Vad gäller med skatter vid hemförsäljning typ Party lite?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Vad gäller med skatter vid hemförsäljning typ Party lite?

Oläst inläggav ia_ia » 20 nov 2010, 21:57

Hejsan!

Jag har just börjat sälja inredningsprodukter via hemförsälning typ som Party Lite. Jag är alltså inte anställd, utan får en viss procent av den summan jag säljer för. Hur ska jag skatta det här? Är det så enkelt att jag bara deklarerar? Nån som har erfarenheter?
Bild
"Man skaffar inte barn, de är en gåva"
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vad gäller med skatter vid hemförsäljning typ Party lite

Oläst inläggav Esme » 22 nov 2010, 10:21

Du ska deklarera din inkomst i samband med din övriga deklaration på våren.
Tycker dock att hela skattegrejen är väldigt råddig med PartyLite och jag tycker (tyvärr) att jag inte fått ordentligtmed hjälp från min gruppledare. Visst har hon villigt svarat på frågor osv. men det känns som att inte ens gruppledarna har riktigt på klart hur det funkar. T.ex. så sa min gruppledare en sak men då jag ringde huvudkontoret fick jag höra nåt annat.

Nå, jag hamnade i alla fall att skriva in mig i nåt slags skatteregister av nåt slag, och fick en skild deklarationsblankett för min "verksamhet" på våren. Den var ju heeeelt över huvudet på mig och hade en massa rutor och grejor som jag skulle fylla i, som inte kändes relevanta för min lilla hemförsäljning ÖHT. Men jag fyllde nu i blanketten efter bästa förmåga och la med en enkelt tablle med uträkningar över mina inkomster, utgifter och tillåtna avdrag som bilaga. Själv tyckte jag min egna uträkning var tydligare och gav mer/bättre info än blanketten jag fyllt i. Fick ingen respons från skatteverket på min "fina" deklaration efteråt heller, så jag antar att den dög...

Har hört att vissa försäljare (de flest`? och kanske de som varit med länre) inte behövt anmäla sig till det register jag nu är skriven i, och således inet heller fått den skilda deklarationsblanketten utan bara fyllt i inkomst och utgifter i den lilla "diverse"-rutan på en privata deklarationsblanketten. Men... då jag kollade med huvudkontoret så sa dom åt mig att de inte ebtalar ut någon "lön" åt mig innan jag är med i sagda register, så det var liksom pakko på... Även fast jag hört att andra nya försäljare, som talat direkt med folk på skatteverket, inte registrerat sig då de på skatteverket typ tyckte att det var onödigt.

Råddigt, råddigt.... Skulle gärna ha velat ha klar och tydlig information, om hur man ska gå tillväga med skatter etc., via nån lättövergriplig info direkt från PartyLite.

Tillägg.

Såg nu först att du kanske inte börjat med precis PartyLite, utan en motsvarande verksamhet. Så jag vet ju inte hur det funkar på den firma du säljer åt. Men så som ovan går det iaf till med PartyLite.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ia_ia » 22 nov 2010, 12:54

Tack Esme för ditt svar!

Det känns bra att veta hur det går till, så att jag vet lite hur jag ska gå till väga. Vart jag ska ta kontakt o.s.v.

Om någon annan har erfarenheter får ni mer än gärna dela med er! :nicka:
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav september_emil » 26 jan 2011, 12:51

Jag jobbar med hemförsäljning varje år deklarera jag till skatte verket, har man en vinst på över 6000 € blir man moms skyldig och mervärdes skatt bör betalas, har du högre inköp än försäljning jämnar det ut sig. Om du får så kallad bonus av företaget bör du ha ett så kallat Fo-nummer det får man från skatteverket. Med bonus menar jag det du får utöver din försäljnings vinst. Nu efter 3 år har jag ett eget registerat företag och är där med även skyldig att betala pension. Vid frågor skicka gärna Pm så kan jag kanske hjälpa dej. Lycka till :D
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav honingbij » 26 jan 2011, 16:01

bara en kort kommentar... man är momsskyldig om omsättningen överstiger 8 500 euro (och kan på ansökan bli momsskyldig även om omsättningen är mindre än 8500 e), det spelar ingen roll hurudan vinst du har...
honingbij

Oläst inläggav ia_ia » 27 feb 2011, 17:26

Tack så jättemycket för svaren! Fattar nada kan jag säga, så jag hör säkert av mig via PM september_emil. :thx:
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav anlu » 14 jul 2013, 19:59

Hej för att slippa sånt där med skatter och luddga råd hit och dit så kan man alltid välja ett seriöst direkthandelsföretag som tar hand om allt inom skatt och juridiska frågor så slipper man själv tänka på sånt och så kan man koncentrera sig på själva jobbet i stället =) lycka till // al
anlu

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet