5 månaders baby vaknar flera gånger under nätterna

För oss som har barn i småbarnsåldern

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

5 månaders baby vaknar flera gånger under nätterna

Oläst inläggav Myran84 » 29 mar 2011, 12:08

Hej! Har en pojke på snart 5 månader som fortfarande vaknar flera gånger under nätterna. Hans nattsömn har ingen som helst rutin, den ändrar hela tiden men inte åt det bättre hållet. För tillfället sover han mellan ca. 22-8, vaknar med 1-3 timmars mellanrum, blir klarvaken för en stund och börjar sedan skrika. De flesta gånger han vaknar vill han inte ha mat (brukar äta 1 gång/natt), om jag tar upp honom i famnen kan han ibland sluta skrika, men så fort jag lägger ner honom igen börjar han skrika hysteriskt och blir helt svettig. Håller hans hand och pajjar på hans huvud i ca 10-15 minuter varefter han oftast somnar om, men sedan vaknar han igen efter någon timme och då är det samma sak om igen. Förstår inte vad som är fel, varför han sover så dåligt på nätterna. Är själv jätte trött och vet inte vad jag skall ta mig till. Någon som är i samma situation eller har nåt bra tips jag kan testa?
Myran84

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: 5 månaders baby vaknar flera gånger under nätterna

Oläst inläggav marius » 29 mar 2011, 12:43

Tipsar ännu en gång om Anna Wahlgrens Sova hela natten-kur. Vi hade liknande nätter; lillen tog natt runt 24-01 och vaknade som mest varannan timme p.g.a ingen större orsak, bara "vargen" ! Läs boken och se om det är nånting du kan tänka dig :)
marius

Oläst inläggav Lilje1 » 29 mar 2011, 19:58

Jag rekommenderar oxå Anna Wahlgrens kur! Vår tjej sov bra tills hon var 5mån, efter det blev det bara sämre och sämre och tills sist (då hon började närma sig 1år) så vaknade hon ofta en gång i timmen hela nätterna igenom. Efter att jag genomförde kuren så sover hon nästan alltid hela nätterna (ca11h), nån gång kan man höra att hon vaknar till men då somnar hon oftast om själv utan att jag behöver göra nånting...
Lilje1
Guldmedlem

Oläst inläggav hmcl82 » 29 mar 2011, 20:03

Vill oxå uppmana om Wahlgren. Tösen vår är 10½ månad nu, började kura henne vid 9 månader. Hon sover 12h:s nätter, ibland kan hon vakna men somnar oftast av sig själv. Man har färdigt verktygen till hands om något strular till sig. Plus att barnet blir en liten solstråle dagtid med fasta rutiner. Det vet vad som händer och när. Tummen upp för SHN! :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
hmcl82

Oläst inläggav bullan » 29 mar 2011, 20:15

Här är en till som kan rekommendera SHN kuren. Sömnskolade dottern vid 7 mån efter att nätterna bestod av 1-max2h sammanhängande sömn. Nu vid 10,5mån sover hon 11,5h nätter :tummenupp: .
Sömnskola passar kanske inte alla, men som jag brukar säga - man sömnskolar inte sitt barn för att det är roligt, man gör det för man inte orkar vara vaken mera. Läs boken, och se ifall du tycker att det känns som att det passar er.

Bullan
bullan
Silvermedlem

Återgå till Småbarn