Pojkes Frozen och prinsess feber - erfarenheter

För oss som har lite äldre småbarn.

Moderator: acasia

Pojkes Frozen och prinsess feber - erfarenheter

Oläst inläggav Sagolina » 16 jan 2017, 10:41

Jag har en fyra årig pojke som i ca 1,5 års ålder blev biten av Frozen flugan. Efter det har han lekt Elsa genom att med olika kklädesplagg och handdukar klä ut sig till Elsa nästan varje dag i 2 års tid. Vi har köpt Frozen dockor åt honom, lego m.m. Förutom Frozen är han också väldigt intresserad av prinsessor, tycker om att klä ut sig i prinsessklänningar hos bekanta som har flickor, han tycker om barbie och favoritfärger är rosa och Elsablå. Lite har frozen febern blivit bättre, han leker inte Elsa varje dag och han är inte heller så intresserad av dockorna. Han tycker massor om att klä ut sig och leker spiderman och pirat mellan varven. Så han är också intresserad av typiska "pojk"-saker.

Vi har under senaste året försökt att försiktigt styra bort honom åtm från Frozen. Vi köper inte längre Frozen "flick"saker åt honom fast han jättegärna skulle vilja ha krona m.m, Han får klä ut sig till prinsessa hemma och hemma hos andra och vi försöker att inte göra en stor grej av det. Märker bara att förutom att vi funderar allt mera på det här hans "flickiga" sida så reagerar andra också på det, vuxna dvs, i och med att han blivit äldre. Det klassas inte som sött mera. Det känns hemskt att som förälder att inte ge honom till present stora Elsa dockan som han görna vill ha, eller kronan som han älskar. Jag vill att han ska kunna ge uttryck för det han tycker om utan att känna sig konstig men hur vi än tycker att samhället blivit mer accepterande så kan barn och vuxna vara elaka mot dem som beter sig emot normerna. Och som föräldrer vill jag ju skydda mitt barn.

Finns det nån annan som har erfarenheter av liknande, hur har ni gjort, har det gått om och i s f i vilken ålder, eller hur har det gått?

Tack!
Sagolina

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Återgå till Lite äldre småbarn