Yllebyxor som läcker

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Yllebyxor som läcker

Oläst inläggav my » 28 okt 2010, 11:46

Våra favorit skal, yllebyxorna, har börjar släppa igenom fukt. Jag tvättade dom och hade dom i lanolin ca 8h men kanske det inte var tillräckligt?? Hur länge tycker ni det behövs? Finns det skillnad på lanolinprodukterna? Vi har nu någo tyskt märke. Jag har alltså hittills tvättat dom några gånger och haft dom i lanolin tidigare också men nu verkar det som om deras förmåga att hålla kläderna torra blivit sämre, men dom borde väl inte bli sämre med tiden?
Kanske orsaken är så enkel att sonen kisir mera och behöver mera sug innanför.. Han är snart 4 mån och nu har vi haft en harso och under dagssömnen ett hopvikt bambuinlägg+harso, kanske dags med lite mera? Skulle gärna fortsätta med yllebyxorna hemma för dom är så mjuka och sköna.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Yllebyxor som läcker

Oläst inläggav ursula » 28 okt 2010, 13:56

Läcker yllebyxorna genom tyget, eller rinner det förbi? När det var dags för mera inlägg här, var det mest frågan om att kisset helt enkelt rann ut längs byxan. Men våra yllebyxor har nog också ibland tappat skicket och de orsaker jag kommit fram till är:
- för lite lanolin, yllet tappar sin funktionsförmåga
- för mycket smuts/tvättmedelsrester/lanolin, smutset leder fukten igenom

Jag lyckades rädda några par 'hopplösa' yllebyxor med att tvätta och skölja dem extra grundgligt och sen lägga i lite starkare lanolinbad än vanligt i 12 timmar.

Jag tvättar våra yllebyxor (BabyIdea och självstickade) i maskin och efter maskintvätt behöver köpisbyxorna ca 10h lanolinbad, egna stickade klarar sig med 6-8h. Det tätare tyget behöver helt enkelt mera tid att suga åt sig lanolinet. Vi har fyra par yllebyxor i användning (+ ett par nattbyxor) och jag tycker de behöver tvätt ca en gång i månaden.

Våra 4-månaders har nog ren behövt ett flanellinlägg (ca 30x30cm kantad tygbit) i harson.
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav my » 28 okt 2010, 21:09

Kisin kommer rakt igenom tyget framtill. Harson behöver inte vara våt baktill alls men framtill genomblöt och då kommer rakt igenom yllet.
Skall testa med ny tvätt och därefter lite starkare lanolinkur och 12h. Kanske bra då att använda mindre tvättmedel, eller? Använder erisan flytande, står iaf. på burken att det skall passa både tygblöjor och ylletvätt.
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav ursula » 28 okt 2010, 22:39

Jag tvättar också med flytande Erisan, och tycker att yllebyxor (och annan ylletvätt) blir riktigt bra med den. Men åtminstone med vår tvättmaskin verkar det behövas grundligare tvätt (och sköljning?) imellanåt för att hålla flitigt använda yllebyxor i skick.
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 29 okt 2010, 07:38

Jag har aldrig haft ert problem. Jag tvättar yllebyxor med sonett som går att beställa på nätet. Och sätter lanolin i sköljmedelsfacket. Däremot har jag alltid satt tjocka blöjor. Alltid extra sug med från ca en till två veckors ålder.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav my » 02 nov 2010, 15:10

Tack ursula för råden. Jag tvättade byxorna, lade i lite mera lanolin än vanligt (och märkte samtidigt att jag hittills använt tom. mindre än som står på burken) och hade dom att ligga där 15h. Nu verkar dom hålla tätt igen. Vi har också babyideas byxor och dom är ju nog ganska tjocka men mjuka och fina färger.
Samtidigt har vi nu också börjat använda extra inlägg hela tiden, sonen har helt tydligt börja kissa mera.
my
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor