Favorit tygblöja

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: Bästa tygblöjsmärket?

Oläst inläggav Flippan » 08 mar 2009, 10:57

Jag ställde ca samma fråga för en tid sedan här viewtopic.php?f=3&t=20632&p=290391&hilit=favorit+tygbl%C3%B6ja#p290391

Tack för länken, jag sammanfogar nu dessa trådar :wink:
/mod.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Bästa tygblöjsmärket?

Oläst inläggav zorken » 08 mar 2009, 14:42

Jag skulle vilja veta vilken modell passar vilken forms barn? vi har en slank tös med medelsmala lår (9,5kg 75cm). för oss passar fuzzis nya M, men jag finner knäppande ganska jobbigt. särskillt när två av våra tio blöjor har ett av knäppena sönder. Made by riina är M för små, men L för stora. annars gillar jag dom massor! Några som jag har sytt själv funkar jätte bra, medan andra är lite mindre lyckade...
Min nästa införskaffning är säkert några bum genius 3.0 och några små blöjor åt kommande baby. vilka fickblöjor har varit bra på 3-6 mån. babyn?
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Favorit tygblöja

Oläst inläggav wanna » 08 mar 2009, 23:27

Våran favorit är Ronja ja Roope AIO. På andra plats ligger hemsydda blöjor med yllebyxor till, det använder vi på natten. Jag har provat många olika blöjor, men både fuzzi och bumgenius är alldeles för breda åt våran lillis. Swaddlebees har annars smala blöjor men AION är helt plötsligt jätte bred. Cuddlebuns kan man välja om man vill ha standardcut(bred), bikinicut(smal). Royalkestot är helt överdrivet smal, till och med åt oss, som har fått göra alla mönster smalare än orginal när vi sytt blöjor. Ipanat ligger väl där mitt i världen, varken jätte smal eller jätte bred.
Visst använde vi blöjorna från mammalådan när lillis var liten, men personligen tycker jag inte att det är det bästa alternativet till nyfödda. Och blöjskal blev vi aldrig kompis med, yllebyxor är så mycket bättre. Och på nyfödda tycker jag att harson sitter allra bäst!

Som ett tips kan jag berätta att vi satte knappar i våra imse vimse blöjor, och då var de perfekta att använda med yllebyxor!
Bild
Användarvisningsbild
wanna
Guldmedlem

Oläst inläggav Cupcake » 09 mar 2009, 09:05

Min favorit är Happy Heiny pocketblöja, med tarra. Den är ganska bred i grenen, ungefär som Fuzzi. Tycker att tarra är lättare att sätta fast och de går ju att variera mera i storlek än knäppen. Har också en Laurelin (inhemsk pocketblöja), den är helt bra, men den är lite smalare i grenen och har läckt ett par gånger, det gör inte de andra. Vi har en relativt smal grabb, ca 10,5 kg och 80 cm. Vi använder också mycket vikblöjor i kombination med blöjskal (imse vimse, popolini, bummi) och de funkar också bra. Är ju bara lite mera jobb med att vika. Men vi har valt att hålla kvar vikblöjorna eftersom det var där vi började. Det blir ganska dyrt att köpa så många pocketblöjor som skulle behövas för att klara med enbart såna.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re:

Oläst inläggav Natasha » 09 mar 2009, 10:34

Natasha skrev:Det ändrar med åldern. Först tyckte jag bäst om olika tarrablöjor typ niikki med hemstickadeyllebyxor på. Sen började jag gilla fuzzy men dom blev snart för små. Sen blev det en förbandsblöja (vikharso) med plastskal som var favoriten. Nu har vi oftast en fickblöja som påminner om fuzzy men är sämre för den läcker vid benen. Så nu har vi ofta använt engångs istället. Men bara jag får nya blöjor blir det tygisar igen.

Vi har kört med fuzzi sedan augusti 2008, även på dagis. Har nu massor av dom. Lägger 3 inlägg i eller en plus en vikblöja (harso på finska).

Jag är nyfiken på bumgenius. Jag har en babyheaven som är från sverige, liknar fuzzi men är smalare. Den är toppen. Men då vår lilla kissar så mycket behövs numera en blöja dit vi får duktigt med inlägg. Hon kackar på pottan, som hon gjort sedan hon var 2 veckor gammal. Kissar också i pottan men blöjan är också alltid våt.

Myllymuksuts tarra fick-blöjor funkade inte åt oss. De läcker om babyn är för smal. Vi har 6 stycken i storlek M, nästan oanvända, hemma och bara jag blir frisk ska jag sätta ut dom till försäljning.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav malla g » 12 mar 2009, 16:19

Favoriten hittills har varit Niikkis allt-i-ett-tarrablöja. Dessutom supersnygg! Nu är den (hade bara en) för liten, så måste hitta någon liknande!
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamacita » 14 mar 2009, 12:09

Upprepar än en gång: Bumgenius är helt enkelt GENIALT. Köpte en uppsättning när flickan var fyra månader (liten) och använder samma blöjor ännu vid 1,8 månader. Kommer att använda dem ända tills hon blir torr, antagligen till sommaren.

Vi har använt dem både dag och och natt. I något skede övergick vi till engångs på natten för bekvämlighetens skull men skulle lika bra ha kunnat forsätta. På dagiset klarar personalen bra av dessa blöjor eftersom de är nästan identiska med vanliga engångsblöjor och sugeffekten tillräcklig för att klara av så få byten som de har på dagis.
I något skede räckte inte bara ett inlägg mera, men med det extra inlägget som kommer med BG 3.0 så är sugeffekten helt tillräcklig i flera timmar.

Sedan jag investerade i dessa blöjor har tankarna inte kretsat mycket kring blöjproblematiken mer. De är helt enkelt så enkla att använda att skillnaden mellan dessa och engångs är minimal (en tvätt varannan eller var tredje dag - vi har 15 st).
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Vifslan » 19 mar 2009, 17:41

mamacita skrev:Upprepar än en gång: Bumgenius är helt enkelt GENIALT. Köpte en uppsättning när flickan var fyra månader (liten) och använder samma blöjor ännu vid 1,8 månader. Kommer att använda dem ända tills hon blir torr, antagligen till sommaren.

Håller med! Vi har använt bumgenius 3.0. sen killen var två månader och vägde 4500g och de har läckt en gång då den var riktigt dåligt påsatt. Och vi kommer säkert att kunna använda de länge ännu.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 03 jan 2011, 22:05

Med två månaders erfarenhet av tygblöjandet är min absoluta fravorit för tillfället innerblöja+yllebyxor. :tumme:
Vi hade först imesvimse flanellblöjor+skal men när det för någon vecka sedan började bli försmå, läckte hela tiden, testade jag innerblöja+yllebyxa kombinationen och den fungerar ju så otroligt bra. Blöjorna torkar snabbt och jag fixar sugen in i blöjorna när jag sorterar byket så att det sen bara är att sätta på blöjan och vi inte under blöjbytet behöver börja greja med sug.
Vet inte sen hur yllebyxorna fungerar med äldre barn? :hm:
Har prövat pocketblöjor och AIOn också men de läcker varje gång. :sneaky:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 jan 2011, 00:11

Jag håller också med om att BUMGENIUS 3.0 är helt fantastiska. De är problemfria. Och håller nästan lika länge som engångsblöjor. De känns torra mot huden. Rymmer vid behov många inlägg. Och är enkla att använda. Synd bara att tarran snabbt blir noppig. Och att blöjorna är utländska.

Jag köpte här en hemsydd likadan och den var lika bra. Men med bättre tarra.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nenna1 » 04 jan 2011, 19:01

Håller med om Bumgenius, one-size har vi och de är jättebra. Läcker nog lite vid låren då inlägget börjar vara fullt och bodyn slinker in under blöjan. Men vi har kunnat använda dem sen fröken var några månader och de passar fortfarande fint då hon är dryga året. Skulle jag köpa blöjor nu skulle jag köpa färre Fuzzin och mer Bumgenius.. Ska också skicka dem till dagis för tror de är bästa modellen där.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gogo » 06 jan 2011, 11:07

Vi har Bumgenius 4.0 one size och de är supersupersuperbra. Vi har både med knappar och med tarra. Lätta att använda, snygga och fungerar utmärkt. Vi använde dem helt från då sonen var nyfödd. Jag kom nyligen plötsligt ihåg att aj jo, det kom ju en AIO med mammalådan, den borde ju passa nu (och så visade det sig att sonen vuxit så att den nog snart är för liten...). Nå, jag kunde inte begripa varför han mitt i allt grät och kinkade så - tills jag insåg att blöjan var våt, och när den är våt KÄNNS den våt, det gör inte Bumgenius. Med dem gråter han i princip aldrig för att han är våt.
De läckte här några gånger tills jag insåg att han nu kissar så mycket att det behövs två inlägg - och blöjorna kommer med två, ett litet för nyfödda och ett tjockare som "växer" med blöjan (det har knappar). Så nu har vi ett tjockt + nyfödingsinlägget på en gång och blöjorna läcker inte längre.

ENDA "felet" med dem är att de är så dyra... Så vi har inte så många som vi skulle behöva. Vi har bara åtta stycken, och skulle nog behöva fem till (allra helst kanske åtta till...). Nu måste vi köra med pappers alltid då de är i tvätten.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 06 jan 2011, 15:21

^mammalådans Kushies AIO är i flanell så den känns ju våt när den blir våt. Den kräver nästan att man har någonslags "kuivaliina" i. Vi har två sådana och har först just börjat använda dem. Passar nog helt bra och läcker oftast inte, men känns ju nog våta.

Vi har en bumgenius blöja, köpt begagnad med PULen är sönder så använder den som innerblöja med yllebyxorna. Igår testade vi Babyland fickblöjan och den passarde ju riktigt bra, och första fickblöjan som inte läckte! :clap: Har två CoolaBaby blöjor också, men de har härtills läckt varje gång.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Gogo » 06 jan 2011, 17:26

^Jo jag vet att de är flanell, medan Bumgenius är i fleece. Så man slipper rådda med kuivaliinor med dem. Därför är de så bra!
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 07 jan 2011, 20:56

Flippan skrev:Favoriter i vårt hus är Fuzzi Bunz och Bum Genious-one size (som vi bara har använt i största läget)-pocketblöjor.

Så tyckte jag för 2,5 år sedan. Då var BG perfekt. Men BG verkar bara hålla för ett barn, för alla våra (6 st) har fått slapp benresår och dålig kardborre, och skulle alltså behöva en restaurering. Det har jag varken haft tid eller ork med. Så den blöjan som håller bäst tätt här är Fuzzin (inte en slapp resår och inte en enda knapp har gått sönder, vissa har vi köpt begagnade så de håller 2-3 barn åtminstone). Favorit är ändå Myllymuksuts sidknäppta med bambuinsida. Dock som hemmablöja eftersom bambun gör så att den lättare läcker. Ändå är jag väldigt förtjust i bambufrotte mot huden. Och så är de fina. Och funkar som up-and-go-blöja.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Tygblöjor