Färdigmat - javisst!

Moderator: Peetra

Färdigmat - javisst!

Inläggav Fiamaria » 22 sep 2009, 09:19

Hej!

Det är konstigt att många verkar tycka att hemmagjord mat gör en till hedersknyffel som förälder. Jag bjuder sorglöst färdigmat till familjen.

Orsaken är att jag faktiskt inte gillar att stå i köket och att vardagsturbulensen med hobbyn och annat gör att logistiken kräver rappa tag.

Till spenatplättarna eller potatismoslådan serverar jag nog färska grönsaker. Jag och barnen också är rätt nöjda med arrangemanget. - Stackrarna vet ju inte heller om något bättre ;). Det oväntade resultatet är att alla mina barn älskar skolmaten och äter flera portioner med god aptit! Så har ni barn som knorrar över skolmaten kan ni sänka standarden där hemma :)

"Pling i mikron!"
Fiamaria

SV: Färdigmat - javisst!

Inläggav christian_skolbarn » 22 sep 2009, 19:20

Hej Fia ! Fören jag kommenterar ditt inlägg skall jag klargöra en sak, i det här ämnet kommer det säkert att florera en hel del olika åsikter och meningar mellan föräldrar och matproffs, men likaväl är det bara åsikter och även om det kommer att tidvis kunna vara knivskarpt slagsmål om huruvida man har rätt eller fel i sin åsikt så skall vi ändå komma ihåg att det är en saklig diskussion vi kommer att föra här, så några ovänner blir vi inte med någon, det är bara åsiktsyttringar som förmedlas, ok !

Så vill jag återgå till ditt inlägg, du säger att det är konstigt att många verkar tycka att hemmagjord mat gör en till hedersknyffel som förälder, och att du bjuder sorglöst färdigmat till familjen. Och orsakerna till det är att ni i er familj har en tidsbrist, vardagsturbulensen och hobbyn gör att logistiken kräver rappa tag.... Nu skall du emellertid komma ihåg en sak, och det är, att någon hedersknyffel till förälder blir man inte bara av att laga maten varken som hemmagjord eller plingad i mickron, nejdu, hedersknyffel blir man den dagen då man KAN utan omsvep, ärligt och uppriktigt ge måltiden en chans att vara hedersgäst i ens egna hem, dvs, att man ger måltiden och alla runt omkring själva måltiden en chans att kunna tillbringa tiden tillsammans utan tidspress, att man oavsett vad man lagat och äter, faktiskt ger hela familjen chansen att äta måltiden tillsammans, alla på en gång, och inte i skift som så många familjer gör det idag, först då när allt detta faller på plats kan du kalla dig för en hedersknyffel till förälder.

Och så är det nu då en gång för alla så att det oundvikliga faktum är att hemmagjord och från grunden av lagad mat är hälsosammare och näringsrikare mat än den fabriks lagade, inget halvfabrikat kan mäta sig med den handgjorda i näringsrikedom och hälsosamhet, det kan man ta fram en oändlig massa kalla fakta om. Jag blir lite chockad av att du utan några som helst tvivel och omsvep kan förespråka den teorin att man skall sänka på matstandarden i hemmet så kanske knorrandet över skolmaten skulle sluta och man åt den med nöje, säkert sant, men när inte ens skolan klarar av att ge barnen sina en regelrätt näringsmässigt tillrättalagd måltid, då halvfabrikaten och den industriellt tillverkade måltiden är vardagsmat, där alla näringsämnen, mineraler, vitaminer od, har för längesedan förångats bort i processen, så hur skulle det ens ha en chans att kunna få det någon annanstans om också hemmet skall förespråka den formen, pling i mickron, som du vill föra fram, det vittnar bara om en stor nonchalans mot ens egna familj, och värst av allt mot ens egna barn, och det tror jag nog ingen med vett och vilja är kapabel till att föra fram som ett föredömligt exempel på god och fin matkultur i hemmet.

Att man inte gillar att stå i köket är ingen godtagbar ursäkt för att låta barnen känna på den enklaste lösningen till en måltid, det är att nedvärdera sina egna barns eventuella vilja till nya smaksupplevelser, det är att låta dem med flit gå miste om så mycket mera intressant i matens underbara värld, tyvärr. Men som sagt, alla har den odiskutabla rätten att välja fritt, smaken är delad som baken, inte sant.
Med vänliga hälsningar från grytorna och pannorna, Christian Tikkanen, Gastronom.
christian
christian_skolbarn

Inläggav tvåbarnsmamma75 » 30 sep 2009, 11:13

Jag är själv uppvuxen ganska långt med färdigmat (med undantag på veckosluten). Och jag har märkt att jag gör det samma med mina barn. Det är inte så som jag helst vill ha det, men tiden är alltid så knapp (ja, den typiska jäktade familjen..).

Då och då blir jag nog verkligt skrämd av folk som talar om hur förfärliga ämnen färdigmaten innehåller :(

Men vi sätter stor vikt på att äta tillsammans, hela familjen, varje dag!

Man kan inte vara bäst på allt.....
tvåbarnsmamma75

Inläggav christian_skolbarn » 07 okt 2009, 18:40

Glädjande är att man ännu sätter stor vikt på att ha gemensamma måltider i hemmet, det som däremot är alarmerande är att många väljer att prioritera fritidsaktiviteterna och andra "roligare ting" än köksarbetet och den livsviktiga måltiden. Visst, det är så sant att man kan inte vara bäst på allt, men jag kan inte ändå låta bli att sätta fokus på just matens betydelse för våra liv, det är ju nämligen så att maten är en oundviklig faktor i vår vardag, det är den som upprätthåller våra liv, förutsättningslös. Tyvärr så verkar det som om man i dagens samhälle har glömt vilken betydelse maten, födan har för våra liv, det är någonting man tar för givet och därför också tycker sig ha den rätten att kunna komma undan mödan med lathet och lättja, "det finns roligare saker att göra en att måsta stå i köket", inte sant ? man så att säga överlåter mathanteringen till industrin och det  ända man själv behöver göra är att sätta den färdiga maten i mickron eller ugnen, det är en farlig väg att gå som i förlängningen straffar ingen annan en oss själva, därför skulle jag vilja vända på problemställningen och säga så här gott folk, då nu maten trots allt, utan omsvep, ändå är en såpass livsviktig förutsättning för våra liv, ja, faktiskt den ända förutsättningen för att vi lever, så borde vi väl då också i rimlighetens namn ha den här skoningslösa och odiskutabla livsbejakaren högst uppe på vår prioriteringslista, det borde vara det man prioriterade före alla det andra "roligare tingen". Ironiskt nog så är det ju så att det "roligare tingen" är också beroende av att maten har första prioritet, inte sant, enkelt och effektivt sett ?

"Sundhet, friskhet och välbefinnande kommer inte utan lite extra arbete, det är någonting man blir förtjänt av efter att ha tjänat den ärbara vällusten genom ärligt och uppriktigt arbete i köket". (Christian Tikkanen )
christian
christian_skolbarn

Re: Färdigmat - javisst!

Inläggav flora » 11 mar 2010, 16:29

Det verkar lite som om många tror att hemlagad mat måste vara tidskrävande och invecklad.
Det behöver den ju inte vara. Inte behöver man laga lasagne eller stroganoff för att det skall vara hemlagat.
Jag brukar köpa hem fisk, kött eller broiler. Steker i stekpanna eller i ugnen och kryddar. Till det kokar jag ris, pasta eller potatis. Sedan varierar jag med sallad eller frysgrönt. Snabbsås som passar till det mesta får man av att krydda gräddfil.
Det tar inte lång tid alls och är både smakligt och nyttigt. Dessutom går det att laga mat för två dagar på en gång och då har man ju "pling-mat" varannan dag. Vill man komma ännu lättare undan, så gör man stor-kok och fryser in.
På veckosluten njuter jag sedan av att laga mat som tar längre tid att göra och barnen får gärna vara med och hjälpa till, så blir det en sorts hobby för dem oxå.
Jag känner mig inte det minsta präktig över att jag lagar hemlagat och jag är egentligen en väldigt lat människa. Men jag råkar bara älska god mat.
flora

Inläggav christian_skolbarn » 10 apr 2010, 20:41

Tyvär flora så är den bittra sanningen den att allt för många har den förestälningen att maten tar lång tid att tillreda, men av ditt inlägg att bedöma så är du en av det få som verkligen sätter stort pris på ordentligt lagad mat och dessutom är mån om att barnen skall få vara med i köket, det är en förutsättning för att barnenn får en positiv ställning till maten, det blir en slags början till en matfostran som senare i livet tenderar att bli till en god gastronomisk tillgång för barnet i fråga, man minns maten från barndomen som en god upplevelse och kan därigenom också själv föra den traditionen vidare. Det finns någonting som heter SAPERE och belyser just detta med att på ett positivt sätt genom av att låta barn delta i köksarbete genom en lek lära sig att förstå allt detta, Smaka och lär går det ut på och det är just vad du där hemma tydligen ger dina barn, vackert så, fortsätt i den andan och du gör ett fint arbete, hoppeligen lär sig många andra att utöva detta också, speciellt skolorna och deras mathushållning.
christian
christian_skolbarn

Inläggav christian_skolbarn » 10 apr 2010, 20:52

Och så är det ju tyvärr så att allt för många av oss prioriterar inte maten som någonting viktigt, fast det är den enda förutsättningen för att vi överhuvudtaget lever. Och många av dagens skoltrötta, mobbande, likgiltiga, allergiska, sjuka och stressade barn är de som är offren för den dåliga mathushållningen vill jag påstå och även om många nu tar avstånd från mitt påstående så är det ändå så påtagbart och synligt, eller hur ?
christian
christian_skolbarn

Inläggav flora » 14 apr 2010, 12:54

Absolut. Kännbart oxå. Jag har själv ätit en massa färdigmat och annat skräp som yngre.
Jag förstod det inte då, att det påverkade mig på något vis. Men nu när jag har lärt mig äta bättre och har gjort det i många år, så vill jag påstå att: jag inte lider av min årliga hösnuva lika mycket som förr, magen fungerar bättre, jag orkar mera och har betydligt bättre hy.
Och jag är absolut ingen hälso-freak. Jag äter socker, fett, gott och t.o.m. riktiga onyttigheter. Men jag försöker hålla mig till "äkta mat", riktiga matvaror och inget konstgjort och odefinierbart.
flora

Inläggav christian_skolbarn » 17 apr 2010, 18:40

Att laga ärlig mat har blivit till ett begrepp som också skolköken borde lära sig att förstå, dvs, att råvarorna man använder skall vara så optimala som möjligt och att tillredningen av dem inte skall överröstas av någonting. Man skall framhålla själva råvaran och få den fram i ljuset, lyfta upp den naturliga smaken och ge den värdiga följeslagare. Missförstådd eller smaklös mat är någonting av det tristaste jag vet. Många har den bestämda uppfattningen att allting skall kokas sönder och samman eller översköljas med en massa kryddor för att det skall bli bra.

Vad jag vill mena med bra matlagning är att man skall bruka all den tid som krävs och ge allt det man har av kärlek för den. Mat är inte någonting tillfälligt eller konstant, mat är någonting levande och kräver därför också en massa uppmärksamhet och omvårdnad. Dessutom skall maten vara samlingspunkten till en social gemenskap. För att nu ta en synbar jämförelse så är det en fröjd och se hur folk flest äter i och omkring medelhavsländerna, de njuter och samlas kring mat och dryck på ett sätt som vi bara kan vara avundsjuka till. Små kärl och fat med olika rätter och smakrika såser pryder matbordet och ingenting ser ut att fattas och detta skapar en god atmosfär och ger en positiv inverkan på humöret. Etiken och moralen kring medelhavsländernas mat är en summa principer man förstått att värna och vårda, alla i familjen, allt från det äldsta, till barn i en ålder stora nog att kunna få vara med i köket, hjälper mer en villigt till för att göra den sociala samvaron till en fulländad njutning och de om någonting vittnar om att maten är långt ifrån färdiglagad eller ens ett halvfabrikat. En kännbar utveckling inom skolmaten har blivit att man allt mer gör jämförelser mellan vår usla skolmat och den Italienska skolmaten, och skillnaderna är oändligt stora, men ändå inte större än att vi skulle kunna hantera dem. Mat skall vara någonting ärligt och uppriktigt, inte någonting påtvingat industriellt och oärligt.
christian
christian_skolbarn

Återgå till Mat