Intressant tråd, tänkte lyfta upp den lite här på mp!
Håller med
Ed i många saker, t.ex. angående usb-stickorna. Förresten, har alla barn internet hemma nuförtiden? Känner nån nån som inte har? Eller som inte har tillgång till dator hemma?
viki skrev:Som det är nu är ju skolan obönhörligen efter i utvecklingen. Grundkunskaperna lärs ut på högstadiet, då de redan uppfattas som tråkiga. De flesta har redan vid det laget suttit otaliga timmar vid en dator och "lärt sig själv" hur den fungerar.
Å andra sidan känns det också tokigt att börja med inlärning av tex word på lågstadiet.
Tror dessutom användandet av datorer varierar väldigt mycket från skola till skola.
Våra barns skola börjar också på trean med datorns grunder. Men - som jag ser det är "undervisningen" väldigt amatörsmässig, jag menar lärarna lär ut ordbahandling, om alls, så på den nivå de själva är... inte något vidare. Vad de nu sen lärt sig i skolan, får jag lappa hemma. Barnet i femman gör ni sitt första större arbete på dator. Jag har fått lära henne grunderna i ordbehandling, som att bryta pappret och att lägga "bullets" (ursäkta engelskan!) i stället för bindestreck, även om de "haft" det i skolan också.
viki skrev:En annan grej som också är knepig då man har med datorer att göra är deras funktion. Sällan fungerar alla maskiner precis som de skall och då kan det vara jobbigt att leda en hel klass...
Jepp, det andra stora problemet. Det finns ett rum med datorer i skolan, som är jättepop, barnen är där bara då och då (inte varje vecka), vilket betyder att det majoriteten av tiden står tomt! För de fungerar inte!

Snacka om ineffektivt...