Vilken tygblöja till natten?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Vilken tygblöja till natten?

Oläst inläggav snowflake » 07 dec 2008, 21:01

Vi har helt övergått till att använda tygblöjor åt Lillan, också på natten. De passar henne bättre, rumpan är inte alls så röd nu efter fem nätter med tygblöja som för en vecka sedan, då vi ännu körde med engångsblöjor nattetid. (skrev om det i en annan tråd "Röd rumpa".) Så frågan lyder: vilka blöjor är så bra att de klarar en hel natt? Nu har jag bytt blöja vid ca 3-tiden för att hon säkert inte ska ligga med plaskblöt rumpa halva natten. Vi har använt Fuzzi med harso + egen insert och Hilivinksis K neppi med halv harso inuti och skal på. Båda har räckt bra halva natten. Men vi borde kanske skaffa någon bra nattygblöja till. Vad har ni andra?
Mamma till två döttrar – storasyster augusti '08, lillasyster juni '10. Bonusson i skolåldern.
Användarvisningsbild
snowflake
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vilken tygblöja till natten?

Oläst inläggav Xenia » 08 dec 2008, 13:12

Bum genius 3.0!! Jag orkar inte stiga upp och byta blöja mitt i natten och BG är den enda (av dem jag prövat) som håller hela natten.
Xenia
Guldmedlem

Oläst inläggav Flippan » 08 dec 2008, 13:26

Vi använder också Bumgenius pocketblöja fylld med clas ohlsons hundduk i mikrofiber + hemsytt bambuinlägg. En välfylld blöja som håller hela natten. Här han var mindre och inte kissade lika mycket fyllde jag en fuzzi med bambu + fuzzi-inlägg. I Bumgenius rymms mera fyllning.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snowflake » 12 dec 2008, 23:25

Vi har 3 BumGenious men de är all-in-one och går inte att fylla, finns ingen ficka. Visst är de bra, mjuka och smidiga, men tror knappast att de skulle hålla en hel natt. Hurudan är pocketblöjan i samma märke? Är det en one size fits all? Hur bra sitter den?
Mamma till två döttrar – storasyster augusti '08, lillasyster juni '10. Bonusson i skolåldern.
Användarvisningsbild
snowflake
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 14 dec 2008, 15:09

snowflake skrev: Hurudan är pocketblöjan i samma märke? Är det en one size fits all? Hur bra sitter den?

Den är one-size. Vi har bara använt den i största storleken och då är passformen perfekt. Läcker som sagt ytterst ytterst sällan. Vet inte hur den funkar på de mindre lägena. Men prova fyll en Fuzzi med bambu + fuzziinlägg, det gjorde vi som sagt innan vi skaffade BG, och det funkade bra tills han var 10-11 månader om jag minns rätt.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ThinLizzy » 14 dec 2008, 21:59

Vi har använt Happy Heinys pocket med ett hampainlägg o ett litet microfiber. När sonen blev dryga året så funkade det inte längre, det läckte varje natt så nu har vi återgått till engångs, men innan dess var de jättebra för oss/honom.
ThinLizzy

Oläst inläggav melluz » 28 dec 2008, 21:41

Har också funderat på det här.
Med äldre dottern höll inget tätt på natten mer när hon var ca 6 mån och sov hela nätter, sängen var alltid våt på morgonen, :nepp: Så vi började använda engångsblöjor på natten!
Men nu med den kommande lilla har jag tänkt pröva tygblöjor igen, har funderat på snörblöja (heter det så??) inlägg av bambu eller hampa och yllebyxor, fungerar det??? :hm: :hm:
Två döttrar födda 04/07 och 02/09
melluz
Guldmedlem

Oläst inläggav wanna » 29 dec 2008, 18:11

Vi har provat både fuzzi o bumgenius, men min erfarenhet är nog att "taskuvaippa" fylld med bambu och microinsert + tätt stickade yllebyxor funkar bäst! Har hos oss aldrig falskat än så länge! Har ibland till och med haft yllebyxor på en AIO om den typ varit lite för stor eller inte suttit så bra. Vår dotter är lång och smal så jag har haft väldigt svårt att hitta en välsittande AIO till henne!
En annan grej som funkat bra hos oss, är att använda ett lanolin behandlat ylleunderlag i sängen istället för plastad frotte. Rengör sig självt, andas, suger upp bättre, känns torrt och det blir inte lika svettigt att sova på som plasten.Har man en gammal yllefilt hemma kan man lanolin behandla den och använda som underlag. Kan man sticka är det inte så svårt att knåpa ihop en fyrkant, kostar en del men det gör ju plastad frotte också!
Bild
Användarvisningsbild
wanna
Guldmedlem

Oläst inläggav melluz » 29 dec 2008, 21:08

wanna skrev:En annan grej som funkat bra hos oss, är att använda ett lanolin behandlat ylleunderlag i sängen istället för plastad frotte. Rengör sig självt, andas, suger upp bättre, känns torrt och det blir inte lika svettigt att sova på som plasten.Har man en gammal yllefilt hemma kan man lanolin behandla den och använda som underlag. Kan man sticka är det inte så svårt att knåpa ihop en fyrkant, kostar en del men det gör ju plastad frotte också!

Jätte bra idé, hade inte tänkt på det! Tack så mycket! :)
Två döttrar födda 04/07 och 02/09
melluz
Guldmedlem

Oläst inläggav wanna » 30 dec 2008, 14:05

Härligt när man kan hjälpa med tips och ideer! :tummenupp:
Bild
Användarvisningsbild
wanna
Guldmedlem

Oläst inläggav ThinLizzy » 27 jan 2009, 08:58

Jag har tänkt prova med Huggles by minki och ullbyxa, så får vi se om det passar på storkissaren!
ThinLizzy

Oläst inläggav zorken » 27 jan 2009, 09:14

Vi har provat både fuzzi o bumgenius, men min erfarenhet är nog att "taskuvaippa" fylld med bambu och microinsert + tätt stickade yllebyxor funkar bäst! Har hos oss aldrig falskat än så länge! Har ibland till och med haft yllebyxor på en AIO om den typ varit lite för stor eller inte suttit så bra. Vår dotter är lång och smal så jag har haft väldigt svårt att hitta en välsittande AIO till henne!

Helt samma här! använder dock engångs till natten pga en grym amoniak stank från tygisarna (och lathet).Men yllebyxor är är helt bäst! använde yllebyxa+harso tills flickan var typ åtta månasder, och sen övergick vi till fuzzin och made by rina. Jag är dessutom en stick-freak, så det uppfyller lite ett självändamål ;)
Någon här på mp tipsade mig om claes ohlsons microfiber hundhanddukar att ha som inlägg. billiga och funkar jätte bra!
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 11 feb 2014, 10:52

Lyfter tråden lite :blink:

Söker erfarenheter av att ha tygblöja till natten.
Har en snart 3 åring och en 17 månaders samt en baby till med BF i april. Skulle nog väldigt gärna ha tygblöja även nattetid till alla men undrar vad som är bäst?
är olika blöjor bra vid olika åldrar?
kan tänka mig att det går rätt så bra med en baby som ändå vaknar nattetid för mat att man då byter, vi har skalblöja+inneblöjor till babyn men kan det vara bra att ha något annat inlägg el dyl också?

till de andra har vi fuzzi pocket som jag tycker är jätte bra men när jag prövade nattetid (är nog ett tag sedan) så höll det inte riktigt, jag fyllde nog inte blöjan kanske tillräckligt men upplevde att blöjan blev så stor och klumpig om jag fyllde den så mycket mer :hm: ska man då satsta på stl större blöja o får mera inlägg i eller finns det speciella natt blöjor?

eller vad har funkat för er?
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tygblöjor