Mobiltelefoner nattetid

Moderator: Peetra

Mobiltelefoner nattetid

Inläggav Christina40+_skolbarn » 05 mar 2009, 10:54

Hej på er alla där ute som kämpar på kniväggen om vad som bör tillåtas och vad inte då det gäller våra kära barn och ungdomar!

Jag har till min fasa märkt att ungdomar sitter vid msn och t o m talar i telefon med varandra mitt i natten!!!
Började reagera på att 15-åringen var så hängig och blek, gick runt som en vandrande våldnad... Efter lite diskussion framkom det att hans flick-kompisar ringer mitt i natten för att prata bort en stund! En kunde ringa 24.30, följande 02.00 och samma kompis sen ännu kl. 05.00 - det är ju inte klokt!!!
Att få gossen att stänga av telefonen till natten kom inte på en fråga enligt honom. Jag förstår ju att det är roligt att flickorna ringer och "tyr sig" till honom men jösses!
Vid vidare diskussioner framkom det att detta tycks vara ganska vanligt. Hans bästa kompis ser också ut som än vandrande våldnad, fastän en ännu tröttare och blekare variant än våran gosse, och han fortsätter utan restriktioner hemifrån.
Eftersom vår gosse inte själv klarade av att hålla telefonen stängd så resulterade det i att han måste lämna den i köket på nedre våningen över natten. Ca. 2 veckor efter att detta infördes började han igen bli sig själv: levande både i tal, blick och kroppsspråk samt fått mer färg på kinderna.

Är detta något ni känner till eller reagerat över???
Christina40+_skolbarn

SV: Mobiltelefoner nattetid

Inläggav Sniki_skolbarn » 06 mar 2009, 22:11

Hej,
Jag lyfter på hatten för Ert beslut om hur lösa problemet. Sist o slutligen är ju lösningen rätt enkel eller hur?
En 15-åring kan säkert ta ansvar för en telefon i sig men Ert exempel visar igen tydligt att man ännu i den åldern, i alltför många fall, inte kan styra eller kontrollera konsekvenserna! Samtidigt vågar man väl påstå att en 15-åring sällan är ekonomiskt oberoende. Alltför många föräldrar ger efter alltför tidigt vid krav om att få dagens tekniska begär (icke att förstås som behov) uppfyllda. Vi borde naturligtvis också vara ansvariga för konsekvenserna av det hela.
För ett tag sen hade vår grannes dotter som går på ettan tappat sin "nalle" när hon var ute o lekte i snön med sin kamrat. Detta är igen ett exempel på samma paradox. Varför skulle man som förälder sätta en mobil i fickan på ett lekande barn endast så att man kan få kontakt med dem när man vill. För det första borde inte ett barn i denna ålder lämnas ensamt för någon längre stund. För det andra kan man inte heller samtidigt delegera ansvaret för o förvänta sig en "mogen användning".
Det blev ett verkligt liv o väldigt sökande under vilket flickan i fråga gick omkring oförstående över föräldrarnas ilska o oro. Detta kan ju bli väldigt dyrt! Vem lider sen mest??

Stå på er o håll mobilerna stängda över natten!
Sniki_skolbarn

Inläggav Gabriella_skolbarn » 20 apr 2009, 09:03

Hej! Vi har samma problem med mobiltelefonen. Vår 14-åring sover med den i sängen! Ibland tar jag den av honom och placerar den på ett bord utanför hans rum. Han har ingen förståelse för att man måste få vara i lugn och ro ibland. Han tycks tro att flickvännen dumpar honom om han inte alltid svarar på hennes SMS.
Hur skall man få ungdomar idag att förstå att man har rätt att vara onåbar viss tid på dygnet? Visserligen finns det vuxna som inte heller förstår detta, men visst har man rätt att sova ostört om det inte brinner eller någon är allvarligt skadad?
Gabriella_skolbarn

Inläggav 6xMamma » 09 sep 2009, 11:59

Hejssan!

Hos oss är regeln den att efter att man gått i säng så används INTE mobilen mera, man svarar inte, skickar inga meddelanden heller mera efter det. Allt sådant hinner man göra innan man lägger sig om kvällarna. Våra äldre är då 12 och 13år.

Så länge barnen bor hemma så är det vi föräldrar som bestämmer vad som är tillåtet eller inte, och detta håller vi strikt fast vid... =)

I vissa fall, gällande då andra saker, diskuterar vi, och barnens / tonåringarnas åsikter hörs, men i sista hand är det ju ändå föräldrarna som bestämmer... ;)
6xMamma

Inläggav Polly_skolbarn » 15 okt 2009, 11:33

Det låter sunt 5XMamma. Tack för stödet, det blir lättare att själv hålla fast vid sina regler när man läser att andra tänker lika.
Polly_skolbarn

Återgå till Internet