Mopo

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: jessica

Mopo

Inläggav Tonårsförälder_skolbarn » 07 mar 2009, 16:31

Hej vi har en pojke som blir 15 nu i vår. De vi försökt att söka efter en begagnad mopo så finns endast trimmade mopder till salu. Vad det nu verkar så kör alla ungdomar med trimmade mopeder, hur skall man motiver sin pojke att inte trimma sin moped? Hur är det utifall att polisen tar honom med en trimmad moped?

Orolig mamma
Tonårsförälder_skolbarn

SV: Mopo

Inläggav Christina40+_skolbarn » 07 mar 2009, 18:19

Hej!

Ja-a, dessa förbenade trimmade mopeder. Jag som i mina tidigare inlägg "skrytit" med att vi är så "stränga" och konsekventa med min man - det gäller inte, tyvärr, i detta fall.
Här är min man så "soft", eftersom han kommer ihåg hur det var då han själv var ung, att han utan tvekan gav våran 15-åring lov att trimma sin mopo. Jag försökte protestera för allt vad tygen höll men förgäves.
Det kan bli allvarliga konsekvenser ifall det händer någon olycka - jag har förstått att försäkringen inte gäller ifall han blir inblandad i en olycka (t ex rammar en bil) om mopon är trimmad! Hemska tanke!
Min äldsta son råkade i en olycka där han blev påkörd, polisen kom till platsen, konstaterades att mopon var trimmad (mot mitt bättre vetande), motorn plockades isär (det är knepigt att plocka ihop den efter det..), polisen kom på hembesök (pinsamt och lite skrämmande, men de visade sig vara väldigt trevliga), böteslapp utdelades. Min son fick nog en sådan skrämselhicka att han inte mer efter denna händelse körde moppe.
Tur var att ingen blev skadad, det är ju det viktigaste! Eftersom det var den andra bilen som kört på min son så blev han ju ej ersättningsskyldig men fick heller ingen ersättning för sin skrotade mopo eftersom den var trimmad!

Kämpa på och förklara för er son att det absolut inte lönar sig att köra med trimmad mopo. Ju mer trafik det är i området ni bor i (vi bor på "landet") desto större risker tar man.
Sen hur ni skall få tag i en mopo som inte är trimmad vete fåglarna. Det är ju så stor skillnad - med en otrimmad mopo kan man köra ca. 45km/h men med en trimmad mopo kör du 75km/h. Bor man i stan så kanske 45 känns ok, ute på landet med långa avstånd känns det jobbigare att stånka fram i 45km/h.

Hoppsan, det håller på att dra ihop sig till något novell-artat - bäst att jag slutar här. :D
Christina40+_skolbarn

SV: Mopo

Inläggav Sebastian_skolbarn » 15 mar 2009, 12:50

Ett mycket allmänt fenomen tyvärr... Jag förstår deras tankar men få känner till konsekvenserna.

Verkar som om ni, christina40+, kom lättare undan. Inte för att du nämnde böteslappens storlek...

Läs vad som kan hända och varför böterna kan bli stora.
http://www.ake.fi/AKE_SE/Aktuellt+och+meddelanden/Aktuellt+och+meddelanden+2008/Dyr+r%C3%A4kning+p%C3%A5+trimmad+moped.htm

Detta visade jag min nu 15 åring då han ännu var 14 och planerade köpa delar för att trimma sin moped. Hans svar efter att ha läst detta var "det e nog inte många av mina kaverin som känner till det här..."

Just det! Men det borde föräldrar göra. Vår skyldighet är att gräva fram sådan information som vi vet att finns och enligt erfarenhet vet kan hända. Att diskutera kring fakta är mycket enklare än att, i barnets ögon, riskera bli en jamsande förälder...
Sebastian_skolbarn

Re: Mopo

Inläggav Mannen » 23 feb 2010, 12:19

Min son kör också trimmat eller "ostrypt" som är det vanliga idag på importerade moppar. Man behöver inte trimma destomera, bara ta bort en bricka i avgasröret så går de flesta 100 km/h.
Han vet nog om vad som händer om han blir fast så han får ta den smällen själv. Jag ser nu bara till att han har bromsar och belysning i skick och följer trafikregler.
Användarvisningsbild
Mannen

Inläggav Pipi » 23 feb 2010, 12:47

Nu har inte sonens mopo varit i körbart skick i nästan ett år, så jag behöver inte vara orolig just nu. :lol: Men, när han fick sin mopo till 14årsdagen sa jag att om han trimmar så tar jag den tillbaka och säljer bort den. Inte en chans att han ska köra trimmat. Har några gånger kommit fatt honom med bil när han kört (han ovetande av att jag är bakom) så jag har själv kunnat se att den går inte hårdare än vad som är lagligt.
Mamma till sex barn i åldrarna 22, 20, 17, 11, 9 och 2.
Användarvisningsbild
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav moster » 24 feb 2010, 23:12

Vi köpte en begagnad moppe åt vår 15-åring, med goda avsikter att ta bort trimningen. Det visade sig i alla fall omöjligt, och vi vill heller inte byta bort moppen, så nu har vi "hedersord" på att man inte kör överhastighet. Tyvärr vill det inte riktigt alltid hålla. Knepig situation. Vet inte hur vi ska lösa det, vi njuter nu av vintern och hoppas på goda idéer inför våren.
moster
Guldmedlem

Inläggav Mannen » 25 feb 2010, 08:40

moster skrev:Vi köpte en begagnad moppe åt vår 15-åring, med goda avsikter att ta bort trimningen. Det visade sig i alla fall omöjligt, och vi vill heller inte byta bort moppen, så nu har vi "hedersord" på att man inte kör överhastighet. Tyvärr vill det inte riktigt alltid hålla. Knepig situation. Vet inte hur vi ska lösa det, vi njuter nu av vintern och hoppas på goda idéer inför våren.

Vad är det för moppe och vad är gjort åt den ? Det går alltid att sätta i originalskick om man vill. Om den var begagnad så fick ni kanske med en låda med grejer :osaker:
Användarvisningsbild
Mannen

Inläggav Mellie » 27 apr 2010, 13:21

Mannen skrev:Min son kör också trimmat eller "ostrypt" som är det vanliga idag på importerade moppar. Man behöver inte trimma destomera, bara ta bort en bricka i avgasröret så går de flesta 100 km/h.
Han vet nog om vad som händer om han blir fast så han får ta den smällen själv. Jag ser nu bara till att han har bromsar och belysning i skick och följer trafikregler.

Är du medveten om vilken dödsfälla en trimmad moped är? Jag kommer ihåg hur pojkarna körde när jag var i den åldern och det var nog allt annat än förståndigt. Min kusin var med om en olycka där han och hans flickvän krockade med en bil. De körde på hans trimmade moped. Hon dog genast och han låg i koma i en vecka och svävade mellan liv och död. Han klarade sig med livet i behåll, men är invalidiserad för resten av livet. Hans ena ben är förlamat och han kan inte gå ordentligt. Han får dock vara tacksam över att han lever! Jag anser inte att man som förälder kan acceptera att ens minderåriga barn kör med trimmade mopeder. För det första är det OLAGLIGT och för det andra är det livsfarligt. Mopedens kostruktion är inte gjord för så höga hastigheter och därmed blir de instabila. Man är dessutom väldigt oskyddad ifall man skulle köra i diket eller krocka. Hur motiverar man som förälder ens barn att i övrigt följa lagar om man godkänner att de kör med trimmade mopeder?
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Pipi » 27 apr 2010, 14:14

Mellie skrev:Hur motiverar man som förälder ens barn att i övrigt följa lagar om man godkänner att de kör med trimmade mopeder?

Väldigt bra fråga! Jag skulle gärna höra hur föräldrar till barn med trimmade mopeder tänker. Att de ibland inte "vet" att barnet kör trimmat, det tycker jag är blåögt. Det är bara att provköra själv ju och se hur fort det går!

Jag tycker aldrig det varit svårt att argumentera för otrimmat. Har två pojkar och ingen av dem har det varit svårt att komma överens med. Då är båda dessutom synnerligen kunniga med motorer så de vet nog hur man skulle kunna trimma.
Mamma till sex barn i åldrarna 22, 20, 17, 11, 9 och 2.
Användarvisningsbild
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav sonkku » 27 apr 2010, 19:08

Jag tycker inte alls det är svårt att motivera barnen att inte trimma mopeden. Det har aldrig ens kommit på frågan.. En trimmad moped är olaglig att köra med som moped, mopeden är inte konstruerad för högre hastigheter än den går som orginal osv. osv.. Det finns nog otrimmade begagnade mopeder att köpa men man får kanske söka lite mer..
Bild
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Skolbarn