Leva utan närhet eller vara otrogen?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Leva utan närhet eller vara otrogen?

Oläst inläggav Förvirrad » 20 aug 2008, 14:10

Vi har varit tillsammans i 10 år. Vi har ett "bra och trevligt" förhållande. Vi kan prata om allt möjligt och respekterar varann och blabla bla. Men fysiskt är vårt förhållande ganska dött. Jag vill ha närhet och sex ofta men får det inte :-( Visst har vi sex rätt så regelbundet (1 gång varannan vecka kanske), men det är ALLTID på mitt initiativ. Om jag vill lite pussas så står han stel som en pinne och verkar mest besvärad, typ "va ska du nu..." Blir så oändligt ledsen på det här. Aldrig en spontan kram, eller nån annan beröring. Han behandlar alltså mig som en syster :-( Han jobbar jätte mycket och det stressar förståss honom, och barnen tar ju sitt av uppmärksamheten (har en 3 åring och en 5-åring). Men att alltid vara SIST på hans prioritetslista börjar vara tröttsamt. Vi har diskuterat det här tusen gånger och han lovar alltid förbättring men det ändras aldrig.

På lördagen träffa ja en underbar man. Från första stund funka vi bara så otroligt bra ihop, det var som om vi sku ha kännt varann alltid! Första gången under mitt 10 åriga förhållande kysste ja en annan man!! Och det var SÅ UNDERBART! Gick ändå int längre än det. Har nu varit i kontakt med honom per telefon (han bor som tur 200 km ifrån mig...) och det är så LJUVLIGT att tala me honom. Är nu helt rådvill och vet int vad jag skall tänka o känna. Han väckte upp det som jag en gång för länge sen känt, och nu föst ser jag hur otroligt kärlekslöst mitt förhållande är! Är så avundsjuk på Natasha som lever i ett öppet förhållande, det skulle jag behöva!!

Vill absolut int mista min familj, eller främst gäller det barnen, jag står int ut med tanken på att ja int sku leva mitt vardagsliv med barnen och att dom ska måsta ha två hem... O andra sidan funderar ja om ja vill leva resten av mitt liv utan närhet och passion? Tanken att leva utan min man känns underligt lätt... vad betyder det? Älskar ja int honom mera?
Förvirrad

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Leva utan närhet eller vara otrogen?

Oläst inläggav Natasha » 20 aug 2008, 19:34

Först av allt vill jag rekommendera er parterapi. Inte för att avråda från en älskare, men för att förstå varandra bättre. Det finns en bra sexolog (präst) i Jakobstad. Jag vet inte var ni bor, men du kan kanske maila honom och fråga.

Sen. Jag har nu inte funderat så djupt men min sponana tanke är att du kunde berätta åt din hur du känner det och att du vill fortsätta leva med honom men att du nu bestämt att satsa på ditt sexliv och leva ut din sexualitet. Naturligtvis så att han inte behöver oroa sig för könssjukdomar. (Enda sjukdomen jag nu kommer på som inte kondom hjälper mot är könsherpes. Den smittar dessutom även vid oralsex om jag minns rätt. )

Om du gör så här har du varit ärlig från första stund och han kan inte kräva att du ska leva i halvcelibat bara för att du älskar honom och tycker att han är den du vill dela din vardag och framtid med.

Du har nog inte något att förlora på en sådan här diskussion. Men var noga med att föra fram ditt beslut som en positiv sak. Det är ingen idé att använda skrämseltaktik och utpressning. Det vore utpressning att få honom att tänka att du skulle "hållas hemma" om han tog initiativet oftare. Bättre då att säga att du vill göra så här oberoende av om ni har ett aktivt eller passivt sexliv hemma.

En älskare 200 km bort låter som en bra lösning. Små guldkorn då och då men inget som tar för mycket tid.

Jag kanske låter naiv men det handlar om något väldigt viktigt och jag vill att man ska våga tänka individuellt i varje fall och inte ha fasta åsikter om rätt och fel då det gäller sex med andra än ens livspartner. Jag ser inget moraliskt fel alls i att du skulle ha en älskare. Bara du är ärlig mot din man.

Men jag skulle nog som sagt till allra först rekommendera parterapi för att reda ut hur din man känner och varför han inte vill ha sex. (Parterapeuter avråder förstås konsekvent från älskare, men kan dom annat? Tänk om din man är med på noterna och du kan sköta det fint?)
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Carmen » 20 aug 2008, 19:46

Natasha skrev: (Parterapeuter avråder förstås konsekvent från älskare, men kan dom annat? Tänk om din man är med på noterna och du kan sköta det fint?)

Varför skulle de inte kunna annat? Bara undrar hur du menar? Om det är kyrkans parterapeuter kan de säkert inte annat förstås... Annars skulle jag nog också råda ts till parterapi, eller först att tala med din man. Har du berättat hur du känner dig? Att ta upp vad den andra gör för fel är sällan så bra, då blir den andra bara defensiv. Men om du säger att "jag känner mig oälskad och oattraktiv i vårt förhållande" så måste han lyssna på hur det är för dig och förhoppningsvis kan han då svara. Man kan anse vad man vill om dr Phil, men han har ett bra begrepp, att "earn your way out" ur ett äktenskap, man måste "förtjäna" en skilsmässa, så att man först ser vad som är dåligt med ens äktenskap och försöker reparera det, och om det inte går så har man "förtjänat" att skilja sig. Om man inte försöker reda upp förhållandet först blir nog kanske din man väldigt bitter om han bara upplever det som att du plötsligt lämnade honom för en annan.

Om att ta en älskare så kanske det inte läker det andra som är fel i ert äktenskap? Det är kanske inte bara sexet som det är fel på? Att ha en älskare i ett dåligt förhållande låter ju lite farligt. Om man vill ha kvar förhållandet. Plus att jag tror männen som går med på det går att räkna på en hand. (Nästan) Men kanske jag bara är cynisk :wink:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pichma » 20 aug 2008, 20:06

Håller med om att alla behöver få närhet och känna sig vacker och älskad. Men att vara otrogen tar jag avstånd ifrån, det är inget för mig. (Lätt att säga då man är i ett välfungerande förhållande) Men du ska nog akta dig lite tycker jag. Du har ju ett problem nu, kanske du får ett till om du tar dig en älskare, vad vet jag?
Användarvisningsbild
Pichma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Carmen » 20 aug 2008, 21:39

Pichma skrev: att vara otrogen tar jag avstånd ifrån, det är inget för mig.

Fast du säger ju att ALLA goda ting är tre? :angel:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nbp » 21 aug 2008, 01:34

Förvirrad skrev:Vi har diskuterat det här tusen gånger och han lovar alltid förbättring men det ändras aldrig.

Tycker han det är ett problem? Han skulle helt klart behöva nån form av verktyg för att ta sig ur er onda cirkel... Boka in sex i hans kalender? Att du eller ni skulle tala med nån låter som en bra idé.

Förvirrad skrev:Han väckte upp det som jag en gång för länge sen känt, och nu föst ser jag hur otroligt kärlekslöst mitt förhållande är! Är så avundsjuk på Natasha som lever i ett öppet förhållande, det skulle jag behöva!!

Lite farligt för mig att uttrycka mig om andra. Men om jag förstått det rätt så har Natasha en kaka hemma också som hon får äta av... Dvs. orsaken till att det kan fungera är att det finns kärlek hemma.
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Luppalisa » 21 aug 2008, 08:39

Här är en som känner igen sig! Har nyligen haft en förälskelse i en annan man,dock är det slut på den historien nu.
Iofs hann det aldrig bli något,men ändå. Hade det då lite som du beskriver hemma,dvs kärlekslöst och TRIST framförallt.
Sex hade / har vi nog,men det saknades gnista. Att få uppleva förälskelsekänslan,och känslan att av någon är attraherad av en som en "kvinna"
kändes så himla bra just då,och gav mitt självförtroende ett enormt lyft,som verkligen behövdes då.
Efter ett långt och intensivt samtal med min sambo ,om hur jag känt och hur han känt gav oss lite perspektiv på det hela.
Tror det som väckte honom var då jag sa att; "nu måste vi göra något åt det här,annars orkar inte jag fortsätta tillsammans,då går jag hellre min egen väg".

Ibland kan det vara bra att det händer sådanahär saker som du just upplevt med denna man du berättar om,dels för att du kanske behövde/behöver spänning i ditt liv samtidigt som du fick upp ögonen för problemen som finns där hemma.Både män och kvinnor behöver få känna sig bekräftade och just då känna att man är attraktiv ..får man inte känna det hemma,blir det kanske förr eller senare så man söker det någonannanstans ,och då menar jag inte att ha sex med någon annan utan man kanske helt enkelt vill uppleva själva "känslan".
Tala ut med din partner och var ärlig! Det är mitt råd! Och jag hoppas ni finner tillbaka till varandra,det är ju det som man behöver tänka att "DET finns ju där någonstans"..DET som ni en gång fann hos varandra.Som gjorde att ni fastnade för varann och valde att börja leva tillsammans. Det gäller att hitta tillbaka dit,på något sätt.

Lycka till! :kram:
Luppalisa

Oläst inläggav Förvirrad » 21 aug 2008, 09:35

Tack för alla kloka kommentarer och råd. Vi har inte gått på parterapi, men tänker nog föreslå det. Däremot har vi diskuterat vårt förhållande rätt så mycket, och jag har sagt att jag faktiskt int VILL söka närhet hos nån annan, men vet int hur det går med det om ja int får det här hemma. ÄNDÅ ändrar sig ingenting. Då jag sagt det har han blivit chockad och rädd och lovat dyrt o heligt att de ska bli ändring. Men icke...
Det handlar egentligen int så mykcet om sexet, mycket mer handlar det om närhet, att typ få en kram, en kyss då och då, om att helt enkelt få lite uppmärksamhet, bli behandlad som en kvinna och int som mamman i familjen... Men känslan när han ser så obekväm ut när ja vill ge honom en puss är faktiskt hemsk!
Ja tror att han nog ännu älskar mig, men att han 1)int själv har nåt behov av närhet 2)kanske har nånslags hormonrubbning?? 3)har själv ett annat förhållande?
Just nu sku ja helt bra kunna acceptera att han hade nån annan, de sku åtminståne ge mig en förklaring!

Dessutom e han int alls intresserad av vad jag sysslar med. Blev nyligen erbjuden ett jätte jätte tufft o intressant jobb och hans enda kommentar var "ska du byta nu igen??" Int nåt att "va kiva att du blir erbjuden en sån här möjlighet, utan att ens sökt det, bra jobbat..." eller ens "berätta mer vad det handlar om..."

Känns som att han e nöjd så länge ja fixar tvätten o disken o barnen...så att han kan jobba på för fullt (ca 70-80 h/vecka) och skita i mig :-(

Jag var igår o se på hyreslägenheter.... blev lite skrämd själv att jag irrade mig tll dom nätsidorna...

MIn man har en gång för länge sen sagt att om ja sku ha nån annan sku han "slänga ut mig o ta barnen"... och DET är jag just mes skiträdd för, att han sku "ta" barnen. Hur han sen tänkt de i praktiken med sitt jobbande vet ja sen int...
Förvirrad

Oläst inläggav Isis » 21 aug 2008, 09:44

Ditt mail låter säkert bekant i mångas öron. Har man varit tio år ihop är det ju snarare regel än undantag att det inte känns så passionerat mera. Jag tycker samhället ger en felaktig bild av hur det borde vara. Istället borde man kanske prata mera om hur det är, så att folk har mer realistiska förväntningar på vad äktenskap innebär i längden. Förälskelsekänslan byts ut mot omtanke och vänskap, det passionerade köksbordsknullandet byts ut mot en stillsammare varant av sporadisk karaktär, de passionerade världsförbättrarsamtalen byts ut mot gemytligt prat i tv-soffan med ett fat räkor som veckans höjdpunkt, de världsomstörtande grälen blir till trött tystnad och sura, torra kommentarer över barnens huvud. Det är ingenting som säger att den här nya samvaron är underkänd eller dålig, den är bara annorlunda. Sexlivet kan inte hållas på den nivån som två nyförälskades, som i biologins namn har som främsta uppgift att reproducera sig.
Jag tycker allt det här med sex är så ohyggligt överreklamerat och förvrängt. Det är typ katastrof om man knullar mer sällan än en gång i veckan. Hur många är vi inte som knullar en gång i månaden eller mer sällan?
Jag kan varken uppmuntra dig till otrohet eller trohet och kan inte ge några bra råd heller men vill bara med mitt inlägg understryka att ett mångårigt äktenskap antagligen i mycket få fall har ett passionerat sexliv.
Isis

Oläst inläggav Titte » 21 aug 2008, 11:10

Det var tamme och gomorron det klokaste nån skrivit på länge här. :nicka:
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav elsa-stina » 21 aug 2008, 13:06

Hej!

TS, ditt dilemma är inget litet ett. Det att du "förirrade" dig till hyreslägenheterna är väl ett sätt att lite känna sig för, hur känns det här, är det rätt eller fel väg? Jag känner igen mig i vissa avseenden, mycket var annorlunda för mig men själva processen liknande. Jag fann också en annan man som visade mig hur jag kunde bli behandlad, och på ett vis gav mig ett helt nytt perspektiv. Nu menar jag inte att han förförde mig med en massa smicker och presenter (nå, till en del det också :wink: ), utan mest själva uppmärksamheten han gav, och känslan av att vara 110 % (MINST!) kvinna, åtråvärd och värd att beundra. :love: Helt underbart, annat kan jag inte säga! Synd att sånt ska måsta ske utanför äktenskapet bara. Jag är numera skild, jag visste nog redan innan att jag var inne på den vägen, och så småningom började jag känna mig för och se vad som kändes rätt. Det var en ganska intensiv process, min dåvarande man visste om vad jag funderade på, så jag hade ju liksom lite press på mig från den sidan också. Jag tror, att om man inte är beredd att ändra sitt beteende och göra nåt åt saken då man vet att man har ett problem (som TS man nu i det här fallet, då dom ändå diskuterat saken) så borde man nog se sig i spegeln och fråga sig själv: Vad betyder det här för mig? Är det verkligen det jag helst av allt vill ha, eller är jag här bara för att jag nu en gång råkat hamna här? För att det är enklast så här?

Jag tycker faktiskt TS, att din man inte tar sitt ansvar alls nu. Om han lovat dyrt och heligt att det ska bli ändring men det inte blir det, så har han endera sagt det bara för husfridens skull eller så prioriterar han nåt annat högre. Jag tycker inte han har rätt att hålla dig på sträckbänken på det där viset, om han verkligen vill bevara det ni har så måste han ju också göra nåt åt det! Det är inget aktiebolag ni driver, utan en familj som bygger på ert parförhållande! Parterapin lönar sig att testa, det kan faktiskt fungera :)

Dom sa förrästen häromkvällen på tv, att sexlusten blir bättre helt enkelt genom att tänka på sex under dagen. Genom att dessutom dela med sig av sina tankar åt sin man/fru, så kanske man kan få den andra in på samma bana? :) Men lite försiktigt förstås, inte nån höjdare om man skickar nåt halvsnuskigt åt den andra som just då är helt sönderstressad... Kanske bäst att först börja med att berömma den andra för nån annan egenskap? Genom att ge komplimanger så kanske man kan väcka den andra till att inse att han/hon kan ge komplimanger tillbaka? Jag har själv använt mig av sexiga sms med min man, det är inte helt fel att under arbetsdagen få veta att den andra just nu sitter på ett tråkigt möte och fantiserar om att vi har sex :)
elsa-stina

Oläst inläggav Milly » 21 aug 2008, 13:49

Titte skrev:Det var tamme och gomorron det klokaste nån skrivit på länge här. :nicka:

Håller helt och hållet med!

Hur tror ts att livet med "den nye" kommer att se ut om 10 år? Närhet och passion? Knappast. Förmodligen lika trist som med han du har idag. Är det då dags att byta igen? Förmodligen, om ett hett sexliv alltid är nummer ett på prioriteringslistan.
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Förvirrad » 21 aug 2008, 14:38

Milly skrev:Hur tror ts att livet med "den nye" kommer att se ut om 10 år? Närhet och passion? Knappast. Förmodligen lika trist som med han du har idag. Är det då dags att byta igen? Förmodligen, om ett hett sexliv alltid är nummer ett på prioriteringslistan.

Ett hett sexliv är en helt annan sak än närhet. Och det är närhet jag saknar!! Och det skall nog enligt mig ingå i ett förhållande, också då man varit länge tillsammans. Dessutom har jag väl int tänkt nu "hoppa över till nästa karl" o börja ett livslångt förhållande med den här nya mannen...

Föresten undrar ja om de faktiskt e helt naturligt att hänga med samma partner livet ut? Hur ser det ut i djurvärlden? De skulle ju vara en enkelt grej de här om int barnen sku vara involverade. Men nu kommer dom ju faktiskt först, så därför tror jag nog att ja fortsätter leva mitt liv så som de nu e :-(
Förvirrad

Oläst inläggav Milly » 21 aug 2008, 14:48

Jag mena nu inte att låta så fördömande som jag kanske gjorde. Jag är heller inte säker på att monogami är det enda rätta. Men man vill ofta tro att gräset är grönare på andra sidan.
Jag tror inte heller att det fungerar att ta sej en älskare vid sidan om ett äktenskap som inte är helt hundra. Då kommer du bara att bli totalt förälskad i denna andra man, och det leder ju bara till ännu större problem (om du nu inte vill skiljas). För att ett sk "öppet förhållande" ska fungera måste man nog vara väldigt trygg och lycklig med sin man.
Som tröst kan jag säja att känslorna för den andra mannen nog går fort över om du väljer att inte ha kontakt med honom.
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Carmen » 21 aug 2008, 20:09

Milly skrev:
Titte skrev:Det var tamme och gomorron det klokaste nån skrivit på länge här. :nicka:

Håller helt och hållet med!

Hur tror ts att livet med "den nye" kommer att se ut om 10 år? Närhet och passion? Knappast. Förmodligen lika trist som med han du har idag. Är det då dags att byta igen? Förmodligen, om ett hett sexliv alltid är nummer ett på prioriteringslistan.

Jag vet inte, jag tycker nog det är bra om det finns lite passion med ännu efter många år (har själv varit tillsammans 13 år med mannen, så vet lite vad jag talar om?), om det blir alltför ljummet eller bror och syster-aktigt är det kanske inte bra. Det är sant att man inte kan leva i förälskelsefasen så länge, men kärlek behöver inte vara tråkigt för det. Kanske isfrun inte tyckte hennes beskrivning lät tråkig, det var kanske bara jag, vi vill ju inte alla ha livet på samma sätt.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Känsliga rummet