Gummibandet gav upp i Fuzzin

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Gummibandet gav upp i Fuzzin

Oläst inläggav snowflake » 11 apr 2010, 19:15

Vi använder tygblöjor dagtid på dottern, drygt 1,5 år gammal och de märken som passar bäst är Fuzzi Buns och Bum Genius. Nu har gummibandet i en relativt ny Fuzzi L plötsligt givit upp, vet inte om den lossnat eller bara tappat sin elasticitet. Blöjan har varit i användning i kanske två månader. Vi har Fuzzi- trotjänare som varit i användning i ett år och de har ännu bra gummiband, så det här var väl ett dåligt exemplar. Min fråga lyder: kan jag fixa gummibandet själv? Hur i så fall?
Jag har gjort ett par försök att sy egna pocketblöjor, men med halvtaskig framgång, det är just gummibanden runt benen som blivit för slappa och inte hållit tätt. Alltså genast, efter ett par användningar. Så vågar jag alls ge mig på att fixa en köpeblöja??
Mamma till två döttrar – storasyster augusti '08, lillasyster juni '10. Bonusson i skolåldern.
Användarvisningsbild
snowflake
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Gummibandet gav upp i Fuzzin

Oläst inläggav Jason » 11 apr 2010, 19:19

Om den är så ny kanske du kan reklamera den? Det ska ju hålla betydligt längre än så.
Annars är det ganska enkelt att byta, man måste bara se till att sprätta försiktigt så man inte gör hål i pulen. Du måste antagligen sprätta från ände till ände där gummibandet är fastsytt. Är det den modellen som har stickning runt hela blöjan eller bara en kanal vid själva gummibandet?
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mmml » 12 apr 2010, 14:44

Jag tycker du ska kontakta försäljaren. Hade en bumgenius som efter en använding tappa gummibandet. Jag kontakta försäljaren och hon sa att det fanns garantitid på blöjan (kommer nu inte ihåg tiden, men den var rätt lång) och att jag sku skicka den till den som köper in alla blöjor i Finland. Sen fick jag snabbt en ny. Tror nog att fuzzi bunz har något liknande system också, lönar sig iaf att kolla. Då ister inte blöjan heller så mycket värdet som den sku göra om du gör det själv.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav Thelma » 24 sep 2011, 10:44

Lyfter en gammal tråd eftersom jag tänkte ge mig i kast med att byta gummiband i några välanvända fuzzin. Ska man sy fast det nya gummibandet för hand eller med maskin? Jag vill inte förstöra pulen men det måste ju sitta fast ordentligt för att hålla.
Thelma
Guldmedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 24 sep 2011, 11:23

Då jag sytt egna tygblöjor så har jag sytt fast gummibandet med maskin. Då syr man längs hela bandet och vänder sen in bandet och sömmen som en sömsmån. Men i Fuzzin är de väl fästa bara i ändorna. Om man då syr fast bandet t.ex. på den inre sidan av gummibandskanalen så kommer ju ändå den yttre att skydda för eventuellt läckage, visst blir det så? Jag skulle nog inte få en handsöm att hålla i längden och dessutom tror jag att en handsöm söndrar pul:en mer än en maskinsöm.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav volapyk » 24 sep 2011, 13:26

Jag har varit lat när jag bytt gummiband i gamla fuzzi-blöjor. För att slippa sprätta sömmar och vara rädd för läckage har jag helt sonika klippt ett litet hål i fleecen i vardera änden av kanalen där gummibandet finns. Sen klipper jag av gummibandet i ändarna och drar ut det. Trär i ett nytt gummiband och syr fast det ( delvis i de gamla bandstumparna om det går). Sen tråcklar jag igen hålen som jag klippt, fleece repar ju inte så det går smidigt.
volapyk

Oläst inläggav Thelma » 24 sep 2011, 13:54

^Det låter ju allra smidigast, tack för tipset! (I one-size Fuzzina finns det ju hela tiden ett hål i fleecen, eftersom man ska kunna ändra längden på gummibanden.)
Thelma
Guldmedlem

Oläst inläggav *Älvan* » 24 sep 2011, 20:23

Det man ska komma ihåg om man syr med maskin i pul är att man ska ha en tunn nålmodell. :nicka:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Bettan ツ » 24 sep 2011, 23:12

På youtube finns instruktioner hur man kan göra :tumme: Här visar de hur man gör på en fuzzi http://www.youtube.com/watch?v=EUGe_NbRXLE och här visar de samma sak på en bumgenius http://www.youtube.com/watch?v=v0cVgCL8QNk&feature=related Lycka till! :)
Bild Bild
Användarvisningsbild
Bettan ツ
Guldmedlem

Oläst inläggav Thelma » 25 sep 2011, 15:31

Jättebra video - tack för tipset! Jag har hunnit göra klart 3 av 4 redan men måste nog testa den här tekniken på den sista.

På de andra har jag sprättat lite i sömmen, tagit bort det gamla gummibandet och sytt fast ett nytt gummiband i de gamla ändorna och till sist sytt fast sömmen tillbaks med maskin. Återstår att se hur bra de klarar sig i användning men förhoppningsvis sparar det här mig några tior eftersom jag kunde hålla mig från att köpa fuzzin på huuto när jag får lite fler färger i användning :tummenupp:
Thelma
Guldmedlem

Återgå till Tygblöjor