D-vitamin och fet mjölk?

Moderator: Peetra

D-vitamin och fet mjölk?

Inläggav anonym_skolbarn » 30 sep 2009, 23:40

(Texten hänvisar till "Fråga experten". Se frågan och svaret här: www.skolbarn.fi/mat/experten)

Hej!

Kan inte låta bli att skriva då jag läser ditt (Läs Marias) svar om Dvitamindroppar. Du säger att man får d-vitamin från FETA mjölkprodukter? D-vitamin är ju tillsatt i ALL mjölk (utom Eko), fettfri som fetare. Eller menar du att det finns naturligt ? Jag som är hälsovårdare rekommenderar ju margariner och fettfri mjölk som är d-vitaminiserade och inte feta mjölkprodukter eller rent smör som innehåller det hårda fettet.

D-vitaminrekommendationerna kommer även attt höjas småningom. Själv har vi börjat ta 10-20 mikrogram per dag i vår familj. Vi är 2-42 år.

[size=10pt][size=10pt](skribenten har fått lov att att vara anonym)[/size][/size]
anonym_skolbarn

SV: D-vitamin och fet mjölk?

Inläggav christian_skolbarn » 01 okt 2009, 17:16

Hej på dig ! Jag vet inte vem du åsyftar till när det gäller d vitamin i mjölk och speciellt dessa d-vitamindroppar, men oberoende så är det som du säger, att all mjölk har d vitamin i sig, en del har det blivit tillsatt i och en del har den naturligt i sig, vilket ni helt riktigt också konstaterar att det är den fetare som har det naturligt i sig. Nu skall vi då emellertid också komma ihåg att all mjölk har d-vitamin i sig normalt, men den fettfria och mindre fetare har det i en mindre mängd än den fetare, och orsaken till varför den mindre d-vitaminrika mjölken får tillsatt just d-vitamin i sig är för att den skall hjälpa till att bygga upp vårt skelett med hjälp av kalcium som mjölken också innehåller, mjölken är faktiskt den viktigaste källan till kalcium och d -vitamin, så att d-vitamin blir tillsatt i den fettsnålare mjölken är för att all mjölk skall ha den samma verkningen för vår kropp, oansett fetthallt . Så vill jag kommentera ditt val av fetter då du säger att du använder dig av margariner istället för smöret med det hårda fettet. I en undersökning som gjordes för snart 6 år sedan där man tekniskt och kliniskt undersökte både margarinets och smörets innehåll, fetthalt och andra komponenter fick man några alarmerande resultat när det gällde margarinets sammansättning, det alarmerande var att margariner och också soft produkter hade ämnen i sig som är hälsomässigt farliga i större doser, och man gav ett beskrivande exempel på varför det var så alarmerande, saken är den att margarin är gjort på växtfetter, och det är ju ingen dålig sak i sig, men så förhåller det sig nu då också så att växtfetter är inte i sitt naturliga tillstånd bredbara med kniv, då det är flytande, som tex, olivolja eller rypsolja, och vad gör då industrin för att få dem bredbara och mera så att säga stela i karaktär, jo man tillsätter en slags bindemedel som också gör att fettet får en annan viskositet, alltså man har tillsatt ett ämne som heter järnsulfit, det ger en stabilitet och bättre viskositet till växtfettet och binder upp det till ett bredbart margarin, samtidigt som det är otroligt cancerframkallande och dessutom ett starkt allergi framkallande medel, men det säger inte innehållsförteckningen någonting om på själva margarinpaketet, det tycker jag är förskräckligt. Så det som den här rapporten, eller rättare sagt undersökningen, (gjord av forskare på Karolinska institutet för mat och hälsa, nutritionsforskningsavdelningen) kom fram till och kunde med kalla fakta påvisa var
att det vanliga smöret är trots allt mycket mera hälsosammare och framförallt renare att användas, givetvis med måtta som allting annat, men ändå långt mycket mera naturligare och säkrare för oss, man vet vad man får i sig, det är rent fett utan några som helst tillsatser, och måste man av en eller annan grund hålla strama linjer med fettintaget är det lika bra att använda sig av det hårda smöret, men i mindre doser och mera sällan, det är ändå det säkraste och naturligaste, om man inte använder olivoljan som den är då förstås, det är ju det bästa.
christian
christian_skolbarn

Inläggav tvåbarnsmamma75 » 01 okt 2009, 19:33

Jag kan inte förstå att det finns klara undersökningar på olika fetters direkt farliga ämnen utan att det görs något åt det, eller ens diskuteras så att alla får veta!!! ???

Och det är ju frågan om något man äter varje dag! Något som alla äter!

Jag måst säga att jag känner mig lite upprörd om det faktiskt är såhär!
tvåbarnsmamma75

Inläggav christian_skolbarn » 01 okt 2009, 20:32

Jag håller fullständigt med dig, och så är det ju också så tyvärr, att mycket i dagens livsmedelsindustri är så uppbyggt att det skall tjäna mera sina egna syften en någon annans, dvs, vi som konsumenter är det som luras till att tro att allting står så rätt till, och skulle det gå den motsatta vägen så är industrin snabb nog att hitta på andra vinstfördelande faktorer till sin egen fördel. Orsaker som bland annat detta har gjort att det flesta av oss Nordiska Kockar skrivit under ett manifest där vi helt klart tar avstånd från allt som har med både halvfabrikat och tillsatser i maten att göra, vi förespråkar en ärlig och uppriktig gastronomi som skall kunna jämföras med det internationella köken världen över, ett kök uppbyggt med rena råvaror som har en egen identitet och egenart just för Norden, Det Nya Nordiska köket, ett manifest för det Nordiska kockarna som vi undertecknade i Stavanger, Norge år 2004, är just ett resultat av bland annat detta. Men så förhåller det sig också på det viset att en del människor varken bryr sig eller ens ids tänka på det risker som man stöter på i en del av våra livsmedel medan andra tar till sig informationen och framförallt kommer ihåg den och tänker sig noga efter fören det handlar något i den vägen, och så är det ju som med allt annat i livet, valet är fritt och ens eget, tiden får sedan visa om valet man gjort varit så riktigt.
christian
christian_skolbarn

Inläggav Maria_skolbarn » 07 okt 2009, 09:30

Hej!

Jag vill inte som hushållslärare strida emot de rekommendationer ni fått och ger som hälsovårdare. För att förtydliga mig så finns det D-vitamin i feta mjölkprodukter, och fettet underlättar uppsugningen av D-vit. Jag personligen rekommenderar feta mjölkprodukter och smör till växande barn. Om man äter en balanserad kost är de inte till skada utan ger en bra och naturlig mättnadskänsla och tillför kroppen många nyttiga näringsämnen.

mvh maria
Maria_skolbarn

Inläggav Polly_skolbarn » 07 okt 2009, 10:42

Heja Maria och Christian!
Jag har faktiskt aldrig förstått mig på alla light och fettfria produkter. Vi dricker vanlig blå mjölk, äter smör och vanlig (naturell) youghurt. Light ost skulle jag aldrig köpa, den smakar ju dessutom ingenting. Ingen av oss har blivit tjock, snarare tvärtom ::)
För säkerhetsskull äter vi extra D-vitamn, är det onödigt måntro?
Polly
Polly_skolbarn

Inläggav tvåbarnsmamma75 » 09 okt 2009, 09:28

Jag försökte kolla efter riktigt smör i vår lilla butik men hittade ingenting på burk! Vi använder oivariini nu, 50% mjölkfett och 30% olja. Där står det att det är ohärdat (kovettamaton), ska jag tro att det är bra då? :-\

Är det E-ämnen som man alltid annars ska undvika i mat? Eller ska man se på annat också?
tvåbarnsmamma75

Inläggav Micaela_skolbarn » 09 okt 2009, 10:12

Hej tvåbarnsmamman,

Alla E n är inte av ondo. Ett E betyder att man har lagt till något som inte naturligt förekommer i maten, men det kan vara t.ex. rödbetssaft för färgens skull.

Micaela som ingalunda är expert men som lärde sig detta härom dagen :)
Micaela_skolbarn

Inläggav christian_skolbarn » 09 okt 2009, 17:51

Hej Tvåbarnsmamma och Micaela.
Skall vi vara riktigt nogräknade, och det tycker jag man skall vara när det gäller mat, så är det så att allt som man handlar i livsmedelsväg borde vara tillsats fritt. Micaela har utan att hon kanske visste det ganska så precist beskrivit alla dessa E medels uppgifter, "ett E betyder att man lagt till någonting som inte NATURLIGT förekommer i maten, exakt och rätt gissat, och vad slags mat är det då frågan om som vi stoppar i oss dagligen???, visst, en del av dessa E:n är färgämnen för att göra maten eller råvaran vackrare och aptitligare, åter andra är där för att ge en speciell smakförstärkning, eller koncerverande verkan, men inget av alla dessa tillsatsämnen är naturligt förekommande i den mat du köper, det gäller alla tillsatser och E medel,  därför vill jag rikta stor kritik till alla dessa tillsatsmedel, även alla dessa E:n som man hittar liter här och där. Varför jag gör det, frågar säkert någon sig då ? Jo svaret är så rakt och enkelt och ärligt: Mat som vi köper i butiken, det må vara vilken råvara som helst behöver inte och skall inte ha tillsatser i sig bara för att förhöja smaken eller ge den en aptitligare färg, den är bäst i sitt ursprungliga skick. Och så kan man ju undra vad man vill uppnå eller dölja när inte maten mera skall vara naturlig. Jag kan ge ett typiskt exempel på skillnaden i en naturlig råvara och en som har tillsatser, tag tex; dessa bröd man kan köpa som färdigskivade i förpackningen med ett hållbarhetsdatum som bara det vittnar om att brödet är fullproppat med tillsatser mera än genuina råvaror, och ids man läsa innehållsförtäckningen så blir man lindrigt sagt lite lättskrämd när tillsats och E medels listan är 3 ggr längre än själva råvarans basingredienser är, skall vi verkligen sätta i oss den slags i mina ögon varande Fågelmat, då är det ju trots allt bättre och framförallt godare att köpa den lokala bagarens gjorda bröd som du vet att sparar du det för länge så möglar det och det om någonting är ett synligt bevis på att det brödet har inga som helst tillsatser. Och visst, sant är det ju nog att inte alla E medel är av ondo men ändå kan jag inte låta bli att förundras över varför det överhuvudtaget skall vara där, råvaran behöver inte varken smaksättas eller färgas för att göra oss som kunder mera villiga att handla just den slags, inte sant.

Så till dig Tvåbarnsmamma, om du inte hittar vanligt hederligt smör i din butik rekommenderar jag dig att fråga efter det, och fråga speciellt efter det osaltade vanliga smöret. Oivariini är som du säger ett ohärdat smör, och det är det just därför att mängden mjölkfett är 50 % vilket gör det till ett lagom bredbart och mjukt fett, det är så att säga det stelnande mjölkfetterna ( Animaliska) som gör smöret tjockt och skarpt, inte rinnande, och sammanhållbart, det är så vitt jag vet inte tillsatt något viskosmedel i det, att det är kovettamaton betyder att det inte blir helt stelt som smör när det kommer i kylen utan är lagom bredbart hela tiden, det är effekten som oljan ger till själva smöret som är upphovet till att det sägs vara just "kovettamaton", så du kan nog använda dig av det helt normalt utan att vara ängslig, så länge det inte innehåller tillsatser då förstås !

Som vi alla vet så är ju tillsatser och E medel tillsatta i livsmedel för att ge varan bättre hållbarhet, smak och konsistens, medan andra av dessa medel är där för att förhöja eller förädla smaken, eller som ett slags bindemedel för någon substans i livsmedlet. Viktigt är att komma ihåg att själva råvaran i livsmedlet är sällan eller aldrig preparerad med några tillsatser, däremot kan, och jag poängterar, KAN, råvaran vara av en så dålig kvalitet att det krävs någonting mera till för att få slutprodukten acceptabel, och det är detta som är tillsatsmedlens egentliga uppgift, att  dölja eller täcka en dålig smak, att bringa den orginala råvarans dåliga förhållanden till en acceptabel nivå, ett för industrin effektivt och vinstbringande råvaruhanterande som vi som kockar ser med avsky på. Här kan du läsa lite om boken "DEN HEMLIGA KOCKEN" läsning som med kalla fakta och en
knivskarp forskande sanning ger saklig fakta om förhållandet mellan maten och industrin, hur vi luras att tro det bästa om allt som vi handlar i den dagliga matkorgen, boken har bidragit till att lyfta fram fusket med maten på din tallrik, LÄS DEN.  http://www.hemligekocken.se/ gå också in på Mats Eriks egna site, äkta vara där får du en vidareutvecklad information om allt vad tillsatser är och vad som är riskmat och hederlig mat, http://www.aktavara.org/
christian
christian_skolbarn

Inläggav mamma till tre barn_skolbarn » 12 okt 2009, 19:16

Hej alla!

Jag anser att man äntligen borde få ett korrekt svar på frågan om vilka livsmedel som är de bästa D-vitaminkällorna. Var så god och kolla på THL:s (Institutet för hälsa och välfärd) databank fineli.fi som innehåller information om näringsinnehållet på tusentals livsmedel. Därifrån har jag plockat följande exempel:

D-vitamin / 100 g produkt:
- smör: 0,3 mikrogram
- bredbart vegetabiliskt margarin, t.ex. Keiju: 10 mikrogram

- gårdsmjölk, 4,4% fett: <0,1 mikrogram
- ekologisk lättmjölk, 1,5% fett: <0,1 mikrogram
- fettfri mjölk, D-vitaminerad: 0,5 mikrogram
- helmjölk, 3,5% fett, vitaminerad: 0,5 mikrogram

- fisk: ca. 10-25 mikrogram/100 g (beroende på art)

Vegetabiliskt margarin av god kvalitet innehåller alltså minst 30 gånger mera D-vitamin än smör och vitaminerad fettfri mjölk minst 5 gånger mera D-vitamin än fetare ovitaminerade mjöksorter. Och alla vitaminerade mjölksorter innehåller precis lika mycket D-vitamin - de feta sorterna är inte bättre D-vitaminkällor än de fettfria.

För att ett skolbarn skulle få sitt D-vitaminbehov tillfredställt borde hon eller han äta 2,5 kg smör (ja, kilogram!) per dag! Jag kan inte förstå varför man då vill rekommendera smör och ge ett så inkorrekt och vilseledande svar på en ärlig fråga! Det kallar jag direkt oetiskt.

Och varför har svararen glömt bort den allra bästa D-vitaminkällan - fisken? Det förstår jag verkligen inte.

Det skulle vara på tiden att glömma de gamla myterna enligt vilka fet mjölk och andra feta mjölkprodukter är bra D-vitaminkällor - de är inte det!

Hälsningar,

Mamma till tre skolbarn och näringsterapeut

P.S. Påståenden om mjölkfettets hälsosamhet jämfört med mjuka margariner och växtoljor (speciellt rypsolja) är också obegripliga - det finns ingen grund till såna argument. Dessutom kan jag inte förstå varför man måste motivera användningen av smör och grädde med hälsoskäl (sådana finns inte). Varför kan man inte bara konstatera, att man tycker om smaken?
mamma till tre barn_skolbarn

Inläggav christian_skolbarn » 13 okt 2009, 18:53

För det första kära tre barns mamman och Näringsterapeuten så skall du nu komma ihåg en sak när det gäller vitaminer vi nu talar om och det är att du visserligen har tabellvärdena helt korrekt men du glömmer det allra väsentligaste och viktigaste i diskussionen du har glömt variablerna: ta tex; keju, hur mycket vet du om kejus framställning och tillsatsvärden, hur mycket har du använt det sunda förnuftet för att komma till det resultatet att man borde äta 1-2 kg smör, ja vet nog , enligt tabellräknandet, visst, men i samma väva glömde du att använda huvudet och bondförnuftet, d vitamin får du från så mycket annat i dag än bara smör, och skall du överhuvudtaget äta något fett så är hederligt gammalt smör renare än just keju, det har en del tillsatser i sig. Hur det sedan har fått dessa tillsatser och vitaminiseringar i sig ids jag inte nu gå närmare in på då det är så tekniska och för er svårbegripliga fakta att vi kan ta det en annan gång, hur som helst, variablerna är någonting helt annat än de som står på tabellerna i närings och kosthållsinformationen. Så trodde jag att som näringsterapeut hade man det på klart att solen är den bästa och största källan till d-vitamin. Och så är det också på det viset att vi kan inte blund för realiteterna i dagens mat, och därebland fetterna, ingen har sagt i kommentarer på detta forum att vanligt smör eller grädde skulle vara hälsosammare än margariner, det som däremot har blivit sagt är att smör och grädde är ärligare produkter än alla dessa ligt och margariner, och i det perspektivet då hälsosammare, basta. Det trodde jag att du hade fullständigt på det klara. Bland alla de Näringsfysiologer och läkare jag känner och har daglig kontakt med till Karolinska institutet för Nutritionsforskningen så är nog tonen lite annorlunda en den du förespråkar, kanske det är dags med lite nyare och tidsenligt uppgraderande för er terapeuter i Finland.

Här får ni lite fakta och en inblick i dagens forskningsrön angående bla, mat och hälsa: Jag citerar det som den gemensamma nordiska nutritionskommiten fastslagit, och kom ihåg att det tangerar ganska så mycket det som ni här försöker föra fram, nämligen att det skulle vara några ogrundade påståenden och argument i saken, det är det inte, däremot sätter det myndigheternas hantering och information i ett helt annat dagsljus, tyvärr ett dåligt sådant, så  blir det sedan intressant att se när det nyaste forskningsrönen kommer ut år 2010 om statens näringsdelegationer och hälsomyndigheter samt foklhälsan är aktiva nog att ändra sina rapporter, information och framförallt sina tabeller, det stämmer ju inte med verkligheten idag, allt är ju så gott som halvfabrikat så tabellvärden blir rena gissningsleken.

-Ät sunt och var fysiskt aktiv ! I tio år har statliga myndigheter förmedlat detta budskap för att få befolkningen ner i vikt, men receptet verkar inte. Sunt har blivit osunt menar Sociologer och fysiologer.

Anorexi är den mest iögonfallande formen för ätstörningar, och den som flest dör av. Men majoriteten av flickor och unga kvinnor lider av bulemi eller överätning. Forskare meddelar dessutom att också pojkar nu i en allt stadigare och större grad lider av ätstörningar.

Det kan verka som en stor paradox att vikten ökar i befolkningen trots att en massiv tillgång på information om sund mat och träningsaktiviteter bjuds ut. Aldrig förr har vi haft en så stor och mångsidig kunskap om förhållandet till kosten, vår fysiska aktivitet och vår föda. I 1999 offentliggjorde WHO, World Healt Organisation, att övervikt och fetma var i färd med att utveckla sig till en global epidemi som ville få enorma konsekvenser för välfärd och hälsa världen över.  I Finland fick Folkhälsan det nationella ansvaret i att utreda viktutvecklingen och komma med förslag om tilltag och av övervikt. Vad som konstaterades och vad som kunde bidra till att göra någonting med situationen hos den Finländska befolkningen kom aldrig till pappers och än mindre som något nationellt informationspaket ut till allmänheten.

Däremot i en nordisk undersökning som gjordes i Norge, (Tromsö,undersökningen) visar siffror att kvinnor och män i 40 års åldern i snitt väger sex kilo mer än i 1979, och orsakerna relateras direkt och speciellt till den dagliga kosten och i synnerhet till den industriella maten som tex, alla halvfabrikat och fastfooden, mickromaten, samt även den dagliga stressen som vi låter oss påverkas av och siffrorna det fortsätter att peka uppåt trots myndigheters ihärdiga försök i att vända den trenden. Undersökningen gav vid handen att den statliga synen och deras förståelse samt tillmötesgående måste diskuteras mera ingående och kritiskt. Man kom fram till att myndigheterna tänker för snävt och onyanserat när det talas om övervikt och hälsorisker bland befolkningen, i stället borde man nyansera sig bättre och framförallt ha en bredare kunskap i ämnet.

Bland Sociologer är det en önskan om att man i större grad satte utgångspunkten i en enkel grupp av befolkningens hälsorisk med övervikt, inte hela befolkningens. Man efterlyser dessutom könsperspektivet. Det är kvinnor som äter sundast, men också de som "slankar" sig mest. 90 % av dem som lider av en ätstörning är just kvinnor. Myndigheternas budskap om övervikt och möjliga oförutsedda konsekvenser kan ha en större betydelse för kvinnor än män, allt detta på bakgrund till forskningen om deras förhållande till kropp och vikt.

I dagens samfund bombarderas både unga och vuxna med budskap om hälsa, sundhet och välbefinnande via kosten, med än det ena eller det andra. Det är inte längre vanligt med att ha ett normalt förhållande till maten, ökad fokus på kropp och hälsa skapar ökad press, vi har närmast blivit våra egna näringsfysiologer och det att vara sund, slank och tränad är inte längre bara ett skönhetsideal men också ett hälsoideal. Det har blivit legitimt att vara upptagen av mat på ett sjukligt sätt och synen på den egna kroppen gör att många får ett svårt förhållande till maten, det sunda har på många sätt blivit osunt.

En del människor bantar sig sjuka och en del människor äter sig sjuka och det är i detta landskapet myndigheterna borde manövrera och vara aktiva. Det kan verka som ett dilemma att vi skall kämpa mot övervikt och fetma samtidigt som många har en ätstörning eller är i fara för att utveckla en. Här har hälsomyndigheterna en stor uppgift i att samtidigt som det försöker lösa ett folkhälsoproblem också ta hand om alla det människor som är sjuka.-

Alltså det som jag vill komma åt är att maten skall vara hederlig och framförallt ärlig, och det är smör och grädde samt olivolja och lokala produkter från den närmaste bonden medverkande till i alla lägen, inte dessa ligtprodukter, tillsatsfulla fettprodukter och även alla piller, man kan ju också fråga sig varför i hela fridens dagar skall all mat proppas full med vitaminer idag och maten generellt konstlas med, jag bara undrar, vart har allt det hederliga i sammanhanget mat tagit vägen + att borde vi inte alla dra åt samma håll,sträva för en renare och ärligare mat.

Jag ursäktar mig för det allt för långa inlägget. men kan inte samtidigt låta bli att förundras över hur blinda många har blivit. " ingen är så blind som den som inte vill se". Fortsätt att debattera det håller den så viktiga matdiskussionen vid liv och ger nya inblickar och vidgar allas vyer samtidigt som det ger ära och heder åt alla tillsatsfria och okonstlade råvaror. Tack.
christian
christian_skolbarn

Inläggav Tove Ø » 14 okt 2009, 16:37

Om möjligt, hänvisa till en länk istället för att kopiera texter till forumet. Om texterna är för långa blir diskussionstråden svår att följa.

En hälsning från webbredaktören
Drottning Silke är 3 år och skogsälvan Birk är 2
Användarvisningsbild
Tove Ø
Direktör
Direktör

Inläggav tvåbarnsmamma75 » 14 okt 2009, 21:18

Hmm.. det var ju just så här det ju brukade vara.. man får bevislig information från olika håll som pekar mot olika håll och så vet man inte längre vad man egentligen borde tänka.. :-\

Kanske man borde vänta tills nästa år då när de nya nationella rekommendationerna kommer. Det borde väl ändå vara objektivt och något alla kan ta på orden? Trenden är väl ändå att försöka göra alla mer medvetna om vad det finns i maten i butikerna. Och DET är i alla fall bra!

Eller så ska jag bara gräva fram det sunda förnuftet och lyssna på det istället ;)
tvåbarnsmamma75

Inläggav tvåbarnsmamma75 » 25 okt 2009, 22:34

Jag såg just: Oivariini innehåller 50% mjölkfett men inget D-vitamin alls!!!

Hur är det här möjligt ifall det ju finns naturligt i smör? Hur kan D-vitaminerna försvinna?
tvåbarnsmamma75

Återgå till Mat