Nattblöjstråden

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Re: Nattblöjstråden

Oläst inläggav Cupcake » 11 okt 2010, 10:29

Rosenböna skrev:Jag har en fråga. Ta inte illa upp nu :lol:

Varför vågar man inte använda tygblöjor på natten? Jag har ofta läst att folk skriver att de äntligen har samlat tillräckligt med mod för att testa tygblöjor på natten.

Kanske känns 24/7-tygblöjning mera självklart för mig då vi använde tygisar sedan första blöjan, också på BB alltså - R.I.P. Ekenäs BB - inte för att vi nu är helt tygblöjsfundamentalister. Nog använder vi Nature Babycare ibland också.

Därför att man inte vill riskera redan dåliga nätter att bli ännu sämre genom att barnet kissar igenom och vaknar ÄNNU en gång. Därför är jag skeptisk till nattygblöja. Vi provade ett tag med storebror och det funkade väl sisådär. Har ett Bummi-skal och det är nog idiotsäkert, men inte kan det ju vara trevligt att sova med en dyngvåt blöja mot baken. Försöket hos oss stupade ändå mest på det att grabben sov allmänt dåligt och då kändes det omotiverande att greja med nattygis. Med lillasyster har vi inte ens provat, det kunde ev. funka bättre med henne. Hon sover i allmänhet bättre än storebror. Men inte så bra att jag vill riskera att nattsömnen far åt skogen p.g.a. våt blöja. Nätterna är det sista jag råddar med! Nature Babycare funkade tyvärr inte som nattblöja här, den höll helt enkelt inte tätt.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Flippan » 24 nov 2010, 11:21

Äsch då. Nu har vi måst övergå till engångsblöjor på natten, för våra pockets fyllda med 9 lager bambu + 5 lager mikrofiber var genomvåta redan kl 2 på natten :shock: Det beror väl på att lillasyster sover dåligt och ammar fortfarande på natten, bara nattmatandet sku upphöra funker det säkert med tygisar igen.
Men funderar på att skaffa nya nattblöjor iallafall. Eventuellt KVKs nattblöjor. Och så funderar jag på det där Bummi SWW-skalet, men vilken storlek borde jag ta till min 10 kgs tös? M eller L? Det står ju att M är för 7-14 kg, men också att man ska ta en storlek större om man ska ha den på en formsydd. Men blir L tro för stort ändå? Vad har ni för storlek på hur stora barn?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bess2 » 24 nov 2010, 12:02

Cupcake skrev:Därför att man inte vill riskera redan dåliga nätter att bli ännu sämre genom att barnet kissar igenom och vaknar ÄNNU en gång.

Flippan skrev:Äsch då. Nu har vi måst övergå till engångsblöjor på natten, för våra pockets fyllda med 9 lager bambu + 5 lager mikrofiber var genomvåta redan kl 2 på natten :shock: Det beror väl på att lillasyster sover dåligt och ammar fortfarande på natten, bara nattmatandet sku upphöra funker det säkert med tygisar igen.

vi har precis samma problem, pojken sover dåligt, vaknar ganska många gånger per natt. vill inte riskera att han vaknar pga en våt blöja då han skulle kanske annars har sovit längre pass :( han ammar ganska mycket på natten, blöjan är supertung på morgonen, ingen chans att tygis skulle klara så mycket kiss!
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav ursula » 24 nov 2010, 12:49

Flippan skrev:Och så funderar jag på det där Bummi SWW-skalet, men vilken storlek borde jag ta till min 10 kgs tös? M eller L? Det står ju att M är för 7-14 kg, men också att man ska ta en storlek större om man ska ha den på en formsydd. Men blir L tro för stort ändå? Vad har ni för storlek på hur stora barn?

L blir nog för stort, sku jag påstå. Nu har SB inte längre blöja, men jag tror att ett M-skal till storleken skulle gå på honom på en dagblöja. Och han är snart 3 år och 15+ kg. Till nattblöjan hade vi ett L-skal åt honom och det är nog fortfarande ganska stort.
LS väger lite på 10kg och på henne har vi Bummi-skalenas tarror nästan fast i varann framme (och hon är INTE smal om benen :nepp: ) så det finns ännu gott om plats för en tjockare blöja än våra vikblöjor.
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 24 nov 2010, 15:13

Tack ursula! Då är det nog M som gäller för oss.
Hur gick det sen för Natasha och nattblöjorna??
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 25 nov 2010, 18:14

Natasha klarar sig med bumgenius one size med 4 mikrofiber inlägg i. :) men jag har haft problem med att mina fuzziinlägg är gamla så jag använder bara bra inlägg och de räcker inte till varje natt. Och på resa har vi varit också.

När jag får mera inlägg ska jag fortsatta aktivare med natt tygis.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Hippie86 » 13 nov 2011, 21:59

Vi hade en längre tid imsevimse frotee inlägg + imsevimse extra sug i frotee + harsoblöja med en froteeduk inrullad och ytterst popolini skal..
Dehär va bombsäkert, men stackarn hade ju blöjan ner ti knävecket, så då han hade en torrare period på sommaren lämna vi bort extra sugen och donera dem ti hans kusin..
Sen för en månad sen fick vi problem me läckage och fundera på olika lösningar.. Provade på skoj att nattkissa honom och d fungerar perfekt! Betyder i praktiken att vi sätter honom på pottan brevid hans säng då vi går och lägger oss (ofta 2 timmar efter att han somnat).. Han vaknar inte ens, men lyckas nog kissa stora mängder.. Och hallelujah! så e nattblöjan mycke torrare på morgonen :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 14 nov 2011, 08:42

Vi använder lite olika nattblöjor. Tidigare hade sonen KVK sleepy innerblöja + yllebyxa som var helt huippu kombination, nu när dom blöjorna blivit för små används pocketblöja med två microfleeceinlägg och ett flanell eller hampainlägg + yllebyxa på det. Lillebror som är lite på 8 kg använder storlek L ronja&roope tauplaläppä innerblöjor med yllebyxa till natten. Egentligen tycker jag att vilken som helst blöja går på natten, ett par riktigt bra yllebyxor på det hela så funkar det att hålla tätt hela natten, men dom kombinationerna som jag nämnde tidigare har ALDRIG läckt!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Tygblöjor