för tjock 6-åring??

För oss som har lite äldre småbarn.

Moderator: acasia

för tjock 6-åring??

Oläst inläggav hoppan » 11 jun 2010, 11:14

Hej!
Vi har nyligen varit på barnrådgivningen och fick domen att min 6åring är för tjock... nu undrar jag då vad jag ska ändra på i hennes matvanor? vi äter hälsosamt, lite godis på lördagen, ibland kan hon få en glass mitt i veckan. Hon rör på sig relativt mycket, i alla fall enligt min uppfattning.. hon väger nu ca 30 kg och är 120 lång.. är det bara jag som har detta problem eller finns det andra i samma situation? Tycker det är lite magstarkt att säga att en 6åring skall banta men.... tacksam för svar.
hoppan
Silvermedlem

Re: för tjock 6-åring??

Oläst inläggav acasia » 11 jun 2010, 11:33

Gav de inga råd hur du skall gå tillväga då? Jag menar inte kan de väl bara slänga ut att barnet är för tjockt.

Har en bekant vars barn via rådgivningen fick gå till en nurist (heter de så) som gav dem råd hur de ska göra.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav hoppan » 11 jun 2010, 11:38

jessica: nej de gav inga råd.......det är därför jag frågar här....
hoppan
Silvermedlem

Oläst inläggav Barbamama » 11 jun 2010, 11:44

jessica skrev:Har en bekant vars barn via rådgivningen fick gå till en nurist (heter de så) som gav dem råd hur de ska göra.

Dietist menar du säkert :wink:

Såklart borde de på rådgivningen hjälpt dig vidare hoppan! Bedrövligt att de bara kastar ur sig en sådan sak och sedan inte ger råd/hjälp hur ni kan följa upp det hela. Rent generellt är det nog bra att ta tag i viktproblem i tid. Det kan bli riktigt besvärligt om några år annars. Eftersom jag inte sett din flicka kan jag naturligtvis inte uttala mig om ifall hon har viktproblem eller inte.

En sak jag undrade över bara; du skriver att ni äter bra mat men hur är portionerna? Jag själv äter också bra mat men har emellanåt en förmåga att äta som en skidåkare i världsklass (vilket jag alltså inte är). Ibland kan det vara så att man vant sig vid alldeles för stora portioner och att det är där problemet ligger.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 11 jun 2010, 11:48

Barbamama skrev:Dietist menar du säkert

Tack, så heter det!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav *Älvan* » 11 jun 2010, 12:41

Barbamama skrev: Ibland kan det vara så att man vant sig vid alldeles för stora portioner och att det är där problemet ligger.

Så går det lätt för mig också,att man bara äter alldeles för stora portioner.
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Florence » 11 jun 2010, 13:03

Hoppan, det är säkert inte den där ena glassen och godisportionen i veckan som är problemet. Jag skulle gärna ge tips om hur du kan ändra maten om du kan berätta hur en typisk dag ser ut i matväg. Mina råd kommer att vara såna som strävar efter att hon ska gå ner i vikt utan att känna sig hungrig! Så berätta gärna mer. Om du vill kan du skriva personligt meddelande också.

Generellt:
- fettfria/fettfattiga produkter har inte visat sig effektiva så skippa allt sånt!
- täta mellanmål är sällan bra (endast för barn som idrottar dagligen eller nästan dagligen!)
- för mycket stärkelsemat (potatis, ris, pasta, bröd) är INTE bra, de bör ersättas till åtminstone hälften med annan någorlunda energirik mat.
- dryckerna kan vara orsak att se över: bäst är vatten och helmjölk (minst kolhydrater i förhållande)
Florence bloggar: http://flo-food.blogspot.com/ Lämna gärna en kommentar efter dig!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav företagarmamman » 11 jun 2010, 16:27

Hur mycket rör hon på sig i vardagen? Går det att öka på "smygmotionen", alltså gå till butiken, trappor upp osv. Har hon någon motionsform som hobby? Det finns mycket kul, som inte nödvändigtvis är tävlingsidrott, redan för barn i hennes ålder.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mimmasmamma » 11 jun 2010, 17:07

Hej hoppan!
Vi har precis samma situation och lika stor flicka.Jag har stressat över saken i ett års tid och nu behöver vi hjälp.Problemet hos oss är inte heller godis,saft,läsk etc.Hon äter mindre portioner (hemma) än sina systrar och trots det ökar vikten stadigt.. Mängden motion borde vi öka.På dagis rör de sig tyvärr väldigt litet.Dagistanterna har inte följt vår önskan om att ge högst två portioner mat och mellanmål och det gör mig galen.
Vi har inte ännu varit på 6-års kontroll,men jag väger henne hemma då och då för att hålla koll.Jag ringde rdg och önskade 'remiss' till dietisten.Rdg fick vi först i september (!) och dietisten har inga tider före hösten.

Jag tänkte nog be att en läkare kollar henne och ta prover,anser inte att dethär är normalt längre.Snart börjar kompisarna reta henne och sen blir det väl ätstörningar,suck.
mimmasmamma

Oläst inläggav Astrid » 11 jun 2010, 20:11

Vi har haft lite liknande problem hos oss. Vid både fem- och sexårsgranskningarna har det påpekats att flickan gått upp relativt mycket i förhållande till längden och att vi behöver hålla efter hennes vikt. Detta år (hon börjar skolan i höst) har vi arbetat hårt på det. Vi har faktiskt tänkt igenom vår kost och vårt levnadssätt här hemma, och det finns många små saker man kan ändra på.

1. Mer motion - vår flicka började i en jumppagrupp 1 gr/vecka och all "nyttomotion" som ex. cykling uppmuntras. Gå på små och korta smultronpromender tillsammans, gå på äventyr i grannskapet etc.
2. Bättre mat. Mera "hela" produkter, så sockerfria som möjligt, det finns förvånansvärt mycket "smygsocker". Mer rågbröd, ljust bröd bara ibland, naturell jogurt (turkisk), hellre skinka och ost än korv som pålägg, kokta/råa grönsaker vid alla måltider. Vatten som dryck. Sällan saft och i så fall väldigt utblandad blandsaft. Bara för att nämna några exempel.
3. Godisdag enbart om lördag, och alltid efter lunch. Lite lösgodis, någon bit choklad. Typ 100 g, max.
4. Chips/Popcorn kanske en gång i månaden, om ens det.
5. Bulla/Kex/Glass enbart på veckoslut, och bara om det är ngt speciellt.

Det har inte alltid varit så roligt att neka, men måste man så måste man. Och är det kalas eller fest så får man äta godsaker. Försöka servera mindre portioner om barnet är matglatt och uppmuntra till att känna efter om man faktiskt är hungrig eller bara snål? Och vara mycket utomhus, då rör man automatiskt på sig. Jag är den där tråkiga mamman som tvingar mina barn vara ute.

Prata med dagis en gång till och poängtera hur viktigt detta är för er! Mellanmålen på dagis är tyvärr ofta söta, kanske be dem ge henne mindre portioner, och bara en av det söta. Tycker nog många barn rör mycket på sig på dagisgården, men det är nog mycket beroende på barnets personlighet.

Och så tycker jag du ska kontakta rådgivningen och be att få prata med dem en gång till eller med ngn annan som kan råda dig, typ en dietist.
Astrid

Oläst inläggav Muminmage » 12 jun 2010, 09:12

Vi har inte samma problem i och med att flickorna är rätt så späda, men själv är jag inte världens smalaste. Viktigt, tycker jag, är att inte börja stressa över vikten på ett sånt sätt att det sen ger komplex och ätstörningar. Utan försök få in ändringarna i kosten naturligt, gärna så att hela familjen följer dem. Ett tips på bra motion är studsmatta/tampolin! Nu på sommaren är det idealiskt. Våra flickor kan hoppa timmar i sträck, hur de orkar är en gåta! Vi har ingen studsmatta själva men får hoppa på grannens :D Detta är något som barnen ser som roligt och inte som motion. Sen är det bra att komma ihåg att vikten inte sjunker över en natt utan det kräver långsiktighet. En tredje sak att fundera på är också att alla inte är stöpta i samma form, en del är helt enkelt stadigare än andra, andra är spinkiga. Minns så väl min väninna som var jättesmal och kunde äta hur mycket som helst utan att bli tjockare medan jag var som jag var trots att jag åt mindre/lika mycket... Man borde alltså försöka få en balans mellan sund kost-bra med motion-sund kroppsuppfattning. Lycka till!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 12 jun 2010, 12:51

Muminmage skrev:Vi Viktigt, tycker jag, är att inte börja stressa över vikten på ett sånt sätt att det sen ger komplex och ätstörningar. Utan försök få in ändringarna i kosten naturligt, gärna så att hela familjen följer dem.

:nicka: Så sant! Som ung flicka (ja eller pojke också) snappar man nog fort upp vissa kommentarer och sparar dem i sitt lilla minne. H- en som kämpat med ätstörningar sen tidig ålder..

Hos oss har skolvägen varit en bra väg att motionera på, alla dagar har vi gått flere km istället för att byta buss i skoländan.Visst tar det länge ( i synnerhet då LB också ska gå själv) men där har vi alla 3 fått bra med nyttomotion för pojkarna springer ofta en del av vägen.

Hoppas det reder upp sig för er! :kram:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Florence » 12 jun 2010, 13:03

Angående barn och motion. Visst är det bra och viktigt för barn att röra på sig mycket. Men jag tror tyvärr inte det har just alls samband med viktkontroll, eventuell övervikt eller hur smala barnen är. Forskning har visat att överviktiga barn (förutom så klart så feta barn som har svårare att röra sig) rör sig ungefär lika mycket som smala barn. Motion gör en dessutom hungrigare, det gäller både stora och små.

Så allt hänger nog faktiskt på matintaget, alltså hurdan mat man äter. En del mänskor bildar snabbt fettvävnad av en för stor mängd kolhydrater i maten, andra hålls smala även med sådan mat. Det enda som bildar fett hos både vuxna och barn som äter en normal mängd mat dagligen är faktiskt kolhydrater. Stärkelse och fruktos omvandlas till fett av levern ifall blodsocker- och insulinnivåerna är lite högre än hos andra mänskor, och det är individuellt. Det är så fysiologin funkar. Tyvärr är en del mänskor bara mer känsliga för kolhydrater än andra.

Hoppas du Hoppan vill svara på mina frågor i mitt första inlägg, jag skulle gärna hjälpa dig.
Florence bloggar: http://flo-food.blogspot.com/ Lämna gärna en kommentar efter dig!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peetra » 12 jun 2010, 19:52

hoppan skrev:jessica: nej de gav inga råd.......det är därför jag frågar här....

Vha? Är det inte deras plikt att ge råd om de upptäckter nåt som enligt dem borde rättas till? :huh:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav acasia » 12 jun 2010, 20:29

Peetra skrev:
hoppan skrev:jessica: nej de gav inga råd.......det är därför jag frågar här....

Vha? Är det inte deras plikt att ge råd om de upptäckter nåt som enligt dem borde rättas till? :huh:

Jag är också helt förundrad.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Lite äldre småbarn