löner

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Re: löner

Oläst inläggav Jobbaren » 25 maj 2011, 18:32

Har straxt över 4100 Eur i månaden plus bonus på 1-3 månadslöner + en del naturaförmåner. Jobbar som resultatansvarig för en av enheterna på ett större företag.
Jobbaren

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Peffan » 25 maj 2011, 18:45

Ska börja jobba som doktorand vid Helsingfors Universitet och min lön är 2056 euro.

Före min mammaledighet har jag endast fått timlön. Senaste timlönen var 12e/timmen.
-Peffan-

Bild

Bild

Utomkveds 06/09
Peffan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Scarlet » 26 maj 2011, 08:35

Jobbar som projektledare och har 2600€ i månaden. Tycker att det är helt ok lön fast inte skulle jag tacka nej till en löneförhöjning men vi verkar ha slutat med sånt på vårt företag :osaker:
Scarlet

Oläst inläggav Min lön... » 02 jun 2011, 08:46

Är just nu hemma, men fick förut 1300€ före skatt.
Min lön...

Oläst inläggav NalleMamma » 02 jun 2011, 17:45

1930e mån som närvårdare på dagis, netto blir det ca 1600-1700e i handen. skulle alltså kunna vara mera än det, men trivs super med jobbet än så länge.
NalleMamma

Oläst inläggav ths » 26 aug 2011, 18:06

Akademiskt utbildad, jobbar med kommunikation på ett bolag, lön 4700€/mån + bonus 1 ggr i året.
ths

Oläst inläggav oinl. Mammo » 28 aug 2011, 21:24

själv får jag bruttolön lite över 1900e, i handen 1600e. jag lever med det, men det är ju inget att hurra. njuter av mitt jobb, har härliga kollegor och kundag er. men det jobb jag gör skulle vara nog värd några 100 lappar mer på tanke på att de är vår framtid! :) :heart:
oinl. Mammo

Oläst inläggav dagmamman » 28 aug 2011, 22:33

Jobbar som familjedagvårdare med en brutto lön på knappa 900 € i månaden + hemvårdsstöd, har ett ålderstilläg. Fruktansvärt uslig lön, men prioriterar att vara hemma med barnen just nu.
dagmamman

Oläst inläggav Natasha » 29 aug 2011, 10:51

Peffan skrev:Ska börja jobba som doktorand vid Helsingfors Universitet och min lön är 2056 euro.

Före min mammaledighet har jag endast fått timlön. Senaste timlönen var 12e/timmen.

Fantastiskt att du får lön! Jag fick 1300 i stipendie när jag jobbade i ett forskningslaboratorie. Och den summan ändrades inte med åren. Problemet med stipendie är att man dessutom blir utan semesterpremie, skatteavdrag för arbetsresor och renoveringskostnader (vilket annars skulle ge en högre nettolön men stipendie är direkt netto). Dessutom blev mammapengen minimi.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 29 aug 2011, 10:54

dagmamman skrev:Jobbar som familjedagvårdare med en brutto lön på knappa 900 € i månaden + hemvårdsstöd, har ett ålderstilläg. Fruktansvärt uslig lön, men prioriterar att vara hemma med barnen just nu.

Har du fulla antalet barn?
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav dubbelmagistern » 31 aug 2011, 21:45

Jobbar med företagsjuridik och -transaktioner på bank. Lönen 5100 €/mån (drygt 2800 € netto). Möjlighet till 0-3mån extra lön i bonus beroende på arbetsresultatet. Jobbar 145-210h/mån. Har telefonförmån men ingen övertidsersättning. Funderar på att downshifta pga familjen.
dubbelmagistern

Oläst inläggav dagmamman » 01 sep 2011, 12:21

Natasha skrev:
dagmamman skrev:Jobbar som familjedagvårdare med en brutto lön på knappa 900 € i månaden + hemvårdsstöd, har ett ålderstilläg. Fruktansvärt uslig lön, men prioriterar att vara hemma med barnen just nu.

Har du fulla antalet barn?

Nej. just nu har jag två + ett eget. Kommer att få ett barn till i oktober och då stiger lönen till hela 1400 € brutto
dagmamman

Oläst inläggav Peetra » 01 sep 2011, 20:02

dubbelmagistern skrev:Jobbar med företagsjuridik och -transaktioner på bank. Lönen 5100 €/mån (drygt 2800 € netto). Möjlighet till 0-3mån extra lön i bonus beroende på arbetsresultatet. Jobbar 145-210h/mån. Har telefonförmån men ingen övertidsersättning. Funderar på att downshifta pga familjen.
Jag tycker verkligen att du ska ta det lite lugnare. Det kan inte vara värt att jobba 210 timmar i månaden för 2800 i handen, då man har familj? :nepp:

[edit] eller så är det värt det och jag är avundsjuk. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Bonadea » 06 sep 2011, 14:32

Har rekryterat en hel del på sistone och många tycks tro att ALLA har en lön på minst 3000 euro/månad. Sedan kommer det ju en hel del "obekvämligheter" med högre lön och mera ansvar, som till exempel att man jobbar mycket mera utan någon ersättning. Jag skulle tro att cirka 2500 euro/månad är en ganska vanlig lön också för dem med akademisk slutexamen. Att vårdare av olika slag får ALLDELES för lite i lön är sedan en annan femma.
storebror född 2005
lillebror född 2008
Bonadea
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Råttigaråttan » 07 sep 2011, 07:38

Bonadea skrev:Har rekryterat en hel del på sistone och många tycks tro att ALLA har en lön på minst 3000 euro/månad. Sedan kommer det ju en hel del "obekvämligheter" med högre lön och mera ansvar, som till exempel att man jobbar mycket mera utan någon ersättning. Jag skulle tro att cirka 2500 euro/månad är en ganska vanlig lön också för dem med akademisk slutexamen. Att vårdare av olika slag får ALLDELES för lite i lön är sedan en annan femma.

Det hjälpte ju säkert inte när Urpilainen för ett par år (?) sen påstod i media att alla som får under 3000€/mån var fattiga. Men då var faktiskt genomsnittslönen ca 3000€, vilket ju inte säger så mycket (några topplöner höjer ju genomsnittet snabbt). Medianlönen (heter det så? Det oftast förekommande) var då kring 2500e. Hemskt mycket torde dessa inte ha höjts sen dess.
Råttigaråttan

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet