Hur fungerar det vid en skilsmässa?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Hur fungerar det vid en skilsmässa?

Oläst inläggav Separerad » 10 feb 2013, 20:28

Jag och min man har separerat och ska skiljas. Vi har gemensamt huslån, hus, bilar etc. Vi har också ett barn som är ~2 år.

Kan någon berätta hur det riktigt funkar vid en skilsmässa? Det var min man som valde att avsluta vårt förhållande och jag valde att flytta ut ur vårt hus. Han kommer att lämna med huset och således köpa ut mig ur det. Jag har börjat titta på bostäder med tanke att köpa något eget i sinom tid, nu bor jag för tillfället på hyra med vårt barn.

Det är ju onödigt att gräla om hur saker och ting ska delas upp, det lär de nog sköta på bästa sätt via rättshjälpsbyrån, som jag har tid till denna vecka. Men innan jag slippper dit så skulle jag gärna ta del av andras erfarenheter.

Vi har renoverat vårt hus från topp till tå samt köpt både bilar och möblemang till huset för huslånspengarna. Min man är av den åsikten att om han köper ur mig ur huset så har han även rätt till alla möbler, verktyg och hushållsmaskiner (som tvättmaskin och torktumlare, sådant som inte vanligtvis hör till inredningen som exempelvis kylskåp och diskmaskin) som vi köpt för våra huslånspengar.

Min åsikt är ju mer den att han köper ut mig ur HUSET. Med de pengar jag får så betalar jag bort min del av det kvarvarande lånet, och går förhoppningsvis inte på förlust i och med detta utan klarar av att betala bort hela lånet! Möblemang etc delar man sedan 50/50. För även om dessa är köpta med huslånspengarna, så är det ju inte halva mitt lån min man köpt, utan halva mitt hus. Köper han halva mitt lån så är det ju en annan sak, då får han ju allt som blivit köpt fö lånepengarna. Men det är väl inte så man gör, eller?
Misstänker tyvärr att med dagens marknad så kommer inte huset att bli värderat så högt att summan skulle motsvara summan av det ursprungliga lånet. Därför anser jag mig ha tur ifall jag slipper ur denna affär skuldfri. Men jag varken vill eller räknar med att då OCKSÅ ska behöva komma ur detta totalt utan egendom, och lämna alla möbler etc. åt min man!

Någon som kan bringa lite klarhet i hur man brukar gå tillväga?
Separerad

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur fungerar det vid en skilsmässa?

Oläst inläggav qwerty » 15 feb 2013, 09:20

Om ni varit gifta mer än 5 år så ska allt delas 50/50.
Om det är kortare tid kan viss jämkning göras om den ena parten har större förmögenhet.
Giftorätten innebär att ni som makar har rätt till hälften av värdet på varandras egendom, såvida den inte är enskild egendom. Egendom kan bli enskild genom att ett äktenskapsförord har upprättats mellan er, genom föreskrift i gåvobrev eller testamente/arv och skall inte ingå i en bodelning.
Att göra en bodelning inleds genom att man utgår från de egendomsförhållanden som råder den dag ni skickar in er ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten. Sedan förrättar man bodelningen, dvs man delar upp egendomen och skriver under ett bodelningsavtal, då dom om äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft. Om någon av er begär att bodelningen skall förrättas genast så kommer det att bli så.

Kort sagt; allt ni äger skall med, bankkonton, bilar,båtar,möbler,vitvaror,fonder,skulder etc...personliga lösören som gåvor eller dylikt kan man undanta.

http://www.om.fi/sv/Etusivu/Julkaisut/E ... suudenjako
qwerty

Återgå till Känsliga rummet