Inhemska tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: Inhemska tygblöjor

Oläst inläggav Natasha » 10 aug 2010, 19:17

Jag sålde just bort fyra av mina myllymuksutfickblöjor här på mp och köparen var nöjd med dem. (Våra barn har för smala ben för den modellen blöjor). Istället köpte jag två nya tirsokas yhden-koon blöjor: http://tirsokas.com/shop/cat/product_ca ... 131&page=1

Jag valde mönstret elefanter (fantti) med turkosa knäppen och mansikkapastilli (som man kan se på på minsta blöjan) och har från tidigare en otroligt vacker blöja: i "marmeladi" titta här: http://tirsokas.com/shop/cat/product_catalog.php?c=47

Jag köpte bambufrotte (90 cm gånger 160 cm brett) från myllymuksut och ska sy inlägg (timglasformade) till mina blöjor för timglasformade inlägg ska det vara. Swaddlebees-inlägg passar, ifall någon undrar.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Flippan » 10 aug 2010, 22:59

Natasha: jag har också en marmeladi-blöja :D Elefantmönstret har vi på en Muksut-blöja, och de 2 blöjorna är nog de finaste vi har :nicka:
Jag har lite bambutyg i skåpet, kanske jag borde ta fram symaskinen och sy nå timglasinlägg jag också för att få tirsokas-blöjan perfekt.
Jag har fått en liten skuv på skötbordet, svårt att hinna knäppa knappar, och kardborre är hon expert på att dra upp. Får väl börja använda färdigknäppta sidknäppta som byxblöjor. Har inte så många sådana, så kanske en orskak till att snart få köpa fler nya blöjor.. :mrgreen:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 11 aug 2010, 09:32

Jag har också en skruv på skötbordet. Har nu en hel reserv med intressanta saker åt fröken att se på medan vi byter. Våra Fuzzi M kommer att passa ganska så länge till, men får se om skruven håller med. Vad rekommenderar ni för sidknäppta blöjor?

Jag sydde timglas på bambufrottée här tidigare, men upptäckte att tjockare än dubbelt tyg tar så länge att torka. Har ren använt dem ett tag dubbelvikta där framme för frökens allt kisi tycks hamna där. Nu funderade jag på att sy vikinlägg med dubbelt tyg så att man kan vika in en vlik där framme och sedan ännu inlägget dubbel, så att det blir fyrdubbelt i framdelen, tänkte jag... Hur gör ni? (det här kanske hör under någon annan trådrubrik, men märker att här finns kunniga "tygblöjare":-) )
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 11 aug 2010, 09:45

Aha, bambufrotte torkar så pass långsamt. Jag fick en idé. Man kunde sy många i dubbla lager och fästa dom i varandra med kam-knäppen (jag har en tång för dem). Annars hade jag tänkt testa att sy fyrkanter och vika.

Swaddlebees inlägg, som alltså funkar, ser ut som fuzzi-inlägg men är timglasformade. Dom har jag sett till salu på någon finländsk nätbutik.

Jag har annars en av deras sidknäppta blöjor. (därifrån inlägget kommer). Det är en helt ok blöja men säkert finns inhemskt lika bra eller bättre.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nenna1 » 11 aug 2010, 14:02

Jepp, jag tänkte köra vikta fyrkanter. Men karln här i huset funderade faktiskt också på att man kunde slå ihop två av mina timglasinlägg, som nu alltså är för tunna iom att de bara är dubbla med knappar. (Ganska bra funderat av en karl med inget tygblöjsintresse från början :tumme: ) Fast jag har bara såndär vanliga bodyknappar från syprojekt, men nog borde väl de också funka?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 11 aug 2010, 22:26

Nenna1 skrev:Vad rekommenderar ni för sidknäppta blöjor?

Jag gillar Muksuts sidknäppta jättemycket. Jag har dock barn med tjocka lår, enl Natasha passar inte Muksut smalisar. Swaddlebees är en smal blöja som inte alls passar min knubbis, inhemska Ipanat är också smal i modellen. Visst var din dotter smal också? Så du kanske ska lyssna mer på Natashas tips än mina :wink:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 12 aug 2010, 00:08

Kan du sätta trosor ovanpå blöjorna då? Det har jag gjort när dottern blivit alltför ivrig med att genast ta av sig blöjorna.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 12 aug 2010, 00:12

Jag fick mina tirsokas idag! :clap: Dom är söta! Men mina :heart: marmeladi :heart: är nog ändå helt sötast. Jag kunde ha tio sådana...

Så här söt är marmeladi(men min är en 1-size så den har litet knäppen till frampå). Och jag tycker att bilden inte ger den rättvisa, den är mycket klarare i färgen i verkligheten.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Fjärilen » 17 aug 2010, 11:50

Här har Muumin skalen använts, helt ok. Har aldrig prövat med deras egna innerblöja, har haft egensydda eller vikblöja (när hon var riktigt liten).

Har just köpt en myllymuksut pocket (med tarra), men har eget inlägg. Har prövat en gång, men då läckte den. Tror det berodde på att jag hade för lite inlägg, sku tro att den sku passa min dotter för hon har tjocka lår :tumme: Hoppas den sku funka för tyckte om modellen. Har hittils hafte egensydda blöjor, men de bara läcker nuförtiden, vet int om de är uppnötta eller vad jag gör för fel...blev så led på dem då så jag började använda engångsblöjor, men nu har jag ny inspration igen
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 17 aug 2010, 19:42

Jo, man kan bli så less då blöjorna inte håller tätt. Det är inte kul att byta kläder med några timmars mellanrum för att de är kisivåta :curse:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav irene80 » 18 aug 2010, 12:47

HeJsaN
Dethär hör inte riktigt till tråden, men eftersom jag hamnade här så frågar jag er tygblöjsproffs :)

Har en liten kille på snart två månader å e lite sugen på att använda tygblöjor. Han är 5 kg å 58 cm så ganska lagom bredd :blink: Vad skulle löna sig att starta med? Har Imsevimse från mammalådan, men skulle gärna vilja ha nåt färgglatt.

Tacksam för tips!
Bild
irene80

Oläst inläggav Fjärilen » 21 aug 2010, 12:13

NY FRÅGA: Har ni erfarenhet av myllymuksut inlägg? Vilka suger upp bäst? Finns det nåt annat fabrikats inlägg (med bra sug) som passar i myllymuksut pocketblöja?
Tycker inte om att ha jättetjock och bökig blöja eller att man måste byta blöja jätteofta.
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Flippan » 21 aug 2010, 20:01

Fjärilen skrev:NY FRÅGA: Har ni erfarenhet av myllymuksut inlägg? Vilka suger upp bäst? Finns det nåt annat fabrikats inlägg (med bra sug) som passar i myllymuksut pocketblöja?

Har inte erfaren het av myllymuksuts inlägg, men tycker det mesta passar i deras pocketblöjor: hemsydda bambuinlägg, mikrofiberinlägg, hunddukar från CalsOhlson, vanliga vikblöjor använder vi. Men ska du ha ett inlägg som håller länge utan att bli för tjockt så satsa på bambu, fast Myllymuksuta egna. Men tvätta det många ggr innan du använder det, annars suger det dåligt!

irene80: det finns en mer allmän tygblöjetråd här under småbarn, orkar du blöja genom typ 30 sidor där får du massor med tips!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav strumpan » 24 sep 2010, 20:19

Vi har nu använt Kestovaippakauppas (KVK) onesize pocketblöja och Made by Riina pocketblöja "vuotosuojilla, sivunepeillä ja tukikerroksella" i nån månad. Dom är båda smalare än BG och Fuzzi som vi annars använt. KVK kan omöjligt gå hela blöjtiden tycker jag, den är ganska låg. Jag är nöjd med båda köpena. Tror att sonen tänker önska sig nån till MbR blöja av julgubben, eller så tirsokas eller nåt annat skoj...
Båda har funkat bra, de är välsydda och visst är det roligt att ha lite blöjor med mönster också :D
strumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 25 sep 2010, 20:32

På kestovaippainfos forum såg jag nyligen en tråd om dom bästa inhemska tygblöjorna. Där kom fram en massa nya namn som jag aldrig hört förr. Hoppas jag hittar tråden och kan länka.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Tygblöjor