Hej!
Ja-a, dessa förbenade trimmade mopeder. Jag som i mina tidigare inlägg "skrytit" med att vi är så "stränga" och konsekventa med min man - det gäller inte, tyvärr, i detta fall.
Här är min man så "soft", eftersom han kommer ihåg hur det var då han själv var ung, att han utan tvekan gav våran 15-åring lov att trimma sin mopo. Jag försökte protestera för allt vad tygen höll men förgäves.
Det kan bli allvarliga konsekvenser ifall det händer någon olycka - jag har förstått att försäkringen inte gäller ifall han blir inblandad i en olycka (t ex rammar en bil) om mopon är trimmad! Hemska tanke!
Min äldsta son råkade i en olycka där han blev påkörd, polisen kom till platsen, konstaterades att mopon var trimmad (mot mitt bättre vetande), motorn plockades isär (det är knepigt att plocka ihop den efter det..), polisen kom på hembesök (pinsamt och lite skrämmande, men de visade sig vara väldigt trevliga), böteslapp utdelades. Min son fick nog en sådan skrämselhicka att han inte mer efter denna händelse körde moppe.
Tur var att ingen blev skadad, det är ju det viktigaste! Eftersom det var den andra bilen som kört på min son så blev han ju ej ersättningsskyldig men fick heller ingen ersättning för sin skrotade mopo eftersom den var trimmad!
Kämpa på och förklara för er son att det absolut inte lönar sig att köra med trimmad mopo. Ju mer trafik det är i området ni bor i (vi bor på "landet") desto större risker tar man.
Sen hur ni skall få tag i en mopo som inte är trimmad vete fåglarna. Det är ju så stor skillnad - med en otrimmad mopo kan man köra ca. 45km/h men med en trimmad mopo kör du 75km/h. Bor man i stan så kanske 45 känns ok, ute på landet med långa avstånd känns det jobbigare att stånka fram i 45km/h.
Hoppsan, det håller på att dra ihop sig till något novell-artat - bäst att jag slutar här.