Vårdledig eller inte

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Vårdledig eller inte

Oläst inläggav Utan pengar?! » 16 sep 2013, 20:25

Skriver på känsliga rummet eftersom jag hoppas på att flera svarar när man kan vara anonym.

Min mammaledighet tar slut i december detta år och nu snart ska jag/vi bestämma oss vad som händer sen. Det här är tredje barnet och jag sku så gärna vilja stanna hemma med de två minsta, äldsta går i skolan. Men ekonomiskt så fattas det ju då en del pengar. Skillnaden mellan vad jag har nu och vad jag kommer att ha när hemvårdstödet blir betalt är 600 €. Hur klarar ni andra ekonomiskt av att vara vårdlediga? Hur lite/mycket pengar har ni kvar då allt (lån/hyra/räkningar/mat) är betalda? Berätta gärna
Utan pengar?!

Re: Vårdledig eller inte

Oläst inläggav Vikke » 17 sep 2013, 16:42

Om man är vårdledig och hemma med två barn sparar man ju in två dagisavgifter, vilket ju blir ca 500€/mån. Och för äldre barn i skola kanske man inte betala för eftis.

Här har vi pappa hemma med två barn medan jag är på jobb. Tanken är att vi skall klara oss så ett år framöver trots att min lön är mindre än hans. Vi slipper dagisavgifterna och utgifter för hans arbetsresor, tillsammans över 700€/mån!
Men jo, stirrar man endast på de 300€ man får då man är vårdledig är ju nog inkomstbortfallet stort.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav Natasha » 18 sep 2013, 20:28

Vi har amorteringsfritt på vårt bolån. Det sparar nästan tusenlappen i direkta kostnader. Klart vi förlorar i långa loppet. Men vi vinner tid för babyn. Min föräldraledighet tog slut igår. Och jag har ju bara en famnbaby ännu som ska ha bröstet hela tiden (vilket jag är glad över). Tänk att sätta en sån i dagvård!

Jag ska vara hemma 3,5 månader. Sen är min man hemma 6 veckor.

Jag studerar samtidigt på distans så de äldre måste vara i dagvård ändå. Men inte full tid.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Teskedsgumman » 19 sep 2013, 23:06

Jag är hemma med fjärde barnet som nu är 1 år och 4 månader, men hoppar in och jobbar några kvällar här och där. För oss var det aldrig ett alternativ att lägga honom i dagvård redan när mammaledigheten gick ut. Han är vårt sista barn och jag vill njuta av bebistiden så länge det bara är möjligt. Dessutom ammar han väldigt mycket ännu. Men jobbet är nära hemmet så maken och sonen brukar komma dit och hälsa på. Andra tar rökpaus och jag tar amningspaus. :) På det här sättet drygar vi åtminstone ut kassan med några hundralappar varje månad, och jag måste ärligt säga att det också är lite skönt för mig att komma hemifrån och göra nåt annat en stund.

Som de andra redan sa så blir det ju lite mindre utgifter också då man slipper betala för dagis och eftis. Vi har en 6-åring i förskola (det kostar ju inget) som skulle behöva vara på eftis om jag jobbade som vanligt. Nu när han i stället får komma direkt hem kl.13 får jag ett litet bidrag från kela även för honom.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 20 sep 2013, 07:12

Vi hade amorteringsfritt under den tiden som jag var hemma men utan jobb, gick runt rätt bra.

Utanför ämnet: Ang. dagis och förskola. Alla tre går på dagis nu, förskolebarnet på ½tid och belatar inget för att ha honom där.
Vi har reserverat 14 dagar/månad och det kostar oss kring 350€ (??) i månaden för hela kalaset.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kissekatten » 26 sep 2013, 10:27

Vi har åxå haft amorteringsfritt på lånet med båda barnen, (vår bank har varit mycket möjliga då det är fråga om vårdledighet). Sen köper vi billig mat (ofta får man ju 30% på sånt som datumet snart går ut på) och lagar allt själva från början, (även babymaten), äter aldrig "ute", handlar alla kläder på loppis eller får använt av släktingar (utekläder på rea), försöker spara på el/ varmvatten så mycket som möjligt, eldar med ved i takkan inne istället för att öka värmen på batterierna, köper alla shampon o dyl. av billigaste märke, jaa kan göra listan lång, men vi snålar där det går :)
Visst känns det fattigt ibland, men tycker absolut det har varit värt det!! Tror nog nästan ingen som stannat hemma längre med barnen har ångrat det!! Sen har vi nog lite sparpengar vi tagit från om det riktigt krisat till sig, tex. när bykmaskinen gick sönder...
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav råddan » 28 sep 2013, 16:07

Vi har löst det ekonomiska med att jag snuttjobbat, ibland tagit amorteringsfritt, mannen har kunnat ta pappaledigt/pappamånad och jag då jobbat. Ibland har det varit skralt på kontot men vi har nog klarat oss på nåt sätt alltid. Sätter värde på att vara hemma med barnen den tid vi får, har kommit fram till att man nog hinner jobba :nicka: ... har sparat in genom att köpa billigare mat, planera inköp, loppis köpta grejer då vi hittat nåt bra, ingen dagstidning m.m.
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet