[quote="Milus"]
Hej
Jag är en "mycket van" användare av internet.
Det skulle aldrig falla mej in att INTE skapa en användare på ALLA sidor/chatter/communitys som mina barn använder.
Tvärtom, jag har använt Lunarstorm, Bananaisland, Berusad, Stallet kort sagt allt som mina barn kan tänkas börja använda. Främst för att själv få en uppfattning om vad dessa ungdomscommunitys har för policy, hur dom används och vad som händer där.
Dessutom får man också en inblick i vad barnen pysslar med och vad dom har för kompisar ute i cyber-världen.
Och inget av alla mina barn har någonsin tyckt att det har varit pinsamt eller dumt att jag funnits där, tvärtom har dom hjälpt med fixa till min profil och hemsida samt rekommenderat kompisar åt mej.
Inget av barnen har fått använda datorn i smyg utan både de stationära och dom bärbara datorerna finns i vardagsrummet, med skärmarna inåt rummet.
Det betyder att jag när som helst kan kika på skärmen och se var dom är och vad dom pysslar med.
Det innebär också att barnen kan be mej komma och visa mej i web-cameran när dom chattar med kompisar.
Jag har inte bara hyfsat bra koll på var dom snurrar runt och vad dom pysslar med, jag har även förtroendet att få vara med och kika in i deras värld.
Oavsett vad andra föräldrar tycker och tänker kommer jag aldrig att släppa barnens surfande fritt, det är tufft nog att bli tonåring IRL (in real life) utan att jag ska slappa och låta dom använda datorerna fritt med risk för mobbning, utnyttjande och psykiskt lidande.
[/quote]
Jag håller med helt och hållet, jag är också medlem (om än ganska inaktiv) på många communities som är mer inriktade på unga användare. Mina egna barn är för små för att använda internet själva, men min tonåriga brorsdotter är medlem på flera olika sidor, och jag brukar kolla in ibland för att se om allt står rätt till. Hon vet att jag är medlem, och har flera gånger frågat av mig hur hon ska göra t.ex. när någon tagit kontakt och hon inte är säker på vem det är, eller om någon skriver något obehagligt. Msn har hon också, och jag har visat hur man gör för att blockera folk, och hur man både blockerar och raderar en kontakt från listan.
Som förälder
måste man kontrollera lite och hålla koll, man kan inte bara låta ungdomarna/barnen surfa runt vind för våg på nätet. Lär dem tidigt vad som är okej och vad som inte är okej, var inte rädda för att surfa själva och bli medlem på olika sidor. Gör det för barnens skull! Egen dator på rummet behövs inte förrän de är stora nog att själva ta ansvar för sig själva, dvs när de börjar bli vuxna.
Facebook däremot är inte alls en "ungdomsgrej", jag använder det dagligen och håller kontakt både med gamla barndomsvänner som flyttat, mina avlägsna pensionerade släktingar i USA, andra människor i byn som informerar om vad som händer och sker, samt med mina allra bästa vänner, som jag också träffar flera gånger i veckan. Det ena utesluter ju inte det andra, telefonräkningen hålls låg!