Hjälp! Pulen lossnar!

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Hjälp! Pulen lossnar!

Oläst inläggav Flippan » 27 sep 2010, 19:47

Vad ska jag nu göra? På en pocketblöja (Fuzzi) har pul-lagret lossnat helt och hållet :scared: I två andra finns det små "blåsor" och jag är illa rädd att de är på väg mot samma öde. Jag har provat tvätta i 95 grader för att få pulen att ta fast igen, men det hjälpte inget. Någon torktumlare har vi inte. Finns det nåt man kan göra eller är det roskisen nästa? :cry:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Hjälp! Pulen lossnar!

Oläst inläggav LindaCe » 27 sep 2010, 20:46

Har nån gång hört/läst att man skulle kunna stryka fast den med strykjärn igen, men jag har inte provat själv och vet inte om det är sant? :hm:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav strumpan » 28 sep 2010, 12:50

Jag vet inte hur man ska (eller om det ens går) att fästa lamineringen pånytt i tyget. Om det är frågan om en relativt ny blöja, alltså några månader gammal eller så, så ska du ta kontakt med försäljaren, den borde gå att reklamera då. Om det är en äldre blöja, så kan jag åtminstone trösta dig med att den inte nödvändigtvis är roskisfärdig fast lamineringen lossnar. Vi har använt en Fuzzi där lamineringen lossnat helt nu redan en längre tid och den håller hur bra som helst. Det gäller bara att vara försiktigare när man fyller den, så att man inte skadar lamineringen, för då lär det vara kört...
strumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav volapyk » 29 sep 2010, 15:36

Om blöjan är ny så ska den skickas tillbaka till fuzzibuns i USA (tydligen vill de ha reklamationer direkt från kunderna). Men man tar kontakt via deras hemsida först. Det finns ett alternativ 'delaminating PUL' som man kruxar i när det frågas vad det är för fel. Portot får man tillbaka i form av nån produkt (t.ex. extra inlägg).

Jag gillar fuzzibuns, men nu börjar jag lite tröttna på att reklamera. Vet inte om jag haft extrem otur, eller om de faktiskt har blivit sämre. Vi har flera ärvda och såna som vi köpt begagnade som funkar hur bra som helst (och en hel del nyköpta). Men sammanlagt åtta nya par har pulen lossnat helt eller delvis från. Först fyra stycken, två medium och två one-size (som regleras med gummiband och ska räcka hela blöjperioden). Skickade dessa till USA och fick fyra one-size tillbaka. ALLA dessa fyra fick samma problem.

Nu har jag just fått fyra tillbaka och ärligt talat så verkar de ha samma problem... (Och detta innan jag ens hunnit tvätta dem, så det är inte vår tvättmaskin det är fel på) Jag gör inget speciellt. Hängtorkar, använder inte fel sorts tvättmedel och inte sköljmedel. Inte heller ättika.

Men här är adressen om du vill reklamera:

http://www.fuzzibunzretailers.com/prodSupport.php

De svarar snabbt iallafall.
volapyk

Oläst inläggav Flippan » 30 sep 2010, 13:39

^Ojdå, du har verkligen haft otur med Fuzzin! Våra problemblöjor är 1-3 år gamla, så det är väl nog inte läge för någon reklamation längre. Annars verkar de ju sköta den saken bra då!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 14 okt 2010, 14:44

En tanke slog mig idag. Inte är det ju alls nödvändigt att slänga pocket med förstörd pul i roskis, med en yllebyxa på så är det ju en perfekt innerblöja :tummenupp: Att jag inte tänkt på det förr..
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 04 nov 2010, 21:50

För mig lossnade ju PUL:en i 90 graders tvätt (skrev en tråd om det här tidigare), men bara i en blöja av alla Fuzzin jag tvättade. Den var knappt ett halvår gammal, synd att jag inte reklamerade då genast, fattade inte att göra det. Eller hur länge månne man kan reklamera?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 13 nov 2010, 20:16

Om nån får samma bekymmer så låt strykjärnet vara! Det fungerar säkert jättebra i teorin, eller om man sku råka ha ett 1 cm stort strykjärn, men idag tog jag mod till mig och satte strykjärnet på en av mina halvförstörda blöjor med en helförstörd blöja som resultat. Den limmade inte bara fast den lösa pulen utan klistrade fast pulen lite här o där, och när jag sen försökte separera pulen igen så blev det ju riktiga hål i den :osaker: Don't try that at home!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tygblöjor