Ensam hemma - vid vilken ålder

För oss som har lite äldre småbarn.

Moderator: acasia

Re: Ensam hemma - vid vilken ålder

Oläst inläggav Honeybunches » 19 sep 2012, 11:05

Nej men herregud. Man blir ju rädd av att läsa den här tråden. :( Fruktansvärt.
Användarvisningsbild
Honeybunches
Silvermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 19 sep 2012, 11:26

^varför det?

Äldsta är fem och har inte varit ensam hemma ännu. Tänker nog låta det gå åtminstone minst 2-3 år till före han får bli det.
Vill inte lämna honom nu för att han inte har någon/kan inte använfa telefon och har inte möjlighet att få kontakt med någon om det skulle hända något. Ute på gården har han nog varit ensam men då har jag eller sambon varit inne i huset. Men för det mesta är vi nog ute med barnen - yngsta är ju bara två så honom skulle jag absolut inte lämna ensam.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peetra » 19 sep 2012, 20:16

Jag komihåg en sak.
Jag fick en paflett hem från Mannerheims barnskyddsförbund då vi var på sexårsgranskningen, där stod det att man lämna barnet ensam hemma för en kort stund(30-60 minuter, tror jag det stod), om barnet är mogen för det. Det var nog nära att min unge börja stortjuta då jag sade att det stod där att hon kan vara ensam hemma nu om hon vill. :P Helt klart inte redo då ännu här inte. :P
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav *Älvan* » 20 sep 2012, 20:22

Vår äldsta sku aldrig ha varit ensam vid fem, han började väl själv vilja det emellanåt (korta stunder i början såklart, på sådär en kvart eller nåt) då han var över sju, medan mellansonen nu vid fem ofta säger att han vill bli. Än så länge har det nog inte sedan hållit då det gäller, mer än så att jag för rosken (tar typ fem minuter), men redan det är bättre än storebrors mod var vid samma ålder. Ute på gården (bor i höghus) har han varit ett par gånger nu, tillsammans med storebror. Storebror fick vara ensam ute första gången förra våren, alltså vid 8 1/2. Här är lite orligt på området och en del trafik..
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 23 sep 2012, 19:25

Vår femåring är utan problem ensam hemma 15-20 minuter om han inte vill följa med t.ex. när jag hämtar storasyskonen från skolbussen. Barnens farmor bor i grannhuset och om något mot förmodan skulle hända medan jag är borta så kunde han alltså gå till farmor.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinde » 25 sep 2012, 21:29

Vid 7-8 år var våra två äldsta ensamma hemma första gången (alltså så att jag körde iväg med bil). Men det är sällan de är ensamma och har inte varit mera än en timme. Jag är väl hönsig av mig. 5-åringen skulle inte vilja vara ensam och inte skulle jag ens kunna tänka mig att lämna ensam. Hon kan inte använda telefon och så tänker jag alltid att tänk om en olycka skulle hända (t.ex. slinta i trappan). Har inte vågat lämna 5-åringen med äldre syskonen heller just p.g.a. ifall en olycka skulle hända. De skulle kunna ringa mig, men är jag t.ex. då i butiken, så skulle det ta åtm. 15 minuter innan jag är hemma igen.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Lysmasken » 26 sep 2012, 08:48

^Det är ju så typiskt att olyckan är framme just då.. Jag minns då jag lämnade barnen ensamma i vintras för 10 min, jag gick på ett ärende till andra sidan vägen. Förstås hände det just då att dottern kissade ner sig i vardagsrummet, sonen blev i panik och båda grät de när jag kom innanför dörren..
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Mellie » 04 okt 2012, 10:17

Storebror var väl ca 5 när han var ensam hemma själv första gången eftersom han absolut insisterade på att få vara det. I ungefär samma ålder fick han gå till närbutiken (inga farliga vägar) ca 500 meter bort och köpa mjölk. Lillasyster har varit ensam hemma mycket korta stunder från det att hon skulle fylla 4. Det är väldigt mycket upp till barnen och om de vill och tror att de klarar det eller inte. Om de själva vill få prova sina vingar så tycker jag att man ska låta dem. Storebror (nu 8 ) steker redan själv ägg och kokar te åt sig när han kommer hem från skolan och är så stolt för att han klarar av och får göra det själv.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 08 okt 2012, 14:39

abc skrev:Sonen är 3 år och 4 månader och har varit ensam hemma ngt halvår redan. Det har hänt att jag måstat iväg efter ngt tex strax innan affären stänger, men han har inte somnat ännu. Eller så har jag kunnat ta en joggingrunda medan han tittar på film...

Jag kom bara att tänka på att vet han hur han ska betee sig ifall det börjar brinna? Det har du säkert övat med honom?

Våra barn på 7 och 5 har inte varit ensamma på riktigt ännu (inte varit behov av att lämna dem ensamma, och de har inte velat vara ensamma heller), bara just så att jag har typ skottat snö/putsat bilen eller dylikt på gården. Jag har försökt tydligt förklara vad de ska göra ifall det börjar brinna. Kom att tänka på att den dagen de blir ensamma hemma måste jag säga att de inte får öppna dörren för främlingar. (man kan kolla från köksfönstret vem som står på trappan).
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 09 okt 2012, 09:36

Lysmasken skrev:^Det är ju så typiskt att olyckan är framme just då.. Jag minns då jag lämnade barnen ensamma i vintras för 10 min, jag gick på ett ärende till andra sidan vägen. Förstås hände det just då att dottern kissade ner sig i vardagsrummet, sonen blev i panik och båda grät de när jag kom innanför dörren..

Visst är det så...vår lilla är ju bara året så hon lämnas inte ensam, men jag minns bra att min lillebror och jag fick vara ensamma ute på gården från att jag var ca 5 år och han 2-3 år. Ensamma hemma var vi också ibland efter skolan och dagklubben, men vår farmor och farfar bodde på samma gårdsplan så det var ju bara att gå mellan husen!

Iaf. minns jag speciellt en gång när mamma och pappa skulle åka till Vasa teater och brorsan och jag skulle ha det mysigt hemma, det var nog första gången föräldrarna åkte längre bort! Fanns inga mobiltelefoner på den tiden heller. Jag var kanske 8 år och lillebror då 5 år. Brorsan åt för mycket popcorn och började må dåligt och jag skulle springa och hämta en hink åt honom. Medan jag var borta kaskadspydde han över hela vardagsrumsgolvet och när jag kom farande i full fart runt hörnet halkade jag i spyorna och drattade på rygg mitt i alltihopa! Då var nog gråten rätt nära...men jag ringde till farmor och hon och farfar kom springande i nattdräkt över gården, farmor med papiljotter i håret :) och de tog hand om lillebror så jag kunde gå och duscha!

Den händelsen pratade jag nog om länge men ändå tror jag att jag "växte" av den, jag redde ju upp hela situationen ganska så bra!
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilla Ka » 09 okt 2012, 10:05

^som ur en bättre film. Förlåt att jag skrattar, men jag förstår att gråten inte var långt borta då...

Det är just dom där eventualiteterna som jag fasar för. Dels kan ju olyckan så lätt vara framme här hemma och dels kan det ju hända mig något då jag är borta som gör att jag inte kommer hem så fort jag tänkt... :unsure:
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cecilia » 09 okt 2012, 18:52

Man kan ju inte hela tiden tänka i fall om det och det händer, händer det så händer det. Det kan lika bra hända när föräldrarna är hemma. I vår familj har nog barnen blivit hemma ensamma dagligen från det de börjat skolan, både före och efter. Har inte funnits andra möjligheter och bra har det gått. Någongång måste ju bli den första gången också.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 12 okt 2012, 20:27

^ Jag tänker lite likadant.

Som svar på frågan som riktades till mig ovanför: Nej, har nog inte övat hur han skall göra om det börjar brinna. Jag ser väl inte det som att det är sååå stor sannolikhet att det börjar. Känns som att det är så mycket annat som är troligare att det händer. Det jag egentligen mest tänker på är att han skall sätta något i halsen...Händer nog ofta ifall jag tar en löprunda och han är vaken hemma att jag sätter lite extra fart på när de tankarna börjar komma.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 13 okt 2012, 12:41

Intressant att märka så konkret här hur olika barn är - men också hur föräldrarna oroar sig för olika saker!

Kan nog inte direkt bidra till diskussionen, våra barn är så små (1 och 2 år). Fast nog har de ju redan varit typ 2 min "ensamma" hemma när jag för ut skräp el dyl. Men även då har jag dörren upp så jag hör och även ser dem nästan hela vägen.

Men funderade på min egen barndom: Minns nog att vi varit ensamma hemma med min bror innan vi var i skolan, kommar ihåg att det var lite kul att leka själv. Och så när vi var i skolan var vi nån timme ensamma innan föräldrarna kom hem. Vi hade alltid skalade morötter el dyl som vi fick ta av om vi var hungriga, men vi har nog varit ordentligt äldre innan vi fått laga nåt åt oss. Kommer inte ihåg att jag nånsin sku ha varit rädd för att vara ensam.

Fast ringde nog med gråten i halsen till mamma (ja, det fanns ju trådtelefoner även på den tiden!) när ett av våra får födde och började knuffa undan ett av lammen. Hon sa åt mig att hålla lammet varmt, och så satt jag visst i typ 2h med lammet i en höhög. Kommer ihåg att jag var så stolt efteråt, för lammet klarade sig.

Så det jag ville tillföra till diskussionen är att kanske man som förälder utöver att fundera på sina egna farhågor och alla risker också ska komma ihåg att det kan vara bra för barnet att "klara av" något. Fast förstås, det ska ju inte ske innan barnet är moget för det. Annars tänker jag nog ltie som några andra att man kan ju inte bara gå omkring rädd - fast hur bra jag sen agerar i enlighet med det när det är dags återstår ju att se...
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Editha » 19 okt 2012, 19:15

Vår äldsta flicka är 6½ o har inte varit ensam ännu, tror inte hon skulle vilja heller, trots att hon nog skulle klara sig ("stor & duktig" av sig). Men har inte funnits behov för det ännu o kommer knappast att bli det heller ännu på en längre tid.
Editha
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Lite äldre småbarn