av christian_skolbarn » 22 sep 2009, 19:20
Hej Fia ! Fören jag kommenterar ditt inlägg skall jag klargöra en sak, i det här ämnet kommer det säkert att florera en hel del olika åsikter och meningar mellan föräldrar och matproffs, men likaväl är det bara åsikter och även om det kommer att tidvis kunna vara knivskarpt slagsmål om huruvida man har rätt eller fel i sin åsikt så skall vi ändå komma ihåg att det är en saklig diskussion vi kommer att föra här, så några ovänner blir vi inte med någon, det är bara åsiktsyttringar som förmedlas, ok !
Så vill jag återgå till ditt inlägg, du säger att det är konstigt att många verkar tycka att hemmagjord mat gör en till hedersknyffel som förälder, och att du bjuder sorglöst färdigmat till familjen. Och orsakerna till det är att ni i er familj har en tidsbrist, vardagsturbulensen och hobbyn gör att logistiken kräver rappa tag.... Nu skall du emellertid komma ihåg en sak, och det är, att någon hedersknyffel till förälder blir man inte bara av att laga maten varken som hemmagjord eller plingad i mickron, nejdu, hedersknyffel blir man den dagen då man KAN utan omsvep, ärligt och uppriktigt ge måltiden en chans att vara hedersgäst i ens egna hem, dvs, att man ger måltiden och alla runt omkring själva måltiden en chans att kunna tillbringa tiden tillsammans utan tidspress, att man oavsett vad man lagat och äter, faktiskt ger hela familjen chansen att äta måltiden tillsammans, alla på en gång, och inte i skift som så många familjer gör det idag, först då när allt detta faller på plats kan du kalla dig för en hedersknyffel till förälder.
Och så är det nu då en gång för alla så att det oundvikliga faktum är att hemmagjord och från grunden av lagad mat är hälsosammare och näringsrikare mat än den fabriks lagade, inget halvfabrikat kan mäta sig med den handgjorda i näringsrikedom och hälsosamhet, det kan man ta fram en oändlig massa kalla fakta om. Jag blir lite chockad av att du utan några som helst tvivel och omsvep kan förespråka den teorin att man skall sänka på matstandarden i hemmet så kanske knorrandet över skolmaten skulle sluta och man åt den med nöje, säkert sant, men när inte ens skolan klarar av att ge barnen sina en regelrätt näringsmässigt tillrättalagd måltid, då halvfabrikaten och den industriellt tillverkade måltiden är vardagsmat, där alla näringsämnen, mineraler, vitaminer od, har för längesedan förångats bort i processen, så hur skulle det ens ha en chans att kunna få det någon annanstans om också hemmet skall förespråka den formen, pling i mickron, som du vill föra fram, det vittnar bara om en stor nonchalans mot ens egna familj, och värst av allt mot ens egna barn, och det tror jag nog ingen med vett och vilja är kapabel till att föra fram som ett föredömligt exempel på god och fin matkultur i hemmet.
Att man inte gillar att stå i köket är ingen godtagbar ursäkt för att låta barnen känna på den enklaste lösningen till en måltid, det är att nedvärdera sina egna barns eventuella vilja till nya smaksupplevelser, det är att låta dem med flit gå miste om så mycket mera intressant i matens underbara värld, tyvärr. Men som sagt, alla har den odiskutabla rätten att välja fritt, smaken är delad som baken, inte sant.
Med vänliga hälsningar från grytorna och pannorna, Christian Tikkanen, Gastronom.
christian