Barnen är lediga i 11 veckor!

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: jessica

Barnen är lediga i 11 veckor!

Inläggav Fiamaria » 19 mar 2009, 10:11

Har ni noterat att sommarlovet inte är mindre 11 veckor för barnen? Knepigt då semestern är 4 veckor. Börjar just pussla ihop tillvaron med läger och annat. Inte lätt, kan jag berätta!

Hur fixar ni det? Hur unga barn lämnar ni utan tillsyn under dagen?

Det är nog lätt för en pensionerad generation att moralisera att "man skall ge barnen tid..." Ibland blir jag lite sur >:( Alla har inte möjlighet att vara lediga i nästan tre månader.

Fia funderar ???
Fiamaria

SV: Barnen är lediga i 11 veckor!

Inläggav Polly » 23 mar 2009, 14:53

Hej Fia,
Intressant att detta inte har väckt någon diskussion. För mig personligen är det inget problem eftersom min man är lärare och är ledig då ungarna är lediga. Många kanske också har mor- och farföräldrar som ställer upp och så finns det en hel del läger som barnen kan delta på. Så kanske det här inte är ett så stort problem som många tror?Eller...?
Polly

Inläggav Sniki_skolbarn » 23 mar 2009, 20:50

Jo det har vi minsann, men... två semestrar á 4 veckor blir till 8. Sen är det 3 veckor som behöver pusslas på något sätt. Just det, när barnen är små så får man enligt ansvar prioritera och göra vad som går att göra. Senaste sommar anlitades ett "stand-in dagis" för den tid som behövdes.

Helgerna samt kvällar blir således familjens gemensamma tid men det är inte dåligt det ;)

Roland
Sniki_skolbarn

Inläggav trebarnsmamma » 26 mar 2009, 11:50

Hejsan!

Elva veckor är faktiskt mycket! Vi kommer att fixa det så att våra skolbarn deltar i ett dagsläger och ett övernattningsläger i början av juni, så där fixas två veckor. Men det blir tungt för barnen med fler läger, någon gång måste de ju få vara hemma också!

Vi har den lyckan att vi har relativt unga och friska morföräldrar och en farfar med i bilden, och de ställer gärna upp någon vecka under sommaren. 8) Så vi får det fixat. Men alla har det inte så bra ställt som vi!

Å andra sidan så minns jag väl från min barndom hur vi, brorsan och jag, var ensamma hemma/med kompisarna/cyklade iväg till simstranden/hittade på något att göra. Har världen ändrats så mycket på knappt trettio år att det är helt otänkbart att låta barnen vara hemma utan övervakning? I så fall barn i vilken ålder? :-\

Funderar,
trebarnsmamman med barn på fyran, tvåan och dagis
trebarnsmamma

Inläggav Polly » 26 mar 2009, 15:11

Bra point att vi själva också var en hel del ensamma under somrarna när vi var små. Kommer ihåg hur man som du, trebarnsmamma, säger, cyklade iväg till simstranden och vistades där hela dagen utan någon vuxen. På den tiden fanns det inte heller mobiltelefoner så föräldrarna fick bara lita på oss och hoppas att allt skulle gå bra. Har en känsla av att mina föräldrar lät mig göra mycket mera ensam än vad jag skulle våga låta mina barn göra. Har världen blivit ruskigare eller är det så att vi blivit mera medvetna om potentiella faror?
Polly

Re: Barnen är lediga i 11 veckor!

Inläggav Mallu » 23 feb 2010, 14:32

Kommunen kommer första gången i år att ordna sommarverksamhet både juni och juli för barn på heltid, så där löser sig en massa problem för många i vår kommun. Vi har tex inga mor- eller farföräldrar som ställer upp, och gärna skulle man ju ha en vecka semester tillsammans också.
Mallu
Guldmedlem

Inläggav Sara » 09 mar 2010, 17:19

Det ÄR ett bekymmer att passa ihop sommar- och andra lov. Vi gör som alla andra, morföräldrar och farföräldrar får lov att hjälpa till, och i år har dessutom min man möjlighet att ta ut sin semesterpeng som ledig tid istället, och det täcker ju igen någon vecka ytterligare. Ifjol var vår äldste ännu så "ung" att vi kunde ha dem båda några veckor på det dagis där den yngste gick då, men i år är han för gammal för att få det, så då försöker vi ordna för dem båda på annat sätt. Jag är lite tveksam till läger ännu när den yngre dels är lite för ung i mitt tycke, och den äldre är lite blyg och försiktig. I så fall kortare läger på bara någon dag. Simskola och idrottsskola brukar finnas, och det känns lite bättre att be sina föräldrar att hjälpa såna veckor då man vet att de inte blir bundna riktigt hela dagen.
Mamma till två pojkar
Sara

Inläggav Fru Anka » 18 mar 2010, 10:56

Vill gärna här tipsa om Folkhälsans Sommarbarnsverksamhet! Se mera info på www.folkhalsan.fi
Bild
Pojke 97, Flicka 01, Pojke 05 o Pojke 08
Användarvisningsbild
Fru Anka
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Skolbarn