Vad skulle ni göra?

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Vad skulle ni göra?

Oläst inläggav Konfliktfylld » 02 apr 2013, 07:13

Vad skulle ni göra om det visade sig att er man varit otrogen? Inte "engång på fyllan" utan det har pågått en längre tid. Nu, då jag vet, ångrar han sig, men jag är ännu i chock och vet inte vad jag vill. Att separera blir mycket komplicerat (pengar, små barn, vänkrets, ja allt praktiskt), men hur ska jag orka fortsätta?

Jag skriver inte ut så många detaljer om var vi bor osv för det är allt i ett så fruktansvärt känsligt läge nu. Jag känner henne, hon är ingen skurk annars, men hur har de kunnat?
Konfliktfylld

Re: Vad skulle ni göra?

Oläst inläggav Annette » 03 apr 2013, 18:12

Vill du fortsätta? Vill han? Är du förmögen att förlåta honom? En otrohet innebär ju inte automatiskt en separation.

Själv skulle jag nog fundera på underliggande orsaker till otroheten. Är allt okej i mitt eget förhållande? Eller är det helt enkelt så att man har olika uppfattningar om vad som är otrohet, eller att den ena parten egentligen skulle vilja ha ett öppet förhållande men inte vågat/velat säga det.

Svårt att ge något råd till dig när du inte berätta så utförligt vad du tänker om saken. Alla reagerar ju olika i en sådan situation, så vet inte om jag tycker man behöver jämföra sig så mycket med hur andra skulle göra i en liknande situation. Det är ju ens egna känslor o reaktioner det handlar om.
Annette

Oläst inläggav qwerty » 04 apr 2013, 07:46

Känner med dig! Har varit med om samma själv,och det är svårt! Vi försökte komma vidare efteråt, men tyvärr fick jag reda på att de fortfarande höll kontakt, trots alla löften om att "aldrig mer" och "jag vill inte skiljas"
Så, efter många om och men så beslöt jag mig för skilsmässa och har idag gått vidare. Våra barn var rätt stora så det var kanske lite enklare då, men absolut inte lätt! Man blir så besviken och sårad, och det sitter kvar länge, men som dom säger, tiden läker, sakta men säkert.
Det finns nog inget jag riktigt kan råda dig med, men var öppna och prata, det är en förutsättning om ni ska kunna gå vidare, sen om det inte går, så är en skillsmässa inte världens undergång, även om det känns så just då.
Styrkekramar till dig!
qwerty

Oläst inläggav Gäst » 04 apr 2013, 20:33

Jag känner tyvärr delvis igen mig i det du berättar. Jag minns också chocken... Jag vet ju vad jag själv skulle göra eftersom jag redan har gjort det. Det var helt omöjligt för mig att lita på min sambo efter det som hände. Han ångrade sig också, men det var inte han som berättade om sin otrohet, utan det upptäckte jag av misstag. Jag försökte förlåta och gå vidare men lyckades aldrig lita på honom igen: varje gång han for någonstans ensam, jobbade lite senare, åkte bort med jobbet etc. så blev jag misstänksam. För min del så tror jag att för en person som en gång överskridit gränsen till otrohet, så kan det lätt hända igen. Men det beror väl på hurdant ert förhållande var vid tidpunkten för otroheten. Menar att om ni ändå hade det bra tillsammans så kanske det är värt att försöka förlåta?
Gäst

Oläst inläggav Konfliktfylld » 07 apr 2013, 21:47

Här händer det inte så mycket. Vi bearbetar båda. Jag försöker bli klok på om han är genuint ledsen för vad som hänt eller ledsen för att han åkt fast. Hon ligger lågt, men är också ledsen. Men saknar honom. Han vet inte hur han känner för henne heller. Försöker hålla vardagen rullande och inte förhasta mig. Är turvis ledsen, turvis likgiltig.

Jag trodde vi hade det bra, men tydligen inte. Inga stora gräl eller sånt i alla fall. Och öppet förhållade skulle aldrig komma på fråga.
Konfliktfylld

Oläst inläggav gräs » 15 maj 2013, 21:49

Börja i parterapi på tex kommunens familjerådgivning. Om han menar allvar med att bli förlåten och vill fortsätta med dig, så kommer han med. Utan utomstående hjälp är det svårt att komma vidare. Risken finns att den andra blir förlåten för lätt, utan att behöva gräva i sitt inre vad det var som ledde till otroheten och vad ni kan i ert förhållande göra för att det inte skall hända igen och för att förtroendet kan byggas upp igen.
Gå fast ensam först och prata, men ställ det som ett ultimatum till din partner att ni tar er denna paus och tar reda på vad som har hänt egentligen genom att gå i terapi. Om han verkligen ångrar sig så gör han vad som helst för att inte mista det ni har. Ni har båda satsat mycket genom åren och om han verkligen vill ha det kvar så är han villig. Det måste känna bra också för dig att fortsätta och det måste han också vilja "ge åt dig".
Om ni väljer att skiljas så hjälper er terapin också här. Att ni kan gräla där och få det ur er och komma vidare säkra på att ni fattat rätt beslut. För din del blir det också en känsla av att du har ett val och detta inte bara drabbat dig. På basen av det ni går igenom kan du välja hur du vill göra. Kom också ihåg att s**ta i vad andra tänker att du borde göra. Det här är DITT liv.

Utanför ämnet: Du kommer en dag att förstå hur detta kunde hända. Kram!
:kram:
gräs

Återgå till Känsliga rummet