tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

tygblöjor

Oläst inläggav caroline » 19 mar 2007, 15:26

alla ni som "kestovaippailee", hurdana blöjor har ni & vad rekommenderar ni?

vi har provat tots bots = ok, men blir hårda utan torktumlare.
bamboozle favoriten för tillfället, tillsammans med tots wrap + imse lisäimun.
har tots fluffle & disana på kommande.

många tycks gilla fuzzin o swaddlen, dom har vi int ännu provat men om jag får tag på såna så ska vi testa.

vilka andra e bra & framför allt prisvärda?!
är speciellt intresserade av nattblöjor / system som verkligen håller!!
caroline

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Flip » 19 mar 2007, 17:37

Vi har använt både Fuzzin o. Swaddlen som dagsblöjor (o. otaliga andra också, jo jag är tygblöjsfantast :wink: ). De som fungerar utmärkt på natten hos oss är Nappy Nation + inlägg, och Wonderoos (fickblöja) + två tjocka inlägg.
Flip
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav caroline » 19 mar 2007, 17:44

wonderoos hitta jag i vaippatalo, varifrån får man happy nation?
caroline

Oläst inläggav Flip » 19 mar 2007, 17:57

Nappy Nation. jag vet faktiskt inte om någon säljer dem just nu, det brukar ju variera vad försäljarna tar in. Jag har köpt mina som nya på huuto.net.
Flip
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kattis » 19 mar 2007, 20:31

Jag använder Imse Vimse blöjskal åt tösen och har varit nöjd med dem. Har därför inte provat andra. Men jag använder bara på dagen åt henne, på natten använder hon köpta blöjor.
Användarvisningsbild
Kattis
Guldmedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 19 mar 2007, 22:54

Kattis skrev:Jag använder Imse Vimse blöjskal åt tösen och har varit nöjd med dem. Har därför inte provat andra. Men jag använder bara på dagen åt henne, på natten använder hon köpta blöjor.

Vad använder du för blöjor innanför skalen? "Trasblöjor" eller formsydda inlägg?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Kattis » 20 mar 2007, 08:19

Trasblöjor använder jag. Har funkat helt bra härtills. Använde rispapper i början men det har vi skippat och har bara trasblöjan.
Användarvisningsbild
Kattis
Guldmedlem

Oläst inläggav Kattis » 20 mar 2007, 08:20

Alltså använde både rispapper och trasblöja förut, inte BARA rispapper...
Användarvisningsbild
Kattis
Guldmedlem

Oläst inläggav Cecilia » 20 mar 2007, 09:24

Vi har använt tygblöjor bara tills babyn var 6månader. Använde vanliga trasblöjor i kombination med hemstickade yllebyxor eller Nickys blöjbyxor. Använde därtill hemsydda flanellinlägg.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flower » 20 mar 2007, 09:43

Vi använder trasblöjor (ruskovilla) + Imse vimse blöjskal mest nuförtiden. När hon sover middag sätter vi på antingen en egensydd "taskuvaippa", kushies aio, eller en "snörblöja" + ruskovillas yllebyxor.

Har ännu inte vågat använda tygblöja på natten... :? .... skulle oxå vilja hitta något bra fungerande system för natten... som inte skulle va allt för tjockt.

Har en fuzzi (bra å enkel att dra på efter babysim), en cuddlebuns (mjuk även utan torktumlare, men annars sådär...) en fluffle (tycker inte att den håller så bra som det lovades), en bamboozel (favorit när hon var mindre) 3 st kuschies aio (bra som middagslur blöja tillsammans med yllebyxor, har inte använt den som AIO-blöja, tycker inte att den håller för det. Och den börjar nu redan bli lite för liten fastän flickan bara väger 7 kg än)

så bästa blöjan är nog trasblöjan :D (å billigast!)
Flower
Guldmedlem

Oläst inläggav Arcticwolf » 20 mar 2007, 09:52

Vi såg till en början på all-in-one blöjor mm, men sedan då vi var i Me&Mama-butiken "övertalade" försäljaren oss att använda Prefold -förvikta trasblöjor ( http://www.kestovaipat.fi/imukerros.html ) Vi har varit jättenöjda!!! Vi använde dem ända tills fröken var lite över 1 år. Nu blir det inte så många blöjor per dag mera + att hon är i dagis (=engångsblöjor), så tygblöjorna blev lätt glömda några dagar innan jag kom ihåg att tvätta dem :cry: . Men då jag var hemma med henne och vi bytte 10-15 ggr/dag lönade sig verkligen tygblöjorna!
Vi hade alltså Prefold-blöjor (20 st.) + 3-4 skal Modern Baby Softwrap och Popowrap ( http://www.kestovaipat.fi/kosteudenpitavat.html ) Allt kostade lite över 100€ att inskaffa :!: :D
Det har heller int alls varit jobbigt att vika blöjorna... http://www.kestovaipat.fi/vaippakuvat/kuvasarja1.jpg
Och så torkar ju trasblöjorna snabbt! Vi har inte torktumlare heller...
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flip » 20 mar 2007, 10:21

Trasblöjor + yllebyxa är nog det billigaste alternativet. Det fungerade utmärkt för oss hela blöjtiden (upp till 2 år) med de två första barnen. Nu börjar ändå blöjdukarna bli rätt sönderslitna (efter 5 års användning :wink: ). Men nu har jag alltså införskaffat en massa olika sorters blöjor, de ser ju så härliga ut också :wink: . Och återförsäljningspriset brukar vara bra, så jag unnar mig lyxen att ha ett stooort blöjförråd.

Våra nattblöjspaket ser nog rätt maffiga ut, men det bekommer inte lillis ett dugg, hon sover natten igenom.
Flip
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Emelie » 20 mar 2007, 12:44

Jag har använt tygblöjor några gånger på vår dotter, både vikta "sideharso" och färdigt köpt imsevimse flanell blöja, men jag tycker hon är så äckligt fuktig om rumpan när jag tar av blöjan (hon hade på den två timmar senaste gången). Är det helt ok, lider hon inte själv av att vara våt om rumpan? Hur gör ni andra för att det inte ska bli så fuktigt? Har ni någon bra konst hur man ska vika "sideharson"?
Emelie
Silvermedlem

Oläst inläggav Arcticwolf » 20 mar 2007, 12:58

Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Emily » 20 mar 2007, 13:21

Emelie skrev:Jag har använt tygblöjor några gånger på vår dotter, både vikta "sideharso" och färdigt köpt imsevimse flanell blöja, men jag tycker hon är så äckligt fuktig om rumpan när jag tar av blöjan (hon hade på den två timmar senaste gången). Är det helt ok, lider hon inte själv av att vara våt om rumpan? Hur gör ni andra för att det inte ska bli så fuktigt? Har ni någon bra konst hur man ska vika "sideharson"?

Det finns en massa trix för att slippa fukten! Både fleece och ylle håller rumpan torr. Jag har klippt lämpliga bitar av fleece (de behöver inte ens fållas) och lägger dem närmast huden. Av hahtuva kan man sticka inlägg, men jag är rädd att det kliar... Sedan finns det också ett tyg som heter kuivaliinakangas som håller rumpan torr. Av alla sorter finns det också färdiga inlägg att köpa.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emily
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor