Var är alla vänner?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Var är alla vänner?

Oläst inläggav ensamhetskänsla » 02 maj 2010, 18:04

Igen en helg då alla har träffat goda vänner och umgåtts och haft roligt - som jag gjorde förr...

Träffade min man för ca 10 år sen, sen har det varit mycket med barn, jobb, husbygge och bara att få vardagen att gå runt och i början räckte det med bara det. Nu är det inte så tight längre, men vad har hänt med mina vänner? Jag tycker inte att vi har någon att umgås med... Mina allra bästa vänner bor långt borta, både de och jag har flyttat, men nog har jag haft fler vänner än så här genom åren... Vi har inte riktigt lyckats hitta gemensamma vänner eller familjer att umgås med. Min man är inte särskilt social och kan t.o.m. känna sig stressad av att få gäster, men jag skulle gärna ha ett rikare socialt liv. Just nu känner jag mig ensam mitt i min stora familj. Framför allt saknar jag en riktigt god väninna som jag skulle kunna prata om "allt" med - kan man hitta en sån i vuxen ålder??? Men också andra familjer att bara träffas och ha roligt med. Barnen har ju många vänner och visst träffar (framför allt) jag deras mammor ibland, och visst träffar vi våra grannar nu och då, men det känns som alla andra har mera gemensamt sinsemellan och inte riktigt har plats för oss. Jag har varit arg och sur på min man för att han inte lyfter ett finger för att lära känna nya människor, men nu tänkte jag att jag måste ta saken i egna händer. Han är nöjd som det är och tycker att han har allt han behöver. Jag tycker att jag behöver lite annan input än bara honom, barnen, arbetskamraterna och vänner som jag pratar i telefon med. Tidigare har jag haft ett stort socialt kontaktnät och "känner" många, men väldigt få är nära vänner eller såna som vi umgås med (längre). Jag har nog tidigare varit på mammabarn träffar och träffat mammor i parken och via barnen, men på något sätt känns det som ingen är intresserad av att umgås med oss som familj. Ibland har vi bjudit hem någon, men sällan blir vi bjudna någonstans. Många, många nyår, midsomrar osv har vi firat bara vi som familj. Okej, jag är glad och uppskattar att vi har varandra, men jag känner ändå mig ensam mitt i allt...
ensamhetskänsla

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Var är alla vänner?

Oläst inläggav nurse_asa » 03 maj 2010, 11:09

jag kan lite känna igen mej vad du skriver, jag bor oxå en bit från mina gamla vänner så det blir mest telefonkontakt på vardagsbasis. Vet ju att dom FINNS där, men just det att bara fara på kaffe å snacka skit med någon HÄR sku va sååå kul..Det ÄR svårt att hitta nya vänner då man e "gammal", tycker att de flesta jag träffar har fullt upp med egna,gamla vänner och inte "vill"ha nya. Har egentligen blivit så van att bara vara familjen så behovet av nya vänner för min del ha mattats av, orkar inte jobba på det. Träffar nog mammor och barn, men har kanske inte så mycket gemensamt förutom barnen. Hmm..Så jag har inga råd, tyvärr!
Ps.om mina vänner läser detta:jag älskar er! :)
Liten blev stor..
nurse_asa

Oläst inläggav Barbamama » 03 maj 2010, 12:25

ensamhetskänsla skrev: Framför allt saknar jag en riktigt god väninna som jag skulle kunna prata om "allt" med - kan man hitta en sån i vuxen ålder???

Ja, det kan man! Träffar min goda vän varje dag, oj vad mycket tråkigare livet skulle vara utan henne! Vi träffades faktiskt på lekplatsen, och "klickade" direkt. Kanske din nya vän också finns där ute på någon lekplats? Fortsätt att ta kontakt och prata med folk, till sist kanske en ny vän dyker upp på ett helt oväntat ställe. Jag har haft det jättejobbigt i perioder här men ändå fortsatt att ta kontakt och prata med folk - skam den som ger sig! Nu har jag som sagt min supervän men också flera andra vänner som jag inte umgås lika intensivt med.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Känner likadant » 03 maj 2010, 17:51

Här har vi det likadant faktiskt. Vi har inte många andra par/barnfamiljer som vi brukar umgås med, bli bjudna hem till eller som vi kan bjuda hit till oss. Tyvärr, har jag börjat tänka. Min man är inte heller så där hemskt social av sig och jag tror inte han bryr sig heller. Men jag skulle gärna ha gäster över ens en gång/månad. Vi har ett grannpar som vi har bjudit nån gång, men jag har märkt att de har så stort umgänge ändå, så de "behöver" sen inte oss alls. Alla andra tycks också ha sina vänkretsar färdiga här. Och som sagt så hjälper det ju inte till att man har en asocial gubbe som inte alls "bjuder till" själv på något sätt. Han är nog helt trevlig när nån är här, men han gör inget sen heller för att upprätthålla kontakten till våra få vänner.

Dessutom hade mannen förut ett sånt jobb som var mycket på helgerna och då förlorade vi kontakten med en massa vänpar. Man blir bara inte bjuden ensam till vännerna och sen slutar de bjuda en när de vet att mannen ändå är borta :ledsen: .

Sen slutade mannen med sitt helgjobb men då fick vi ett par barn titt som tätt och det var så intensivt också. Nu då barnen är större skulle man ju önska lite mer umgänge...

Vi satt också ensamma nu i helgen...
Känner likadant

Oläst inläggav Var också ensam i helgen » 03 maj 2010, 19:48

ensamhetskänsla skrev:Just nu känner jag mig ensam mitt i min stora familj. Framför allt saknar jag en riktigt god väninna som jag skulle kunna prata om "allt" med - kan man hitta en sån i vuxen ålder??? Men också andra familjer att bara träffas och ha roligt med.

Skickar en styrkekram till dej :kram: Att vara "ofrivilligt" ensam är inte roligt. Min familj har det likadant som din fast med den skillnaden att jag har börjat uppskatta ensamheten allt mer. Det gjorde jag inte förr men nu känns det som om jag accepterat att så här har vi det och jag tycker det är rätt skönt att det är bara vi. Enda gången det känns lite motigt är just vid helger som vappen då "alla andra" har picknickar i parken med vänner och man förväntas ha det själv. Och det att barnen ska tycka att det saknas nåt, just vänner till familjen som alltid är där. Nu lär de ju sig att det är så det ska vara, att det normala är att ha så lite umgänge som vi har. Och det är det ju kanske inte, tycker alla forskare säger alltid att det är viktigt att ha vänner och umgänge för att må bra.

Och du frågar om man kan hitta goda väninnor i vuxen ålder. Det kan man nog säkert, som nån här skrev tidigare. Jag tycker själv att folk mest umgås med dem de alltid umgåtts med, alltså barndomsvänner och folk från samma ort. Är man inflyttad eller tillbakaflyttad efter några år borta så är det jättesvårt att komma in i gänget igen. Jag tror att det kan vara ganska många som känner som du/oss, som är ensamma fast man har ett hektiskt liv med barn och jobb och en massa bekanta och aktiviteter. Säkert finner du också en god väninna att diskutera allt med :tumme:
Var också ensam i helgen

Oläst inläggav Sweetwillow » 03 maj 2010, 20:17

Alla mina bästa vänner bor lååångt borta, och eftersom jag för tillfället bor på en åker, är det inte väldigt attraktivt att besöka mej.
Känner mej också ibland väldigt ensam, och just på helger när "alla andra" gör något. :osaker:

Har nära kontakt med mina föräldrar och syskon och så bor vi nära sambons föräldrar också, och trivs bra med dem. Men såklart skulle det vara roligt med bättre kontakt med andra barnfamiljer också. Har nog en massa bekanta familjer i trakten som man nu alltid talar om kaffe eller träff med, men det har nu inte blivit av.

Och jag är dessutom enda i min närmaste vänkrets som tillsvidare har barn.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Oozi » 03 maj 2010, 20:46

...kan bara säga att jag oxå känner mig väldigt ensam!! Speciellt nu, trodde att jag hittat en vän för livet. Vi fick barn nära inpå varandra, våra män kommer bra överrens o barnen trivs tillsammans. Jag väntar nu vårt andra barn o jag e jätteglad. Delade den glada nyheten med henne. Efter att jag berättat har hon tagit avstånd. Svarar ej i telefon, svarar ej på sms, till och med på facebook undviker hon mig. Jag e så ledsen.
Ni tänker säkert att hon är "avundsjuk" på våran nyhet men vi har så många gånger pratat om fler barn, när var och hur...och hon har alltid sagt att hon inte vill ha mer än ett barn, så kan inte vara det heller. Eller?

Jag e bara så ledsen för att hitta nya vänner i vuxen ålder e inte det lättaste...

Annars e mit sociala umgänge min syster, min mamma...men det är liksom inte samma sak!

Blev ju lite negativt det här men så känns det. Jag e ledsen o ensam! Fastän jag har världens bästa man o son.
Bild
Oozi

Oläst inläggav abc » 03 maj 2010, 22:06

Här är en till som anmäler sig till ensamma-gänget. En del av mina vänner bor i samma stad, men vi träffas inte så ofta pga att vi bor på olika sidor av stan. Har dock en del bekanta här också, men det blir inte av att man ringer dem...

Sedan jag fick barn har jag tappat kontakten med folk ordentligt. Det senaste året när jag var hemma med sonen kunde det ibland ta 3 veckor innan jag överhuvudtaget träffade/pratade med ngn annan än min man. Blir ibland lite ledsen när jag märker att kompisarna hittar på saker utan mig nuförtiden. Det är ju förståeligt att de inte frågar ifall jag kommer och gör ngt sent på kvällen, men det skulle vara roligt att ens få höra om planerna fast man inte kan komma med. Men visst kunde jag själv ta kontakt mer aktivt också.

När vi flyttar nästa gång skulle jag gärna vilja flytta till andra sidan stan. Bodde där tidigare och hade så mycket mer kontakt med vännerna. Nu orkar de knappt komma hit (med undantag av några). De tycker det är för långt bort, men tänker inte på att jag kommer samma sträcka med en bebis när jag hälsar på dem.

Mitt problem är ju inte direkt likadant som TS problem. En hel del av kompisarna bor nog i samma stad, men nog känner jag mig lite ensam (övergiven!) ändå. Men så är jag först ut med att få barn i den närmsta vänkretsen.

Det är nog svårt hitta bra kompisar i vuxen ålder. Mina bästa kompisar är från gymnasietiden. Visst finns det en hel del bekanta runt omkring, men i vuxen ålder hinner man inte fördjupa vänskapen. Det är så mycket annat som tar tid. Under skoltiden hann man ju fokusera helt på vänrelationerna.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav knyttis » 04 maj 2010, 07:59

Känner igen mig lite i vad andra skrivit. Har själv flyttat runt ganska mycket och nu när man stadgat sig lite på en plats så har jag insett att jag är ganska ensam i vardagen. De flesta som jag träffar hör antingen till min eller gubbens familj, vilket är jätte trevligt men jag kan ofta känna att jag saknar just de där goda vännerna som man kan ringa och träffa mer spontant och någon person som man har rikigt bra kontakt med och som man kan prata ordentligt med. Har själv fått svårare att ta kontakt och tycker ofta att det är jobbigt att komma över den där gränsen från ytligt bekant till att börja umgås. Ja, blev ju inte direkt några bra tips här från min sida heller.
Loranga 10.11.2008 Masarin 4.8.2010

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 04 maj 2010, 10:31

Jag tror det är väldigt vanligt att man blir "ensam" under småbarnstiden! Isynnerhet om man jobbar eller om ens vänner jobbar. NÄR ska man liksom träffas? :hm: Jag är hemma ca 17.30 om vardagskvällarna - inte far man sen iväg nånstans! Helgerna är få och korta och alla uppbokade - har inte den ena vännen program så har den andra. Plus att man i småbarnsfamiljer ofta är sjuka, turvist eller alla samtidigt. Så bara dessa faktorer gör det ju svårt att träffas, oberoende av hur många vänner man har eller på vilket avstånd.

Jag skulle också gärna träffa våra vänner oftare än vi gör. Upptäckte nu på första maj att det var i juli vi senast träffat familjen vi hälsade på :swoon: LITE oftare skulle jag nog vilja se dem! Samma gäller flera andra vänner. Fast vi bor inom ca en halv timmes bildfärd från varandra så blir det sällan av att träffas!

Jag tror man borde bli mer spontan och bara bjuda in folk/fara och hälsa på. Strunta i att ha det städat och bra bjudmat på lut utan satsa på att man över lag träffas. Vidare tror jag nog man kan hitta goda vänner också som vuxen, fast det är svårare än som ung eller t.ex. studerande. Man får bara försöka vara aktiv och ta kontakt och sen märker man ju nog om man synkkar eller inte!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav isis » 04 maj 2010, 11:04

Har du kollat kategorin "Träffar" nedan? Kanske du kan hitta en träff att gå på? Eller själv ta initiativet till en?
Det är naturligt att vänbortfallet sker i något skede, och att det märks i ens liv. När man är barnlös så rör man sig i andra sociala sammanhang där vännerna, ända sedan skoltiden, är de närmaste medmänniskorna. När man får partner och med tiden egen familj är det förstås ett ganska synligt bortfall. Med åren blir man därför allt mer tacksam över de få vänner man har, och vänskapen till dem skall man vårda. Det gör ingenting om man träffas sällan om man annars kan ha kontakt via mail eller per telefon. Långa avstånd är förstås besvärliga men de betyder inte längre att man inte kan hålla kontakten då det finns tusen sätt att hålla den på.
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lalla » 01 jun 2010, 13:23

Här är en till som skriver på "ensamhetslistan"! Jag sitter ensam hemma måndag-söndag, har aldrig någon som kommer och hälsar på, ingen som ringer, ingen man åker och hälsar på. Har en bekant från barndoms åren som jag pratar med i telefon ca 1 gång varannan månad, och thats it.
Har många gånger funderat på varför jag blev så här ensam... och hur i hela världen ska man göra för att träffa en väninna? Skulle så jättegärna vilja ha någon som skulle komma över på kaffe, eller som jag kunde åka till, prata om allt mellan himmel och jord. Man skulle hitta på saker, som att åka iväg och shoppa tillsammans, gå på bio ibland kanske... ja, vad som helst... Livet börjar bli mer och mer tråkigt för varje dag som går...
Lalla

Oläst inläggav Gäst » 02 jun 2010, 20:30

jag saknar också gemensamma vänner att umgås med på helger. det blir alltid stress när vappen eller midsommar närmar sig. då försöker vi hitta nåt par att vara med. jag känner en viss olust inför det eftersom jag egentligen saknar en riktigt god vän. och de som bor här på orten har jag inte lyckats bli riktigt god vän med. på jobbet tyvärr finns det inte heller nån att börja umgås med. på nåt vis tär det på självkänslan att inte lyckas med en sån sak..men så klart jag hoppas på att den biten skall ordna sig.
Gäst

Oläst inläggav mmc » 20 jul 2010, 21:57

Här är också en som skulle behöva lite folk att umgås med. Har också¨en man som inte har velat umgås med någon,bara varit jobbigt om vi haft någon hitbjuden.Inte kul med en gubbe som sitter o ser sur o trött ut när gästerna är här. Plötsligt ändrade han. Han har gått med i en förening o är borta 2-3 kvällar i veckan. Hemma sitter jag med barnen. Verkar gå bra att umgås med egna vänner inom eget fritidsintresse men inte att bjuda hem nån hit. Jag är en hemma katt som vill finnas till för barnen (1 tonåring, en nästan tonåring o en i dagisåldern). Saknar nu egna vänner för dem har jag tappat kontakten med när det inte gått att bjuda hem nån. Bor dessutom på mannens hemort där alla har umgänge från förr, förutom då min man som inte umgås med sina barndomsvänner. Har gått på gymmen inte lärt känna någon mera än ytligt. Jobbar dessutom på en liten arbetsplats så där lär jag inte känna folk heller.
mmc

Oläst inläggav hustru » 12 dec 2010, 11:05

Hej!

Jag läser ditt inlägg först nu o undrar hur er situation ser ut nu? Det har ju gått ett halvt år sen du skrev det. Vilka sorts intressen har er familj och vilken sorts sällskap söker ni? Har själv också tänkt i liknande banor som du beskriver. Jag hoppas er situation ändras för ingen mår ju bra av ensamhet. GLAD ADVENT !
hustru

Nästa

Återgå till Känsliga rummet