Cybex pallas

Diskutera flytvästar, ridhjälmar, bilstolar och annat som har med våra barns säkerhet att göra.

Moderatorer: jessica, Lysmasken

Cybex pallas

Inläggav Lysmasken » 09 mar 2010, 21:56

Nu vill jag absolut höra Teskedsgummans åsikt till detta påstående om Cybex pallas:

Cybex Pallas turvaistuin 9-36kg (9kk-12 vuotta)
Nyt Uusinta turvallisuustekniikkaa - tämän uuden tekniikan ansiosta jo 9kk ikäinen lapsi voi matkustaa turvallisesti kasvot menosuuntaan!

Fritt översatt : nyaste säkerhetsteknologin- tack vare denna nya teknologi kan redan ett 9 mån barn resa tryggt med ansiktet i färdriktningen!

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2485

Edit: ändrade länken till mer beskrivande sida. Nog låter det ju bra, tycks ju veta vad dom talar om. (Eller är jag för lätt övertalad?)
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
Stamgäst
Stamgäst

Re: Cybex pallas

Inläggav Sweetwillow » 09 mar 2010, 22:21

Jag är ju inte teskedsgumman, men svarar ändå. :)
Den ser mycket ut som Kiddy stolen. Vi fick en sådan åt J när han fyllde 1 och den är bara kacka. Han var då ännu så liten att han inte hölls på plats i stolen utan gled ner från den under den där mittbalken. Dessutom blev det mycket hett under balken och den tryckte på bröstkorgen, det kan inte ha varit så bekvämt. Men den satt nog stadigt fast, vi har den ännu som reservstol. Men den används så gott som aldrig. Fungerade inte för oss i alla fall, vi var tvungna att på en längre resa köpa en ny stol... Det är ju inte samma stol såklart, men tycks fungerar likadant som Kiddy stolarna.

Såhär ser kiddy stolen ut; http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... _pro_2008/
Bild
Gullet 06/07 & Grynet 09/08
Ab imo pectore ♥
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Mike » 09 mar 2010, 22:22

Säkraste sättet att transportera ungar i bil är med ryggen i färdriktningen. Det är fysikens lagar som bestämt det här sen länge, och några tyska uppfinningar lär inte ändra på det.

"Huippunykyaikaista turvallisuutta edustava Kasvot menosuuntaan asennettava Pallas.." JO PYTTSAN!
Användarvisningsbild
Mike

Inläggav Lysmasken » 09 mar 2010, 22:49

Nå det var väl lite det jag också tänkte, för bra för att kunna vara sant. :sneaky:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Pipi » 09 mar 2010, 23:13

Av den där typen var den första bilstolen jag hade åt min äldsta dotter. Den köpte jag för 21 år sen! :w00t: Tur att utveckligen gått framåt!
Mamma till sex barn i åldrarna 22, 20, 17, 11, 9 och 2.
Användarvisningsbild
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Gosan » 10 mar 2010, 13:59

Jag är nästan säker på att någon här på forumet har påpekat att just den här stolen INTE rekommenderas av NTF. Jag kommer inte ihåg vem det var eller i vilket sammanhang. Det närmaste jag hittade var det här:

http://www.ntf.se/konsument/fraga669.asp?katid=1
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Teskedsgumman » 11 mar 2010, 17:31

Gosan skrev:Jag är nästan säker på att någon här på forumet har påpekat att just den här stolen INTE rekommenderas av NTF. Jag kommer inte ihåg vem det var eller i vilket sammanhang.

Det var kanske det här du tänkte på? Taget från den här tråden viewtopic.php?f=36&t=29533

Teskedsgumman skrev:Lägger här in NTF's marknadsöversikt på de vanligaste bilbarnstolarna; http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

Lägg märke till att Baby Style's nya bilbarnstolar av märket Kiddy är rödmarkerade; NTF avråder oss från att köpa eller använda dem för att de ska användas framåtvända redan från 9kg. http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194

Kiddy stolarna är ju nästan identiska med Cybex pallas och så vitt jag vet så kan det bli lite mindre belastning på barnets nacke i dessa stolar vid en krock, jämfört med vanliga framåtvända bilstolar med internbälte. Men det förutsätter ju att ungen är precis i rätt storlek för att skyddas av balken och hållas kvar i stolen. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bilstol som inte har bälten åt barnet (inte för att jag nu skulle köpa någon framåtvänd stol överhuvudtaget men...), har hört att en del barn ålar sig ur dem hur lätt som helst. Så hur skulle barnet hållas i stolen vid en svår frontalkrock eller om bilen voltade? :nepp: Och skulle det mot all förmodan göra det vet man ju hur det skulle gå med nacken... Jag tänkte först säga att Cybex pallas åtminstone går bra att använda som bältesstol åt äldre barn, men så såg jag att den väger 9,5kg och ångrade mig. :sneaky:

Det är ganska komiskt att bilstols tillverkarna är medvetna om hur livsfarligt det är för små barn att sitta framåtvända, men istället för att följa den svenska modellen med bakåtvända bilbarnstolar som bevisat räddar liv(men som enligt dem är för svåra att montera för vanliga föräldrar...) hittar man på såna här tokiga saker... :swoon:
Bild
Användarvisningsbild
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Gosan » 12 mar 2010, 23:00

Teskedsgumman skrev:
Gosan skrev:Jag är nästan säker på att någon här på forumet har påpekat att just den här stolen INTE rekommenderas av NTF. Jag kommer inte ihåg vem det var eller i vilket sammanhang.

Det var kanske det här du tänkte på? Taget från den här tråden viewtopic.php?f=36&t=29533

Teskedsgumman skrev:Lägger här in NTF's marknadsöversikt på de vanligaste bilbarnstolarna; http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

Lägg märke till att Baby Style's nya bilbarnstolar av märket Kiddy är rödmarkerade; NTF avråder oss från att köpa eller använda dem för att de ska användas framåtvända redan från 9kg. http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194

Kiddy stolarna är ju nästan identiska med Cybex pallas och så vitt jag vet så kan det bli lite mindre belastning på barnets nacke i dessa stolar vid en krock, jämfört med vanliga framåtvända bilstolar med internbälte. Men det förutsätter ju att ungen är precis i rätt storlek för att skyddas av balken och hållas kvar i stolen. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bilstol som inte har bälten åt barnet (inte för att jag nu skulle köpa någon framåtvänd stol överhuvudtaget men...), har hört att en del barn ålar sig ur dem hur lätt som helst. Så hur skulle barnet hållas i stolen vid en svår frontalkrock eller om bilen voltade? :nepp: Och skulle det mot all förmodan göra det vet man ju hur det skulle gå med nacken... Jag tänkte först säga att Cybex pallas åtminstone går bra att använda som bältesstol åt äldre barn, men så såg jag att den väger 9,5kg och ångrade mig. :sneaky:

Det är ganska komiskt att bilstols tillverkarna är medvetna om hur livsfarligt det är för små barn att sitta framåtvända, men istället för att följa den svenska modellen med bakåtvända bilbarnstolar som bevisat räddar liv(men som enligt dem är för svåra att montera för vanliga föräldrar...) hittar man på såna här tokiga saker... :swoon:

Det var de två sista länkarna jag tänkte på! Men trodde faktiskt att det var någon annan som hade skrivit inlägget, kom inte ihåg att det var du, Teskedsgumman. Borde nog ha anat att det var du :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav nbp » 08 jul 2010, 11:43

Teskedsgumman skrev:Jag tänkte först säga att Cybex pallas åtminstone går bra att använda som bältesstol åt äldre barn, men så såg jag att den väger 9,5kg och ångrade mig. :sneaky:

Jag måste nu igen vara lite som kärringen mot strömmen och undra vad den får väga för att du skulle tycka den kunde användas framåtvänd? Kidfix väger 9kg (enligt nån källa) och när man vänder Pallas så tar man väl bort den där "tvärslån" och då väger den ett par kg mindre...
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Teskedsgumman » 09 jul 2010, 23:37

^ Många vanliga bältesstolar väger kring 5kg, och ju lättare stol desto bättre. Britax Adventure är så vitt jag vet lättast med sina 3,9kg och Akta Gracos nya bältesstol väger 4,5kg. Bältesstolar med isofix går inte att jämföra med vanliga här, för de sitter fast i bilen och kastas inte framåt på barnet som vanliga bältesstolar gör vid en krock. Därför kan de vara tyngre utan att det har någon betydelse. Jag kan inte säga någon exakt gräns, men själv skulle jag inte använda en bältesstol som är nästan dubbelt tyngre än de vanliga, t.ex. Britax Multi-Tech som jag har själv och som också väger ca.10kg.
Bild
Användarvisningsbild
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Barns säkerhet