Disciplinära åtgärder för 6-åring

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Disciplinära åtgärder för 6-åring

Oläst inläggav Rådlös mamma » 11 apr 2013, 09:07

Hej på er, jag skrev först detta under eget nick på Skolbarn, men märkte att det blev för mycket detaljer om vårt privatliv för att det skulle kännas bekvämt, hoppas det är okej att jag lägger in frågan här istället.

Min pojke är 6 år och har börjat i skolan i fjol eftersom vi bor utomlands. Första året var tufft för honom eftersom han inte kunde språket, och det tog honom nästan ett helt år att behärska det flytande. Under denna tid var pojken, som annars är vild och livlig, ganska blyg och stilla och liksom sluten i sitt skal, medan han var i skolan. Han hade inga vänner i skolan och klagade ofta på "ont i magen", när han inte ville gå till skolan.

Nu, ett par månader in på det andra året, verkar han på många vis må mycket bättre, han har några vänner och är förtjust i särkilt en av sina lärare. Problemet är att han fått andra "symptom" - han är ofta väldigt utåtagerande, nästan våldsam mot de andra barnen. Han knuffas, pussar dem som inte vill bli pussade, till och med spottar på klasskamraterna ibland. Han har alltid varit en vild sort, men sådant här, i mitt tycke hemskt, beteende har vi aldrig haft problem med i dagis eller bland jämnåriga utanför skolan. Skolan hanterar det väldigt fint, stöttar honom på olika sätt istället för att trycka ner och bestraffa. När problemen hade hållit på ett kort tag införde de ett system med smileys, han fick en smiley varje gång han klarat en utmanande situation utan bråk, och ett sad face varje gång han "fattat fel beslut". Läraren uppmanade mig att skämma bort honom lite extra de dagar han klarat sig bra - ge honom en muffins, gör något extra mysigt, sa hon.
PS. Det finns ingen skolpsykolog, det har jag redan efterlyst.

Tidvis är problemen väldigt frekventa. Då känner jag att det inte räcker till att "låta bli att ge honom den där muffinsen". Om mitt barn puffar, knuffar och spottar på sina kamrater i skolan så känner jag att det måste leda till något mer än att han blir av med beröm. Det är jättesvårt att "straffa" honom för något som jag inte själv varit med och sett hända, och hans förklaring till varför han gjorde så är alltid "jag vet inte".

Nu till min fråga (förutom att jag gärna hör om någon haft liknande erfarenheter och hur de löst sig) - jag hittar inte på några disciplinära åtgärder som kunde passa i denna situation. Om han skulle tycka mycket om att spela och se på TV kunde han förlora skärmtid, men en vanlig vardag får sådant inte plats. Det han njuter av hemma är att leka ute, hjälpa mig att laga mat och busa med sin pappa på senkvällen före läggdags - inget av dessa kan man ju ta ifrån honom.
EN halv timme BUU-klubben har vi varje dag men det är mest för att jag skall få möjlighet att fixa vissa saker. Lördagsgodiset kan ryka varje gång han gör ett fult bus - men det skulle ryka för så många lördagar fram i tiden att det skulle förlora sin betydelse. Jag har funderat på att ge honom en gullstjärna efter varje bra dag, och en fin sak han drömmer om efter ett visst antal stjärnor, men det skulle i förlängningen betyda att han belönas pga sitt dåliga beteende = han får saker han annars inte hade fått. Utgångspunkten är ju ändå att man beter sig som folk när man är bland folk.

Ursökta att det blev så långt. Tacksam för svar,
En rådlös mamma
Rådlös mamma

Re: Disciplinära åtgärder för 6-åring

Oläst inläggav XXXX » 12 apr 2013, 07:30

Hej

Vi har haft bra erfarenhet hemma av guldstjärnemetoden, men vi har inte gjort den till en sakmaskin. Då vi tagit den i bruk har vi (vänlig ton, tillsammans) diskuterat hemma om nånting kiva vi kunde göra tillsammans då man uppnått ett visst antal stjärnor. Tex gå och bowla, gå till simhallen, gå på kiva café, gå till akvariet - vad som nu passar. Barnet har fått välja, men inom rimliga gränser (jag drog en gräns vid önskemålet om en diamanttiara, sade då inte "nej absolut inte", utan bara att det är en ganska stor sak, jag tror vi ska fundera vidare på nånting annat kiva - det blev sen tillsist en aktivitet som iofs inte var billigare men som inte var en sak, och som gav oss mera som familj).

Det är nog alltid viktigt att visa att positivt beteende föder positiva saker, positiva stunder, och för en liten är tarror ett bra hjälpmedel att hålla koll. Sen tror jag det är viktigt att vi talar om det då de besvärliga sakerna inträffar, men man väljer sin stund - kanske innan man ska sova eller då det annars känns lugnt och tryggt. Och när negativt beteende fått så stort utrymme i familjen är det också viktigt att komma i håg att berömma och prata om de positiva saker som händer så att det negativa inte tar överhanden. Lycka till!
XXXX

Re: Disciplinära åtgärder för 6-åring

Oläst inläggav Natasha » 14 apr 2013, 22:06

Vår flicka som fyller sex år i sommar har härjat och uppfört sig dåligt på en ledd hobbyverksamhet. Problemet berodde på att hon endast där fick träffa en god vän. Dom ville förstås bara leka - brydde sig noll i verksamheten.

Vi löste det så att hon får 2 poäng för varje gång hon betett sig bra. Och när hon samlat 6 poäng far vi till simhallen. Hon får också poäng för en annan sak som hon är aningen motvillig till som hör till hennes hemsysslor.

Förutom poängsystemet låter vi flickorna också träffas lite mera. Ett sätt är att komma lite i förtid så dom hinner leka en stund före hobbytimmen börjar.

Jag är nöjd med det här systemet. Vet inte om det fungerar på ert problem. Men det tycks på basen av de svar du fått vara fler som använder samma metod.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Känsliga rummet