Mamma och pappa på Facebook

Moderator: Peetra

Har du en profil på Facebook??

Nej, vill heller inte ha det
5
12%
Nej, men kunde tänka mej det
2
5%
Ja, men jag är ganska inaktiv
2
5%
Ja, jag använder FB ofta
33
79%

Antal röster : 42

Re: Mamma och pappa på Facebook

Inläggav Pipi » 24 feb 2010, 12:57

Jag tycker inte att FB är en plats för yngre skolbarn. Åldersgränsen är väl dessutom 12? Jag har mina tre äldsta barn på FB. Passar mej bra då två av dem bor långt bort och den tredje studerar på annan ort och bara är hemma på veckosluten. Själv använder jag FB flitigt.

Dessutom har jag sagt med mina barn att så länge de är minderåriga så ska jag ha möjligheten att kolla upp på deras telefoner och datorer vad de sysslar med om jag känner att det behövs! Tror jag någon far illa eller blir utsatt eller att mitt eget barn visar tecken på att vara mobbare eller annars gör någon annan illa, då går jag in. Har ännu aldrig kännt att det behövs för de brukar själva låta mej följa med vad de sysslar med. Jag har fått deras lösenord utan att ens ha bett om dem. "Lika bra att du håller reda på det mamma ifall jag glömmer". :kram: Det kallar jag förtroende!
Mamma till sex barn i åldrarna 22, 20, 17, 11, 9 och 2.
Användarvisningsbild
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Wella » 24 feb 2010, 13:16

Pipi skrev:Dessutom har jag sagt med mina barn att så länge de är minderåriga så ska jag ha möjligheten att kolla upp på deras telefoner och datorer vad de sysslar med om jag känner att det behövs!

Samma här.
Själv använder jag facebook aktivt men godkänner inte minderåriga som kompisar där. Min äldsta är inte ännu intresserad av facebook utan det är irc_gallery som gäller för honom och hans kompisar ännu.

Om man tror att det är bra att ha sina barn på facebook för att ha ett bättre koll på vad de gör så lurar man nog sig själv.. Som om de sku vara så dumma att de sku skriva dit "hemligheter" om en gång föräldrarna är som kompisar. Det finns nog andra sätt att prata om såna saker med kompisarna.
Söner 1995 och 2007
Wella
Guldmedlem

Inläggav Florence » 24 feb 2010, 14:22

Jag är också förvånad över trådstartarens uppfattning att FB är för barn och ungdomar mer än för vuxna!? Jag har själv varit på FB i 2,5 år, och ca 80 % av mina kolleger är det också, och de är huvudsakligen i åldern 25-55 år. Många av mina föräldrars vänner är där, och jag håller kontakt med min egen gudmor via Facebook.

För övrigt tror jag det är helt superviktigt att man som förälder går med i dessa sociala media där ens ungdomar rör sig. Det skadar ju inte! Sen kan man välja hur aktiv och synlig man är. Jag tycker nog risken är farligt stor att man tappar helt både kontrollen och kontakten med barnen ifall man drar sig för sånt själv. Jag tycker själv FB är helt super som social plats. Och jag tycker det är en självklarhet att man är Facebook-vän med sina barn också då de är på FB.
Pipi skrev:Jag tycker inte att FB är en plats för yngre skolbarn. Åldersgränsen är väl dessutom 12?

Håller med. Åldersgränsen är 13. Men det fuskas mycket. Majoriteten av min 11-årings klasskompisar (flickorna) är redan på FB, och en stor del av 10-åringens också. Jag hade en tråd om detta tidigare här på Skolbarn.
Florence bloggar: http://flo-food.blogspot.com/ Lämna gärna en kommentar efter dig!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav sonkku » 01 mar 2010, 22:49

Jag är vän med mina barn på facebook! Tycker inte alls att jag gör nåt intrång i ungdomarnas värld :nepp: Det är precis lika normalt som att vi sitter och äter pizza eller tittar på tv tillsammans med barnen o deras kompisar. Jag tycker inte heller att facebook är ungdomarnas verktyg mer än någon annans. De flesta av mina facebookvänner är vuxna, men många är också barnens vänner, dvs. ungdomar. Jag är också FB vän med min mor och det är barnen också. De har själva valt sin FB vänner!
Bild
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav IdaLotta » 01 mar 2010, 23:29

Jag har fb o är aktiv, använder det som ett redskap även i mitt jobb. Mina barn har inte fejsbuuk pga sina åldrar men min mamma e på fejsbuuk o de e fruktansvärt irriterande att ha henne där o kommentera varenda en jäkla lilla sak jag gör, kommenterar eller skriver...
The Party´s not over when you have kids - it just goes on without you.

Bloggen om den där mamman
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Föregående

Återgå till Internet