vårdnad

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

vårdnad

Oläst inläggav tvåbarnspappa » 28 okt 2012, 09:46

Hm, jag och barnens mamma (p) är skilda sedan några år, vi har gemensam vårdnad om barnen och delat umgänge, jag har barnen 3 dygn varje vecka. För en tid sen så träffade jag en kvinna och vi har nu ett förhållande, detta tycks ha påverkat (p) rejält. För nu vill (p) med socialens hjälp, ordna som så att jag förlorar vårdnaden om barnen... :( Enda orsaken tycks vara svartsjuka men frågan är; kan hon göra så att jag förlorar vårdnaden? Bör väl tillägga att det inte finns några som helst konstigheter från min sida, jag jobbar och sköter mig (har alltid gjort det), min sambo jobbar och hon är helt normal osv. Finns inga några som helst problem med alkohol, droger eller nåt liknande hos oss. Hoppas på sakliga svar. Tack.
tvåbarnspappa

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: vårdnad

Oläst inläggav Wilmina » 29 okt 2012, 13:42

Enligt lag ska ju barnens bästa vara utgångspunkten, så om ni båda har skött er väl borde det inte finnas orsak för henne att få ensamvårdnad. Men krångla till det för den andra kan man ju oberoende, så försöker hon det/blir krånglig, lönar det sig nog att försöka prata ihop er med en tredje part (tex jurist, familjearbetare) närvarande.

Fint att du hittat nån att vara lycklig med!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav tvåbarnspappa » 30 nov 2012, 07:23

Mamman har ganska mycket problem och nu har socialen fått en barnskyddsanmälan (inlämnad av en stödperson till mamman som har besökt hennes hem x antal gånger) där det bl.a. står att barnen inte kan bo hemma hos mamman pga. olika orsaker (ekonomiska, hygieniska). Trots detta så hotar mamman ännu med att hon ska göra allt för att jag ska förlora vårdnaden om barnen och att hon säger att hon nog kommer jättebra överens med barntillsyningskvinnan så enligt mamman är det bara en tidsfråga innan det blir så.

Jag är orolig av flera orsaker. Dels pga. barnens situation hemma hos mamman, dels pga. hotet att jag ska förlora vårdnaden. :( Det ironiska är att barnen har det bättre hos mig i form av t.ex. trygghet och rutiner. Men barnen tycker att dom har det bättre hos mamman för "där kan vi göra som vi vill". Vilket syns och som nu då har resulterat i den där anmälan.

Ibland vill jag bara sätta mig ner i ett hörn och gråta :cry: Fy f*n!
tvåbarnspappa

Oläst inläggav Cecilia » 01 dec 2012, 16:05

Hur gamla barn är det frågan om?
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Känsliga rummet