Bilbältesstol

Diskutera flytvästar, ridhjälmar, bilstolar och annat som har med våra barns säkerhet att göra.

Moderatorer: acasia, Lysmasken

Bilbältesstol

Oläst inläggav mamma75 » 23 aug 2009, 17:37

Hej, hur länge har ni använt bilbältestolen åt era barn? Våran 7 åring åker sedan 6 år endast på pallen alltså ryggstödet borta.

Borde man kanske lägga de tillbaka?

Läste en tråd på suomi24 om en som sidokrockat och huvudstödet hade skyddat 8 åringen
mamma75

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Bilbältesstol

Oläst inläggav Teskedsgumman » 23 aug 2009, 17:57

Denna fråga har varit uppe flera gånger förut, så i stället för att skriva ett långt svar så länkar jag till en annan tråd, och i den tråden finns det två länkar till, till liknande trådar. Hoppas att det är ok?

viewtopic.php?f=4&t=26703
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ande » 23 aug 2009, 21:59

Bältes stol är bäst till en 7 åring. Min grabb börja enbart med kudde när han var ca 8½år
ande

Oläst inläggav Natasha » 24 aug 2009, 14:07

Ursäkta att jag lånar tråden. Farmor berättade just att ett annat av hennes barnbarn nu som sjuåring får (!) åka som en vuxen, barnbarnet är enligt henne mycket stolt... Jag blev helt bestört. Vad ska man göra? Vi lägger oss inte i varandras liv normalt. Hon är dessutom småväxt. Är det vanligt att folk sätter sina sjuåringar direkt på bilsätet utan ens dyna?
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 24 aug 2009, 15:10

Det ser ut att vara alltför vanligt då man ser på andras bilar i trafiken.. :curse:
Själv sku jag inte ha en småväxt 7-åring att sitta utan något under!
Är det 140cm som är "gränsen" på framsätet?!Hur är det på baksätet måntro? :hm:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Teskedsgumman » 24 aug 2009, 19:14

Och jag som inte hade tänkt skriva något långt svar... :roll: :lol:

Det är nog tyvärr väldigt vanligt att barn får åka bil utan bilstol allt för tidigt. Många av barnens kompisar har varit utan bilstol sedan 5-6års åldern. Och det beror ju inte på något annat än okunskap, för om föräldrarna skulle veta hur farligt det är så skulle de nog göra annorlunda. Enbart bilbälte ger endast ca 25% skydd om man är under 10 år. (Jämför det med bakåtvända bilbarnstolar som har en skyddseffekt på 90-95%!) Bältesstolar och bälteskuddar har en skyddseffekt på ca 50-60%, det vill säga ungefär samma skydd som bilbältet ger en vuxen person.

Många tror också att barnen behöver sitta på något bara för att bilbältet inte ska komma över halsen. Men det är fel. Bältesstolens och bälteskuddens viktigaste uppgift är att lyfta upp barnet så att midjebältet trycks ner mot låren, bort från magen. För så länge skelettet inte är färdigutvecklat glider barnet lätt under bältet med höften vid en olycka(höftben med benkammar utvecklas först i puberteten). Då hamnar midjebältet över barnets mage och kan ge livsfarliga inre skador. Man får heller aldrig låta barnet sitta på en vanlig kudde, en telefonkatalog eller dylikt. De saknar fast förankring i bilen, kudden trycks ihop och telefonkatalogen glider iväg. Barnet riskerar i bägge fallen att glida ner under bältet. Därför skulle jag heller aldrig använda en bälteskudde utan horn, har sett att det finns flera billiga varianter av dem(t.ex. på Halpa-Halli för 9.90€).

En bälteskudde ger oftast lika bra skydd som en bältesstol vid en frontalkollision om bilbältet ligger rätt över barnets kropp. Men barn sover ofta i bilen och med en vanlig bälteskudde hamnar då bältet lätt i fel position(risken finns också att barnet lägger bältet under armen eller bakom ryggen). En bältesstol med rygg är därför att föredra, för ryggstödet håller upp ett sovande barn och leder det diagonala bältet rätt hela tiden. Bältesstolen skyddar ju också barnets kropp och huvud vid en sidokollision, vilket en bälteskudde inte gör. En bältesstol behövs alltid om det inte finns nackstöd på den plats där barnet ska sitta!

Det finns ingen anledning att ta bort ryggstödet på bältesstolen förrän barnet har huvudet halvvägs över kanten(eller om det inte ryms in med axlarna längre), men då kan man vid behov fortsätta att använda bara kudden. Även om viktgränsen på bältesstolen(eller bälteskudden) har passerats, går det bra att fortsätta använda den om barnet ännu är för litet för att använda bara bilens bälte. Bälteskudde eller bältesstol ska användas till minst 10års ålder. Men även 11-12åringar åker säkrare med bältesstol eller -kudde, än utan.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 24 aug 2009, 19:40

7-åring i bilolycka, fastspänd med bara bilens bälte;
http://www.youtube.com/watch?v=rHzaU7tE ... re=related

Skillnaden mellan bra och dåliga bältesstolar/kuddar;
http://www.youtube.com/watch?v=J-kjh69u ... re=related
(vändbara bilstolar som används framåtvända som bältesstolar hör oftast till de dåliga, eftersom de inte håller bältet på rätt plats på barnets kropp)

Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 28 jun 2012, 13:14

:thx: Teskedsgumman, en otroligt tänkvärd video den där med olyckan... Huj.
Vår 7-åring och snart 5-åring använder alltid bilbältesstolar (Graco Junior) i våra bägge bilar. Diskuterade ämnet med en väninna för en tid sedan, i.om. att det är flera bekanta barnfamiljer som låter sina småttingar (från ca 5 år och uppåt) åka helt utan bilstol eller en kudde! :swoon: Jag började riktigt må illa en gång då jag såg att en liten 5-årig flicka satt med bara bältet på sig (vill minnas att hon satt axelbältet under armen?), dessutom satt hon själv fast bältet också. Jag menar, någon av oss föräldrar spänner alltid fast våra barn i sina stolar, och kollar att bältet blir rätt. Min man slarvar ibland lite, så att bältet blir lite för löst över deras höfter, men då brukar t.om. barnen själva skrika åt honom; "pappaaa, bältet är för löst!" :nicka:
Men igår frågade faktiskt vår 7-åring av mig att varför hon måste ha bilstol, då ingen (!?) annan av hennes förskolekompisar heller har bilstol. Då förklarade jag åt henne att bilstolen skyddar bättre vid en krock. Nu då jag igen lite läst på mig här på forumet och sett krockvideon, kan jag berätta mera åt barnen. Och min man...
Jag kom att tänka på allt det här i.om. att våra barn nu börjat åka med andra familjers bilar till diverse hobbyn och klubbar. Och då jag alltid spänner fast våra barn själv, så kom jag att tänka på att tänk om de andra föräldrarna ens kollade att vår dotter hade bältet på sig innan de startade? Hon är så försiktig att hon inte skulle våga säga till heller... omg! En annan gång skjutsade jag på en annan familjs barn, och de protesterade högljutt att de minsann inte vill använda bilbältesstolar!!! Då sa jag bara lugnt och bestämt att i vår bil åker barnen med bilstolar - punkt.
Och en annan grej, vi har hittills haft barnlåsen på i bägge bilar, 7-åringen fick nu då hon fyllde 7 börja ta upp bildörren själv.

Jag citerar nu ur videon: "leave no room for regret"
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ia » 28 jun 2012, 22:00

Här köpte vi just en ny bälteskudde åt 8,5 åringen, han tycker sälv också att bältet sitter bätre då han har den. I andras bilar får han nog åka utan.
Men har ni tänkt på hur många alldeles för små barn sitter på framsäten med aktiv krockkudde framför sig? Tror att många inte ens tänker tanken på att det är farligt för framåtvända barn som inte är tillräckligt långa. I våra knutar är det nog mycket vanligt.
Storebror 10/2003, mellansyster 9/2005, lillasyster 10/2008
Ia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Barns säkerhet