tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: tygblöjor

Oläst inläggav nina maria » 28 aug 2010, 14:13

Läste nyss på Tisokas hemsida att de inte rekommenderar ättika för pul-blöjor.
nina maria
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Evasofie » 28 aug 2010, 14:43

Cupcake skrev:
Evasofie skrev:1.) Jag har inte tidigare upplevt någon kisslukt alls i samband med tygblöjor, men de senaste veckorna känner man direkt dottern kissar på grund av rätt stark urinlukt. Varför? Och ska man/kan man tvätta dem med ättika? (Vi använder främst formsydda + yllebyxor)

En del barns kiss luktar extra starkt då de får tänder, kan det vara det? Man kan sätta ättika i sköljmedelsfacket, jag gör det nästan jämt. Men vi har inga yllebyxor, så jag vet inte hur de klarar ättika. Innerblöjor och pocketblöjor går dock bra med ättika.

Yes, vi har haft tandsprickning (nr. 3 och 4) de senaste två veckorna. Häftigt, om det kan bero på sådant. Jag ska pröva tillsätta lite ättika då i samband med tvätt. Det är främst innerblöjorna som luktar.
Bloggar på www.kakkakaffe.com
Evasofie

Oläst inläggav Nenna1 » 28 aug 2010, 16:25

Jag tycker det hjälper att tvätta inneblöjorna i 90 grader ibland.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 28 aug 2010, 19:24

Evasofie skrev:2.) Vi använder främst yllebyxor. Nu är jag på jakt efter ett par långa. Finns det någon länk till något bra mönster eller vilka köpisbyxor är bra? Vi har ett halvlångt par av Minimundus som jag tycker är jättebra, men vad jag såg så fanns det inte långa av dem

Jag har bara stickat korta, men fick igår hem ett par långa Manymonths merionullsbyxor http://www.potito.fi/wool-longies-p-855.html De känns helt ljuvliga, men jag har inte hunnit använda dem ännu då de legat i ullkur i natt. Tror det kommer att bli jätteskönt för lillflickan att ha dem på då hon sover ute nu då det blir kallt.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Evasofie » 28 aug 2010, 19:29

Flippan skrev:
Evasofie skrev:2.) Vi använder främst yllebyxor. Nu är jag på jakt efter ett par långa. Finns det någon länk till något bra mönster eller vilka köpisbyxor är bra? Vi har ett halvlångt par av Minimundus som jag tycker är jättebra, men vad jag såg så fanns det inte långa av dem

Jag har bara stickat korta, men fick igår hem ett par långa Manymonths merionullsbyxor http://www.potito.fi/wool-longies-p-855.html De känns helt ljuvliga, men jag har inte hunnit använda dem ännu då de legat i ullkur i natt. Tror det kommer att bli jätteskönt för lillflickan att ha dem på då hon sover ute nu då det blir kallt.

Tack för tipset! Jag skall nog klicka hem ett par också. De såg himla smidiga ut! (Och fina färger!)
Bloggar på www.kakkakaffe.com
Evasofie

Oläst inläggav ursula » 28 aug 2010, 20:44

Evasofie skrev: Tack för tipset! Jag skall nog klicka hem ett par också. De såg himla smidiga ut! (Och fina färger!)

Dom är helt superbra. Mjuka, hållbara, fina färger! Vi har väl ungefär två par longies och två par shorties i varje storlek... Storebror har nu blivit av med blöjan, men tänkte köpa honom ett par sånahär så han också får ha nåt varmt på benen i vinter. :nicka:

Wool longies tillsammans med ManyMonths yllebody och hjälmmössa var helt vinnare förra vintern.
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaCe » 19 sep 2010, 10:57

Hjälp!! Sonens yllebyxor hamnade i misstag med i maskintvätt 60 grader!! :shock: :( :scared: De ser ju ut därefter nu, de hade krympt mindre än jag skulle ha gissat, men de är ju knöliga och oelastiska som ylle blir i maskin... Finns det nån räddning alls eller är de hjälplöst förstörda??
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Rosenböna » 19 sep 2010, 13:02

LindaCe skrev:Hjälp!! Sonens yllebyxor hamnade i misstag med i maskintvätt 60 grader!! :shock: :( :scared: De ser ju ut därefter nu, de hade krympt mindre än jag skulle ha gissat, men de är ju knöliga och oelastiska som ylle blir i maskin... Finns det nån räddning alls eller är de hjälplöst förstörda??

Yllebyxor för nallen? :lol:
Dotter 06/2009
Son 04/2012
Användarvisningsbild
Rosenböna
Laktivist
Laktivist

Oläst inläggav LindaCe » 19 sep 2010, 19:13

Rosenböna skrev:Yllebyxor för nallen? :lol:

Ja, de lär väl bli till såna... :D :D
Undrar varför man jämt lyckas förstöra nåt dyrt man använder och behöver?? :sneaky:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Tygblöjor