om tvättning av tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: om tvättning av tygblöjor

Oläst inläggav Rosenböna » 13 okt 2010, 22:38

Vi sköljer inte blöjorna, lägger dem i en tvättpåse som passar perfekt in i en "sopkorg" med lock. Visst tusan luktar den ammoniak så näshåren brinner när man öppnar luckan men det gör inget :) Åtminstone behöver man inte trimma dem... :lol:

Skämt å sido - jag tycker själv att tanken att förvara blöjor i ättiksvatten är lite äschig, fast tygbindor har jag nog haft så tidigare då jag ännu hade mens.... :hm:
Dotter 06/2009
Son 04/2012
Användarvisningsbild
Rosenböna
Laktivist
Laktivist

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LindaCe » 14 okt 2010, 11:18

En vanlig hink med lock. Sköljer nog ur dem innan vi lägger dit dem. Så länge vi helammade var egentligen inte lukten heller nåt problem, även om hinken glömdes utan lock.... Nu när A också äter mat är det lite annorlunda, de luktar nog lite emellanåt. Ättiksvatten har jag funderat på men tills vidare tycker jag vi klarar oss utan. Vi tvättar rätt ofta hur som helst så det hinner inte bli så farligt.
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav enni » 19 okt 2010, 20:20

Hur gör ni med bajsblöjor?

Nu när lillan äter fast mat så blir det bara en liten fläck i blöjan, men jag har ändå alltid velat ta den med galltvål för säkerhets skull.
Funderar nu om man alltid borde gnugga med gallvål innan man lägger dem att vänta på tvätt - eller om det också går att ta det först när det är dags för tvätt... :hm:

Jag har hittills tyckt att det varit bäst att förvara blöjorna luftigt i en påse eller tvättkorg - tycker inte att det luktar nästan något alls (kanske jag borde gå ut oftare? ;) )

Utanför ämnet: Vårt tygblöjeförsök nr.2 går riktigt bra. Fuzzina i strl S börjar bli små, så nu funderar vi på att investera i större storlekar och då är ju frågan om det också ska vara Fuzzin eller om det är dags att ge sig in i tygblöjedjungeln på allvar? Två Myllymuksut pocket har vi också - de är också bra. Jag väntar på att få hyra ett tygblöjepaket med många olika märken - kanske vi hittar en ny favorit där.
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Tygblöjor