om tvättning av tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Oläst inläggav Emily » 19 feb 2008, 15:38

Arcticwolf skrev:
Emily72 skrev:I stället kan man lägga ättika eller citronsyra. Ättikan kan lätt lämna lite lukt kvar men citronsyran doftar bara gott. Citronsyra som sköljmedel säljs flytande i ekobutiker.

Gör citronsyra och/eller ättika byket mjukare också?

Det är liksom det som är grejen :-) (och att få bort de sista tvättmedelsresterna). Men inte blir det ju alls lika mjukt som med vanligt sköljmedel.

Carolines tips är egentligen det bästa, att fysiskt mjuka upp tyget :-).

Kan man använda citronsyra som sköljmedel för blöjor med PUL-utsida också eller förstörs det?

Ta och titta igenom innehållet i ditt tvättmedel så ser du att också det innehåller citronsyra...
Ungefär hälften av mina barns blöjor är fuzzin och alla utom två har använts av minst ett barn innan de kom till oss. Storebror har använt fuzzina i över 1 1/2 år och lillebror ungefär 1/2 år så de har nog använts mycket och en enda (som var i dåligt skick när den kom) har fått bli innerblöja i stället (jag drog bort PU-lamineringen). Jag måste nog ännu säga att pulen säkert förstörs vad du än tvättar med för den slits ju av det mekaniska arbetet, men överraskande länge tar det att helt förstöra dem :-).
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emily
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Flippan » 19 feb 2008, 16:49

Hur mycket citronsyra ska man använda? Jag har i pulverform, inte flytande.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ursula » 26 maj 2008, 19:16

Flippan skrev:Hur mycket citronsyra ska man använda? Jag har i pulverform, inte flytande.

Undrar över samma, dvs hur mycker citronsyra som sköljmedel? Och var det så att man kan använda ättika också som sköljmedel? Vad är då doseringen?
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 27 maj 2008, 14:59

Flippan skrev:Hur mycket citronsyra ska man använda? Jag har i pulverform, inte flytande.

Från kestovaippainfos forum:
Etikkahappoa tarvitaan 10 kertaa niin paljon, kuin sitruunahappoa, että tulisi happamuudeltaan samanlainen liuos. Kunhan ehdin apteekkiin niin aion tehdä liuoksen, jossa on 5 g sitruunahappoa ja 1 litra vettä. Täällä oon lukenut, että aika yleinen annostus etikalle on noin 50 ml niin sitä vastaava annostus tuota sitruunahappoliuosta olisi 5 ml. Todennäköisesti tulen sit lisäämään lokeroon vähän vettä, kun tuo teelusikallinen tuntuu tosi naurettavalta tipalta.

http://www.kestovaippainfo.fi/keskustel ... 07ca1ec7ad

Alltså 5 g citronsyra till en liter vatten, sen tar du 5 ml av lösningen per tvätt (man kan blanda ut det med lite vatten om man vill)
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Flippan » 27 maj 2008, 16:58

Tack Lysmasken! Jag köpte sen flytande citronsyra-sköljmedel för enkelhetens skull (orkade inte söka en dosering :oops: ), men kanske jag nu sku ta och späda pulvret när du hjälpte mig på traven :wink:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav coin » 28 maj 2008, 12:36

En fråga som lite relaterar till detta. Anväder Fuzzin + tjocka microfiberinlägg som är sydda i flera lager. Har märkt att inläggen efter en tid börjar lukta unket då de är nerkissade, alltså blöta. Som nytvättade luktar de dock inte. Tvättar inte blöjorna varje dag, utan ibland får de ligga i tvättkorgen någon dag då de är fuktiga. Har ni något tips för att få bort "unkenheten"?
Användarvisningsbild
coin
Guldmedlem

Oläst inläggav Wember » 28 maj 2008, 13:54

I hur varmt tvättar du Coin blöjorna? För oss hjälper det med 60 graders tvätt då och då och 90 graders ifall materialet tillåter.
Wember
Guldmedlem

Oläst inläggav coin » 28 maj 2008, 15:18

Jo, försöker nog tvätta i 60 grader. Vågar man tvätta fuzzins inlägg i 90 grader? Det skulle nog faktiskt kunna hjälpa!
Användarvisningsbild
coin
Guldmedlem

Oläst inläggav Flippan » 28 maj 2008, 19:57

coin skrev: Har ni något tips för att få bort "unkenheten"?

Har du provat använda ättika som sköjmedel? Tar bra bort lukt, jag brukar då och då använda ättika, och däremellan citronsyra.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 28 maj 2008, 20:23

coin skrev:Jo, försöker nog tvätta i 60 grader. Vågar man tvätta fuzzins inlägg i 90 grader? Det skulle nog faktiskt kunna hjälpa!

Vi har lite samma problem har jag märkt. Också inläggen luktar. Men jag kör nog inte 90 grader så ofta, glömmer bort. Kanske en gång i månaden, högst.
Fuzzina (alltså skalen) ska nog sporadiskt tåla 90 grader har jag hört, själv har jag bara tvättat dem kanske 1 gång i så hett *vågar inte*. Fuzzi-inläggen ska nog tåla 90 grader, dem har jag nog "koktvättat" flera gånger. Annars tvättar jag nog allt blöjbyke i 60 grader, såklart :wink:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Re: om tvättning av tyglöjor

Oläst inläggav Izabella » 21 sep 2008, 17:25

Vi har nu i misstag tvättat en blöjmaskin med sköljmedel.... har mest imse vimse blöjor, extra tyginlägg och några popoliino blöjor. Har de redan tagit skada av det? Nån som vet?
Användarvisningsbild
Izabella
Silvermedlem

Oläst inläggav Cecilia » 21 sep 2008, 17:51

Izabella skrev:Vi har nu i misstag tvättat en blöjmaskin med sköljmedel.... har mest imse vimse blöjor, extra tyginlägg och några popoliino blöjor. Har de redan tagit skada av det? Nån som vet?

Om jag minns rätt så tvättade jag nog tygblöjorna alltid med sköljmedel. Du kan nog ta det lugnt, dina blöjor har nog inte tagit skada av det.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Emily » 21 sep 2008, 18:21

Izabella skrev:Vi har nu i misstag tvättat en blöjmaskin med sköljmedel.... har mest imse vimse blöjor, extra tyginlägg och några popoliino blöjor. Har de redan tagit skada av det? Nån som vet?

Nej, de tar nog inte skada av att nu och då råka ut för sköljmedel. De kan ha lite sämre sugförmåga den här gången, men du märker knappast någon större skillnad. Våra blöjor har nog tvättats med sköljmedel nu och då och de har bara varit lite mjukare den gången :-). Skalblöjor tar nog skada bara när de kontinuerligt tvättas med sköljmedel.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emily
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Izabella » 21 sep 2008, 20:00

Okej, tack för svaren! Blev redan orolig...:) tycker det funkar så bra hittills så var rädd att jag hade förstört dem...
Användarvisningsbild
Izabella
Silvermedlem

Re: om tvättning av tygblöjor

Oläst inläggav FlummigBlomma » 13 okt 2010, 18:30

Har nyss försökt komma igång med användningen av tygblöjor (försök nr 2) och funderar lite på det här blöjornas placering fram tills dess att de åker i tvättmaskinen. Ska man skölja ur kisset eller låta dem vara tills man tvättar dem? Förvaring?
FlummigBlomma
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor