Inhemska tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: Inhemska tygblöjor

Oläst inläggav strumpan » 28 sep 2010, 12:55

Natasha skrev:På kestovaippainfos forum såg jag nyligen en tråd om dom bästa inhemska tygblöjorna. Där kom fram en massa nya namn som jag aldrig hört förr. Hoppas jag hittar tråden och kan länka.

Jag kan inte länka sådär snyggt, men här är åtminstone en diskussion om folks favoriter bland inhemska tygblöjor
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustel ... 9&t=171604

Synd bara att många av de inhemska blöjorna ska vara så himmelens dyra, de kostar ju ofta lika mycket eller mera för bara själva pocketskalet utan inlägg som vad en känd, välbeprövad utländsk med inlägg...
strumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2010, 21:13

^ :nicka: Jag skulle just precis länka till samma som ovan :) Det var den tråden jag menade.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 28 sep 2010, 21:22

Tack för den länken! FIck nys om flera helt okända men underbart fina blöjor. Jag borde få tag på en riktigt bra nattblöja, tips någon?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2010, 21:25

För den som inte orkar läsa den finska tråden har jag samlat resultatet här. Dessa blöjor har man valt när frågan är vilken är den bästa finländska tygblöjan:

ONNIKAS
HAHTUVAHULLU , Onnikas, Nallevaipat och Mannamaa ("fjärilsvikta"!)
NEPPULA
Nupsukka och Onnikas
Onnikas och Hahtuvahullu
Lempi-set eller Tiris-kamari
Ronja & Roopen tuplaläppä
Lillamamma, Mannamaa och Nalle
igulee och Mannamaa
Neppula!
Nalles fickblöjor ja Tirsokas AIO
Senttu!
Neppula ja Onnikas
Nalle-vaipat! (Tirsokas, Cherry-Berry fickblöja)
MANNAMAA
Nupsukka, Iguleen. Men allra bäst: Onnikas
Onnikas.
Hippu-vaipat
Igulee
Ronja ja Roope och Onnikas

Av dessa har jag testat Ronja (formsydd innerblöja), Igulee (formsydd innerblöja och de nya cuddlebuns), Tirsokas (potträningsbyxor), mannamaa (potträningsbyxor). Men nu blev man nog ganska nyfiken på den där onnikas!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 28 sep 2010, 21:45

Tack Natasha!
Jag tyckte Neppula såg väldigt stilig ut, undras om "vuotosuojat" som de har runt benen funkar bra? Åtminstone ser det väldigt snyggt ut :mrgreen:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2010, 22:12

Ja, de verkade nog otroligt snygga...

http://neppula.mycashflow.fi/tuotekuvat ... _copy1.jpg

och

http://neppula.mycashflow.fi/tuotekuvat ... s1.JPG.jpg

Men... så har jag ju redan så många fickblöjor.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 30 sep 2010, 13:38

Jag föll för frestelsen och beställde just en pocket från Neppula (fast det är nattblöjor vi behöver) :oops: För att rättfärdiga köpet blir jag nog tvungen att sälja nån av våra befintliga blöjor, så håll utkik på säljessidan eller skicka pm om nån är intresserad.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 30 sep 2010, 21:38

Jag är också så otroligt frestad! Men jag behöver själv kläder så bara att hålla igen.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav engla » 13 okt 2010, 09:53

Hej! Jag tänkte ännu tipsa om en inhemsk blöja som jag snubblat över och gillat, nämligen Vihreä Varis. Vi provade först en AIO i storlek M och den passade fint på vår 8-kilos gumma. Nu har jag beställt två till i stl M och en L.
Bild
Bild
engla
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 25 okt 2010, 13:15

Jag har fått min Neppula! Jättefin och välsydd, och den har potential att bli ny favorit (har bara hunnit använda den ett par ggr än). Den är BRED, 3 cm bredare än Tirsokas, så hit ryms gott om inlägg till min storkissare. Den är så rymlig att den borde kunna fungera bra som nattblöja också. Jag är redan sugen på fler... :mrgreen:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav my » 26 okt 2010, 20:30

Ni som testat Myllymuksut, var det så att det är en blöja som passar knubbisar?
Tittade igenom den andra tråden som det var länkat till, många var så nöjda med onnikas, undrar om man borde testa. Sonen har mycket knubbiga lår och ganska rund mage. Tycker inte heller att en för bred blöja passar knubbiga lår för den ryms inte mellan låren bra, vi har en innerblöja som är alldeles för bred för oss. Jag skulle vilja ha lite fler fickblöjor, enkla att ha då man är ute på vift.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 27 okt 2010, 19:04

^Muksut är en bred blöja, men inte överdrivet bred. Som Fuzzi ungefär. Den har passat bra på lillasyster som har varit mot knubbigare hållet, nu är hon väl mer normal. Jag gillar muksut :nicka: (På pientenparhaaksi hade de nu rabatt på alla myllymuksut-produkter)
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav my » 28 okt 2010, 11:40

Beställde hem 2 muksut blöjor, får se hur dom passar på sonen. Återkommer! :thx: tack för vinken av nätbutiken! Beställde på samma gång lite nya imun till våra blöjor.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 24 nov 2010, 17:07

Jag har kommit på en negativ sak med mina nya tirsokas yhden koon (en storleks) fickblöjor. Jag tycker gummibandet bak i ryggen är väl spänt och ganska tunnt så det skär in. Om jag beställer fler ska jag be henne sy det lösare och bredare. Blöjorna brukar ändå inte läcka där för oss.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cupcake » 04 dec 2010, 15:54

Jag hittade för en tid sedan en myllymuksut pocketblöja på Prisma på -50%. Storleken 5-10 kg passar utmärkt på lillasyster som vägde snäppet över 8 kg på 10-månaderskontrollen. Jag trodde att den skulle kunna läcka, för lillasyster har inte speciellt tjocka lår, men den sitter jättebra. Ångrar nästan att jag inte köpte flera. Nästa gång jag var där så fanns bara större blöjor kvar. Vi har några blöjor som börjar ha sett sina bästa dagar och då får man ju köpa nya, eller hur? :blink:

Blev också överförtjust i Onnikas-blöjan som finns på bild i senaste Vauva, som har en tygblöjsguide. Den är brun med gula blommor, supergullig, tycker jag. Men tyvärr så kan man beställa först i början av januari, så där for min chans att köpa tygis i julklapp åt lillasyster (eller kanske det är mest jag som vill ha nya tygisar åt henne :D). Men jag började fundera på en sak gällande storlekarna, petite 8-14 kg, hur är den? Har någon provat den? Om lillasyster går i storebrors fotspår gällande vikt och kroppsform (ser så ut) så förblir hon smal ända tills blöjorna blir överflödiga. Minns att vi hade flera blöjor som blev för korta på längden åt storebror fastän de inte ens knäpptes i största läget runt magen.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tygblöjor