Kan blöjorna skadas av frost?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Kan blöjorna skadas av frost?

Oläst inläggav Nenna1 » 22 nov 2010, 21:05

Vi har flyttat från höghus till egnahemshus och märkte att nu började blöjorna lukta i toan. I höghuset var visst luftombytet så effektivt, men det är det inte i ett äldre trähus, så blöjorna luktar ammoniak i toan. Vi löste saken genom att sätta blöjämbaret på terrassen utanför då det är nära från toan. Nu då det är minusgrader fryser ju blöjorna. Tror ni att det kan störa? Själv tycker jag ju det är praktiskt för de luktar inte alls och karln resonerade att det måste ju hålla ner bakterietillväxten också. Tvättar alltså nog var tredje dag vare sig blöjorna är inne eller ute. Vad säger ert bondförnuft, kan det skada blöjorna med kyla?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Kan blöjorna skadas av frost?

Oläst inläggav *Älvan* » 22 nov 2010, 23:44

Jag vet inte om jag sku våga innan jag hört positiva/negativa upplevelser.. :hm:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 23 nov 2010, 09:34

Då jag har för mig att någon här på forumet nångång skrivit att de kan ta skada av köld, men jag minns inte varför, om det var pulen som kunde skadas? Fast det låter ju iofs konstigt, vattentäta vinterhalare är ju också fodrade med pul... Hoppas samma person läser din fråga.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 23 nov 2010, 16:57

Taget från från kestovaippayhdistys hemsida;

Talvella täytyy kuitenkin välttää vaippojen jäätymistä, ettei niiden kuiturakenne murru.

Så man ska väl nog undvika att ha dom i minusgrader helst.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 23 nov 2010, 20:24

Tack Borgbacken! Super att du råkat hitta just den infon. Fast samtidigt äsch, det har varit så praktiskt att ha dem ute, men man vill ju inte precis förstöra blöjorna ändå. Fast som du säger Flippan, så är det ju lite ologiskt om samma tyg används också i vinterhalare, fast å andra sidan är de kanske inte lika våta. Eller så är det mikrofibern som tar skada..
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 24 nov 2010, 10:12

Jag mindes att jag just hade läst nånting om att förvara blöjorna utomhus. Däremot vet jag inte om dom menar att det är PUlen som tar stryk eller mikrofibern. Antar att det är mikrofibern, annars tycker jag att det borde ha stått tydligare utskrivet vilka blöjor.... :hm:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 25 nov 2010, 21:46

Japp, du har så rätt. Fast å andra sidan så använder ju int alla microfiber. Men har ni tips på hur man ska hålla lukten i schack?? Nu har vi ju blöjorna tillbaka i badrummet. Vi har en fröken som inte dricker så väldigt mycket så jag antar det också gör kisit starkare koncentrerat och lukten värre..
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 04 dec 2010, 17:27

^ Jaa du... Vi brukar lägga några droppar tea tree oil (funkar säkert lika bra med nån annan eterisk olja om man inte gillar doften) i blöjhögen en eller två gånger om dagen, men sätter man inget luktar det nog i vårt badrum också. Tvättar ungefär varannan dag. Sku vara hur praktiskt som helst att ha blöjorna utomhus, men ifall de tar skada av kölden kanske man indte ids ändå.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tygblöjor