Inhemska tygblöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Inhemska tygblöjor

Oläst inläggav Flippan » 10 jun 2010, 22:24

Det finns ju en uppsjö av inhemska tygblöjstillverkare. Vilka har ni provat på och vilka har ni gillat bäst?

Vi har provat pocketblöjor av följande tillverkare (rangordnade med bästa först)
Muksut (med bambufrotté och sidknäppning, tycker de är underbara)
Royal (väldigt välsydd, sitter bra)
Dreamnappy (helt ok, kan läcka)
Niikki (nja)
Ipanat (alltför smal för att passa mina tjockisar)
Babyideas Growhour (får jag inte att hålla tätt på vare sig liten eller stor bebis trots att den ska va one-size)
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Inhemska tygblöjor

Oläst inläggav Natasha » 10 jun 2010, 23:55

Ipanats all-in-one som är en fickblöja där inläggena är fastsydda. Väldigt svårt att få in inläggen. Dessutom är blöjan smal så jag har svårt att få in handen i den. Jag överväger att klippa bort inläggen och börja använda mikrofiberinlägg istället. De som nu ingår håller inte lika mycket som t.ex. två mikrofiberinlägg som jag brukar ha i fuzzin.

Jag har också testat igulees egna formsydda blöjor (inte cuddlebuns). Dessa lär inte finnas mera att köpa som nya. Dom är väldigt bra i passformen men borde ha en överlappande tarra i midjan då mina barn är smala där. Man behöver nog extratungor i dom. De jag provat har haft en extratunga med eller varit utan extratunga. Används med yllebyxor eller skal.

Igulees fickblöja som ska användas med skal eller yllebyxa. Sitter bra men är för vid i midjan. Skulle behöva överlappande tarra.

Igulees cuddlebuns som är en formsydd blöja sydd på licens. Jag köpte en som var storlek L eller XL och den var bra. Sen har vi köpt begagnade i normalstorlek och dom är för fjuttiga för att räcka till. "Tungan" är för kort och smal i dom av normalstorlek. Används med yllebyxor eller skal. Jag tycker cuddlebuns annars sitter bra och är en bra modell men bara för tunna. Kunde tänka mig att man själv skulle sy av denna modell men tjockare.

Myllymuksuts fickor med fuzzibunsinlägg i. Falskar 90% av gångerna. Jag har barn med smala lår.

Ninettes formsydda blöja Nine. Den är litet styv, i jämförelse med cuddlebuns. Den är nog tjockare, men litet för smal (inte i grenen, i midjan menar jag). Har två "tungor" i min. Jag gissar att den är bra om man har en torktumlare, vilket jag inte har.

Ronja formsydda blöjor. Bra. Men jag har alltid ändå behövt tilläggssug i den. Används med yllebyxor eller skal.

Niikki. Är för smala i midjan. Blev hastigt för små. Annars är dom bra. Dom jag hade är antagligen i bambu. Suger upp bra. Formsydda som används med yllebyxor eller skal.

Sen måste jag säga att igulees tygbindor rules!!!! Jag har testat två andra inhemska märken och dom är dåliga. Men igulees är helt underbara. Många gånger bättre än engångsbindor.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Jason » 11 jun 2010, 06:45

Myllymuksut pocket med dryliner och kardborre gillades här. Sidoknäppta fick jag inte alls att passa på lillasyster.

Kestovaippakauppas formsydda, super passform och suger bra med det långa inlägget som vi hade till.

Dreamnappys blöjskal har vi haft och de har varit favoriten bland blöjskalen här, muminskalen är ju från samma tillverkare. Däremot så gillades inte mumins formsydda, tyckte kardborren var skarp och den vred sig liksom utåt då den skulle sättas fast i sidorna. Dessutom var den ganska låg så den passade inte så länge.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 11 jun 2010, 14:31

Jason skrev:Myllymuksut pocket med dryliner och kardborre gillades här. Sidoknäppta fick jag inte alls att passa på lillasyster.

Vi använde också dom med kardborre men jag har inte fått dom alls att funka på våra flickor. Bra att höra att dom fungerar på andras barn. Vi har nämligen 5-6 st att sälja bort bara jag hinner och orkar.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 11 jun 2010, 21:02

Jason skrev:Dreamnappys blöjskal har vi haft och de har varit favoriten bland blöjskalen här, muminskalen är ju från samma tillverkare. Däremot så gillades inte mumins formsydda, tyckte kardborren var skarp och den vred sig liksom utåt då den skulle sättas fast i sidorna. Dessutom var den ganska låg så den passade inte så länge.

Jag gillar också Muminskalen! Läste just att de numera gör dem med knappar, både skal och innerblöja, men åtminstone i Jeppis har de ännu bara med tarra tyvärr. Nån som hittat och provat dem med knappar?
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Rosenböna » 17 jun 2010, 22:15

Vi har en IguLee innerblöja, den är bra men den har kardborreband och jag vill ha knäppen.

Fick igår 8 st Tirsokas-blöjor och de är ju bara för härliga! :love: Fick alla egenskaper jag vill ha i en blöja:
- Innerblöja med ficka
- Sidoknäppen (går att klä på som byxblöja och är mjuk på magen)
- Coolmax inuti
- redigt med sug i blöjan (ett lager isytt och sedan två utdragbara bambu-tencel-"läppän".

De är väldigt välsydda och hon som syr dem verkar riktigt trevlig. Kan varmt rekommendera Tirsokas! Gillar också mycket att man kan "skräddarsy" sin blöja då det kommer till egenskaper - materialen (yttertyg, innertyg, sug), modell och fästningsmetod (kardborreband eller knäppen).
Dotter 06/2009
Son 04/2012
Användarvisningsbild
Rosenböna
Laktivist
Laktivist

Oläst inläggav Flippan » 19 jun 2010, 22:15

Är vi så här få som prövat inhemska tygblöjor? Nå det var kanske lite det som var tanken då jag startade den här tråden, att kunna rekommendera bra inhemska alternativ, det finns ju så många tillverkare så det är svårt att veta vad man ska satsa på att prova. Visst gillar jag också fuzzin och bumgenius, men då det FINNS lika bra (bättre?) inhemska alternativ, så stöder jag hellre finländska mammor som knåpar och syr.

Jag fick faktiskt hem en Tirsokas fickblöja på posten här om dan, har inte hunnit använda den än så utvärderingen får vänta. Men precis som Rosenböna skrev så är den otroligt välsydd :nicka: Min har knappar fram som fuzzin har.

Frågan är nu bara hur man ska kunna hitta orsak att få köpa hem fler blöjor då vi nog redan har så många blöjor vi behöver?? Det är väl ändå orsakerna till att man använder tygblöjor, att det ska vara ekonomiskt och ekologiskt...
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 20 jun 2010, 00:53

Jag blev nyfiken på tirsokas fickblöja nu. Men att hitta något som är bättre för oss än bg 3.0 blir nog svårt...
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 20 jun 2010, 01:18

Utanför ämnet: Nu har jag beställt en tirsokas one-size fickblöja och ett bambufrottee-timglasinlägg.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 20 jun 2010, 17:15

Flippan skrev:Frågan är nu bara hur man ska kunna hitta orsak att få köpa hem fler blöjor då vi nog redan har så många blöjor vi behöver?? Det är väl ändå orsakerna till att man använder tygblöjor, att det ska vara ekonomiskt och ekologiskt...

Ett dilemma för mig oxå... :D
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 20 jun 2010, 18:40

Flippan skrev:Frågan är nu bara hur man ska kunna hitta orsak att få köpa hem fler blöjor då vi nog redan har så många blöjor vi behöver?? Det är väl ändå orsakerna till att man använder tygblöjor, att det ska vara ekonomiskt och ekologiskt...

Man kan ju sälja vidare några man inte gillar eller annars bara om man vill köpa några nya med lite bättre samvete. Jag har sålt bort en del som jag inte riktigt gillade så bra.

På tal om inhemska blöjor så har jag ganska liten erfarenhet av såna. Den enda vi har är en Laurelin pocketblöja, den har fickan fram så den är lite annorlunda. Jag gillar inte helt systemet, inläggen tenderar att hamna långt bak. Det funkade okej eftersom vår gosse redan kunde gå då jag köpte den, men jag misstänker att den inte sku funka för en bebis som ligger mycket på mage på golvet eller ålar/kryper omkring. Jag kan förstås ha fel. Jag ska prova på lillasyster sen då blöjan börjar passa henna.

Annars har vi ett myllymuksut bambu/hampa(?)-inlägg, som finns på Prisma. Helt ok.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 20 jun 2010, 19:00

Är det OK att diskutera dom inhemska tygblöjorna så där allmänt i den här tråden?

Jag skulle vilja veta vilka inlägg ni använder i tirsokas fickblöjor. Passar fuzzi-inlägg?

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 20 jun 2010, 19:42

Natasha skrev:Är det OK att diskutera dom inhemska tygblöjorna så där allmänt i den här tråden?

Jag skulle vilja veta vilka inlägg ni använder i tirsokas fickblöjor. Passar fuzzi-inlägg?

Om det är jag som ts som ska svara så är det helt ok :nicka:

Tirsokas-blöjan är något smalare än Fuzzin, så fuzzi-inlägget blev lite knöligt då jag satte dit det. Jag har dock inte fått blöjan tvättad än så jag har inte använt den än. Jag återkommer då den är testad.

Cupcake skrev:

Man kan ju sälja vidare några man inte gillar eller annars bara om man vill köpa några nya med lite bättre samvete. Jag har sålt bort en del som jag inte riktigt gillade så bra.

Det har jag redan gjort, så nu har jag bara bra blöjor kvar. Svårt att börja sålla bland favoriter :D Men för tillfället använder lillasyster både S och M storlek, får väl vänta på att hon växer ur S och se om det behöver kompletteras lite då :wink:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav strumpan » 23 jun 2010, 07:17

Inspirerad av denhär tråden, så har jag just köpt en pocketblöja av märket Made by Riina (storlek M) och en av Kestovaippakauppa (one-size). Återkommer med erfarenheter av dem i nästa vecka. Hoppas att dom är bra, för som är så fina :love:

Muksut pocketblöjorna har inte heller passat våra barn, så dem har jag just sålt bort.

Vi har med stor framgång använt Fuzzi och BumGenius åt dottern i 2 år och de samma verkar sitta bra nu på lillebror också. Men visst skulle det vara roligt att ha lite blöjor med figurer på. Och nu ska jag sälja bort dom ljusröda blöjor vi har så då "behöver" jag ju köpa lite nya i stället, eller hur :wink:
strumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Flippan » 02 aug 2010, 13:29

Äntligen kommer utvärderingen av Tirsokas. Den sitter nog helt bra, men den är något för smal för min smak. Antar att man borde ha timglas-inlägg för att det ska sitta riktigt bra, vi har mest bara fuzzi-inlägg och det blir lite knöligt. Använder nu ett vikbart sug i den.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tygblöjor