Gosan skrev:Jag är nästan säker på att någon här på forumet har påpekat att just den här stolen INTE rekommenderas av NTF. Jag kommer inte ihåg vem det var eller i vilket sammanhang.
Det var kanske det här du tänkte på? Taget från den här tråden
viewtopic.php?f=36&t=29533Kiddy stolarna är ju nästan identiska med Cybex pallas och så vitt jag vet så kan det bli
lite mindre belastning på barnets nacke i dessa stolar vid en krock, jämfört med vanliga framåtvända bilstolar med internbälte. Men det förutsätter ju att ungen är precis i rätt storlek för att skyddas av balken och hållas kvar i stolen. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en bilstol som inte har bälten åt barnet (inte för att jag nu skulle köpa någon framåtvänd stol överhuvudtaget men...), har hört att en del barn ålar sig ur dem hur lätt som helst. Så hur skulle barnet hållas i stolen vid en svår frontalkrock eller om bilen voltade?

Och skulle det mot all förmodan göra det vet man ju hur det skulle gå med nacken... Jag tänkte först säga att Cybex pallas
åtminstone går bra att använda som bältesstol åt äldre barn, men så såg jag att den väger 9,5kg och ångrade mig.
Det är ganska komiskt att bilstols tillverkarna är medvetna om hur livsfarligt det är för små barn att sitta framåtvända, men istället för att följa den svenska modellen med bakåtvända bilbarnstolar som bevisat räddar liv(men som enligt dem är för svåra att montera för vanliga föräldrar...) hittar man på såna här tokiga saker...