Fosterfamilj/pengar

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Fosterfamilj/pengar

Oläst inläggav ckg » 27 jun 2013, 05:49

Har en undran om en fosterfamilj och sättet dom hanterar pengar. Vet att fosterfamiljen dels får en betydande summa från staden samt barnbidraget (x2). Ändå vet jag att det är dom biologiska föräldrarna som själva hamnar att sätta ut egna pengar på barnen när dom bl.a. ska ha kläder, mediciner, veckopeng och pengar för fritidsintressen.

Detta har jag nu sett flera gånger för jag är vän med mamman och jag har varit med henne när hon har hamnat att köpa just kläder för att fosterfamiljen inte gjorde det (behövdes för skolavslutning). De biologiska föräldrarna betalar ju gärna för barnen och vad dom behöver men nog är det väl ändå fosterfamiljen som ska stå för alla utgifter med hjälp av alla bidrag dom får av samhället? Känns helt som att fosterfamiljen utnyttjar läget på föräldrarnas bekostnad.
ckg

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Fosterfamilj/pengar

Oläst inläggav borgbacken » 28 jun 2013, 12:47

Jag har tre vuxna fostersyskon och så vitt jag vet har nog deras biologiska föräldrar inte bidragit annat än med problem, anklagelse och hotbrev... Alla deras pengar gick åt till droger och alkohol.
Fosterföräldrarna är ju barnens förmyndare eftersom inte de biologiska föräldrarna klarar av att se till att barnens behov av mat, kläder, trygghet tillgodoses, därför får ju också de en betydande peng för denna "möda".
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet