Låg självkänsla och deppad, ny medicin eller andra tips...

Här kan du skriva om ämnen som är för känsliga för Ordet är fritt. Trivselreglerna gäller extra mycket i den här kategorin, eftersom alla är anonyma. Ämnen som inte passar i den här kategorin kommer att flyttas.

Moderatorer: IdaLotta, acasia, Lysmasken, Tinde

Låg självkänsla och deppad, ny medicin eller andra tips...

Oläst inläggav Ledsnamamman » 01 aug 2015, 22:03

För att göra en lång historia kort, så har jag varit mer eller mindre deppad i större delen av mitt liv, och alltid lidit av dålig självkänsla, en känsla av att inte vara värd, att inte höra till, och att det innerst inne är något fel på mig. Det har påverkat alla mina relatíoner, både med vänner och med män. Jag har alltid haft vänner men haft svårt att lita på att de verkligen vill vara med mig, och varit väldigt konflikträdd. Många har svårt att tro att jag har problem för jag är enligt många lätt att ha att göra med och lätt att tycka om. Under studietiden har jag varit och pratat på studenthälsan, och jag har nu i vuxen ålder gått i terapi, med några års uppehåll. Mitt förhållande till mina barns pappa är dåligt, men jag vågar inte heller skiljas, för jag är inte säker hur jag skulle orka ta hand om mig själv och barnen, och jag vill inte att barnen ska behöva vara ifrån sin pappa. När jag fick barn gick jag in i en djupare depression och jag har tagit medicin sedan dess (cipramil), i sju år. Slutade med den nu i våras, för jag kände att den inte hjälper på mitt verkliga problem, känslan av värdelöshet, känslan av att vara olycklig, och liksom alltid varit det. Jag har nu fått utskrivet en ny medicin, Cymbalta, men jag vet inte om jag vågar ta den. Jag har hört mycket om biverkningarna, och läkaren sa att den inte hjälper mot låg självkänsla. Skulle jag ha råd så skulle jag ligga på terapeutens soffa varje dag, men det har jag inte. Jag skulle så gärna vilja vara en förebild för mina barn, som jag älskar, en mamma som njuter av livet och som kan förmedla en känsla av trygghet i sig själv. Kanske ha ork att bestämma mig, stanna eller gå. Våga vara mig själv och ta ansvar för mitt liv.

Vet inte varför jag skrivet dethär, kanske av flera orsaker: har någon erfarenhet av cymbalta? Har någon erfarenhet av kronisk depression som ni kommit ur? Har ni några bra tips på hur man kan gå från självförakt till att tycka om sig själv? Har ni några ord på vägen eller en erfarenhet att dela?
Ledsnamamman

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Låg självkänsla och deppad, ny medicin eller andra tips.

Oläst inläggav Har varit där » 26 aug 2015, 07:19

Jag har varit i samma sits som du, fick diagnosen depression i gymnasiet och har ätit medicin sedan dess. För mig grundade sig den onda spiralen på inlärningssvårigheter vilka ledde till svårigheter med skolarbetet, känslan av att vara dum, vilket påverkade de sociala kontakterna, vilket ledde till depression, ångest och social fobi. Som pricken på i ett dåligt förhållande när jag var 20 med en typ som tryckte ner mig ytterligare. (Lång historia kort)

Men ja, det har blivit bättre, inte deprimerad mera, men nog osäker på mig själv och mina förmågor. Det började bli bättre när jag fick barn (förutom en förlossningsdepression) och senare studerade och klarade studierna. Jag behövde se att jag inte är dum och misslyckad. Några goda vänner hjälpte mycket.

Men det är en lång process, och det finns tyvärr ingen medicin som tar bort låg självkänsla, man är tvnugen att göra det jobbet själv. Och jag har fått acceptera att jag alltid kommer att vara känsligare än mången annan. Små steg gäller, tänka positivt.

Nu blir det här lite på hälft men jag måste gå på jobb, ville bara skriva till dig även om det var en dålig tidpunkt. Sätt pm om du vill, eller fortsätt här i tråden. Kram!
Har varit där

Re: Låg självkänsla och deppad, ny medicin eller andra tips.

Oläst inläggav Man-74 » 29 aug 2015, 19:46

Jag har varit deprimerad i stort sett sen den dagen då jag (tyvärr) föddes. Är nu 40 år och sinnesstämningen är som då jag var 20 år. Massor av terapi och mediciner, inget har hjälpt. Varför ska jag leva? Vill inte!
Man-74

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Känsliga rummet