Tips: förebygg flunssa med billiga vitaminer

Här kan medlemmarna på mammapappa.com fritt tipsa varandra om varor och tjänster, utan att de störa de som inte vill ha reklam. Den här gruppen kan användas även för valreklam. Självklart gäller reglerna för forumet i allmänhet även här.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra, acasia

Kategoriregler
Det ska räcka med en tråd / firma eller sajt eller jippo, utom i undantagsfall. Läs även Trivselreglerna och Kategorireglerna

Tips: förebygg flunssa med billiga vitaminer

Oläst inläggav goldilocks » 17 nov 2009, 21:20

Fick en ryslig flunssa härom månaden och läste först i det skedet att tillräckligt med D-vitamin kan förebygga infektioner och andra hälsoproblem, och att man i Finland lider brist på D-vitamin under vintern. Beställde på fanstyg D- och C-vitaminer och lite andra kosttillskott från nätbutiken IHerb, http://www.iherb.com/.

IHerb är en stor och etablerad amerikansk nätbutik som säljer kosttillskott och naturprodukter. (IHerb och D-vitamin diskuteras en del på finska nätforum, googla om ni vill.)

Med billigaste frakten (4 USD) tog hela processen futtiga 11 dagar. Jag fick precis vad jag beställde och det verkar vara ett mycket bra deal, mycket billigare än motsvarande produkter kostar i finska butiker. Jag kommer aldrig att köpa motsvarande varor i Finland igen! (Dessutom är dollarn mycket billig just nu...)

Med rabattkoden NIK542 får man 5 USD rabatt på den första beställningen. Betalningsmedel är kreditkort eller Visa Elektron. Det enda man behöver begränsa sig till är beställningens vikt (max 1,361 kg) och värde (max 45,40 euro inklusive frakt). Tyngre beställningar levereras inte till Europa och dyrare beställningar gör att man måste betala oms och tull.
Enligt vissa uppgifter -kan- starka vitaminer fastna i tullen, men enligt andra gäller detta inte längre. (Mitt paket kom direkt till postkontoret utan problem.) Receptbelagda läkemedel är sedan en annan sak, dom är det inte tillåtet att importera själv.

Det är klart att med en mångsidig kost och X timmar i solen regelbundet behöver man inga kosttillskott, men iallafall jag tycks inte lyckas med det precis varje dag.
Men med risk för att göra reklam så vill jag rekommendera intresserade att ta en titt. :mrgreen:
goldilocks
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tips: förebygg flunssa med billiga vitaminer

Oläst inläggav Muminmage » 18 nov 2009, 10:24

Jag började käka d-vitamin i höstas men nog tusan fick jag en rejäl influensa ändå :hm: Men kanske den sku ha blivit ännu värre utan d-vitaminintaget... Mitt tips är nog sov ordentligt, stressa mindre, bli inte nedkyld och ät mångsidigt så hålls du frisk(are)! :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav goldilocks » 24 nov 2009, 23:49

Jag har nu ätit d-vitamin, http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitamin- ... 10421?at=0 i en veckas tid och märker till min förvåning att jag har blivit piggare och behöver mindre sömn. :D
Tillräckligt mycket D-vitamin lär motverka följande i mer eller mindre grad: benskörhet, infektioner, "kaamosmasennus", hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, astma, fibromyalgi, reuma, tuberkulos samt cancer.
Den som vill kan läsa en mycket lång diskussion på finska om saken här: http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketi ... 30602.html . (Observera att trådstartaren försörjer sig på att sälja kosttillskott).
Anyway, med mina goda erfarenheter av produkterna och servicen beställde jag igår ett antal D-vitaminburkar att ge bort *julklappstips* (plus lite annat smått o gott) och 24 timmar senare är dom redan på väg :tummenupp:
goldilocks
Silvermedlem

Oläst inläggav Peetra » 25 nov 2009, 00:38

Borde man inte få i sig tillräkligt med D-vtaminer, om man äter en jugurt, lite ost och dricker lite på halvliter mjölk om dan, eller är det nåt jag blandat ihop med barnets rådgivningstants rekommendationer? :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Florence » 25 nov 2009, 09:16

Peetra skrev:Borde man inte få i sig tillräkligt med D-vtaminer, om man äter en jugurt, lite ost och dricker lite på halvliter mjölk om dan, eller är det nåt jag blandat ihop med barnets rådgivningstants rekommendationer? :hm:

Troligtvis får du inte tillräckligt då, inte när solen är så lågt som den är. D-vitaminet behöver dessutom ordentligt med fett för att upptas i kroppen. Enda sättet att få någorlunda tillräckligt är fet fisk, men få äter det varje dag. Vad som sedan är tillräckligt finns det lite olika åsikter om. Men det är faktum att ingenstans i världen har folk så himmelens mycket flunssor och förkylningar under vinterhalvåret (särskilt barn) som i Norden, och en del forskare anser att D-vitaminbristen är den största orsaken till det (och till en hel lista andra krämpor också). Nuförtiden blir otaliga barn (och vuxna) inte ens rejält bruna på somrarna, vilket barn i regel blev "förr i världen", vilket byggde upp ett D-vitaminförråd i kroppen som räckte mycket längre in på vintern.

Det kan hända att rådistanten tror du får tillräckligt D-vitamin av ovannämnda, men jag tippar på att du blandade ihop med kalcium.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Milly » 25 nov 2009, 11:30

Nån som kan tipsa om motsvarande preparat som finns att köpa på Apoteket eller hälsokostaffären?
Tycker att dom jag har sett i Apoteket innehåller så fjuttigt små mängder D-vitamin att man ju måste ta halva burken per dag för att få i sej rätt dos... :hm:
Nån som vet med säkerhet hur mycket man vågar öka barnens dos?
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav goldilocks » 25 nov 2009, 12:37

Motsvarande preparat finns åtminstone i en finsk nätbutik, http://www.lifeextension.fi/vitamin-5000-p-839.html. Om man bortser från av Life Extensions frakt är dubbelt så dyr är priset är ungefär detsamma. Om man äter enligt ordinationen räcker Life Extensions förpackning i 60 dagar och iHerbs i 360 dagar :!:

Ang. ordination till barn (och vuxna) varierar rekommendationerna ganska mycket även i länder på samma breddgrader. På senare tid har man börjat höja rekommendationerna även i Finland. Se t.ex. "D-vitamiinilisäsuosituksia" på http://fi.wikipedia.org/wiki/D-vitamiini.
Det förekommer olika måttenheter för vitaminer, t.ex. 5000 IU = 125 mikrogram. Vitaminen är fettlöslig, överskott lagras i kroppen för kommande behov. Det är säkert möjligt att överdosera men då får man verkligen smälla i sig piller.
goldilocks
Silvermedlem

Oläst inläggav Florence » 25 nov 2009, 17:31

Milly skrev:Nån som vet med säkerhet hur mycket man vågar öka barnens dos?

Jag är ingen läkare så jag säger inget med säkerhet, men här är en länk till en läkares sida om D-vitamin: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peg » 25 nov 2009, 17:34

Vill inte grusa nåns förhoppningar här, men efter att i flera veckor ha provat både C-vitamin, o D3 i 5000+ IU dos sitter jag här o snörvlar lika ofta som innan :ledsen: Handtvättning ofta o handsprit ännu oftare, undviker folkmassor bäst jag kan, försöker äta vettigt. Det spelar tydligen ingen roll för mig, jag åker helt enkelt på allt som lillkillen drar med sig hem från dagis. Spritar t o m händerna i bilen varje gång jag hämtar/lämnar honom där.... spritar bilnyckar, fjärrkontroller, telefoner, etc.... köpte luftfuktare....vet inte vad mer jag kan hitta på.... mer än att gå i ide över vintern kanske, suck....
Användarvisningsbild
Peg
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Florence » 25 nov 2009, 17:38

^Givetvis hjälper inte D-vitamin 100 % av mänskorna, eller till 100 %! Annars skulle ju var och en ta den!

Men - däremot har hela min familj tagit ett ganska moderat D-vitamintillskott i 1-2 månader, och 4/5 fick en synnerligen mild flunsa dock med alla svinflunsesymptom mitt under skolans epidemivåg, och mitt äldsta barn har varit helt frisk.
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Milly » 25 nov 2009, 18:14

Adelaide skrev:
Milly skrev:Nån som vet med säkerhet hur mycket man vågar öka barnens dos?

Jag är ingen läkare så jag säger inget med säkerhet, men här är en länk till en läkares sida om D-vitamin: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Okej, för under 10-åringar är alltså 1000 E en safe daglig dos.
Räknat om till Jekovitdroppar blir det 12,5 droppar/dag till min 1½-åring. Ger man 10 och mjölkprodukter till så borde det ju vara nog... :hm:
Däremot märkte jag att Jekovit innehåller vitamin D2, medan det är D3 som ju är det hälsosamma, eller???

Tack, goldilocks för länken till nätbutiken. Men bor man på en gudsförgäten kobba i Östersjön så funkar nätbutiker ibland lite dåligt. :w00t: Jag har dock mailat dom och frågat om dom levererar hit. :tummenupp: Man behöver allt "uppåttjack" man kan få i detta mörker! :nicka:
Dotter -06 och son -08
Användarvisningsbild
Milly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav goldilocks » 06 jan 2010, 23:31

TS här igen. Kam rapportera att min andra beställning trots julrusning kom fram 12 dagar efter beställningen. IHerb hade klåpat lite och skickat en för många av en grej och en för få av en annan, men jag fick utan problem pengarna tillbaks för burken jag inte fick, och den extra fick jag behålla.

Har även upptäckt att butiken förutom kosttillskott har massvis med superfoods och annat ätbart, kokosolja, stevia, örtteer, skönhetprodukter och en massa annat. Vill även rekommendera "gratis-avdelningen" där man får beställa 1 st gratis av fast varenda en grej om man så vill (tills viktrestriktionen kommer emot). Min nästa beställning ska även innehålla en nässköljningskanna, kostar hälften av vad den gör i Finland. Portot är nuförtiden 4 dollar för ett paket på max 1,361 kilo.

Den som vill prova kan få 5 dollar rabatt på sin första beställning med koden NIK542.
goldilocks
Silvermedlem

Oläst inläggav Vilda » 07 jan 2010, 18:29

Tack för länken TS. Onekligen bra urval, jag har god lust att beställa både det ena och det andra, där finns mycket sådant man inte får här hemma. MEN jag ställer mig nog lite skeptisk till att handla hälsokost över nätet, speciellt från utlandet... Hur vet du TS att produkterna är tillförlitliga? :hm:
En underbar 8-åring.
Vilda
Guldmedlem

Oläst inläggav goldilocks » 08 jan 2010, 12:57

iHerb har varit i gång sen 1997 och är en av dom största i sitt slag på nätet. Dom övervakas av US Food and Drug Administration. Och om ingen i processernas förlovade land USA ännu har stämt dom (vad jag har lyckats hitta på nätet) för vilseledande marknadsföring eller förfalskade produkter kan ha en viss betydelse. Ser man på sortimentet finns det flera internationellt kända märken som Weleda, Avalon Organics, Yogi Tea etc, där originalproducenterna garanterat skulle vidta rättsliga åtgärder om dom kom på att iHerb säljer kopior.

Sen kan man titta på sajtens kundfeedback, dom flesta är rysligt nöjda. (Det går att kommentera alla produkter man inhandlat). Själv fick jag idén av diskussioner på flera finska nätforum om hälsa och skönhet. Den som vill kan googla på iHerb och välja finska träffar :wink:
goldilocks
Silvermedlem

Oläst inläggav Vilda » 08 jan 2010, 20:25

Ok, tack för ditt svar! - det verkar ju nog som om du är insatt i saken. :D
Jag tror nog jag ska testa, t ex kokosoljan var mycket billigare än här. :clap:
En underbar 8-åring.
Vilda
Guldmedlem

Nästa

Återgå till Reklam och erbjudanden