt inför det som komma skall.

Ja förrästen har vi nu med detta barn (visa av erfarenhet :lol: ) gjort så att hon somnar med en kanin på kvällarna och med en kisse i vagnen på dagarna. På så vis kan vi lämna kissen på dagiset sen på måndagar och ta hem på fre. Det var jätte jobbigt att varje morgon komma ihåg storebrors kanin och sen att komma ihåg att ta hem den (var inte bar en gång vi fick köra flera varv och en gång kom en tant hem med den då de stängde...).
Annars har jag tänkt försöka lämna bort förmiddagssömnen i augusti, går det inte så får de ju nog sova på fm där också (då har de ju mindre av dagistiden med tanterna och sover bort det mesta av det nya, spec i början. Kan ju vara bra också...). Mattider har vi nog ganska samma som dagisar brukar ha så det borde inte vara nåt problem (dvs 11:30 lunch)
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav nbp » 01 jul 2008, 17:38

Huu... Det är augusti redan om en månad... Jag har på nåt sätt tyckt vi ännu har all tid i världen... SB har dock varit i park invid dagiset och är lite van vid stället och ser fram emot att börja. En dag har jag varit där med honom redan. Jag lyckades faktiskt med konststycket att lämna SB på dagis och fara iväg själv. Sen ringde tanterna efter mig och sa att det nog var meningen ena föräldern skulle vara med. :lol: :oops: Fast jag tror nog det går ungefär lika lätt som när SB började i parken första gången. Han grät inte en gång. Sen när vi ändrade på rutinerna så att mamma förde en morgon, så då blev det problem... Men det fixade sig på ungefär en vecka och han grät bara nån minut, sen rusade han på som om inget hänt. LB är sen en annan femma... Vi hade i mars ett totalt misslyckat park-försök. I maj gick det betydligt bättre och mot slutet var det inte alls problem. Få se vad LB tycker om att SB inte är med...
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Fia81 » 01 jul 2008, 20:54

Vår son var 11 månader när han börjarde på dagis och det gick över förväntan bra. Visst var han ledsen i början när jag for därifrån, men jag visste ju att han slutade strax efter att jag gått ut så det gick nog bra. Vi var dit tre, fyra gånger innan det var dags och så var han bara halva dagar den första veckan. I början sov han nog två gånger per dag, men ganska snabbt började han nog lämna bort förmiddagspasset och sov bara en gång på eftermiddagen. Han var på dagiset bara tre dagar per vecka första halvåret och med mormor två dagar. De dagarna han var med mormor sov han nog två gånger för då var han så trött efter dagarna på dagis.

Vi har en uppsättning regnkläder och ett par stövlar som vi har på dagis hela tiden för att inte behöva köra dom av och an. Sen har vi förstås oxå extra ombyten innekläder där. Ytterkläderna har vi nog bara haft en uppsättning av hittills faktiskt. Förutom medan han ännu sov ute i vagnen då vi hade en skild halare som han sov i, för då var det ju viktigt att halaren var torr.

Jag tror nog att det är svårt att förbereda en 1-åring på var dagisstrarten innebär och när de är så pass små så anpassar dom nog sig oftast snabbt till den nya situationen. Men just det där att inte säga hejdå och stanna kvar för länge innan man åker är nog viktigt. Det märks nog att det blir svårare för vår lilleman de morgnar man pratat nåt extra ord med dagisfröken och han hinner komma ut till dörren igen innan man åker. Och så måsta man helt enkelt lita på dagisfröknarna och att barnet är tryggt där man lämnar det för om man själv är lugn så är nog oxå barnet det i de flesta fall.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamacita » 04 jul 2008, 11:38

Hej igen,

Roligt med mycket diskussion. Många nyttiga kommentarer.

Överväger själv om vi ska fortsätta att tygblöja på hösten eller om vi skippar det. Jag vet att dagiset har några tygblöjebarn så det är inte ett problem. Problemet är mer det att man ska hinna tvätta, hänga upp och plocka ihop så att de har tillräckligt på dagis hela tiden. Den senaste tiden har inte blöjornas sugeffekt varit tillräcklig, vilket ju skulle betyda flera byteskläder på dagis... Men om vi nu övergår till engångsblöjor så tar det kanske längre innan hon blir torr. Svårt det där.

Börjar säkert gå till dagisets lekpark genast när det öppnar igen. Då hinner hon vara där tre veckor förrän det är dags. Hoppas nu bara att hon skulle lära sig gå tills dess så att det inte blir så mycket slitage på byxorna av allt krypande på gården. Dessutom behöver man en större uppsättning byxor om barnet inte går förrän dagisstarten. Eller? Just nu måste vi byta byxor efter varje lekparkstur.
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 04 jul 2008, 14:24

Jag börjar jobba 21 juli när lillan är ett år och en månad. Sen är hon hemma med pappa en månad och börjar som knappa 14 månader gammal på ett dagis. Gruppen har 15 barn födda 06-07.
Det blir alltså pappa som skolar in henne i dagisrutinen.
Vårt största problem är vår dygnsrytm. Hon läggs i sin säng ca kl 22 varje kväll och sover elva timmar från när hon somnar, oftast vaknar hon halv tio på förmiddagen. Gubben har sådana arbetspass på sitt jobb att han kommer i säng tvåtiden på natten och för hälsans skull kan han inte vrida dygnet flera timmar varje vecka. Han behöver dessutom få sova ut efter sitt hårda arbetspass på sju dygn. Så, vi kan inte ha en baby som vaknar kl sex på morgonen. Men dom veckor jag är ensam med henne måste jag föra henne till dagis till åtta. Kan man månne föra henne sovande, i pyjamas dit? Är det vanligt att barnen äter frukost på dagis? För oss skulle det passa perfekt om vi kunde lägga henne kl 21 och väcka 08.
Natasha
Flerbarnsmor med intresse för tät långvarig amning, bakåtvända bilbarnstolar, tygblöjor, tidig potträning, att läsa barnböcker och laga och läsa om hälsosam sockerfri och glutenfri mat. Dessutom är jag glad nybörjare på att ha köksträdgård.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cecilia » 04 jul 2008, 23:57

Linzi skrev:I vårt dagis gör de så att de alltid byter så gott som alla kläder när de kommer in utifrån, så om det t ex är shortsväder ute, så behövs det också shorts att byta till inomhus.

Det här är en sådana sak som många föräldrar har svårt att förstå att man skall ha skillda ute- och innebyxor även på sommaren. Barnen blir ju smutsika då de leker ute och det är inte trevligt då de sedan kommer in och sätter sig i soffan t.ex.

Natasha skrev:Kan man månne föra henne sovande, i pyjamas dit? Är det vanligt att barnen äter frukost på dagis?

Nog kan du föra barnet sovande till dagis på morgonen men nog är det bättre att du klär kläder på henne och byter nattblöjan . Jag har många gånger klätt på mina barn sovande då vi skall iväg till dagis/dagmamman.
Morgonmål serveras daglgen på dagis och de flesta barn som är närvarande vid denna tidpunkt äter nog det där.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamacita » 08 aug 2008, 11:20

Hur har det gått?
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Mariska » 08 aug 2008, 11:57

Cecilia skrev:Det här är en sådana sak som många föräldrar har svårt att förstå att man skall ha skillda ute- och innebyxor även på sommaren. Barnen blir ju smutsika då de leker ute och det är inte trevligt då de sedan kommer in och sätter sig i soffan t.ex.

Tja, det varierar nog från ställe till ställe tror jag. På de ställen jag har erfarenhet av (ett dagis och ett gruppis) skulle jag säga att det snarare är tanterna som har svårt att förstå det där med skilda ute och innebyxor... :wink: Jag har nog alltid utebyxor med åt båda barnen, men om det är varmt och torrt ute används de inte. Nåja, det är i och för sig inget jag direkt hänger upp mig på, utan jag har bara gjort så att jag använder sådana byxor (t ex jeans) som lämpar sig för både inne- och utebruk (collegebyxor får så lätt hål på knäna ute...). Shortsväder har det bara varit kanske en dag då barnen varit på dagis, så det har jag inte desto mera behövt fundera på i sommar! :roll:
Pojke 10/04
Flicka 11/06
Pojke 11/09
Användarvisningsbild
Mariska
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 08 aug 2008, 12:38

Våra barn skall börja lekis nästa vecka.För SS e det inget nytt, men ny grupp nog. Fast hon ser bara fram emot det o 2 av tanterna e bekanta från förr.
mamacita skrev:- Psykisk förberedning, hur går tillväga med en ett-åring?

Pappan e hemma ännu nästa vecka så LB har 5dagar på sej att bekanta sej.Första dagen e pappa med.
mamacita skrev:- Avvänjning bröst och tuttflaska, nödvändigt?

Tuttflaska är knappt i användning. Kommer nog att fortsätta amma ännu nån månad. (har jobbat sen han var 7mån)

mamacita skrev:Och viktigast av allt: Vad ska inhandlas? Hur mycket kläder behövs? Tips om utekläder, innekläder, andra grejer, etc.

Har idag varit o köparegnkläder+gummistövlar. Har också köpt lite mera inneplagg o en rock.Innetossor köpte vi från Lindex,sånadär tjocka strumpor med läderbotten. Tror jag kommer att sätta med 2xinne-bytesplagg.
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 08 aug 2008, 19:22

Barnen får vara hemma ännu med pappa en vecka, men sedan är det dags. I onsdags var de till dagis och hälsade på ett par timmar med pappa. Storasyster trivdes jättebra men lillasyster ville mest vara i pappas famn. Nästa vecka skall de dit igen och bekanta sig lite mera så får se då om lillasyster känner igen sig...

Jag har inte hittat gummistövlar i lillasysters storlek (20) i en enda butik i hela stan! :unsure: Ett par fanns i Prisma men de had så smala skaft att de inte gick på ordentligt. :? I alla andra butiker är 21 den minsta storleken. Innetossor har jag inte heller hittat åt storasyster och det skulle jag nog vilja att hon använder. Ska leta vidare imorgon...

Jag har skaffat namnlappar med barnens namn men har inte börjat sätta fast dem i kläderna ännu. Lillasyster skulle behöva lite nya byxor för eftersom hon bara kryper ännu ser alla hennes byxor väldigt fula ut på knäna. Blir nog en shoppingdag imorgon!
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn