Fuzzi-frågor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Fuzzi-frågor

Oläst inläggav Humlan » 22 sep 2010, 20:27

Måste ta tillfället i akt och starta en blöj-tråd :clap: :clap:

Vad gör vi för fel då fuzzina alltid släpper igenom kiss vid ljumskarna? Har tröttnat på att använda dem nu då vi måste byta kläder hela tiden med dem.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Fuzzi-frågor

Oläst inläggav Flippan » 22 sep 2010, 20:37

Härligt :clap: Alltså inte att dina fuzzin läcker, men en egen kategori :tummenupp:
Sitter den tillräckligt tight runt benen? Har för mig att fuzzin passar bättre på knubbisar, åtminstone har de passat perfekt på våra :wink: Eller så kanske det börjar va dags för mera fyllning i dem, om inlägget känns ordentligt vått?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 22 sep 2010, 20:47

Knubbig är hon så det borde inte vara problemet. Men kanske jag ändå har dem för lösa runt benet, är så rädd att spänna för hårt :oops: Men det är ändå alltid blöjan som blir våt och sedan väter kläderna, inte så att det rinner förbi. Har försökt testa med många olika inlägg. Måste väl testa vidare. Tror bara att våra small-fuzzin nu är för små och ids inte skaffa större modell före jag vet om jag får det att funka. Vi har dock två one size så får väl testa med dem.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav my » 23 sep 2010, 11:21

Har samma problem med våra s-fuzzin.. det blir blött kring gummibanden vid benen och sen är bodyn våt efter det. Jag har lagt till mera inlägg men ändå är 2h gränsen för att jag skall lita att dom inte släpper igenom. Våra bumgenius håller kläderna torra så kanske det nu är så att små fuzzina börjat bli för små.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Boa » 23 sep 2010, 11:33

med storasyster använde jag en kort tid fuzzin, men jag tyckte också att det jätte snabbt blev vått i ljumskarna, oberoende av hur mycket stoppning jag hade i blöjan så höll den en jätte kort tid innan bodyn/byxorna var fuktiga. Jag tyckte att det tyget i fuzzin som skall vara mot huden inte gick att få ordentligt inåt utan att det alltid syntes lite av det och att detta var orsaken till att blöjan inte höll tätt. För det berodde inte på att blöjan skulle ha varit för våt utan det räckte med att det kommit kisi i den 1-2ggr så var kläderna våta. Hur jag än försökte att få det inre tyget gömt så att säga så syntes det alltid lite och så var kläderna våta. Så jag tyckte inte att fuzzina var bra.
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 23 sep 2010, 11:36

Vi har flickor med smala ben och så här skulle jag göra för att få fuzzin att läcka i benen. Svarar alltså vad du inte ska göra.

Ha för stora blöjor.
Fylla dem med något annat än de inlägg som hör till.
Fylla dem för mycket med tex harsor/vikblöja.
Knappa övre knappraden först.
Knappa benspännarknapparna för löst utan att dra åt ordentligt.
Tvätta dom i fel tvättmedel.

Om du gör något av detta läcker dom.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 23 sep 2010, 11:41

Vi gick från small (gammal modell) till medium redan när lillasyster var 2 månader. Knäpper alltid benen först. Och det ska dras åt ordentligt för sen känner du runt låret när den är på och känner att det är inte alls för tätt. Jag har alltid två microfleeceinlägg. Inget annat än de som hör till.

Vi har två nyamodellens large hemma. Dom kan inte ens treåringen ha. Dom är så stora.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav pyrvel » 23 sep 2010, 13:05

Bra svarat Natasha :tumme:
Fick mig en liten tankeställare :hm: Håller med på alla punkter förutom inläggen. Använder nämligen nog andra inlägg än Fuzzis egna & de funkar bra. Inläggen (bambu eller hamppa) är tunna, för om blöjan blir för tjock så läcker de. MEN läcker gör endast Fuzzis nya modell, den gamla modellen är super! Sitter mycket bättre.
Sen tycker jag oxå att det är skillnad på hurudan body man har på. Vissa bodyn gräver in sig i ljumskarna mellan blöjan & huden & då är det ju inte nå konstigt att kläderna blir våta. Det problemet har jag löst med bodyförlängare, så måste nog säga att vi sällan har kisikalas nuförtiden.
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav zorken » 23 sep 2010, 13:24

^tänk så konstigt det kan vara, för hos oss läcker bara gamla modellen! Började fundera om dom täppts till och jag borde tvätta upp dom. Det kan kanske hjälpa TS också?
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaCe » 23 sep 2010, 15:29

Hurra för tygblöjekategorin!! :clap: :clap:

Våra Fuzzin läcker också ibland!Jag har tänkt att det beror på att de är rätt stora ännu, och det är säkert främsta orsaken också, men ska nu då prova knäppa nedre raden först och se om det hjälper! :tummenupp:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 23 sep 2010, 17:21

Ja, jag tror nog att tex bambufrotte eller något annat tunnt och flexibelt inlägg går bra. Men jag har med andra fickblöjor märkt att om inlägget blir en tjock styv för bred sak läcker dom.

Jag tror mest på att ni inte spänner dom tillräckligt. Jag har gamla sortens m ännu på minsta läget för dottern 6 månader. Man drar nämligen flikarna snett på något sätt, svårt att förklara, så därför känns det som om man skulle dra till för hårt. Töj ut fliken/gummibandet först ordentligt innan ni knäpper fast. Detta är också jätteviktigt med andra fickblöjor. Man kan inte bara dra i sista ändan vid knappen. Utan ska töja ända från baken. Om ni förstår.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nenna1 » 23 sep 2010, 20:04

Vi har också haft problem med läckage på Fuzzin. Märker att ibland kan bakre delen av inlägget vara torrt men främre genomblött och då börjar det läcka. Har lagt in en bambu-vikblöja bara i främre delen och det har hjälpt jättebra. Men samtidigt har fröken också vuxit, vilket jag tror bidragit en hel del till att läckagen försvunnit. Vi har en del Fuzzin som köpts som gamla och har lösare gummiband och de läckte allra längst, så håller med teorin om att det måste vara spänt kring benen. Jag knäpper faktiskt fortfarande benen på spändast eller näst spändast på M-storleken och då har vi just en ettåring, dock i liten storlek.

Också hos oss höll Bumgenius bättre i början då vi hade kisikalas på Fuzzina men nuförtiden läcker den lika ofta som Fuzzina, tror därför det nu är mer inlägg eller oftare byten som behövs. Det är väl logiskt att Bum inte läcker så lätt som Fuzzi på mindre barn, eftersom man kan spänna Bum mycket noggrannare än Fuzzi. :hm:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 23 sep 2010, 20:15

Oj, tack för alla goda tips! Nu känner jag mig riktigt ivrig att testa dem igen :clap: Misstänker att jag knäppt dem för löst.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 24 sep 2010, 08:11

Nu har A på sig en Fuzzi noga pålagd enligt anvisningarna här! :tummenupp: Få se nu då....
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 24 sep 2010, 18:36

Linda, berätta sen hur det gick!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor