Hur är det att bo i Jakobstad?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Hur är det att bo i Jakobstad?

Oläst inläggav Flytta eller inte » 17 jun 2010, 17:12

Hej,

min man har fått ett superbra jobberbjudande i trakten kring Jakobstad. Vi bor sedan mer än 10 år i huvudstadsregionen och även om en tanke funnits i bakhuvudet att kanske någongång flytta tillbaka till Ö-botten är vi nu plötsligt osäkra. Jag växte upp i närheten av Jakobstad och gick i skola där. Det var rena helvetet för att tala klarspråk. När jag sen flyttade bort tänkte jag att jag aldrig kommer tillbaka. Nu med min mans nya jobb...det är en jättefin chans för honom. Han har sagt att vi gör flyttningsbeslutet tillsammans, att vi inte flyttar om jag inte vill det :heart: men...Hur är det att bo där uppe i Jeppis nuförtiden? Allt har förstås sina bra och dåliga sidor, men jag har insett att jag inte vet något om staden mera. Mina föräldrar bor inte där mera och det är evigheter sen jag varit där...Tacksam för råd och kommentarer.
Flytta eller inte

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur är det att bo i Jakobstad?

Oläst inläggav föredetta » 17 jun 2010, 17:34

Vad var det som gjorde att du tyckte det var ett helvete att bo där då? Var det jobbiga ungdomsår eller var det faktiskt staden det var något fel på?
Jag är uppväxt där och jag "älskade" det! Litet och familjärt, speciellt i mina kretsar. Men det var ju när man var ung och livet lekte och man inte hade några ansvar. Kunde cykla mitt på gatorna klockan 4 en sommarnatt tillsammans med kompisarna. Hänga i Gamla hamn eller någon annanstans. Nu som vuxen tror jag inte jag skulle trivas lika bra dock. När kompisarna flyttat bort så blir det ju naturligtvis tråkigare där! För lite affärer och grejer att hitta på kvällstid. Men man får säkert bra kondition där! Sporta eller gå på gym är väl det enda man gör! :wink:
föredetta

Oläst inläggav Flytta eller inte » 19 jun 2010, 16:46

Det var skolan (mobbning) som gjorde att det var ett helvete (lågstadiet+högstadiet).
Flytta eller inte

Oläst inläggav Peetra » 20 jun 2010, 21:59

Flytta till Karleby! =)
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav goosboll » 08 jun 2016, 10:07

Uppvuxen i Jakobstad men bott i Sverige dom senaste 15 åren..en fin stad som är mysig o nära till.allt..dock inget kulturutbud eller affärer men finns ju Vasa o Karleby att shoppa i.
Jag återvänder varje somnar med barnen för dom älskar att allt finns nära..stränder,centrum o lugna ställen
Skulle jag ha tålamod o umgänge kunde jag tänka mej att bo där för barnens skull
Flytta dit är inte tokigt speciellt inte då ni bott på annat ställe förut o inte är inbakade jeppis andan..det behövs att man har ett öppet sinne för jeppisBorna har inte det :nicka:
goosboll

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet