Hej Tvåbarnsmamma och Micaela.
Skall vi vara riktigt nogräknade, och det tycker jag man skall vara när det gäller mat, så är det så att allt som man handlar i livsmedelsväg borde vara tillsats fritt. Micaela har utan att hon kanske visste det ganska så precist beskrivit alla dessa E medels uppgifter, "ett E betyder att man lagt till någonting som inte NATURLIGT förekommer i maten, exakt och rätt gissat, och vad slags mat är det då frågan om som vi stoppar i oss dagligen???, visst, en del av dessa E:n är färgämnen för att göra maten eller råvaran vackrare och aptitligare, åter andra är där för att ge en speciell smakförstärkning, eller koncerverande verkan, men inget av alla dessa tillsatsämnen är naturligt förekommande i den mat du köper, det gäller alla tillsatser och E medel, därför vill jag rikta stor kritik till alla dessa tillsatsmedel, även alla dessa E:n som man hittar liter här och där. Varför jag gör det, frågar säkert någon sig då ? Jo svaret är så rakt och enkelt och ärligt: Mat som vi köper i butiken, det må vara vilken råvara som helst behöver inte och skall inte ha tillsatser i sig bara för att förhöja smaken eller ge den en aptitligare färg, den är bäst i sitt ursprungliga skick. Och så kan man ju undra vad man vill uppnå eller dölja när inte maten mera skall vara naturlig. Jag kan ge ett typiskt exempel på skillnaden i en naturlig råvara och en som har tillsatser, tag tex; dessa bröd man kan köpa som färdigskivade i förpackningen med ett hållbarhetsdatum som bara det vittnar om att brödet är fullproppat med tillsatser mera än genuina råvaror, och ids man läsa innehållsförtäckningen så blir man lindrigt sagt lite lättskrämd när tillsats och E medels listan är 3 ggr längre än själva råvarans basingredienser är, skall vi verkligen sätta i oss den slags i mina ögon varande Fågelmat, då är det ju trots allt bättre och framförallt godare att köpa den lokala bagarens gjorda bröd som du vet att sparar du det för länge så möglar det och det om någonting är ett synligt bevis på att det brödet har inga som helst tillsatser. Och visst, sant är det ju nog att inte alla E medel är av ondo men ändå kan jag inte låta bli att förundras över varför det överhuvudtaget skall vara där, råvaran behöver inte varken smaksättas eller färgas för att göra oss som kunder mera villiga att handla just den slags, inte sant.
Så till dig Tvåbarnsmamma, om du inte hittar vanligt hederligt smör i din butik rekommenderar jag dig att fråga efter det, och fråga speciellt efter det osaltade vanliga smöret. Oivariini är som du säger ett ohärdat smör, och det är det just därför att mängden mjölkfett är 50 % vilket gör det till ett lagom bredbart och mjukt fett, det är så att säga det stelnande mjölkfetterna ( Animaliska) som gör smöret tjockt och skarpt, inte rinnande, och sammanhållbart, det är så vitt jag vet inte tillsatt något viskosmedel i det, att det är kovettamaton betyder att det inte blir helt stelt som smör när det kommer i kylen utan är lagom bredbart hela tiden, det är effekten som oljan ger till själva smöret som är upphovet till att det sägs vara just "kovettamaton", så du kan nog använda dig av det helt normalt utan att vara ängslig, så länge det inte innehåller tillsatser då förstås !
Som vi alla vet så är ju tillsatser och E medel tillsatta i livsmedel för att ge varan bättre hållbarhet, smak och konsistens, medan andra av dessa medel är där för att förhöja eller förädla smaken, eller som ett slags bindemedel för någon substans i livsmedlet. Viktigt är att komma ihåg att själva råvaran i livsmedlet är sällan eller aldrig preparerad med några tillsatser, däremot kan, och jag poängterar, KAN, råvaran vara av en så dålig kvalitet att det krävs någonting mera till för att få slutprodukten acceptabel, och det är detta som är tillsatsmedlens egentliga uppgift, att dölja eller täcka en dålig smak, att bringa den orginala råvarans dåliga förhållanden till en acceptabel nivå, ett för industrin effektivt och vinstbringande råvaruhanterande som vi som kockar ser med avsky på. Här kan du läsa lite om boken "DEN HEMLIGA KOCKEN" läsning som med kalla fakta och en
knivskarp forskande sanning ger saklig fakta om förhållandet mellan maten och industrin, hur vi luras att tro det bästa om allt som vi handlar i den dagliga matkorgen, boken har bidragit till att lyfta fram fusket med maten på din tallrik, LÄS DEN.
http://www.hemligekocken.se/ gå också in på Mats Eriks egna site, äkta vara där får du en vidareutvecklad information om allt vad tillsatser är och vad som är riskmat och hederlig mat,
http://www.aktavara.org/