om tvättning av tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

om tvättning av tygblöjor

Oläst inläggav anonym » 03 dec 2007, 18:52

Hej! Ni som använder sideharson i tygblöja, brukar ni stryka dom före ni använder dem? Jag tycker de är så hårda som sådana och vad jag förstått ska man inte anvnda sköljmedel när man tvättar dem. Hur gör ni?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav heltidsmamma » 03 dec 2007, 19:12

oj, far man inte anvanda skoljmedel? det har jag missat? varfor inte? jag har ocksa ibland borjat anvanda tygblojor!
Bild

Bild
heltidsmamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Riina » 03 dec 2007, 20:04

Jag stryker nog inte harsona före användning. Har använt dem från början och använder fortfarande. Vilken mängd det sku bli när den vanliga strykhögen också bara växer... :roll: (Jag har strykfetisch...)

Vi använder microfleece inlägg mot huden. Klippte själv ut avlånga bitar av ett tyg vi köpte billigt från eurokangas, fult som stryk, men det fungerar. Också rispapper eller s.k. maitokakkapapper (går att tvätta ca 3 ggr om det bara kommit kiss i dem) fungerar bra. De harsotyg vi köpt som oblekta är mjukare. Annars brukar jag gnugga tyget lite mellan händerna före användning om det känns hårt.

Sköljmedel har vi aldrig använt. Har förstått att de minskar blöjornas sugkraft?!?
Mamma till två småttingar
Riina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 03 dec 2007, 20:34

Har nog inte heller strukit någå blöjor. Nuförtiden använder jag ett tvättmedel som heter Allegro och det gör byket mjukt i sig tycker jag :wink: Rispapper använder jag också ibland (när jag har på känn att det kanske kommer kacka..)

Riina skrev:Sköljmedel har vi aldrig använt. Har förstått att de minskar blöjornas sugkraft?!?

Det har du rätt i :wink: Och använder man t ex Fuzzi Bunz el liknande fickblöjor med PUL-skal är det strängt förbjudet! För då börjar de nog läcka med tiden..

Om du kan finska så kan jag rekommendera detta forum:
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustel ... m.php?f=38
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav my » 03 dec 2007, 22:03

Använder inte sköljmedel, men då jag sätter dom i torktumlaren så blir dom mjuka. Men jag håller med att då man torkar dom på sträck så är dom lite stela.
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mamacita » 03 dec 2007, 22:06

Kolla också doseringen av tvättmedlet. För mkt tvättmedel = styva blöjor. För lite = luktande eller fläckiga blöjor. Måste hitta den rätta doseringen.
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Emily » 03 dec 2007, 23:01

Vanligt sköljmedel lägger sej som en hinna på tyget och gör så att uppsugningsförmågan minskar. Testa t.ex. med en handduk så ser du skillnaden mellan med och utan sköljmedel. I stället kan man lägga ättika eller citronsyra. Ättikan kan lätt lämna lite lukt kvar men citronsyran doftar bara gott. Citronsyra som sköljmedel säljs flytande i ekobutiker.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emily
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav caroline » 04 dec 2007, 12:11

hårda harson tex kan man när dom e torra slä mot dörren eller dyl så blir dom mjuka. purkaa lite aggressioner me samma ;)
caroline

Oläst inläggav Sahara » 04 dec 2007, 12:17

med dottern ströjk ja dem så dom sku bli mjuka, använde då vanligt ecover-tvättpulver o inget sköljmedel!Nu fick ja tipset av min en väninna att man ska tvätta med ecovers-ylletvättmedel som är i rinnande form!O visst är dom så mjuka när man tvättar med det!Hon sa också att man kan ha ättika som sköljmedel!
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mimma » 04 dec 2007, 16:25

Torktumlaren gör dem mjuka enkelt :D
Son 03/2005
Son 01/2007
mimma
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tjejen » 04 dec 2007, 23:23

Emily72 skrev:Vanligt sköljmedel lägger sej som en hinna på tyget och gör så att uppsugningsförmågan minskar. Testa t.ex. med en handduk så ser du skillnaden mellan med och utan sköljmedel. I stället kan man lägga ättika eller citronsyra. Ättikan kan lätt lämna lite lukt kvar men citronsyran doftar bara gott. Citronsyra som sköljmedel säljs flytande i ekobutiker.

Tack för tipset om citronsyra! Jag har använt ättika, läste att det även desinficerar blöjorna, men det luktar ju inte så fräscht. Vet du hur det är med citronsyra, har det någon desinficerande effekt?
Bild
Tjejen

Oläst inläggav Arcticwolf » 19 feb 2008, 11:57

Emily72 skrev:I stället kan man lägga ättika eller citronsyra. Ättikan kan lätt lämna lite lukt kvar men citronsyran doftar bara gott. Citronsyra som sköljmedel säljs flytande i ekobutiker.

Gör citronsyra och/eller ättika byket mjukare också? Jag har helt övergått till ekologiskt tvättmedel och funderar på hur jag ska få byket mjukt. (vanligt sköljmedel har jag aldrig använt!) Jag skrev just på en tråd under Hem och trädgård om samma sak.
Har förtillfället Ulrich-tvättmedel, men nästa flaska blir Ecover, har redan köpt. Och idag beställde jag Ecover-sköljmedel fr. Luonnonkolkka.fi.
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 19 feb 2008, 12:05

Sahara skrev:...att man ska tvätta med ecovers-ylletvättmedel som är i rinnande form!O visst är dom så mjuka när man tvättar med det!

Månne det går med Ulrichs-ylletvättmedel också, jag fick sådant på köpet förra gången jag beställde från meandmama.fi.
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 19 feb 2008, 12:20

Arcticwolf skrev:
Sahara skrev:...att man ska tvätta med ecovers-ylletvättmedel som är i rinnande form!O visst är dom så mjuka när man tvättar med det!

Månne det går med Ulrichs-ylletvättmedel också, jag fick sådant på köpet förra gången jag beställde från meandmama.fi.

Äsch, jag märkte nu att det är Lanolinmedel jag fick, inte tvättmedel. Hittade förresten en ganska bra länk om tygblöjor och tvättmedel: http://www.kestovaippainfo.fi/tietokann ... pesuaineet
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammapappamedlem » 19 feb 2008, 14:40

Kan man använda citronsyra som sköljmedel för blöjor med PUL-utsida också eller förstörs det?
Jag har ännu inte börjat "påriktigt" med tygblöjor men jag undrar om man måst förtvätta eller skölja extra om det är kakka i blöjan?Såklart tar man ju bort det mesta och sköljer före, men måst man alltså i maskinen skölja extra?!
mammapappamedlem

Nästa

Återgå till Tygblöjor