Hur mycket ansvar har ni i ert arbete och vad förtjänar ni?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Hur mycket ansvar har ni i ert arbete och vad förtjänar ni?

Oläst inläggav trött » 01 mar 2011, 18:18

Arbetar som förman för en mindre enhet i ett relativt stort företag. Tycker att arbetsbördan bara blir större och större och ansvarsområdet är helt annat än vad som det har varit tal om vid anställningen (eller så har jag missförstått det då). Blir även tvungen att anta mig uppgifter som inte direkt har med mitt arbete att göra men som nån ändå måste göra. Har inte lust med så stort ansvar då lönen inte riktigt motsvarar det, 2100 brutto och det blir kanske 1550 kvar i handen efter skatt och lunchkuponger. Jag är ansvarig för hela vår enhets ekonomi (inklusive budgetering), gör också arbetslistor och annan planering för vårt lilla team samt alla anskaffningar, är också säkerhetsansvarig för vår enhet. Det är lite besvärligt då jag inte har någon aning om vad de andra enhetsledarna förtjänar, det är inte sånt man frågar. Endel har också större enheter och flera underanställda (hur mycket inverkar det på lönen?). Men jag misstänker att många av dem tjänar mer, är det då min dumhet att jag inte krävt mer vid anställningen? Men då jag haft en annan uppfattning om mitt ansvar och börda så tyckte då att lönen var passlig.
trött

Re: Hur mycket ansvar har ni i ert arbete och vad förtjänar

Oläst inläggav dadel » 02 mar 2011, 10:16

Jag anser att du tjänar alldeles för lite, din arbetsbild motsvarar inte en sådan lön! Stå på dej och begär mer i handen eller mindre ansvar :kram:
dadel

Oläst inläggav Gäst » 02 mar 2011, 16:08

Jag ansvarar för andras barn på dagis och får ca 1700€ i hand...
Gäst

Oläst inläggav borgbacken » 02 mar 2011, 20:29

Jag jobbar också som förman, lite liknande arbetsuppgifter som dina utöver salsarbetet (restaurangbranchen). Dock är vi tre stycken som delar på uppgifterna! För tillfället jobbar jag dock endast några dagar i veckan och har avstått från allt som heter pappersarbete, kan inte hålla koll på lagerstatusar, budgeter och arbetslistorna etc till fullo när jag jobbar så pass lite, och det kan växla så snabbt. Har dock fått behålla min lön under tiden jag är partiellt vårdledig, för att senare återgå till mitt vanliga jobb.
Jag får lön enligt kollektivavtal, dvs ca 1950 euro i mån minus skatt! Därtill har jag över hälften kvällsarbete, med ett kvällstillägg på 1 euro i timmen :roll: :roll: Grymt låg lön alltså, men man har väl bara sig själv att skylla... I denna branch skall man inte jobba om man vill bli rik det kan jag säga!

Innan jag blev mammaledig förstod jag inte hur mycke ansvar, med den lilla lönen i beaktande, jag hade. Jag var helt sönderstressad, det tog flera flera månader innan jag kunde njuta av min ledighet. Nu känner jag att det finns viktigare saker att bry sig om, jag tänker helt enkelt inte ta ett så stort ansvar för så liten peng mera, om man helst skulle få lite mer lön skulle det vara en annan sak.

Jag anser också att du får för lite pengar för ditt jobb!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav En annan realist » 03 mar 2011, 12:17

Hmm, lite låter det ju som men visst är det svårt att säga när man inte veta i vilken branch du jobbar och vad som är normen där. I vissa brancher kan man ha ganska mycket ansvar även utan hög lön. Kanske du skulle kolla om det finns ett kollektivavtal som gäller för din branch? Annars gäller det ju nog att ta upp det mid din chef, säga hur du upplever det och att du nog missförstog vad som förutsattes av dig, och du undrar om ni kunde komma på en kompromiss (antingen mindre ansvar eller mer lön?).
En annan realist

Oläst inläggav wilmer » 08 apr 2011, 20:58

Jag tycker det låter som att du har väldigt låg lön mot ditt ansvarsområden. Men som sagt, jag vet att detta är väldigt olikt beroende på branch. Är det kommunalt du jobbar eller åt en liten firma är det tom då väldigt låg lön enligt mig.
wilmer

Oläst inläggav hitchslap » 13 okt 2013, 13:28

Begär högtre lön eller ta din kompetens till ett annat jobb.
hitchslap

Oläst inläggav Kileane » 15 okt 2013, 10:18

Vad står i din arbetsbeskrivning alltså beskrivning av vad din tjänst innehåller? Du har rätt till en sådan och också att godkänna den och innehållet. Du borde ha fått se en beskrivning i samband med att du skrev på och godkände ditt arbetsavtal. Allt extra utöver det egentliga innehållet i ditt jobb ska du kompenseras för!

Om det inte finns någon arbetsbeskrivning tycker jag du ska ta upp det med din förman, be att få hålla ett utvecklingssamtal. Kom förberedd till mötet och visa på allt du faktiskt gör och hur dina arbetsuppgifter blivit fler och mer betungande. På så sätt har du bra underlag för en löneförhandling. Du kan också kontakta facket om du är medlem och få en lönerekommendation anpassad till utbildningsnivå, arbetsuppgifter och ställning i företaget. Många kvinnor nöjer sig med alldeles för låg lön, och har man väl fått en låg ingångslön är det tyvärr svårt att jobba upp den. Det enda riktigt bra sättet att få en bättre löneutveckling är då att byta arbetsplats.

Såg nu att det var en ganska gammal tråd men låter inlägget stå kvar...kanske inspirerar det någon!
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Känsliga rummet