tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: tygblöjor

Oläst inläggav Flippan » 21 aug 2010, 19:53

LindaCe skrev:Ni med lite större barn, vad lägger ni till natten?

Vi har använt välfyllda pocketblöjor, Fuzzin nu på lillasyster, när hon blir större blir det antagligen Bumgenius, dem använde vi på storebror ända tills han slutade med nattblöja. Det ryms mycket fyllning i dem. Lillasyster har nu vikbart bambufrotteinlägg (blir 6-9 lager) + ett mikrofiberinlägg. Det håller oftast hela natten. Nog blir ju blöjan rätt tjock, men inte ska ju barnet göra annat än ligga stil och sova med den på :wink: Periodvis var det så att nattblöjan läckte på storebror, funderade då på att sätta en yllebyxa ovanpå pocketblöjan just för att "fånga upp" kisset utan att pyjamasen sku bli våt. Det blev nu sen aldrig av att jag gjorde så, hade ingen lämplig yllebyxa i rätt storlek.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LindaCe » 22 aug 2010, 12:15

I natt hade A en rejäl Muminblöja full med sug, skal ovanpå och yllebyxor utanpå allt! Och det funkade!! Yllebyxorna var fuktiga men pyjamasen torr!! :clap: Var lite fundersam om han skulle få för varmt men ylle andas ju...och han sov gott!! :clap: Tack för tipsen!! Måste fråga ännu hur ni i praktiken sköter yllebyxorna? Hur ofta tvättar/behandlar ni dem ni som använder flitigt?
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jason » 22 aug 2010, 18:39

LindaCe skrev:I natt hade A en rejäl Muminblöja full med sug, skal ovanpå och yllebyxor utanpå allt! Och det funkade!! Yllebyxorna var fuktiga men pyjamasen torr!! :clap: Var lite fundersam om han skulle få för varmt men ylle andas ju...och han sov gott!! :clap: Tack för tipsen!! Måste fråga ännu hur ni i praktiken sköter yllebyxorna? Hur ofta tvättar/behandlar ni dem ni som använder flitigt?

Kul att det funkade så bra!

Ullbyxorna behöver bara tvättas vid synlig smuts, annars vädrar man dem mellan blöjbytena. Ullkura får man göra vid behov, det märks ju när de börjar bli otäta. Man kan tvätta dem med speciellt ulltvättmedel men det går lika bra med olivtvål.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 24 aug 2010, 22:10

Har lite frågor, och svaren finns säkert här någonstans, men vet ni va, det är en lååång tråd. Så jag frågar ändå... orkar inte plöja igenom allt. :oops:

Vad skall jag använda för inlägg i blöjorna åt en nyfödd?
Jag har trasor, sådana som kommer med mammalådan, både äldre och nyare. Tänkte att de går säkert i början?
Men skulle det behövas något annat som kommer närmast huden?

Bild

Här är de blöjor jag samlat på mej tills nu.
Två AIO blöjor, ena från mammalådan och en annan (den med dödskallar).
Sen är det bilblöjorna som är hemsydda och en har fick och den andra inte,
och den bruna med bollar är likadan - har ingen ficka, skall jag bara sätta extra sug in i blöjorna eller hur är det meningen?
Sen är där en DW innerblöka+skal (orange randiga).
Och några Imsevimse blöjor av den modellen som kom med i mammalådan för något år sedan, behövs det något extra sug i dem?

Och sen, vilket bykmedel passar till blöjor?
Hur många blöjor behöver man för att komma igång?
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cupcake » 25 aug 2010, 11:26

Sweetwillow skrev:Vad skall jag använda för inlägg i blöjorna åt en nyfödd?
Jag har trasor, sådana som kommer med mammalådan, både äldre och nyare. Tänkte att de går säkert i början?
Men skulle det behövas något annat som kommer närmast huden?

Vikblöjorna (trasorna) går bra att vika och använda tillsammans med imsevimseskalen från tidigare mammalådor. Här är en vanlig vikning som jag tycker funkar bra på småbeibisar: http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html
Också flanellblöjorna funkar helt bra. Jag tyckte inte så bra om dem med sonen, tyckte läckte mer än vikblöjorna, men med dottern har de varit riktigt bra. De ska tvättas rätt mycket förrän de börjar suga bra, så det var kanske delvis det som gjorde att de passade dottern bättre. Till kroppsbyggnaden är våra barn rätt så lika. Man kan sätta en bit fleece närmast huden så hålls huden torrare.

Sweetwillow skrev:Här är de blöjor jag samlat på mej tills nu.
Två AIO blöjor, ena från mammalådan och en annan (den med dödskallar).
Sen är det bilblöjorna som är hemsydda och en har fick och den andra inte,
och den bruna med bollar är likadan - har ingen ficka, skall jag bara sätta extra sug in i blöjorna eller hur är det meningen?
Sen är där en DW innerblöka+skal (orange randiga).
Och några Imsevimse blöjor av den modellen som kom med i mammalådan för något år sedan, behövs det något extra sug i dem?

Den grön-brunrutiga AIO:n från årets mammalåda är BRA. Har en sån och den har aldrig läckt. Fickblöjor är ju enkla, där är det bara att sätta in sugmaterial inne i blöjan. Jag gillar mikrofiber, t.ex. fyrkantiga städtrasor ca 30x30 cm vikta tredubbelt funkar utmärkt. Clas Ohlson har såna. Samma butik har också en hundhandduk (http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147215311) som är rätt bra. Jag har klippt en större sådan i åtta fyrkanter (30x30 cm) och sicsacat kanterna. Sen finns förstås färdiga inlägg också i t.ex. bambu/hampa/frotté eller blandningar. Här finns exempel på olika inlägg: http://www.riemuli.fi/kauppa/kestovaipa ... -1_27.html
Jag vet inte riktigt hur blöjorna utan ficka är tänkt att funka. Är det liksom blöjskal eller är där något inne i blöjan också?
Jag har ibland använt extra sug med flanellblöjorna, mikrofiber suger bra, men ska inte sättas direkt mot huden, men det går att sätta under den där "fläpän" eller så fleece ovanpå.

Sweetwillow skrev:Och sen, vilket bykmedel passar till blöjor?
Hur många blöjor behöver man för att komma igång?

Jag brukar tvätta med helt vanligt oparfymerat tvättmedel. En del säger att man ska använda tvättmedel utan zeoliter, men jag har inte märkt att det skulle vara dåligt. Använd däremot INTE tvättnötter! De täpper till fleecen i pocketblöjor. Jag fick ha räddningsaktion på en handfull pocketblöjor som började läcka, som tur är fick jag ordning på dem igen. Använd heller aldrig sköljmedel, det täpper också till blöjorna. Det går bra att torktumla tygblöjor.
Antal blöjor man behöver är lite beroende på om man har ett barn som kissar mycket eller lite. I början har våra barn kakkat rätt frekvent så då går det ju åt flera blöjor. Sen beror det på hur ofta man är beredd att tvätta. Hos oss har vi klarat oss rätt så bra på ca 15 blöjor i början. Då tvättar vi ca varannan-var tredje dag. Senare klarar man sig med lite färre blöjor. I dagsläget med en 7 månader gammal baby går det runt med 3-4 blöjor/dag. Vi använder engångs på natten.

Det här var en bit på väg, du kommer säkert att få fler tips.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 25 aug 2010, 11:53

^Kom ihåg att använda rispapper de första månaderna. Om det bara är kiss i dem kan de tvättas ca 5-10 gånger. De får inte spolas ner utan slängs i roskis.

Och sätt babyn på pottan/håll över golvsilen en stund alltid när han/hon vaknar så kommer det mesta kacka dit. Sen är det MYCKET skönare att tygblöja.

För oss räckte inte vikblöjorna med yllebyxor mer än ca tio dagar. Sen gick vi över till formsydda blöjor med yllebyxor och jag använde snabbt fuzzi bunz s med 2 mikrofiberinlägg som sen höll "proffessionellt" och var bekvämt. Vid ca 2 månaders ålder använde jag 10 st fuzzi M av gammal modell och köpte sen till så jag nu också har 6 bumgenius 3.0 (one-size-fick-) blöjor. Just nu har jag också köpt tre inhemska Tirsokas one-size-fickblöjor men de ska ha smalare mikrofiberinlägg så jag har inte riktigt hunnit ta dem alla i bruk ännu. Jag håller på syr bambufrotteinlägg till dem. Men det materialet torkar långsamt, tycker jag. Annars bra sug och mjukhet. Då och då använder jag igulees formsydda velour innerblöjor av gamla modellen (för att det är roligt) men då sätter jag ett lager extra sug i. Använder med yllebyxor. Jag har nu mera blöjor än jag behöver, 24 st kanske? Skulle räcka med några färre.

Ja, min flicka är snart 6 månader.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 25 aug 2010, 11:59

Jag använder LV color tvättmedel. Det fyller alla krav. Får inte vara vittvättmedel. Inte för mycket tvål, zeoliter. Kanske något till men jag minns inte längre för LV color hittar man överallt.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Rosenböna » 25 aug 2010, 15:40

Mammalådans vikblöjor (a.k.a. "harson" :)) är mycket bra som torkdukar efter rumpetvätt men som blöjor är de inte riktigt något att hänga i julgranen, sugförmågan räcker inte särdeles länge. Satsa gärna på Ruskovilla, Popolini, MaM eller Imse Vimse om du vill använda vikblöjor. Oblekt bomull lär ha bättre sugförmåga, och visst är det mer ekologiskt också när inte de behöver blekas :)
Dotter 06/2009
Son 04/2012
Användarvisningsbild
Rosenböna
Laktivist
Laktivist

Oläst inläggav Sweetwillow » 25 aug 2010, 16:20

Cupcake skrev:Jag vet inte riktigt hur blöjorna utan ficka är tänkt att funka. Är det liksom blöjskal eller är där något inne i blöjan också?

Det är någonsorts flanell (kanske) inne i blöjan och så är det sytt under den ett extra sug. Men alltså ingen ficka. Den bruna med prickar är av märket Tiituska. Försökte se på deras hemsidor om det skulle ha funnit någo anvisningar, men de har inte alls blöjor där. :hm:

Tack för alla tips! :thx:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav ursula » 25 aug 2010, 17:30

Natasha skrev:För oss räckte inte vikblöjorna med yllebyxor mer än ca tio dagar.

Oho, vad var problemet? Vi använder vikblöja (+inlägg) och yllebyxa åt åt båda barnen (2,5år och 10mån) och bra har det fungerat både natt och dag. Nu börjar storebror vara helt blöjfri, men vikblöja med Rainbows inlägg fungerade helt tillräckligt bra ännu när det kom stora kiss i blöjan.

Angående mammalådans vikblöjor.. det beror helt på året om de duger eller inte. 2007 trasorna var värdelösa som blöja medan 2009 vikblöjorna är helt i klass med Ruskovillas som vi annars har.
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 25 aug 2010, 17:37

^Vi hade samma med storasyster. Men kunde använda vikblöjor igen några månader senare. Kom väl bara så enormt med kiss. Och blöjorna bara dröp. Visst, jag har testat sätta i extra inlägg men det är så klumpigt och ... fult ;) när jag kan använda vackra blöjor som funkar bättre och är smidiga.

Jag har också använt ruskovillas vikblöjor.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 25 aug 2010, 17:43

ursula skrev:Angående mammalådans vikblöjor.. det beror helt på året om de duger eller inte. 2007 trasorna var värdelösa som blöja medan 2009 vikblöjorna är helt i klass med Ruskovillas som vi annars har.

Jag har lite av olika lådor, de äldsta är från 80-talet och de nyare från lådan -06 och den nyaste lådan. :)

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 25 aug 2010, 18:03

ursula skrev:Angående mammalådans vikblöjor.. det beror helt på året om de duger eller inte. 2007 trasorna var värdelösa som blöja medan 2009 vikblöjorna är helt i klass med Ruskovillas som vi annars har.

Jag har också tyckt att vikblöjorna i -09lådan är bra. Men jag har också köpt till, och fått flera sorter så jag började tro jag blandat ihop det, att lådblöjorna inte alls var de bra, då så många sagt att de är små och inte räcker till... Men trevligt att höra att jag inte e alldeles senil än... :blink:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 25 aug 2010, 20:19

:?: Vi har 2007:ans låda och jag har inte märkt att harsona skulle vara dåliga. Visst, till en början före de tvättats några gånger
, så var de inte bra, men sen märkte jag ingen skillnad i sugförmåga i jämförelse med systersonens välinkörda gamla harson. Men precis som Natasha så föredrar jag nu att använda smidigare och gulligare blöjor när vi nu har såna.

Sweetwillow skrev:
Cupcake skrev:Jag vet inte riktigt hur blöjorna utan ficka är tänkt att funka. Är det liksom blöjskal eller är där något inne i blöjan också?

Det är någonsorts flanell (kanske) inne i blöjan och så är det sytt under den ett extra sug. Men alltså ingen ficka. Den bruna med prickar är av märket Tiituska. Försökte se på deras hemsidor om det skulle ha funnit någo anvisningar, men de har inte alls blöjor där. :hm:

Tack för alla tips! :thx:

Kanske det är nån typ av AIO då?
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 25 aug 2010, 22:16

Jag tycker den här tråden är opraktisk. För lång. Hur skulle det vara att ställa frågor som nya trådar? Eller ha några aktiva trådar i stil med "faq: nybörjartips och -frågor" "utvärdering av blöjor" "sy blöjor själv" "tygblöjsdagbok".

Det behövs nog en egen kategori för tygblöjor. Och jag tycker den här tråden skulle låsas så att den inte suger upp alla frågor om tygblöjor och sväljer dem i sin massiva mage tillsammans med de andra 450 inläggen ;)

Åsikter?
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tygblöjor